Seriøse svar please

FIFU prinsippet gjelder eksklusivt på den særskilte konto, korrekt? Helt uavhengig om det er samme person som eier de forskjellige konti??
Jota
10.05.2019 kl 07:52 171

Nei, feil. FIFU gjelder den enkelte aksje uavhengig av konto.

Takk for svar. Fant denne dog, https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/handboker/skatte-abc/2018/aksjer--realisasjon/A-5.033/A-5.034/

Her kan det forstås at dersom du realiserer en aksje samme dag kan du velge at det er inngangsverdien på samme aksjen samme dag som kan danne grunnlag for beskatning. Uavhengig om du har aksjer i samme selskap fra tidligere ervervelse som du ikke ønsker skal realiseres nå.
ArtDude
10.05.2019 kl 08:04 154

Da forstår jeg at du ønsker å bruke FIFU prinsippet på en enkelt konto. At det blir en egen oppgaveplikt pr konto. Så har du flere eksponeringer mot et verdipapir fra flere slike konti. Det fremstår ikke som klart om det er ulike bankkonti eller ulike vps-konti du viser til.

Jeg vil tro at den realisasjonsoppgaven du mottar fra Skatteetaten er knyttet til realisasjoner for deg som person, eller ditt selskap med organisasjonsnummer. Da pr skattesubjekt, uavhengig av hvordan du har innrettet deg med ulike meglere og konti.

Skulle du typisk innrettet deg med en handlekonto for lange aksjer og en for trading, vil du ha synspunkter for hva som er realisert og når. Men i det selskapet du kjøper aksjer, og som har oppgaveplikt for transaksjoner i perioden, vil rapportere pr kjøp og salg. De rapporter FIFU, og skjer kun personnummer og organisasjonsnumre, pr skattesubjekt. Der er deres oppgaveplikt

Min vurdering er at du må forvente FIFU rapportering pr skattesubjekt. Selv om dette er i strid med din egen organisering av virksomheten.

Har en aksje på tradisjonell aksjekonto hos Nordnet. Opprettet aksjesparekonto i tillegg, hos samme kontofører. Tenker å handle, i samme aksje, men nå på aksjesparekontoen. Kjøpe mer, kanskje selge samme dag og siden kunne bregne korrekt skatt pluss eller minus :-)