I går ble eg påkjørt

I Tyrkia. Syklet langs en 5 m bred vei da jeg plutselig kom til et sted de drev med veiarbeid på halve veibanen. Marker med en kjegle.
Jeg søkte da naturlig nok mot venstre side av veien for å komme forbi hindringen.
Dessverre kom det en bil bakfra som jeg ikke hadde registrert som hadde samme planen. Med det som resultat at vi fikk fysisk kontakt og jeg veltet.
Med tilhørende skrubbsår og forslått skulder ved velten.
Jeg skjelte naturlig nok ut sjåføren og han unnskyldte seg med at jeg svingte over i motsatt kjørebane.
Hvem er det som gjør feil ?
Normalt sett er det meg hvis der ikke hadde vært en hindring i veien. Men når kjørefeltene blir innskrenket er det vel mer usikkert , og regelen om ikke å skifte kjørebane opphører vel?
Er på bedringens vei heldigvis. Ti år uten uhell før nå er vel dessuten ny rekord i Tyrkia? ;)

Redigert 10.05.2019 kl 09:33 Du må logge inn for å svare
geirma
10.05.2019 kl 09:34 993

Du driver med filskifte, og sjekker ikke godt nok om det er klart før du bytter fil. Din feil.

Det er jo ikke noe som heter påkjørselsrett uansett, og påkjøring bakfra: Hans feil

§ 8.Kjørefeltskifte
1. Kjørende som vil skifte kjørefelt, har vikeplikt for kjørende som befinner seg i det felt det skal kjøres inn i eller som først må krysses.
Tilsvarende gjelder den som vil kjøre ut fra vegkant eller på annen måte endre kjøretøyets plass i sideretning.

Bestemmelsen i første ledd gjelder ikke når antallet vanlige kjørefelt i samme retning reduseres. Farten skal gjensidig tilpasses slik at de kjørende vekselvis kan fortsette uten unødig hinder eller forstyrrelse. (sitat slutt)

Som jeg skrev har j e g normalt sett vikeplikt. Men som det står at når antall kjørefelt reduseres er saken en annen.
Og som PSI også mener er det uaktsomt det denne bilisten drev med. Jeg angret like etterpå at jeg ikke gav vedkommende en ørefik, men er glad nå for at jeg ikke gjorde det ;)
Redigert 10.05.2019 kl 11:09 Du må logge inn for å svare
Stella
10.05.2019 kl 12:31 841

Ja det hadde tatt seg ut å begynne å sloss! Å kjøre bil i utlandet, er ikke det samme som i Norge!

Skjønner du ble sur, men er stygt redd for at dette var din egen feil.
Var bare glad det gikk så bra som det gjorde.

Jeg forstår at dere aldri har syklet i trafikken. Hadde jeg vært bilisten i dette tilfellet ville denne kollisjonen aldri skjedd. Man har som regel ikke sidespeil på sykkel, og en bør vise hensyn til myke trafikanter
I Norge er det faktisk blitt bra, men jeg husker den tiden vi monterte avvisere på en halvmeter på bagasjebrettet :)
I tillegg til at veien var innsnevret for øyeblikket var det også i en venstresving med begrenset oversikt.
Stella, eg håper du får deg en luftetur ved kollisjon, så kan du kysse den andre part på kinnet og smile lykkelig !
Redigert 10.05.2019 kl 13:55 Du må logge inn for å svare

Hehehe,du får ta dolmus`en når du skal noe,Hartvig.
Der nede er det den sterkestes rett som gjelder,og nå under ramazan er det ekstra spennende i trafikken.
;=)

Ja, jeg har unnskyld sjåføren med Ramadan. Når en må være oppe hele natta for å kunne spise blir kjøreferdighetene deretter. . - Tamam, tamam , sa han bare. Hørtes ut som dette var ren rutine for vedkommende. De fleste bruker hornet når de nærmer seg bakfra. Greit det selv om det kan være irriterende
mishka
10.05.2019 kl 18:25 662

