Borettslag/ innskudd/ finansiering

Iz
18.04.2019 kl 18:13 2063

OBOS markedsfører nye prosjekter med innskudd. De skriver at innskudd skal være egenkapital og finansieres av kjøper mens fellesgjeld finansieres av borettslaget. Stor var min overraskelse da jeg fikk vite at selv om har innskuddet (40% av kjøpesummen) kan man likevel ikke kjøpe en leilighet hos OBOS i Oslo. De krever finansieringsbevis fra bank på hele kjøpesummen inkl fellesgjeld. Altså dobbelfinasiering av fellesgjelden. I markedsføringen skriver de ikke at de krever finsieringsbevis på hele den totale summen. De oppgir innskuddet som pris på Finn og på OBOS nettside. Med små bokstaver et sted i prospektet står det at «det skal kunne kreves finsieringsbevis» . Er det misvisende markedsføring? Lokkepriser? Hvorfor gjør de dette? Liker de egentlig ikke borettslag med innskudd men har plikt å bygge disse grunnet reguleringer og tillatelser? Dette stenger en del ut av boligmarkedet. Er det et poeng for dem?

Ble det noen løsning her?
Iz
30.04.2019 kl 08:08 192

Nei, foreløpig er det ingen løsning. OBOS står på sitt og jeg har da tatt kontakt med noen som skal hjelpe meg å kommunisere med OBOS. Takk for omtanken! Egentlig ille at det er blitt slikt.

Husker ikke om jeg fikk regningen samme dag jeg underskrev kontrakten, jeg tror ikke det, mener den kom noe etterpå. Det var 100.000.

Høyspentledninger har jeg ikke hørt noe om så det kan jeg ikke svare på.

Jeg kjøpte en et roms til 1.950k, hvilket jeg anser som et meget godt kjøp i dagens marked. Så med denne får jeg barna inn på markedet. Alle ett-romsene ligger på en måte inn i gårdsrommet i prosjektet, så ikke all verdens utsikt men til gjengjeld skjermet for andre ting.
Iz
30.04.2019 kl 19:50 142

Så bra du fikk kjøpt! Jeg håper jeg får det også snart. :))
Iz
30.04.2019 kl 19:58 139

Helge Meland fra TV 2 skal lage en reportasje om dette med innskudd og at OBOS har vært så vanskelig nå. De bryter i det stille noen lover når de ber om finsieringsbevis for både innskudd og fellesgjeld selv om man har innskuddet. Om du vil så kan du gjerne ta kontakt med han. Flott at du hjelper barna inn på markedet, bolig er viktig! Mine er små men etter hvert vil jeg gjerne hjelpe dem også. Jeg selv har aldri fått noe hjelp og synes de er heldige som får slikt støtte hjemmefra.

Det var en no- brainer, men jeg brukte samboers ansiennitet som var fra tidlig 70 tallet.

Med en kvadratpris på ca 54000 for en splitter ny ett roms, så var det en lett avgjørelse.