GOGL - Kursdrivende nyheter i kveld


Hva tror dere åpningskursen blir imorgen?

"Brazil court allows Vale to resume Brucutu mine operations

RIO DE JANEIRO (Reuters) - A Brazilian state court has authorized iron ore miner Vale SA to resume operations at the Brucutu mine, its largest in Minas Gerais state, according to a court document.

Brucutu was shuttered in early February by request of Minas Gerais state prosecutors after a tailings dam burst in the town of Brumadinho, killing hundreds of people.

Vale had been authorized by the state in early March to resume operations, but an injunction blocked the resumption. Now the state court of Minas Gerais gave the final nod to resume production at Brucutu.

Officials in the city of Sao Gonçalo do Rio Abaixo, where Brucutu is located, said earlier on Tuesday that Vale had been authorized to resume operations.

Vale shares accelerated gains after the news and were up 3.1 percent at 52.91 reais in mid-afternoon trading"

https://www.reuters.com/article/us-vale-sa-disaster-production/brazil-court-allows-vale-to-resume-brucutu-mine-operations-document-idUSKCN1RS20F
Sector
23.04.2019 kl 15:14 3641

Takk Shepman, og som forventet ;-)
Sector
23.04.2019 kl 15:24 3609

Nu kør vi - 50 nxt! :-)
Tomassen
23.04.2019 kl 16:13 3500

Basert på hvor mye tid dere bruker på ett ”dødt” segment fra dag til dag, så forteller det meg at dere er for eksponert mot dette segmentet gitt
Frodon
23.04.2019 kl 16:22 3485

For min del er ikke dette markedet dødt. Hvorfor er dette markedet dødt i 2 år? Og hvorfor selger du ikke aksjene dine her og kjøper det du har tro på? Jeg tror ingenting på det du skriver, men det har du kanskje skjønt nå ;)
Tomassen
23.04.2019 kl 18:25 3361

Det skjønner jeg at du mener:) bare å se på inntjeningen til selskapene det og det er fryktelig langt opp til at de skal generere positiv kontantstrøm på årlig basis til at det skal kunne bli noe fest i aksjekursen/utbytter osv. 2019 er blir dårlig, første kvartal 2020 likeså (sesong). Så er det lite som tyder på oppside i etterspørsel i 2020 relativt til flåtevekst i 2020 og da må vi inn i 2021 med bedring siden flåteveksten da er lik null. Ikke akkurat veldig sexy.

Golden Ocean er ett lite lodd i min portefølje, og kan selvfølgelig ta feil, og aksjen kan fort doble seg igjen tidlig neste år den. Men som sagt, derfor er ikke aksjen stor i min portefølje.

Så ikke noe interessant fundamentalt i motsetning til andre segmenter. Og det er poenget mitt, at fokuset på dette forumet relativt til andre shipping aksjer og utsikter der er disproposjonalt.

Noe som sier meg at dere ligger feil. Jeg er bare den gode fe som prøver å hjelpe dere og meg selv :)

sheepman
23.04.2019 kl 18:31 3353

Nå har vel ratene gått opp 100 % siden bunn i april og trenden er stigende. Kan fort gå 100 % til i løpet av mai.
- Vi får se, da vet du!
- Men 100% eksponering i en aksje er vel ikke så klokt, nei.
Tomassen
23.04.2019 kl 18:48 3312

Nå er vel strengt tatt fokus på prosenter på nivåer langt under operasjonelle kostnader litt søkt? Gå 100 prosent fra 3,500 til 7,000 er noe helt annet enn å gå fra 7000 til 14000? Du hadde sikkert fri fra jobb i går og tjente null, men har økt din prosentvise inntekt i dag med tusenvis av prosent 😁

De må over 16000 for å tjene noe penger i det hele tatt på sine Capesize skip, 14000 på Panamax. Og har ennå ikke sett noe grunnlag for at ratene skal stabilisere seg langt over disse nivåene i år eller neste år.
Ratta
23.04.2019 kl 19:29 3265

Tomassen,
Hvilke aksjer har du mest tro på innenfor produkt,kjemikalie ?
Tomassen
23.04.2019 kl 19:31 3255

Torm er mitt førstevalg, deretter Scorpio Tankers og så Odfjell innen kjemikalier
Ratta
23.04.2019 kl 19:49 3209

Hvorfor ODF fremfor SNI?
Tomassen
23.04.2019 kl 20:09 3184

Nesten bare kjemikalie tank eksponering og de har historisk også fraktet mye raffinerte produkter i gode tider. Så kan kalle de ett semi-produkt tank rederi. Stolt-Nielsen har mye mer spesial kjemikalier og høy kontraktsdekning, så de vil bli mindre eksponert. I tilleggsarbeid de jo ett hav av andre divisjoner som ikke er relevante. Kanskje interessante hver for seg, men ikke sammen
Tomassen
23.04.2019 kl 22:04 3000

Det er jo veldig enkelt. Bare å se på regnskapet til selskapet det. De oppgir operasjonelle kostnader, administrasjonskostnader, rentekostnader og plan for nedbetaling av gjeld. Husker jeg rett har de vel en graf som sier 15,000 dollar på Capesize, men denne øker til nærmere 16,000 dollar gjennom 2019 basert på mer gjeldsopptak. Dette er også samme nivå de hadde før restruktureringen og emisjon i 2016.