Sånn er det å feriere i et shithole-country🥴

Er ikke enig i det, Mishka. Tyrkia har faktisk mange gode sider , Og klimaet er suverent vår og høst . Men en må ha leilighet her. Jeg forstår godt de som er skeptiske hvis de er her bare en 14 dagers tid. Jeg har bodd her snart ti år 3 mnd i slengen og har har aldri angret på at jeg kjøpte leilighet
mishka
10.05.2019 kl 20:49 579

Jada, jeg kjenner også mange som er kjempefornøyde, men det må være lov å fleipe litt😁
Stella
10.05.2019 kl 21:05 554

Stella, eg håper du får deg en luftetur ved kollisjon, så kan du kysse den andre part på kinnet og smile lykkelig !

Grautguten, litt av et ønske! Jeg vil si ondsinnet, fordi en kan brekke både armer og ben, kanskje nakken også med "en luftetur ved kollisjon".
Jeg sitter her skuffet og lamslått, hvorfor gå til angrep på meg, for en aggresjon! Har jeg gjort deg noe? Dette hadde jeg ikke ventet!
Redigert 10.05.2019 kl 21:32 Du må logge inn for å svare

Ikke ta det så tungt, Stella. Som du ser skrevet i innleggene over skal de uskyldige lide. Du, Grautguten , jeg osv ;)
Stella
11.05.2019 kl 10:57 439

Hrtvigsen, er det derfor du ønsker at jeg må knekke nakken?

I bilsport er det bilen som kommer bakfra som har ansvaret for sikker forbikjøring.

Meg, i går kl 12:44:
"Var bare glad det gikk så bra som det gjorde."

Sorry, første ordet i setningen, skulle vært "Vær".

Ren skriveLeif.
Hensikten var sjølsagt ikke å flashe storartet innlevelsesevne,
men bare fortelle hartvigsen1 at det 'kunne også gått værre'
Stella
11.05.2019 kl 12:24 348

Grautgruten, det du refererer til heng ikke på greip. Jeg refererer hvorfor jeg tar dt som et angrep på meg, til tross for at det er ikke sagt noe om dette fra min side.

"Stella, eg håper du får deg en luftetur ved kollisjon, så kan du kysse den andre part på kinnet og smile lykkelig !"
wwbwb
11.05.2019 kl 12:44 324

Er ikke myke trafikanter et fremmedord/fyord i de fleste land?
Ikke mange land som en gående kan føle seg trygg i en fotgjenger overgang eller hvor en syklist ikke blir blåst av veien når hardt metall, jern og stål kommer susene. Den sterkeste rett innkapslet i det samme sitter med fantasien om de som bruker apostlenes hester er undermennesker. Fri jakt på disse. Hver morgen sykler jeg samtidig som en skolebuss er i rute, når sjåføren ser syklisten hører jeg turtallet på bussen øke og vet hva jeg har i vente. Dette er ikke i Norge og den underbetalte sjåføren føler at her kan han for en sjelden gang bevis at han har også magt, magt til å heve seg over en som han tror kun har en sykkel.
Når jeg senere på dagen setter meg i bilen og stopper for en fotgjenger som vil krysse gaten så hører jeg bilister som sitter på hornet nettopp fordi jeg tar hensyn til de myke. Vi har mye godt i Norge.

wwbwb
Mye sant i det du skriver. Når det gjelder Tyrkia så er det siste årene blitt bedre p,g.a sykkel er begynt å bli populært. Til og med mange som kjører bil bruker sykkel av og til. Jeg bruker anledningen til å drive opplæring når jeg mener de kjører uaktsomt, men så lenge straffen for å kjøre på noen sikkert er minimal går det ikke fort fremover. Og det er nok mye som du sier følelsen av makt som råder blant de med fire hjul. Selv om de blir rimelig ydmyket og forbannet når jeg viser dem fingeren ;)
Man kan ikke sette hardt mot hardt heller for det er det samme som å be om en tidlig begravelse