Q-Free - nye bomstasjoner i Bergen og Oslo. En kjempeskandale!?


Veimyndighetene prøver å fortelle oss at det er til bilistenes beste at vi ikke lenger skal få opplysninger om pris og motta kvitteringslys når vi passerer bomstasjoner i Norge!

Er så oppprørt over dette at jeg tar jobben med å snekre sammen et innlegg som forhåpentligvis får frem mitt poeng. Er de nye, forsinkede og mangelfulle bomstasjonene i Bergen og Oslo rett og slett resultat av en skandaløs anbudsprosess som desperat forsøkes kamuflert? Ja, sier jeg og begrunner min påstand ved å vise til også et annet ferskt, stort prosjekt som endte i et gedigent mageplask, signert veimyndighetene våre. Takk til Icemann for å ha gravd frem den saken om tap av et tresifret antall millioner i forbindelse med et nytt sentralsystem IBM skulle levere, men som det aldri ble noe av. For ikke å tvære ut dette unødvendig, limer jeg inn følgende fra en tidligere tråd som ikke er merket med ticker:


Q-Free
Icemann
17.03.2019 kl 10:24
212

IBM i trøbbel.

https://e24.no/lov-og-rett/statens-vegvesen/saksoeker-it-giganten-ibm-for-opptil-325-millioner-etter-bompenge-fiasko/24575575

Mangler rett og slett kompetanse.

Q Free er en oppkjøpkjøps nr 1 på Ose.


midtikøajohnny
25.03.2019 kl 17:01
119

NB! Icemann. Hadde vært fint om du merket denne tråden med ticker QFR.


Det er helt sykt! Går (vei)myndighetene våre notorisk kun etter det laveste anbudet, uavhengig av kvalitet? Skandale avløser skandale! Samtidig undergraves norsk verdiskapning (les Q-Free her) på det groveste. Håkon Volldal har da også berørt denne problematikken under Q-presentasjoner, uten at han har fremstått som sutrete. Helt på sin plass av Håkon, sier jeg. Ikke vet jeg, men kan ikke tenke meg annet enn at f.eks. Q-Frees sterke konkurrent Kapsch Trafficom gjør rent bord når det gjelder anbudskonkurranser i Østerrike hvor de hører hjemme.

Her er forrige skandale:

Nye bomringer i Oslo og Bergen blir forsinket

Innkreving i nye bomstasjoner i Oslo og Bergen blir utsatt i tre måneder. Årsaken er forsinkelser i leveransen av bomutstyr.

NTB
28. november 2018

Mandag meddelte leverandøren EFKON en forsinkelse som er anslått til tre måneder, opplyser Statens vegvesen onsdag.

Det innebærer at oppstart av innkreving i nye bomstasjoner i Bergen ikke kan starte som planlagt 1. januar 2019. Forsinkelsen gjelder også de nye bomstasjonene i Oslo.

Miljøpartiet De Grønne beklager utsettelsen og peker på at den vil gi tapte inntekter på 300 millioner kroner, som i stor grad skulle gått til kollektivtransport.

– Endringene i bomringen vil føre til mindre trafikk, tryggere skoleveier, renere luft, lavere klimautslipp, sier leder Einar Wilhelmsen i Oslo MDG.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Mglr8m/nye-bomringer-i-oslo-og-bergen-blir-forsinket


Å spare seg til fant, er det ikke det det heter? Tragisk er det.
Redigert 25.03.2019 kl 17:03

https://forum.hegnar.no/thread/24103/view/407658/0



Hvori ligger så skandalen. Jo, jeg tror begge disse sakene skyldes at veimyndighetene har fokusert altfor mye kun på pris og neglisjert kvalitet, for når veimyndighetene nå også prøver å fortelle oss at det er til bilistenes beste at bomstasjonene levert av Efkon til Bergen og Oslo ikke er utstyrt med display som oppgir pris og viser kvitteringslys for betalt passering, blir det rett og slett for dumt. Man burde selvsagt innrømmet det som høyst sannsynlig er grunnen, nemlig at Efkon ikke er i stand til å levere disse tekniske løsningene på en tilfresstillende måte. I stedet velger man altså nå å fjerne prisopplysninger og kvitteringslys i alle velfungerende systemer, levert av Q-Free. Bompengegeneral Trym Aafløy som kan glede seg over at en meningsmåling i dag gir hans Bompengepartiet 20.6% oppslutning i Bergen, tror rett og slett myndighetenes fjerning av elektronikk som informerer om pris og viser kvitteringslys er et forsøk på å kamuflere utgiftene bilistene påføres mens jeg altså tror man forringer velfungerende systemer for å kamuflere tekniske mangler i de nye bomstasjonene levert av Efkon. Uansett, det er vanskelig å bestemme seg for om man skal le eller gråte:


Nå skal dette kvitteringslyset fjernes i alle bomstasjoner

Bilistene skal ikke lenger få lyssignal når de betaler bomavgift, og heller ikke skilt med taksten. – De prøver å skjule innkrevingen, mener bompengeaksjonister.