Du kan jo også gjøre noe så enkelt som å ringe selskapet og spørre selv...
Frodon
23.04.2019 kl 23:14 2890

Hvorfor skal jeg ringe selskapet, når fakta med linker ligger på denne tråden?

https://forum.hegnar.no/thread/25647/view#__top

Det er du som kommer med fakta feil, og som kommer med bare rør og tull. Hva er din agenda opp i dette? Få oss andre til å selge aksjene i selskapet du selv later som du har aksjer i? Da trenger du å lese mer og skrive mindre på HO ;)
Tomassen
24.04.2019 kl 00:25 2795

Så du antyder er at jeg kommer med faktafeil, så sender du meg en link som sier nesten eksakt det samme som jeg antydet? Altså ratene må dobles fra dagens nivåer for å nå deres break-even. Riktig at ett fåtall skip er på TC og dermed reduserer break-even litt, men dette blir utlignet igjen med management fee som selskapet netter ut, som gjør at opex ser lavere ut enn de i realiteten er basert på kontantstrøm.

La oss si 15-16 tusen dollar dagen i break-even da, håper det gjør deg fornøyd :) vet du når Capesize genererte dette i snitt per år sist? Altså, tilsvarende null i positiv kontantstrøm ?

At du mener jeg har en skjult agenda tar jeg på kontoen for at du er tom for motargumenter:)
Tomassen
24.04.2019 kl 00:43 2776

Henviser deg forøvrig til side 10 og 11 i selskapspresentasjonen, så slipper du å ringe selskapet :) Som du sikkert ser, så er ikke investeringer på 88 millioner dollar tatt med i deres break-even beregninger. Det er heller ikke docking kostnader som kan beregnes til omtrent 500 dollar per dag.

Docking kostnader kan da ikke utgjøre noe vesentlig her med tanke på aksjekursen. 500 dollar pr. dag er peanuts i denne bransjen.
Heks
24.04.2019 kl 07:14 2639

Baltic Exchanges capesize-indeks steg foregående handelsdag 8,6 prosent til 7.196 dollar.

Da blir det bare en vei: nedover med aksjekursen
Tomassen
24.04.2019 kl 07:19 2621

Ja, du leste visstnok bare siste innlegget. Snakker om total break-even for Golden Ocean, da er docking kostnader også en del av det. Så da er du på 16,000 dollar dagen, som ikke akkurat er peanuts for denne bransjen
Frodon
24.04.2019 kl 18:29 2381

Du henviser til en presentasjon som viser andre tall enn de du skriver her. Hva er grunnen til det? I presentasjonen står det OPEX på alle skipene er usd 5200. OPEX, G&A, Interest, Leases and Repayment er totalt på Capesize usd 14.200 og totalt på Panamax usd 9900. Panamax går sannsynligvis i overskudd pr dags dato med en snittinntekt på usd 11.646 pr skip. Capesize går fortsatt i underskudd og har en snittinntekt på ca usd 8740 pr skip. I tillegg kommer inntektene fra TC og Ultramax. Ja, jeg er klar over at dette bare blir estimater, men det gir en indikasjon på hvordan ting ligger an. Golden ocean hadde positivt driftsresultat både i 2017 og 2018. I 2018 hadde de også positivt årsresultat etter skatt. Mulig de ikke får det i 2019 pga Q1 og Q2, men jeg forventer en ganske kraftig økning i ratene fra sommeren 2019 da fullt av skip skal inn for å montere scrubbere de neste 12 månedene. Jeg har ikke bare aksjer i Gogl hvis du tror det. Jeg har eks en utbytte portefølje med AMSC, SBVG, OCY, STB og MING. BWO får jeg håpe flere har fulgt, da det er en av aksjene jeg har tjent mest på både i 2018 og så langt i 2019. Jeg har investert i en del forskjellige selskap i forhold til IMO 2020, men det er ikke like spennende å skrive om alle disse selskapene enda.
Redigert 24.04.2019 kl 18:30 Du må logge inn for å svare
karlman
24.04.2019 kl 19:28 2304

