. IMO 2020 traden til VISTIN


VISTIN har en IMO 2020 trade på gang... denne traden vil bestemme VISTIN sin kurs de neste 18 mnd.

VISTIN sin trade ligger i differansen mellom
A - Sing 380 - https://www.barchart.com/futures/quotes/JSEZ19/all-futures

og

B - ICE Low Sulphur Fuel - https://www.investing.com/commodities/ice-gas-oil-sulphur

Traden er strukturert på følgende kontrakts volum mtp future måneder:
ICE LS oil - Sing 380 15 000 Dec2019
ICE LS oil - Sing 380 15 000 Ja2020
ICE LS oil - Sing 380 15 000 Fe2020
ICE LS oil - Sing 380 15 000 Ma2020
ICE LS oil - Sing 380 15 000 Ap2020
ICE LS oil - Sing 380 75 000 Dec2020


Det vesentlige spm er _ hva er feil med denne traden?

Rystad sier følgende (meget nylig - sjekk dato for innlegg)
https://www.rystadenergy.com/newsevents/news/press-releases/What-is-the-IMO-2020-effect-on-the-fuel-bunker-mix-short-and-long-term/

Denne analysen er utført av noen av de beste hodene i bransjen, hele rapporten er ikke tilgjengelig i linken, men når man ser på analysen mtp forventet etterspørsel etter ulike fuel typer fra shipping industrien så er det samme story fra Rystad som fra VISTIN Trading sine analyser (ref VISTIN presenatsjons materiale)

Basert på dette og mange google søk har jeg problemer med å se at de fundamentale forholdene ikke ligger til rette for VISTIN sin trade ------ mtp endring i etterspørsel av fuel typer.

Men VISTIN er per nå feil ca 60-80 mill NOK, så traden fungerte ikke fra høsten 2018 til i dag..

Jeg har ikke funnet noen fundamentale årsaker til at traden ikke skal fungere ved kontrakts utløpene for de inngåtte kontraktene, men jeg har funnet en årsak til at traden har fått markedet mot seg i en tidlig fase:

Kom over denne artikkelen, som kan verifiseres via marked data:

The lack of Venezuelan and Iranian medium-heavy crude grades and Opec production cuts, which have been displaced by US light sweet feedstock, has put a dent on HSFO production. In addition, the absence of Venezuelan and Iranian HSFO exports caused US Gulf 3.5pc sulphur fuel oil to sell at par with Brent crude in the beginning of March. By comparison, HSFO historically sells at less than 85pc of the price of crude. The IEA estimates that there has been a 1.4mn b/d fall in output of medium-heavy crude grades since November, which has taken approximately 500,000 b/d out of the residual fuel oil market.

But this HSFO price rally is likely to be a last hurrah, as demand for the product will die down in the fourth quarter of 2019. There are no exact statistics available for global HSFO demand for bunkering. But Argus estimates that the IMO marine fuel regulation will displace about 113mn t, or about 2mn b/d of HSFO in 2020. The 2mn b/d surplus will absorb the 500,000 b/d fuel oil shortage caused by US sanctions in 2020.

Residual fuel oil cracks have already shown signs of easing, with US Gulf coast 3pc sulphur fuel oil sliding down to 93pc of the value of Brent on 19 March. Futures markets also showed US Gulf 3pc sulphur fuel oil settling at 74pc off of the price of Brent in January 2020 and remaining below 79pc through 2020.

Link : https://www.argusmedia.com/en/news/1870579-last-hurrah-for-highsulphur-fuel-oil?backToResults=true

Er det noen som kan komme opp med gode substansielle argumenter for hvorfor IMO 2020 traden ikke vil fungere ?

Per nå er dette for meg en like tydelig trade som the Big Short var i 2007..

mvh
Michael Burry

Redigert 03.05.2019 kl 23:59 Du må logge inn for å svare

Vell og bra det, men det kommer i så fall lenge etter våre derivater er solgt.
Reserven
24.05.2019 kl 12:50 2538

Mye interessant lesestoff i dagens TW+ (TradeWinds PLUS). Derunder på sidene 24 til 26 om det norske firmaet Teco Group som utvikler teknologi for å konvertere 3,5% HSFO til 0,1% LSFO ombord på skip.

Overskriften på artikkelen er:
Can you really turn your ship into a convertible?
Norway’s Teco Group claims it is developing technology that can convert HFO into low-sulphur fuel onboard vessels as an alternative to a scrubber. Too good to be true? Paul Berrill investigates

Herlig! Ser gjerne en grei oppgang fram til slutten av juni nå, slik at Q2-rapporten ser bra ut.

Spreaden øker. Igår gikk den opp 8 kr?
Tipper 310 før august

Kan si meg enig i forklaringen din. Var med på Bionor/Solon overgangen, så han ender vell med å ta ut alle verdier, og bruke noteringa som et skall ja. Spørsmålet er bare hvor mye vi får for pharma delen, og hvor mye utbytte derivatene gir til slutt.
Også vanskelig å si om det er lurt å selge seg ut før det blir et skall, eller om det er lurt å være med frem til utbytte er tatt, slik at man får gratis aksjer i et nytt selskap på børs.

