Hvilken bil går stillest i halv million+-klassen?

Brit
14.05.2019 kl 20:41 1613

Jeg har blitt veldig var for og oppmerksom på veistøy. En BMW 3-serie jeg hadde var en flott bil, men alt for mye veistøy (run flatt dekk) og dårlig isolering. Tesla Model 3 som jeg hadde nylig en kort periode var en superbil, men alt for mye veistøy der også. Noen som har tips om stillegående elbil? Ja, Jaguar I-pace er bra på det feltet - også, men den er for bred for garasjenedkjøringen min.
.777.
19.05.2019 kl 10:38 585

Vinterdekk har mykere gummiblanding enn sommerdekk og er derfor mer komfortable og støysvake. Overgangen fra run flat som er stivere enn vanlige sommerdekk til vinterdekk bør du merke godt.

Tja...kjønn, og alder har nok mye å si ift. dette med støy, dette med størst mulig felger, bredest mulige dekk, maks senking, og mest mulig ekstremt eksosanlegg pleier som regel å dabbe litt av med alderen, de fleste blir mer opptatt av komfort og originalitet med alderen. Men det har jo med type bil å gjøre også. Noen biler skal jo bråke. Den lyden som oppfattes som rå i en 1960 talls Ford GT ville ikke passet en MB SL fra samme årstall, og omvendt. Forden skal bråke mest mulig, og det er udiskutabelt helt uavhengig av alder og kjønn. Selv du ville nok «sett lyset» hvis du fikk sitte på en runde på bane i en sånn. Ikke for at du ville ønsket å eie en sånn selv, men du ville nok forstått de som ønsker det litt bedre, tror jeg.

Men Ok, tilbake til temaet og konkret svar på spørsmålet ditt i åpningsinnlegget:

Verdens mest stille bil er nye Rolls Royce Phantom, det hadde vært en fantastisk bil til deg (og meg når jeg er i cruise humør) men den blir dessverre noen hakk over budsjettet :-( Så enten må du gå for en eldre type Rolls eller Bentley (20 års regelen trer i kraft 01. Juli!) som entusiastbil, altså bil nr 2, eller så må vi senke kravene litt..

Hvis vi skal holde oss rundt en halv million så tror jeg MB E klasse og Audi A6 kan være aktuelle, men med minste felgpakken.
Geezer
19.05.2019 kl 09:54 608

Til trådstarter, test ut Audi e tron. Mest stillegående bilen jeg noen gang har kjørt, et helt fantastisk lavt støynivå. Løp og kjøp.
Brit
19.05.2019 kl 00:29 682

Jeg bytter til ikke-run-flatt-dekk hver høst .777., det hjelper noe, men ikke nok. Er klar for å bruke noe penger på et mer stillegående kjøretøy. For meg er det naturstridig at høy lyd i øret er positivt når man kjører. Kan det være kjønnsbetinget? Slik jeg har forstått det så aplauderer mannfolk også at bilen er stiv og ukomfortabel å kjøre. For meg er kjørkomfort og lavt støynivå viktigst, og det tror jeg det er for de fleste av mine søstre. Er det her dette med macho ligger?
Redigert 19.05.2019 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
.777.
18.05.2019 kl 22:57 712

Jeg tenker at hvis man er veldig opptatt av dekkstøy så er det billigere å bytte dekk enn å bytte bil.
Brit
18.05.2019 kl 22:54 716

Jeg ser at den nye Mercedes EQC får veldig bra score på støynivå. Er forumet enige i at det kan være en god ide å sette seg på ventelisten der? Jeg føler at jeg har bare dere å rådføre meg med.
18.05.2019 kl 18:08 783

TS, hvem vet, "den som har skoen på kjenner best hvor det trykker".

Tja skal fint holde følge med deg uansett hvor svingete veien blir med de "ballongdekka" jeg har. Ingen normale familiebiler som trenger 35 profil. Ser pent ut ja men ukomfortabelt og kjøre med. Skal en kjøre fort må en på ei bane som er fri for oljesøl. Er vannvittig stor forskjell på grepet på den og offentlig vei men det regner jeg du veit.

“Ballongdekk” ubrukelige i sving, det er jo ikke ballongdekk man snakker om, men dekk med f.eks 65 profil og oppover, at disse er «ubrukelige i sving» er bare sprøyt, greit at moderne lavprofildekk er bedre i ekstreme hastigheter i skarpe svinger, men herregud dersom man skal kjøre slik helt på grensen til hva dekk og bil tåler så bryter man ikke bare fartsgrensen med ekstrem margin, men alle som sitter inne i bilen blir slengt veggimellom dersom man ikke har rallyseter og 4 punkts seler, stramt justert.

