Elektrisk motorsykkel

dirken
09.04.2019 kl 20:55 1119

Noen som har noen erfaring med sånt? Hver sin smak selvsagt, men jeg ser i alle fall for meg at det kan være fint å suse av gårde på en motorsykkel uten lyd.

De fleste som kjører MC gjør dette pga interesse, rekreasjon og som en hobby. En tung elektrisk motorsykkel uten lyd vil nok ikke være av interesse for andre enn de som først og fremst bruker den som transportmiddel fra A til B.

Men med de vanvittige bompengene som skal betales i årene framover er det ikke utenkelig at en elektrisk motorsykkel kan selge ganske bra, det er jo noen i salg men de koster mye.

Ta f.eks den billigste Zero, den koster en del, og kan kun gå 3-4 mil før den må lades, kjøper man den største batteripakken etc vil den gå 20 mil på en lading, noe som er bra, men da koster den dobbelt så mye... så prisen på disse er det store problemet, spesielt i land med normale avgifter.

Det snakkes om at man sparer så mye tid og penger f.eks vedlikehold, men man "glemmer" å snakke om all den tiden man må sitte å vente på at batteriet er ladet...

Tipper vedlikeholdet på en godt vedlikeholdt MC kun vil ta noen timer pr år, hvor mange timer må man lade?
Redigert 10.04.2019 kl 11:44 Du må logge inn for å svare
Jomma123
10.04.2019 kl 13:31 1011

For oss ekte motorsykkel frikereer er lyd alfa og Omega. Kommer aldri til og sette meg på en elmotorsykkel så lenge jeg lever. Under motoGP i BRNO for 2 år sea ble det demonstrert en eldrevet motogp sykkel. Mest tafatte jeg har opplevd. Eneste en hørte var en hvin lyd som fra en batteridrill. Veide 260 kg også som er over 100 kg mere enn en ekte motogp. Hvis dette er framtiden så vil de miste mange tilskuere. Rallycross skal vel bruke elbiler fra 20 mener jeg har lest. Blir vel en overgangsordning der de kjører egen VM-serie i starten men fremtiden er dyster. Det er ett annet tema men de vil miste mange tilskuere på det også.
Redigert 10.04.2019 kl 13:32 Du må logge inn for å svare

Nei dette høres fælt ut, motorsport blir mindre og mindre interessant, F1 er forsåvidt fremdeles spennende men er amputert av 1.6 liters motorer og nå skal det bli enda verre.

Greit, blir det for ille er det en trøst at vi kan begå kollektivt selvmord.

Hva blir det neste, musikk uten lyd?
Redigert 10.04.2019 kl 14:34 Du må logge inn for å svare
anderix
10.04.2019 kl 19:23 905

Har en gammel Triumph Bonneville og en nyere HD Sportster. Hver sin smak, men er ikke motorlyden litt av gleden med en motorsykkel da?😉

For meg er også lyd viktig, både på bil og sykkel.
Men det er et dilemma synes jeg: Er det virkelig viktig for meg at andre hører den kule lyden fra mine kjøretøy? Jeg vil jo kanskje ikke innrømme det.
Og i så fall, hvis lyden bare skal være til meg selv: Kan den ikke da bare komme ut inne i høyttalere i hjelmen?
På en måte er det ikke det samme i det hele tatt med kunstig lyd. Selvsagt.
Men jeg synes kanskje min egen motivasjon for å mene det er litt flaut. For da må det bety at jeg likevel er opptatt av at andre hører min kule lyd?

Har en 2018 modell Triumph Speedmaster, Det utseende uten lyd ville vert helt feil.
Jag har en sønn på 19 som kjører A2, i hans gjeng snakker dem varmt om batteri syklene, det er en ny generasjon på gang, bare å innse, vi er på vei ut.
KentaH
10.04.2019 kl 22:53 826

Må ha masse lyd, æl tle ål, blir file ål i juni

Sykt, motorlyd fra høyttaler er latterlig.