Bolighaien91 skrev Hvorfor trur du det?
Hvis jeg skal svare på det: Både signaler fra ledelsen og erfaring med Spetalen tilsier det. Angående signaler så flagget man farma-delen til salgs i presentasjoner på fjoråret. Selv om man ikke har gått like åpent fram med dette i den senere tid, så jobbes det etter all sannsynlighet i kulissene med å få farma solgt. Fabrikken har blitt modernisert/effektivisert, og fremstår som attraktiv for en aktør som ønsker en større andel av markedet. Det er nok av potensielle friere, blant annet Actavis, Apotex, Barr, Chartwell, Impax, Indicus, Lupin, Mutual, Mylan, Ranbaxy, Sandoz, Sun Pharma, Teva, Torrent, Watson og Zydus.
Når det gjelder erfaringer med Spetalen så er det først og fremst hans kortsiktige horisont. Han ønsker ikke å være en langsiktig eier av en pille-fabrikk, og den beste måten å få frem verdiene på er salg av denne. Fordelen da er at han etter av olje-kontraktene er innløst og mega-utbytte utbetalt sitter igjen med et børsnotert skall som kan brukes til noe annet spennende. Dette er klassisk Spetalen.
JahMason
23.05.2019 kl 09:37 2837

Kommer plutselig salg av pharma på toppen her også. Stor sannsynlighet
JahMason
22.05.2019 kl 20:05 3009

Er dette startskuddet?

Leser flere steder at dette kan tolkes som et start signal på spread. Har sagt lenge at Juni/Juli vil være månedene hvor bevegelsene vil begynne å dra i riktig retning for oss i Vistin. Ser gjerne at veddemålet står i pluss i løpet av Q2 :)

Low-sulphur fuel oil swap premium hit five-year high

https://www.argusmedia.com/en/news/1906953-lowsulphur-fuel-oil-swap-premium-hit-fiveyear-high?backToResults=true

LSFO front month cargo swaps — with a 1pc maximum sulphur content — traded at $435/t at 16:30 BST (15:30 GMT) yesterday, a $35.50/t premium to high-sulphur barges. In comparison, shipping company Euronav bid around a $30-40/t premium to HSFO Rotterdam barges to secure 0.5pc fuel oil for floating storage off Malta, market participants told Argus.



Fint lite som skjer med spreaden.
Men jeg lurer litt på risikoen ved mer bråk i Persiabukta. Det er rimelig klart at sur olje blir dyrere, da denne fortsatt er i full bruk. Søt olje derimot, vil prisen på denne klare å følge prisøkningen på sur olje? Jeg har fundert litt på dette, og føler meg ikke helt trygg så lenge omsetningen på søt olje er såvidt lav. Så vi får tro at det ikke blir noe storbråk foreløpig. Først må omsetningen på søt olje komme skikkelig i gang. DA kan det bli et virkelig rotterace.
Redigert 21.05.2019 kl 07:12 Du må logge inn for å svare

Litt bevegelse. Liten omsetning. Skjer det noe med spreaden?

Hva er det som skaper slikt salgspress? Det hevdes i artikler at spreaden ikke skal komme før i 4. kvartal. Er det investortrettheten som slår inn? Vil tro at mye skal skje i 3. kvartal.

Jaja karer!

Ser ut til at det blir knekkebrød tell julemiddag.
trek
15.05.2019 kl 21:03 3654

Du følger i så fall feil tall. Desember 2020 kontraktene er mest relevant å følge. der ligger spreaden nå på 260. Det er noe av det laveste den har ligget på siden veddemålet ble satt.

Smart å sammenligne epler og pærer. Jeg har notert ned spreaden daglig, og refererer til disse tallene for en måned, eller 31 dager.

Spreaden har falt ca 10 punkter i løpet av siste 31 dager. Vi får se hva som skjer når det blir våpenrasling i Gulfen.
d12m
15.05.2019 kl 12:55 4022

Spread desember 2019 er nå på ca 265 usd og var ca 250 i slutten av april...(stemmer tallene?)

