Hva bør en forvente av blforhandlere?

De har vel ikke verdens beste rykte. Men jeg ville ikke avertert bilen med denne teksten i beskrivelsen:

- 'Nettopp eu godkjent frem til 03.05.2020. En del påkostet. En eier siden ny og lav kilometer stand. Speedometer virker ikke av ukjent årsak. Ikke sjekket opp'

(Bilforhandler med 30mill. i omsetning)
Redigert 23.04.2019 kl 14:27 Du må logge inn for å svare

Hvordan kan bilen bli Eu-godkjent hvis ikke speedometer virker?

Bare si du kjører på gps som har nøyaktig hastighet.
Det godtar de sikkert. De er alltid forståelsesfulle i sånne etater.
mishka
24.04.2019 kl 13:01 846

Hehe, forståelsesfulle på EU-kontroll? Morsomt! Bruktbilbransjen er nå så presset at vi skal få se mye morro i tiden som kommer. Når krybba er tom tas det større og større snarveier.

Dersom det ikke er påkrevet at speedometer virker så er vel det greit nok, men vil nå tro at det må virke for at bilen skal bli godkjent? Mulig det nettopp sluttet å virke.... men dersom det ikke finnes annen dokumentasjon på km stand er det bare å holde seg langt unna. En eier? da ville jeg kontaktet forrige eier, har gjort det før når jeg har vært i tvil enten det dreier seg om hus, bil eller båt, det kan ofte oppklare ting.
Redigert 24.04.2019 kl 13:33 Du må logge inn for å svare

Det gikk vel i stykker da km stand ble justert?

Ville holdt meg langt unna den ja. Speedometeret skal være i orden ellers blir den ikke godkjent.

Mye en kan sjekke hos biltilsynet. Der har de km stand fra forrige kontroll og hvor mange eiere bilen har hatt. Ta en sjekk med Brønnøysundregisteret og i samme slengen så er en litt tryggere.

Ja, det var det jeg stusset på også, og som jeg skriver i TS. Speedometer skal virke før en får EU-godkjennelse.
Enkelt å sjekke i B-registeret, men da starter en på reg.tidspunktet. Så en vet ikke hva som har skjedd tidligere
I dette tilfellet er det en 06 mod, men den er reg.første gang i Norge i 2010
Hvordan bilene blir kjørt og behandlet i Tyskland vet Mishka mer om enn meg.Det er vel litt ymse der også?
Redigert 25.04.2019 kl 09:25 Du må logge inn for å svare
mishka
25.04.2019 kl 13:11 624

Det er vel bare "jallaforhandlere" som driver med 13 år gamle bruktbiler. Hvordan en 2006 modell var ved import i 2010 er umulig å si noe om. Det som i alle fall er klart er at det foregår enormt med km.triksing. Det verste nå er at enkelte driver med dette på leasingbiler også for å kunne kjøre mer enn avtalt kjørelengde. Det finnes software som alle burde bruke ved kjøp av bruktbil. Det er et adapter som plugges i diagnoseporten og overføres med bluetooth til program på mobiltelfonen. Det programmet gjør er å sjekke andre steder i softwaren hvor også km.stand lagres. Den sjekker også km.stand opp mot antall timer bilen har vært i bruk. Lyser det rødt er det bare å glemme bruktbilen.

https://www.mycarly.com/no/

Det ligger også masse videoer om slik software på youtube. Her er en av dem.

https://www.youtube.com/watch?v=UHqdfp_fBdo
Redigert 25.04.2019 kl 13:11 Du må logge inn for å svare

Hvis CARLY holder det den lover så bør det være vel anvendte penger . (800.-) for MB på I phone
Angående den bilen jeg tok for meg så kan den lett ha vært kjørt 2-300 000 km totalt. Og da er det direkte svindel å reklamere med lav km-stand
Stephen
26.04.2019 kl 12:41 458

Ta med et lite speil når dere kikker/handler bil, så ser dere om bruktbilforhandleren gliser rått ,og viser fingeren:når dere snur ryggen til.
Mvh.Stephen

mye småsnusk hva bruktbilhandlere angår..

- men det er pokker meg MYE MYE fler penge Dere kaster rett i bosspanden ved at kjøpe ny! - for merkeverkstedet/forhandlerne - er ikke en pinn bedre! Kanskje hellere værre hva angår det at flå kundene sine!

Ja kanskje det CS_invest.
Men jakten på brukt- forhandlere må fortsette !
Hvor tidlig kan en modell bli registrert året før hvis det skal være troverdig ? Syns det virker tidlig når den er registrert i mars året før den modell den blir utgitt for å være?. Eks : Mars 2006 når det blir opplyst å være en 2007 modell
Redigert 04.05.2019 kl 19:16 Du må logge inn for å svare
mishka
04.05.2019 kl 21:02 211

Hvis man vil ha litt god underholdning så kan man på youtube se de tyske seriene laget av ZDF om "bestemor handler bruktbil". Det går ut på at tv-selskapet sender ut en bestemor med skjult kamera og øreplugg hvor hun får instruksjoner om hva hun skal spørre om av bruktbileksperten som sitter i en bil i nærheten. Søk på YouTube etter: "Oma Gebrauchtwagen kaufen" så får man mye morsom underholdning fra alle mulige tyske bakgårds-sjapper som selger bruktbiler med over 200k.km. på telleren og pris på 2-3000 euro. De fleste norske bruktbilsjapper er rene engler sammenlignet med tyske. Den store forskjellen er at i Tyskland er det haugevis av småsjapper på små tomter i byene med en moelvenbrakke som kontor i hjørnet som selger regelrett skrot. Disse er nesten helt borte i Norge og grunnen er nok at det ikke er så lett å drive svart lenger. Det skal også mye mer til å få en bilsjappe til å gå rundt med norske lønninger, husleier og avgiftshelvete.
Og når det gjelder årsmodell som Hartvigsen nevner så synes jeg det er mer rettferdig i Tyskland. Her er det kun en ting som gjeldere: Første gang registrert (Erstzulassung).

Her er en av episodene:

https://www.youtube.com/watch?v=ieJ5DDKxgKU
Redigert 04.05.2019 kl 21:30 Du må logge inn for å svare