Ny Mercedes GIGANTSUV er kongen av SUV i 2019, men

Basse
11.05.2019 kl 09:14 590

reklamefilm hvor denne enorme luksusbilen presenteres som en grei bil for å flytte dokumentmappen for finansmannen frem og tilbake til kontoret i byen, hehehe DEN er drøy

https://www.youtube.com/watch?v=rag4v449WJM


Forøvrig fremstår dette som den optimale familiebil, overflod av plass, krefter, sikkerhet og luksus. Det eneste jeg ikke liker er instrumentpanelet. Forvokst mobilskjerm der instrumentene burde vært integrert er ikke vakkert. Her har BMW gjort en bedre jobb.

Ellers, bøyer meg i støvet for eksteriørdesignen, ikke lett å få en stor ekte SUV til å se så bra ut:

https://www.youtube.com/watch?v=JBxC2Y4vs9w


Best valg: GLS 450d med 367hk og 700nm....da har man det man trenger under pedalen
Redigert 11.05.2019 kl 09:19 Du må logge inn for å svare
pengex
11.05.2019 kl 10:59 536

Klart man skal ha med seg 3 tonn stål på jobben :-)

Blir det samme som skjedde i USA på 50-70-tallet da vanlige familiebiler ble større og større år for år.

Vi ser den samme utviklingen nå der det er i ferd med å nå toppen av utviklingen, det toppet seg i USA på begynnelsen av 70-tallet men det har jo begynt igjen.

Greit europeiske biler har jo hatt den samme utviklingen men i noe langsommere takt.

Det som var en stor familiebil i Europa på 70-tallet, med en vekt på 12-1300 kilo er nå en småbil, normal vekt på en vanlig stor familiebil er vel nå oppe i 17-1800 kilo, og en stor bil over to tonn med relativt god margin.

Samme med akselerasjon fra 0-100, på 80-tallet var en bil som akselerert på under ti sekunder regnet som rask, mens man nå snakker om en bil som gjør det på 8.5 sekunder som «noe undermotorisert», snodig det når man spesielt i Norge faktisk kjører saktere enn man gjorde for 40 år siden, pga lavere fartsgrenser på veier som faktisk er blitt bedre, og med mer trafikk så man kjører i kø, eller i en rekke av biler der det er poengløst å kjøre fordi for neste bil i køenligger alltid der foran deg «litt eller mye under fartsgrensen» som allerede er for lav i utgangspunktet.

Personlig hadde jeg ikke lidd spesielt mye i en bil som akser fra 0-100 på 13-14 sekunder da man uansett ikke har problemer med å følge trafikken.
Redigert 11.05.2019 kl 13:25 Du må logge inn for å svare

Og enda driver arkitektene å tegner boliger med garasjer/carport med standardmålene 2,35m bredde... Når skal Norsk Standard endres?

Ikke bare det, har selv en bil som er cirka 492 lang, og den får ikke plass på vanlige parkeringsplasser på kjøpesenter der den er altfor lang, og nå skal flere og flere kjøpe biler som er 520cm lange, de betyr at de er godt over en halv meter for lange for vanlige parkeringsplasser, og bredden vil gjøre at man knapt kommer seg inn.

At det blir flere parkeringsbulker betyr vel ingenting da det er bare enda en unnskyldning for å kjøpe ny.

Var i et nytt byggefelt i dag der mikrocarportene så vidt har plass til bil, der dørene kan åpnes halveis og åle seg ut. Man trenger minimum 3 x 6 meter for dagens - og morgendagens biler. Helst større
Redigert 17.05.2019 kl 23:16 Du må logge inn for å svare