Man må høre ekte eksoslyd, og mekanisk lyd fra mekanikken.

Greit noen unge ser ikke poenget, men gi de EN tur på en ekte motorsykkel etter å ha kjørt rundt på elektrisk sykkel så ser også de hva det dreier seg om.

Og det er jo langtfra bare lyden som er problemet, men vekten og for ikke å snakke om prisen.

I utlandet der man har like avgifter på alt, dvs typisk kun 20% moms så koster den elektriske motorsykkelen dobbelt så mye, og det sier seg selv at det ikke er akseptabelt.
Redigert 10.04.2019 kl 23:12 Du må logge inn for å svare

Joda, motorlyd fra høyttalere ER latterlig, helt på trynet. Men burde man ikke likevel kunne akseptere det dersom det ikke er viktig å vise andre hvordan det låter...?
Når man er nesten pensjonist burde man ikke være så opptatt av hva andre synes?
Nabo'n hadde en eller annen AMG MB hjemme i gården en dag, og den ble rusa opp, og jeg tenkte at jeg kunne gjerne kjørt rundt i hva som helst av elendig bil bare jeg kunne hatt sånn lyd. Så sinnsykt rå og deilig lyd!
Fikk låne en Harley en hel dag en gang, og likte også lyden fra den. I begynnelsen. SÅ begynte den å bli irriterende, og til slutt var jeg så lei den at jeg ikke gadd kjøre mer.
El- motorsykkel, for meg er hovedproblemet at hvis jeg ønsker å kjøre meg en tur så ønsker jeg som oftest å kjøre på småveier. Jeg skal aldri, ikke før jeg må hvertfall, begynne å kjøre tur etter hvor jeg kan få ladet! Og å kjøre pent for å spare strøm? På MC ha ha. Da vil jeg heller sitte å se TV!

Det burde vært en desibelgrense for motorsykler. Dessuten er det veldig harry og gammeldags med høylydte motorsykler...

Kunne gjerne hatt elektrisk motorsykkel, deilig å slippe alt bråket - virker jo som man kompenserer for et eller annet.

Nek herregud, når man kjører rundt med motorsykkel så må selvsagt folk akseptere at det kommer lyd, og så lenge lyden i en høyttaler aldri kan konkurrerer med reel lyd er det ikke noe å diskutere.

Skal man «akseptere» lyd fra høyttaler «fordi andre ikke skal høre den ekte lyden»? Dummeste jeg har hørt.

Dersom man ikke kan høre den ekte lyden er det selvsagt like greit å høre på elmotoren isteden.

Dersom du syns lyden fra Harlyen er «irriterende» er du neppe representativ for gjennomsnittspersonen, og du er iallefall ikke noen entusiast.
Redigert 11.04.2019 kl 11:49 Du må logge inn for å svare

Å ha interesse for motor og mekanikk har ikke noe med «å kompensere for et eller annet», men genuin interesse.

Syns du de som har interesse for vakker fuglesang eller god musikk har det fordi de «kompenserer for noe»?

For en utrolig idiotisk påstand, absurd.
Hektar
11.04.2019 kl 11:59 637

Kjøre motorsykkel handler om mange ting. Lyden er en for mange så klart, men også følelsen av motoren og vibrasjonen som brer seg i hele maskina når du vrir på gassen er en stor del av det der. Du oppnår ikke noe sånt med en tufsete el-sykkel.

Det med kompensering er bare en surveting som misunnelige jubler om, for min egen del kunne de sikkert ha vært mer stille og jeg kjører alltid litt mer forsiktig om kvelden for å unngå å lage voldsomme ruselyder. Enkelte gjør ikke det og er innmari plagsomme, men for mange handler det ikke om at andre faktisk skal høre maskina di, det er følelsen av å sitte på den.