Har selv en bil med 35 profil dekk eller hva det er og det er IKKE behagelig, og selvsagt bare tull å ha på en vanlig bruksbil. Mye støy, hardt, ukomfortabelt og dyrt er det og.

pengex
17.05.2019 kl 17:14 974

Litt forskjell på f1og rallydekk vs std butikkdekk da..
Enig i at ballongdekk er bedre å kjøre med....rett frem. Men i en sving er de ubrukelige. Kjøp da c merka dekk. De er bedre forsterket sideveis og beregnet for tung last.
Tilogmed amerikanerne har begynt med små motorer nå.
Nye ford f150 raptor(pick-up) kommer med 2liters motor.
Riktignok da skremt opp til 500nm
Redigert 17.05.2019 kl 17:21 Du må logge inn for å svare
Jomma123
17.05.2019 kl 13:29 1023

Forundrer meg at du ikke vet at bensinmotoren er mer moderne enn den elbilen du svermer for. :) Det er jo eldgammel teknologi. Samme er jo batteri også. De første elbilene gikk 150 km på ladningen og det var over 100 år siden. Ikke skjedd så veldig mye siden da. Nå er det ganske mye veistøy i Teslaen også så den er ikke akkurat lydløs den heller. Klart dekk type har mye og si. Egentlig er det bare tull med profil under 60-65. Formel1 bil har 64,5 mener jeg og huske. Rallybilene jeg har hatt brukte 65-70 og de bilene er bygd for stor fart og påkjenninger. Ingen som tusler rundt på veiene har brukt for 30 eller 45 profil. Det er sånn motegreie. Har satt på "normale" dekk på BMW og de er mye mer behagelig enn de run flatt driten. Kjører en på hullete fjellvei "slår" dekket i felgen med en gang med de lavtprofilene.
Når det gjelder motorlyd så foretrekker jeg og høre en real motorlyd fremfor en batteridrill som kutter ut hvis en presser den litt over tid. Motorsporten vil iallefall dø ut med elmotorens inntog. Gå inn på eurosport og se på formel E og du mister interessen fort. Ille nok at formel1 nå bruker små turbomotorer. Ikke ofte en jeg ser på det lenger for lyd er viktig. Heldigvis er det forsatt mye lyd på motoGP syklene så lenge det varer. Så en får nyte det mens en kan.
pengex
17.05.2019 kl 12:32 1056

Nei, jeg poster her via brevduer og noen ganger røyksignaler når vinden blåser riktig vei.
mishka
17.05.2019 kl 12:30 1058

Jeg er en av de som så absolutt er interessert i fremtidens teknologi. Problemet er bare at når det er så prematurt at det på langkjøring tar en tilbake til 60 og 70 tallets reisetider så melder jeg pass. Og langkjøring har jeg mye av.

https://www.tv2.no/a/10102444/
pengex
17.05.2019 kl 11:21 1099

Eksplosjoner skjer i nitrometan motorer. Forbrenning er std bensin/diesel. Elmotorer kommer etterhvert men for øyeblikket finnes ingen elbilveteraner og bruktmarkedet svømmer ikke over av 500hk elmotorer. Men når det gjør det vil vi få en helt ny generasjon tunere. Enn så lenge er det olje og fett som gjelder.
.777.
17.05.2019 kl 10:17 1137

En bil skal ha eksplosjonsmotor. Bilentusiaster er derfor ikke interesserte i elektriske biler. Når det er sagt så har valg av dekk mye å si. Hvis du hadde byttet ut runflat dekkene på BMWn med normale dekk og valgt en støysvak utgave, så hadde forskjellen vært veldig stor.

Lavprofil dekk har også lett for å produsere en spesiell lyd, så er målet minst mulig dekkstøy må du gå for minst mulig høyde på felgene og høyest mulig dekkprofil.
Redigert 17.05.2019 kl 10:18 Du må logge inn for å svare
Brit
17.05.2019 kl 09:47 1156

Takk for gode råd PSI-Investor. Det forundrer meg imidlertid at de som er interessert i bil her er interessert i gårsdagens teknologi. Ikke nåtidens og fremtidens. For meg er det noe fornuftsstridig i det - hvis man ikke er veteranbilentusiast da.

Du vet da fra tidligere tråder her at dette kan du ikke få svar på her.
Vi som er interessert i bil vil ha lyd og har ingen interesse av hvor stille en elbil er inni.
De her som støtter elbilkonseptet har ofte bare interesse for selve transporten og ikke bilen i seg selv, derfor kan ikke de heller svare.
Men det er jo lett å finne ut selv. Det er ikke så mange elbiler til ca 500k så det er bare å prøveljøre. Det bør du jo uansett om du er interssert i bil og skal kjøpe en. For det er vel ikke bare støynivå som betyr noe?
Og skulle du ende med at du liker en modell som du likevel synes støyer for mye er det bare å logge inn på Lyd i Bil, bestille noen lyddempende matter og så lime på dem. Det er bare en hyggelig syssel og du kan sannsynligvis lett forbedre bilen lydanlegg med det samme du har av dørtrekka da det ofte er mye å hente på å gjøre dørene tettere inn mot kupeen
Redigert 16.05.2019 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Brit
16.05.2019 kl 22:41 1248

Overraskende mangelfull kompetanse på dette temat på et Bil og Motor-forum.
Odi.1
15.05.2019 kl 11:01 1326

Det kan ikke være andre en Tesla , de står som regel opp på ett Bilbergings plan…

vær forsiktig med sånne noise- canseling- hodetelefoner, øra skjønner ikke forskjell på lyd og motlyd og man kan få tinnitus av det hvis man bruker det mot kraftig støy
pengex
15.05.2019 kl 09:00 1394

Peltor på øra, all støy forsvinner.

BMW 530e pent brukt. Går meget stille og er fantastisk å kjøre.

Hjelper med smala dekk. Jeg har 175 /17 tum. Ser efter 165 men finner det ikke.

Karosseri og struktur er idag også tunnere i stål med Hoy hållfasthet så det blir som en fiol-streng. Jeg eftermonterar mattor og legger Ekstra isolasjon i dörrer og gulv.
Redigert 15.05.2019 kl 00:09 Du må logge inn for å svare