Halvparten av befolkningen kan stemme på bompenge-protestparti

brahman
06.04.2019 kl 11:01 750

"Under et døgn før bomringen i Bergen utvides med 15 nye bomstasjoner, ble den nye bommen i Strandgaten ved Fisketorget utsatt for omfattende hærverk.

Samtidig er partiet Folkeaksjonen Nei til mer bompenger (FNB) i kraftig medvind, ikke minst i Bergen, hvor de nå har som uttalt mål å få fjernet de 15 nye bomstasjonene. Raskt. Men da på lovlig måte.

- Halve byen går rundt og er forbanna."
(...)

"Til høsten kan om lag halvparten av Norges befolkning stemme på FNB i fylkestingsvalget.

Partiet stiller liste i følgende fylker og kommuner:

Oslo (både fylkesting og kommunevalg)
Viken (kun fylkesting)
Vestfold og Telemark + Porsgrunn, Skien.
Rogaland + Klepp, Sandnes, Sola, Stavanger.
Vestland + Alver, Askøy, Bergen og Øygarden.


NRK: "Bompengemotstand har gitt protestparti-boom."

Norges bilister har måttet finne seg i et stadig mer omfattende bompenge-regime.

Oslo. 53 nye bomstasjoner
Bergen: har et 30-talls, minst.
Nord-Jæren, Er det et 40-talls ?
Skien-Porsgrunn: 18
Drammen er iferd med å få 41 bomstasjoner i bypakken
Fredrikstad-Sarpsborg: Et stort antall under planlegging.

Og dette er bare "bypakkene". (noen av dem)
Redigert 07.04.2019 kl 22:19 Du må logge inn for å svare
dirken
06.04.2019 kl 11:18 730

Bare de rike skal få kjøre på veiene.
.777.
06.04.2019 kl 11:22 729

Det blir bra. Få veiene for oss sjøl. Blir det slutt på fartskontroller også, så vi kan tråkke på litt?
MERLOT
06.04.2019 kl 11:47 719

Skulle ikke det være mulig å få hacke disse bomstasjonene?
MERLOT
06.04.2019 kl 11:57 722

Bompenger i Sverige. I Sverige betaler både svenske og utenlandskregistrerte kjøretøy på bomstasjonene i Stockholm og Göteborg, samt broavgifter i Motala og Sundsvall.

Bomstasjonene er innført både for å øke fremkommeligheten i Stockholm og på veiene rundt Göteborg, og av rene miljøhensyn. Broavgiftene er såkalte infrastrukturavgifter. Det betyr at avgiftene utgjør en del av finansieringen av broene. Poenget er at de som benytter broene også skal bidra til å betale for en viss andel av broens kostnad.

Når du passerer en betalingsstasjon registreres dette, og i løpet av måneden etter sendes en faktura til eieren av kjøretøyets hjemadresse. Du stopper altså ikke og betaler på stedet, men kjører direkte videre.Bomstajoner og Broavgifter Sverige

Bomstasjonene i Stockholm og Göteborg er i drift hverdager dagtid. Prisen for passering varierer mellom 9,- og 35,- SEK, avhengig av klokkeslett og om du er i Stockholm eller Göteborg. Man betaler maksimalt 60,- SEK hver dag i Göteborg og 105 SEK hver dag i Stockholm. Man betaler ikke for passering av bomstasjoner på lørdager, helligdager, dagen før helligdag og i juli måned. Det er ingen forskjell på prisen for biler under og over 3500 kg. Alle betaler det samme. Broavgift betales døgnet rundt på broene over Sundsvallsfjärden og Motalaviken. Beløpet varierer mellom 5,- og 20,- SEK per gang, avhengig av kjøretøyets størrelse og om du er i Sundsvall eller Motala.

Sånn er det....
MERLOT
06.04.2019 kl 12:01 720

Belgia, Luxembourg, Litauen, Latvia, Estland og Finland er fri for bompenger.
Noen land har oblat som kan kjøpes ved grensen eller på internett:
Tsjekkia, Slovenia, Slovakia, Sveits, Østerrike, Ungarn og Tyskland har oblatplikt
Danmark har 1,5 bomprosjekt (Har Øresundsbroen sammen med Sverige)
Polen, Nederland, Ungarn og Østerrike har 4 bomprosjekter hver
Sverige har 4,5 bomprosjekter (Har Øresundsbroen sammen med Danmark)
Kroatia har 5 bommer
Portugal har 7 bommer
Irland har 8
Frankrike har 18 bomprosjekter
Italia 24
Spania har 34 bommer
.777.
06.04.2019 kl 12:06 717