Nek? Sur i dag eller?
Hadde alle likt det samme hadde det vel vært meningsløst å lage mer enn en MC- modell?
Den HD'n var ikke noe for meg nei. Dette var en noe eldre og enkel sak, gikk dårlig, var ubehagelig allerede i 120 og ja lyden ble etter noen timer mest til irritasjon selv om det egentlig var fin lyd. Var nok at det ble for høyt i lengden rett og slett. Det kan jo bli sånn også med favorittmusikk som man spiller høyt, selv det kan etter en stund bli ubehagelig, men da kan man jo bare sette ned volumet litt. Det gikk ikke an på den HD'n...

Harley Davidson lager jo en el-motorsykkel.
Den er fin.

Mente ikke «nek» men «nei», sorry ;-)

Greit det, men å beskylde folk som har interesse for motor og mekanikk for å «måtte kompensere for noe» slik ecotricity hevdet er som sagt absurd, som om de har en eller annen psykisk defekt eller lidelse.

Du har rett i at folk har ulike interesser.

Dersom HD’en bråker for mye kan du skifte eksospotte, en ganske vanlig aktivitet for oss som har interesse for motor og skruing å montere det eksosanlegget som passer best i forhold til lyd. Behøver ikke koste så mye heller, skiftet ut eksosanlegget på min klassiske bil fordi jeg ønsket en annen lyd, kjøpte et brukt anlegg i rustfritt stål til en god pris.
Redigert 11.04.2019 kl 13:02 Du må logge inn for å svare

Vi kan nok vær uenige om mye fjordgubben men vi er iallefall enige om dette. :) Står valget mellom og høre motorlyd eller en batteridrilllyd så sier det seg selv. Klart motorlyd og det som hører med er himmelen for oss som liker sånt. Dere som sverger til elmotorsykkel. Tror du de er stillegående? De har en irriterende hvinlyd som du går mye fortere lei enn en Harley iallefall. :) Tusle rundt i byen i lav fart ja da er den stillegående men så fort du drar på litt på på landsbygda får du den hvinlyden. For oss fossilgutta blir det og kjøre elmotorsykkel som og banne i kirka. Nå er jo motorsykkel gratis i veibommene så da råder jeg dere kjøp noe "fossilt" for el for for kort rekkevidde. Nytte itte sammenligne dem med bil. Da vil den sykkelen veie 500 kg. Legge opp ruta etter batteriladere er håpløst. Ikke mye "frihet" igjen da. Ellers har jeg ikke rare sansen for Harley. Sikkert grei tursykkel men for det første er de ikke så veldig driftsikre og for det andre så er eksospottene så lavt montert at en ikke for "lagt ned" sykkelen nok i skarpe svinger. Forøvrig vil jeg anbefale og se motoGP live. Bare lydnivået fra over 20 protosykkler med nesten 300 hk når de drar igang fra start er verdt ingangspengene.
Redigert 11.04.2019 kl 13:16 Du må logge inn for å svare
dirken
11.04.2019 kl 14:17 550

Interessant tråd synes jeg.

Jeg likte veldig godt å kjøre sykkel, og antagelig liker jeg det fremdeles. Det er en stund siden. Motorlyden har jeg vel aldri tenkt på som noe essensielt, og jeg for min del kunne godt tenkt meg en helt stille tur der brom er byttet med sus. Men om det bare blir et irriterende hvin er jeg enig at en ordentlig motor må være bedre.

Det største problemet må være vekt og rekkevidde. Du mister kanskje lett frihetsfølelsen om du har elektrisk, som jo egentlig er poenget med sykkel etter min mening. Skal du bare på tur et sted der veien dit ikke er litt av målet, kan man like gjerne kjøre bil. Og om veien blir stress pga rekkeviddeangst, ja da kan det være det samme.