@Frodon
Hvorfor ikke ELKEM?
Empire
24.04.2019 kl 20:14 2209

Kan være greit å lese det med liten skrift også

"Fully-burdened Opex includes dry docking and management fees"

Dette er 14200 for Capes ifølge Golden, inkludert det hele (Nedbetaling av gjeld og rente kostnader, G&A, drydock, iskrem til skippern, osv)

For 2018 så genererte Golden ca. 331M Usd i Time charter inntekter og 322M Usd i Voyage charter inntekter, Totalt ca. 653M Usd i inntekter fra drift. I samme periode hadde Golden driftsutgifter som beløp seg til ca. 514M Usd. Hvis vi da bruker Goldens egne tall for antall seilingsdøgn som er 31092, så kommer vi frem til at Golden hadde TCE inntekter på ca 16500 Usd pr. dag pr.båt i 2018. For den som gjør tallene, så må det f.eks trekkes ut "voyages expenses", så tallet du må dele på antall seilingsdøgn er 513M Usd.

I forhold til Cashflow så gidder jeg ikke å gjøre hele regnestykket da Golden har gjort dette selv, men de fikk inn ca. 185M Usd i drift, de brukte ca. 141M Usd på nybygg, betalte tilbake 241M Usd i lån, Tok opp ett nytt lån på 270M Usd, betalte ca 73M Usd i renteutgifter og betalte aksjonærene ca. 64M Usd som de største postene. De var med andre ord cash nøytral i banken, men betalte alle sine utgifter, ekspanderte flåten og drysset litt på aksjonærene. Ikke akkurat en minus forretning?

Dette gjorde de altså til en TCE på 16500 Usd/day. Hvis du da tar din Cash break even på 16000 Usd/day, så sitter du igjen med skarve 500 Usd på TCE 16500. 500 Usd/day ganger seilingsdøgn (31092) blir da et ganske annet regnestykke enn det Golden selv presenterte for 2018, både i forhold til bunnlinje og cashflow.

Faktisk Cash break even for Golden er nok lavere enn 14200 Usd/day, men det er mange "småposter" som påvirke det totale bildet. F. eks av TCE 16500 betalte Golden ca. 2000 Usd/day til aksjonærene i 2018, noe som er ca 12%.
Redigert 24.04.2019 kl 20:40 Du må logge inn for å svare
Major1
24.04.2019 kl 20:28 1042

Innlegget er slettet av Major1
Tomassen
24.04.2019 kl 20:37 2159

Som nevnt, mitt tall er ett estimat for 2019 som helhet og 2020 og det faktum at capex relatert til ballastvann systemer er på drøye 2000 dollar dagen
Tomassen
24.04.2019 kl 20:46 2127

2018 tall er irrelevant, jeg snakker om 2019 og 2020. Tar til meg at docking er inkludert, selv om jeg må innrømme at det er overraskende lave tall. Sluttet i tørrlast industrien for seks år siden riktignok, men at operasjonelle kostnader er under 5,000 dollar dagen tyder jo på at det var dårlig drevet før. Da lå kostnader nærmere 6,500 per dag uten docking.

Men Ok. Poenget er uansett, med capex, så må du over de nivåene jeg snakker om for å generere positiv kontantstrøm
Empire
24.04.2019 kl 21:03 2087

Fortiden kan ofte fortelle mye om fremtiden.

Hva var Capex i Usd/day pr. skip i 2018 og hva blir de i 2019?
Tomassen
24.04.2019 kl 21:22 2048

Ja, desverre. Og fortiden basert på 2009 til 2018 viser at de ikke har generert over disse nivåene i ett eneste fullt år..

Capex i USD/day i 2019 er 1,672 og 800 i 2020. Så er scrubbere betalt med gjeld og derfor øker gjeldsnedbetalingene samtidig
Empire
24.04.2019 kl 21:38 2008

Regnestykket jeg gjorde for 2018, viser vel det motsatte?

Renteutgifter inngår i capex utgifter. Hva annet er det capex inneholder?

Hvordan eller hvor har du kommet frem til de tallene du nevner for 2019 og 2020, samt hva var capex utgiftene i 2018?
Redigert 24.04.2019 kl 21:39 Du må logge inn for å svare
Tomassen
24.04.2019 kl 21:59 1964

Snitt inntjeningen var 15,800 per dag i 2018 basert på mine tall (justert for other revenues i 2018).

Capex er relatert til ballast vann systemer og scrubbere. Har ingenting med renteutgifter å gjøre. I samme presentasjon viser de når dette skal installeres og antall. 13 scrubbere i 2019 var det vel og 7 i 2020 til ca 3 millioner per system. Ballastvann systemer koster omlag 750,000 dollar per system
sheepman
24.04.2019 kl 22:03 1949

dollaren er på 8,64 nå, så ikke så mye ned i usa, egentlig
Empire
24.04.2019 kl 22:16 1922

Så du mener at Golden ikke tjente penger i 2018?