Siden du sier at den går ganske feil vei for tiden så har den i så fall beveget seg negativt nå i det aller siste?
Redigert 15.05.2019 kl 12:56 Du må logge inn for å svare

Salgsviljen er sterk for tiden. Ikke alle som har tid til å vente. Negativ utvikling i spreaden setter sine spor. Vi får tro det snur snart :-)
JahMason
15.05.2019 kl 10:13 4111

Skulle gjerne hatt på plass en handelsavtale i løpet av Juni og mer olje fra Venezuela til markedet. Da tror jeg det vil se ganske annerledes ut :)

Spreaden vil komme uansett, den er uungåelig. Men vil selvfølgelig ha den tidligst mulig, slik at man kan surfe på en opptur gjennom hele høsten. Det er jo en spennende bet som er satt og som artikkelen over også sier så er de tnesten ikke noe press på prisene for LS fuel for øyeblikket. Det gjør det vanskelig å prissette. Vent til tankene er vasket og tankene skal fylles. Jeg regner med at de fleste skipsflåter nå slutter seg til 0,5% fuel lenge før des. 19.
Gode kjøpsmuligheter nede på 7 tallet. Selv skal jeg laste opp med ferie og skattepenger i Juni. Så får vi se hvilken kurs det blir for meg

Ja, men spreaden går ganske feil vei for tiden også, og det er jo ikke akkurat så bra :/
JahMason
15.05.2019 kl 09:43 4153

Jeg satt nettopp å leste den artikkelen. Ja, det var veldig dumt :)
Ole86
14.05.2019 kl 13:08 4279

Det er vel ikke økt motstand fordi det finnes en ny artikkel mot scrubbere. Har du fulgt med i det siste så har det vært masse artikler pro scrubbere, som faktisk er basert på vitenskap. At Carnival har dårlige scrubbersystemer sier veldig lite om teknologien generelt.
Uansett er dette irrelevant for Vistin sitt case, da det ikke er nok scrubbere solgt til å gjøre et impact på prisdifferansen mellom HFO og MGO.
JahMason
12.05.2019 kl 20:12 5140

https://shipandbunker.com/news/world/279679-67-of-shippers-not-ready-for-imo2020-bloomberg

Kan virke sånn på prising - nå kommer «alle» en etter en og det kan bli vakkert for Vistin aksjonærene
d12m
10.05.2019 kl 21:09 5375

Utvikler seg nok for tiden negativt pga Iran-casen og bortfall av olje fra Venezuela. Etter min mening skaper dette kortsiktig negativ påvirkning på spread som vil kunne være til over sommeren før 2020 kommer så nære at de nye kravene veier tyngre og drar spread andre veien.

Men jeg kan naturligvis ta feil.

-edit-
Ser nå at åpningsinnlegget i denne tråden tar opp nettopp dette med Iran og Venezuela. Moro
Redigert 10.05.2019 kl 21:11 Du må logge inn for å svare
JahMason
10.05.2019 kl 19:26 5445

Er nok ingen som spekulerer i det! De fleste har fått høre fra sin supplyer at det ikke vil være noe problem å kjøpe LS fuel og ingen kjøper et spekulativt produkt uten noen særlig håndfast prising 8-9mnd frem i tid.

Det vi ser nå er mer bevegelse i futures og flere fond og skipsrederier som sikrer seg mot prishoppet. Vent å se når vi kommer under 6mnd og de fleste har tankene inne til vask. Da kommer Sing380 til å falle og LS fuel 0,5% å bevege seg lynraskt oppover. Tror mange syns uro, handelskrig og oljepris (Venezuela, Iran, USA, Libya osv.) gjør markedet såpass volatilt at man er avventende til å sette de store pengene. Men snart er det dags!!
trek
10.05.2019 kl 17:57 5492

Vistin faller fordi spreaden de har veddet på utvikler seg negativt. Vi er nå såpass langt ut på året at noe burde ha skjedd med prisingen av LS fuel. Det ser ut til at flere vil gå for non-compliance, eller la IMO være IMO og kjøre som før med skitten Bunkersolje.I USA ser Trump ut til å jobbe mot alt som kan presse prisene oppover i et valgår. Jeg kjenner ikke skipsfarten godt nok til å vite hvilken makt IMO har, men mange spekulerer tydeligvis i at det vil være mulig å omgå kravene derfra.
Redigert 10.05.2019 kl 17:57 Du må logge inn for å svare
Matsern
10.05.2019 kl 12:00 5661

Belships hedges 2020 fuel costs

Belships ASA (OSE: BEL) has entered into an agreement to hedge the price
differential between compliant 0.5% sulphur fuel oil (VLSFO) and 3.5% sulphur
fuel oil (HSFO).

The secured exposure is for 24,000 tons of bunkers for the full calendar year
2020. The volume equals the annual fuel consumption of about four vessels. The
fixed price differential is USD 198 per ton, with monthly settlements in 2020.

The company's trading fleet will be physically ready by January 2020 to comply
with the IMO Sulphur Cap 2020, which prohibits marine bunkering fuels containing
more than 0.5 per cent sulphur in order to improve the shipping industry's
environmental footprint.

The bunker price differential hedge reduces downside risks and represents an
efficient alternative to costly installations of scrubbers, whilst retaining
full utilization of the fleet and the flexibility to adjust the position as the
market develops.

Following recent acquisitions, the Belships fleet counts 19 Supramax/Ultramax
bulk carriers, including one newbuilding from Imabari, Japan in the first half
of 2020.