Ja fin tråd, det er jo ikke ofte det er noe om motorsykkel her.
Jeg skal nok ha minst en til en gang, men ikke akkurat i år. Kanskje en V- Max.
I år blir det den lille cab'en, og ja jeg har byttet bakre potte for å få litt grommere lyd som likevel ikke er høy lyd.
Da vi var unge sa vi at 'høl er høl', men det er jo helt feil, det skal være stort og blankt og gi fin lyd!
Basse
11.04.2019 kl 18:40 473

Lyd og motorkarakter har alltid vært områder som avgjør mitt valg av motorsykkel. Jeg liker lyden av de 2 sylindrede motorene med tvangsstyrte ventiler (desmo) fra Ducati aller aller best, å gasse og gire oppover med disse motorene brølende og vibrerende mellom beina er likestilt med et godt samleie, enkelt og greit. Du får ikke bedre kjøreglede enn du kan få med en 888 fra Ducati.

Likevel har jeg ofte kjøpt Japansk rekke 4, byttet hele eksosanlegget fra sylinder til lydemper, dette for å få mer hestekrefter og mer lyd ved høye turtall. Det å putte på gir på gir med turtelleren vinkende mot turtallsperre på16500 og speedometeret spinnende oppover mot 299 (digitale metere stopper gjerne der på japanske mc) har vært hele vitsen med å bruke 200k på et slikt leketøy. Noe annet er ikke slike mc laget for, verken sittestilling eller forbruk er for å "spare" føreren fysisk eller økonomisk. Det handler om å oppleve å leve livet med maks adrenalin. LIVSGLEDE! Japanske mc kan piskes på denne måten hver gang du kjører i år etter år og det holder seg tight frett og slett, du får den samme kvaliteten på nye Ducatier, men jeg godtar ikke at de skal koste så mye mer kun fordi de heter Ducati.

Jeg har valgt å kjøpe en ny japaner med klassisk turtallsvillig rekke 4 denne gang. Sommeren er dermed nødt til å bli bra! Kort skiltholder og noen karbondeler skal det bli, men denne gangen vil jeg holde meg til orginal eksos, det er bra lyd i det og jeg skal ha med passasjer som skal ha plass til beina sine uten å få huden svidd av hehe.

Lyd, girkasse og motorkarakter, de 3 områdene som avgjør et MC kjøp.

El motorsykler finnes ikke, det finnes bare el-sykler, og de funker vel best med pedaler. Uten at jeg noengang har prøvd eller noen gang kommer til å prøve noe så døvt.
Redigert 11.04.2019 kl 18:44 Du må logge inn for å svare
Basse
11.04.2019 kl 18:45 466

H_D lager en el-sykkel, den er styggere en juling, latterliggjort i miljøet og mangler attpåtil pedaler.

Endelig kom det noen innlegg fra folk som vet hva de prater om, dette forumet har vært infisert av fanatikere som snakker om at elbiler er framtiden, at folk ikke lenger skal eie bilen men være medlem av en «pool» det man skal hente ut bilen «når man trenger den», ellers skal man ta offentlig transport.

For meg er slikt snakk like stor utopi som det de skrev om på 50-tallet da atomteknologi skulle ordne alle problemer, atombiler, atomkraftverk, sprenge bort fjell med atombomber for å lage flate veier etc etc.

Bensin og dieselmotorer vil vi ha veldig lenge, at enkelte politikere ønsker en forandring gjør liten forskjell.

Og når det gjelder elmotorsykler er ikke disse noe annet enn en parentes, og det skal vi være glade for, motorsykler skal tross alt representere noe morsomt og positivt, og da hører vibrasjoner, lukt og lyd med.

jag har varit med på Husqwarnas el-motorsykkel EE5. Just med en cross så er det rätt ok når man åker i skoen fordi då er det tyst. Men også farligt för folk hör dig ikke runt kurvan på grusväg.

https://www.husqvarna-motorcycles.com/us/news/int/eicma-2018/

Selvfølgelig blir den latterliggjort.
Den bråker jo ikke.
En HD skal bråke mest mulig og helst være ekstrem harry.
Bortsett fra det så er Night Rod ganske fin.