Min feil angående renteutgifter, men det forandrer ikke regnestykket. Renteutgifter er ca. 68M Usd for 2019, dvs ca 2400 Usd/day.

Da har vi opex (5200) + din capex + 2400 usd/day. Hva mangler vi da for å komme til den break even som du mener er riktig?
Frodon
24.04.2019 kl 22:31 1886

Karlman, jeg har ikke noe tro på markedet Elkem er i på lang sikt. Det er mange aktører i den bransjen og mange gjør det dårlig. Vil Elkem overleve? Hvorfor solgte Kineserne selskapet tilbake hvis det er så bra for fremtiden? De tar opp mer gjeld mens de utbetaler økt utbytte når resultatene er fallende. Jeg har en del kriterier jeg følger før jeg investerer i et selskap og Elkem går ikke inn på den listen nå. Da er Selvaag Bolig en bedre kandidat
Redigert 24.04.2019 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
Sector
24.04.2019 kl 22:31 1885

Shepman / andre - vet du/dere hva futures rater sier? Blir veldig overasket dersom vi ikke går videre oppover i morgen.
Redigert 24.04.2019 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
Frodon
30.04.2019 kl 16:47 1590

Det ble stille fra deg etter at ratene gikk opp 77% på kort tid. Var ikke dette umulig?? Og du jobbet i bransjen? ;)
Sector
30.04.2019 kl 17:36 1493

Ja, sånn kan det gå, og mere skal det bli når handelskonflikten snart løses og Vale snart er 100% tilbake med full produksjon :-)
Redigert 30.04.2019 kl 17:36 Du må logge inn for å svare
Empire
30.04.2019 kl 18:09 1420

Det er ikke sånn at alle i Norges Bank er med på å sette renten. Sånn er det også i shipping bransjen.

Glade dager og target(52) ble brutt, men jeg skal ikke selge meg billig nå med det momentet som ratene har vist den siste tiden. Dere skal få kjøpe dyre aksjer folkens. Så skal jeg kjøpe de billigere tilbake :)

Men hvorfor så mye ned i usa nå? Står i 51 der i skrivende stund
Sector
30.04.2019 kl 18:21 1395

Mulvaney says a U.S.-China deal could get done in two weeks as he casts doubt on infrastructure pact

By Steve Goldstein

Published: Apr 30, 2019 11:56 a.m. ET

SHARE

 

10

A U.S.-China trade deal could be done in two weeks, acting White House chief of staff Mick Mulvaney said Tuesday at the Milken Institute. But he said it's also possible a deal won't get done. "We are not going to do a deal for the sake of doing a deal," he said. Mulvaney also cast doubt on the prospects of an infrastructure deal getting through Congress, saying there's not enough interest by Democrats in loosening environmental laws. He said there's a much better chance of getting the USMCA trade deal passed than infrastructure spending.

Heks
06.05.2019 kl 07:50 1112

BDIY:IND
BDI Baltic Exchange Dry Index
985.00USD-47.00-4.55%
Heks
06.05.2019 kl 07:53 1104

Trump = the greatest leader in time (På tysk; gröfaz = grøsste führer aller zeiten)

Du får vente å se på fasit, men man kan anta det. Om børsen åpner ned 1% så justerer du for GOGL's beta.(I beste fall) Det som er mer relevant er spørsmålet om det er kjøpsmulighet denne uka eller om man burde komme seg ut. Kan desverre altfor lite om forhandlinger med asiater til å kunne predikere hva dette vil si for samtalene denne ukan og hvordan de vil reagere på slikt press. Kanskje noen andre kan...
Redigert 06.05.2019 kl 08:48 Du må logge inn for å svare

Jeg tror ikke det er noen god ide av Trump å presse kineserne ved å henge de ut i full offentlighet. Han burde ha lært av Nobelkomiteen/Torbjørn Jagland. Kineserne er langsiktige OG langsinte....Vi får håpe at folka rundt Trump klarer å begrense skadene.

Tenker det samme, men dette må vær noe de har vurdert. Trumps team er vel med å beslutte slikt regner jeg med før han kommer med tweetene sine. Han er president, men om man har et team som er eksperter innen ulike felt så skulle man tro at dette var verktøy han benyttet seg av. Får håpe tweetene ikke er så spontane som de virker.
specc
14.05.2019 kl 11:33 420

Hvor mye ned fra Q4 skal resultatet i Q1 bli ?
Frodon
15.05.2019 kl 18:55 228

Hvis ikke ratene stiger et godt stykke over usd 15.000 på Capesize snart, blir Q2 også negativt :(
specc
15.05.2019 kl 19:54 170

$11,621 var på fredag som var.