PÅL ANDREAS MÆLAND

Fra 15. januar innføres det tre endringer i AutoPass-betingelsene for alle norske bilister med en slik brikke – det vil si over 90 prosent av bilistene.

En av endringene det varsles om, er at lyssignalene i bomstasjoner skal avvikles. Det betyr at du som bilist ikke lenger skal ha krav på å få et «kvitteringslys» eller «saldolys» som bekrefter at du har betalt i bomringen. Det skjer som kjent i form av et grønt plusstegn i dag.

– Kamuflerer

Vegdirektoratet har bedt Statens vegvesens regioner om å fjerne lyssignal i eksisterende bomstasjoner, samt ikke å etablere lyssignal i nye bomstasjoner.

Begrunnelsen er i hovedsak økonomisk, samt at myndighetene er i ferd med å forenkle bompengesystemet og redusere kostnadene med innkrevingen.

Trym Aafløy, leder i Folkeaksjonen Nei til mer bompenger, er svært kritisk til at lyssignalet skal forsvinne.

– Det kan virke som om de prøver å kamuflere innkrevingen. Uten lyssignal er det ikke lenger noe som viser at du betaler. Pengene bare trekkes fra kontoen uten at man merker det, sier Aafløy.

Takstskiltene fjernes også

Men det er ikke bare lyssignalet som skal vekk. Skiltene der det står prisen for å passere bommene, skal ikke lenger være ved hver bomstasjon.

«De nye bomstasjonene vil ikke ha saldolys og taksttavle. I løpet av 2019 skal også alle eksisterende bomstasjoner få nytt utstyr og da vil saldolys og taksttavler fjernes» opplyser Miljøløftet på sine hjemmesider.

Miljøløftet er organisasjonen som håndterer byvekstavtalen i Bergen og den nye bompengepakken.

Aafløy reagerer også sterkt på at takstskiltene fjernes.

– Jeg synes det er helt utrolig at vi bilister ikke skal få vite hvilken takst det er når vi kjører gjennom. Har ikke myndighetene en opplysningsplikt? spør han.

– Uoversiktlig og dyrt

Sjefingeniør Kristian Wærsted i Vegdirektoratet forklarer til Stavanger Aftenblad at en av grunnene til at takstskiltene skal fjernes, er at det nå er så mange takstkategorier.

– Det er for uoversiktlig for trafikantene å forholde seg til slike skilt ved den enkelte bomstasjon, og det kan bli endringer i takstsystemet. Dessuten er det kostnader ved skilting, og vi ønsker å forenkle.

– Er det så dyrt med skilt som viser prisene?

– Det er det. Skal vi ha elektroniske skilt som viser variable takster, vil dette føre til kostnader både til skilt, strøm og vedlikehold, sier han.

Wærsted sier at det ikke er noe krav om slike skilt, og at bilister kan få informasjon om takstene på internett og andre steder.

Hørte ikke på det øret

Endringene ble lagt ut på høring tidligere i år. Organisasjoner som NAF og KNA reagerte da på at lys og skilter skulle fjernes.

«Fjerning av lyssignaler må ikke medføre at den enkelte bilfører taper rabatten om brikken ikke fungerer» skrev generalsekretær Børre Skiaker i KNA. Organisasjonen var også negativ til at takstskiltene skal vekk.

I høringen var det et flertall av tilbakemeldingene som pekte på et behov for umiddelbar kvittering til trafikantene om at brikken virker som den skal.

«Direktoratet velger å legge avgjørende vekt på de store kostnadene etablering og drift/vedlikehold av kvitteringslys medfører og usikkerheten om i hvilken grad trafikantene faktisk har nytte av lyset» skriver Vegdirektoratet i sin begrunnelse for likevel å vedta fjerning av lysene.

Trafikksikkerhet

Men også trafikksikkerhet er brukt som begrunnelse fra Statens vegvesen. Da den planlagte bomstasjonen i Telleviksvegen ble flyttet til rampen til E39 i sommer, skjedde det fordi det ikke lenger skulle være takstskilt og saldolys.

«Det innebærer at den ønskede plasseringen kan velges uten at det representerer fare for trafikksikkerheten» het det i begrunnelsen da.

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/J19e86/Na-skal-dette-kvitteringslyset-fjernes-i-alle-bomstasjoner?spid_rel=2

Redigert 03.05.2019 kl 20:36 Du må logge inn for å svare