Sykt å skyte masser med reinsdyr på Hardangervidda.

https://www.nrk.no/telemark/skal-skyte-ned-nesten-alle-reinsdyrbukkene-pa-hardangervidda-1.14526333

Dette burde det bli mer fokus på.

Tenk på all den reinen som blir skremt for generasjoner pga. sånne masseskyting.
Hva får de sykdom av ?
Og er det virkelig påvist sykdom ?
Og i hvilket omfang i såfall ?
Er dette bare et galskap tiltak etter ordre fra Illuminati ?
Stella
24.04.2019 kl 22:42 485

.... som ikke får mat.
mini3
24.04.2019 kl 23:05 456

Nå har vel diverse dyr blitt skremt av rovdyr siden tidenes morgen, det virker ikke som om de har tatt skade av det.
Er det bedre om sykdommen utsletter all rein?
OZZY
25.04.2019 kl 07:29 364

.....og de får ikke medisin.

Medisin mot skrantesyken finnes ikke.
Stephen
26.04.2019 kl 12:36 218

Håper på svanejakt, svaner er blitt en pest og plage. Har vel aldri vært jakt på dem av betydning: noe som medfører at det er mangel på reirplasser og at de ikke er sky for mennesker. Svaner er nok de farligste i norsk natur nå.

Mvh. Stephen
Stella
26.04.2019 kl 15:01 190

Hvordan kan du si at svaner er en pest og plage? Hva er det de gjør som "fortjener " det uttrykket?
Her jeg bor i fjæresteinene, har vi jevnlig besøk av svaner, vakre, det er en egen fred over dem. I fjor var det et par svaner som fikk 4 unger, og siden har de svømt sammen, mor og 4 svaneunger og far til slutt, på jakt etter mat. De spiser skjell o.l. som vokser på brygger, Jeg har sett dem fra de var ganske små til nå de er voksen. Svaner er monogame, hvis partneren dør, blir den andre alene resten av livet. Men ingen må provosere svaner, de forsvarer territoriet og ungene sine.
Stella
26.04.2019 kl 15:21 176

Det er flere vilreinstammer rundt om i landet, og selvfølgelig kan de ikke formere seg i villen sky. Da går det galt, for reinen skal ha noe å leve av, det trodde jeg alle forstår. Beitemarkene er begrenset og det er mange som skal ha mat, så det må høstes hvert år så kan bli en næring for viddas folk, og mere plass for dyr.

Begrunnelsen for nedskytingen er ikke at de er for mange. Her det snakk om hele bestander og det selvsagt for å hindre skrantesyken som er tanken.