Merger - hva burde jeg vite?

Min reise har i grunn akuratt begynt. Det er et skarve år siden jeg kjøpte mine første fonds andeler for vanvittige 300kr.=)

Jeg har lært mye siden den gang, både av egne feil og erfaringer, og fra bøker jeg har trålet meg igjennom. Men noe jeg enda er ganske så blank på er hva Mergers rent praktisk betyr for meg som aksje eier.

Hva vet jeg om konseptet merger fra før? Vel, jeg har en ide, om at man ønsker å eie aksjer i et selskap som blir kjøpt opp, og at man angivelig tjener penger om man er på rett sted til rett tid. Rent praktisk, hvordan man tjener penger på det, derimot, må jeg sette meg ned og leser mer om. Jeg er så godt som helt blank. (insett kunskapsløs, om du vil)

Og jeg tenkte ikke at dette med mergers, var noe jeg hadde noe umiddelbar hast om å sette meg inn i heller. Det vil si, før jeg tok en titt på nordnet kontoen min, å så at Ctrl aksjene min var fløyet 40% i været siden i går. Årsaken viser det seg, er at de merger med SnapAV.

Så da er det store spørsmålet - hva er det jeg absolut IKKE burde gjøre i tiden fremover?
Er det noe jeg eventuelt må følge spesielt med på?
Må jeg i det heletatt gjøre noe som helst?

Får jeg beholde aksjene mine - men "renamet" i det nye selskapet? Eller blir jeg kjøpt ut?

Link til infoen de sålangt har gått ut med, vedrørende mergeren:
https://investor.control4.com/news-releases/news-release-details/snapav-and-control4-announce-merger-transform-rapidly-growing

Alle råd mottas med takk =)

/Silverfeather

For å stille spørsmålet på en annen måte.

Er det noen som helst god grunn til at jeg ikke allerede i dag bare burde selge aksjene jeg har, og sitte igjen med 40% fortjeneste?
Kan jeg gå glipp av noe ved å selge nå?
Kan det med tanke på skatt være smart å selge nå?

Ikke vet jeg om jeg nå har gjort det "helt" riktige.
Men jeg kan gi en forklaring på hva jeg tror situasjonen jeg var i var, og så kan dere eventuelt fortelle meg hva det er jeg ikke vet etterpå =)

Jeg tror en stor bank har påtatt seg ansvaret for å kjøpe opp alle aksjene som kommer ut på markedet til en pris litt under prisen alle aksjonærene får om de venter med å selge. 23.91 Alle som selger nå får solgt til banken for 23.8 og noe - og banken sitter igjen med spreaden når den tid kommer og SnapAV kjøper de opp.

Jeg kunne ha ventet med å selge for selv å få "full pris" med det ville jo da vært snakk om måneder, og ikke akuratt lukerativt.
Hva jeg ikke har peiling på er hva om man ikke vil selge?

Det spiller forsåvidt ikke så stor rolle nå, siden jeg like greit solge. Tenkte at å reinvestere 38 tusen som jeg ikke hadde i dag morges kan uansett ikke være det dummeste jeg har gjort.
Redigert 09.05.2019 kl 22:43 Du må logge inn for å svare