Hvor mye tjener NAS pr dag på streiken ?


Er det noen som vet? Hørt alt fra 40-80mill dagen!
Frodon
01.05.2019 kl 19:50 851

«Boktransporten
28.04.2019 kl 18:20
Litt usikker på hvordan folk kommer til de summene de gjør

Men litt oversikt:
8 milliarder i omsetning på de 3 første månedene i år. 36,25 % av dette i Norden.
Ca. 89 MNOK i omsetning globalt hver dag. Omsetning ca. 32,2 MNOK pr. dag i Norden.
Ved fylligsgrad på 84 %, vil de kunne selge 16 %. Legger man til grunn at de har klart en 3- ganger på disse billettene, så får de ett overskudd på 18,5 MNOK pr. dag. For ett selskap som tapte 22,2 MNOK pr. dag globalt i 2019 q1, så går de kanskje i null de dagene SAS har streik. Også har de alle mannskap i drift, og alle jobber antagelig hardt som bare det.

De klarer nok å dra inn ekstra penger på ekstra rutene deres, men andre aktører tar nok bra unna utenlandsflygningene utenfor Norden legger jeg til grunn. Der er det hvertfall mer konkurranse som kan absorbere prisøkningen en del. Ja, kanskje går de i null disse dagene, men i utgangspunktet har de bare en liten beinhard pause med 0 i inntjening. Også når streiken er avsuttet så er alle mannskap slitne som bare det, og det kan dra opp litt sykefravær på kort sikt.

Kommenter gjerne matematikken, og om du mener det ikke er tuftet på gode nok antagelser.

Er ikke i aksjen, skal ikke inn i den heller, men det er spennende å følge med. Kjos og Kjise kjemper for livsverket, og mange taper mye penger.

———
Boktransporten
28.04.2019 kl 18:35

For øvrig synes jeg synd på Norwegian aksjonærer for all del. Men advarsler har det ikke manglet. Men vet selv av erfaring at det er bedre å erkjenne tapet og gå videre enn å stå i det».

Nå må du ikke sammenligne epler og pærer. Tar du i stedet for utgangspunkt i Q2 tallene fra sist år så er omsetningen 10,2 milliarder, hvis du da plusser på 14% økning i inntekter (slik det var mellom 2018Q1 og 2019Q1) ender du på 11,6 milliarder. Følger man videre i disse beregningene så blir overskuddet 22,4 MNOK pr. dag i stedet for 18,5 MNOK pr. dag. Så hvis du går enda en gang videre og sammenligner 2018Q2 med det potensielle 2019Q2, ser du at de fikk et overskudd i løpet av Q2 sist. Så dette er ren fortjeneste og de vil absolutt ikke gå i null. I tillegg så faller påsken 100% i April, som vil dra opp resultatet for Q2 til en viss grad.
minsin
01.05.2019 kl 21:10 655

Frodon ... jeg hadde stort sett samme regnestykket.
men ser at du kun tar høyde for økt kabinfaktor-fra 84 - 100.
Tror nok du kan legge 30 prosent på billett prisen på de 84 pst
I tillegg har vel NAS ekstra fly i snitt 8 hver dag. 2400 kr muligens snitt pris pr sete.( normalt selger de billetter for 799 ). mulig ekstra fortjeneste på rundt 1500 kr sete.
Det vil være en ettervirkning av streiken ,mange planlegger ferietiden i disse tider
hvem gidder å ringe til SAS i disse dager 40 min ventetid. endel spess eldre ,ringer fortsatt inn billettene.
For meg kan det virke som om NAS har blitt mere kyniske de siste par tre dagene , billettprisene har virkelig galoppert.
mange momenter og tror nok NAS har en ekstra fortjeneste på minimum 40 mil muligens opp mot 60 mill pr dag.

For å se det fra en annen vinkel ...dersom snitt prisen pr sete er dobbelt av normal , så vil ekstra fortjeneste være minimum dobbel av dags omsetningen.ergo 32,2 mill
i tillegg kommer ekstra flyene
mener derfor 40-60 mill kan være ett greit anslag




minsin
01.05.2019 kl 21:12 639

Frodon har regnes seg utfra Q1 tallene , derfra han har fått 32,2 mill i dagsomsetning) q1 /90)

Ikke uenig. Men jeg har lagt til grunn at slutten av april er likere q1 enn q2, fordi jeg antar de større volumene kommer nærmere skoleslutt i juni. Kanskje noe midt i mellom i slutten av april ? Fasiten får vi nok aldri.

Ingen tvil om at de tjener på dette på kort sikt. Men tror det blir som å pisse i buksa. De skaper ikke mer lojalitet med dagens priser.
Redigert 01.05.2019 kl 21:19 Du må logge inn for å svare
Søndre
01.05.2019 kl 21:31 571

Ser ikke ut som markedet er særlig imponert. Sluttkurs kr.36,08 - ned kr.1,29/3,45 %.
ArtDude
01.05.2019 kl 21:45 518

Trafikken blir bra den, men en større variabel er vel hvordan flyproblemer slår ut. Om man får noe i retur fra produsent eller ikke. Med store bestillinger, tenker jeg store tall.

Jeg ser mange snakker om loyalitet her... det har ingenting å si. Det er prisen som bestemmer hva 90% flyr med. Se på Ryanair, får dritt fra både ansatte og passasjerer, men fulle fly og tjener godt med penger. Jeg tror ikke mange vil slutte å fly med NAS bare fordi de skrur opp prisen nå. Det som er avgjørende er hva billetten koster sammenlignet mot konkurrenter neste gang de skal bestille.

Når det gjelder aksjekursen, så tror jeg den har gått ned i hele streiken fordi mange i starten trodde at den ville bli løst over helgen. Dette har ikke skjedd. Senest idag fikk vi rapport om at partene står langt fra hverandre. I tillegg har SAS selv sagt at de trenger 2 døgn for å komme i rute. Jeg tror man nå vil prise dette inn i aksjen, 2 dager gir ikke mye ekstra cash for NAS, men når dette kan bli 10, så snakker vi plutselig om 300-500 millioner i ekstra inntekter. I tillegg kommer effekten av fullere fly i juni/juli fordi folk ikke tør bestille med SAS... hvis noen hadde kommet med en børsmelding og sagt at de kommer til å tjene opp mot en halv milliard mer enn antatt, ville det hatt mye å si for aksjekursen