Den norske staten beviser i praksis hvor lite det er mulig å få til med uendelig mye.
Thinky
06.04.2019 kl 12:42 703

Det er egentlig fullstendig unødvendig med bompenger i Norge.
Vi bør bygge ut samferdselsinfrastruktur, og statskassen bør betale dette.
Bompengeprotestpartier er utmerket. La oss endre valgloven også. Og
så bringe den igjennom en folkegodkjennelsesprosess. Slik at ekte demokrati
for første gang blir mulig.
Nuka
06.04.2019 kl 12:45 701

Hvor ble det av partiet som skulle legge ned alle bomstasjoner ?
Cortex
06.04.2019 kl 17:45 684

Hvor er logikken når velgerne først stemmer på partier som helt åpent sto for bomringer ved disse valgene,
og så sutrer de samme velgerne om at de ikke liker konsekvensene av den politikken de selv har stemt for?
Valg har konsekvenser,folkens!
Hvordan i all verden skal Frp kunne greie å stoppe eller redusere antall bomringer når de ikke får nok stemmer?
I politikken bestemmer kjøttvekta det meste,og når Frp står helt alene mot røkla av de andre partiene sier det seg selv
at deres egen politikk ikke får flertall.
Når partier profilerer seg selv i valgkamper forteller de om egen politikk,men de tar ikke hele tiden høyde for at denne
politikken kun blir gjennomført om de alene eller sammen med andre får flertall for den eller kan gjøre en hestehandel
hvor de stemmer for noe de er i mot for å få de andre partienes støtte for egne saker.

Nye en saks-partier har ingen helhetlig politikk,så ved å stemme for disse aner ikke velgerne hva de vil få i andre saker.
Frp vil stemme mot bompenger OG vi vet hva de står for i de fleste andre saker.
brahman
06.04.2019 kl 18:01 681


"Hvor ver logikken når velgerne først stemmer på partier som helt åpent sto for bomringer ved disse valgene", osv.

Fordi det er flere andre politiske spørsmål og saker hos partiene som velgerne vil ta stilling til.
Kanskje de ikke liker Frp-politikken på andre felt.
Gøril
06.04.2019 kl 19:59 660

Om Frp kunne ordne ny folkegodkjent valglov, kunne Frp få flere stemmer pga. dette med bompenger.
Wish
06.04.2019 kl 20:05 656

Velgerne har fått den politikken de stemte for.
De bør derfor legge press på egne partier fremfor å kritisere drt eneste partiet som faktisk har prøvd å redusere og fjerne
bompenger; nemlig Frp.
Å stemme på nye partier med kun en sak de står for virker helt sprøtt!
.777.
06.04.2019 kl 21:01 647

Politikerne har blitt alt for arrogante og høye på seg selv. De fortjener at folket stemmer på noe nytt og forhåpentligvis bedre. Om ikke annet så kanskje de får seg en vekker og får litt bakkekontakt igjen. Sånn som det er nå spiller det jo ingen rolle hva folk stemmer på. Samme dritten alt sammen.
Nuka
06.04.2019 kl 22:15 639

Har dere noe godt svar på hvordan veiene skal finansieres uten bompenger ? Høyere skatter eller mindre velferd ?
.777.
06.04.2019 kl 22:19 638

Slutt med surret ditt. Det var penger nok til alt før i tiden, før oljen ble funnet. Politikerne sløser som fulle sjømenn med pengene våre. Det statlige forbruket er hinsides all fornuft.


Det norske statsbudsjettet er groteskt stort, med et forbruk som er 2,5 ganger så høyt pr person enn f.eks i Sverige er det et enormt potensiale for kutt, dersom det ikke kuttes vil det ende i katastrofe.

Det må kuttes, og det må endres fra NAV til å investere i bl.a infratruktur som veier.

Problemet er at veldig mange er vant til å få penger inn på konto hver måned uten at de yter noe tilbake, vanskelig å endre på dette uten at mange blir forbanna.
.777.
06.04.2019 kl 22:24 633

De fleste normale land har råd til skikkelige veier uten å flå befolkningen og uten oljepenger. Her er det faen ikke penger til noe som helst fornuftig, de fleste veiene vi har ble vel bygd av tyskerne under krigen, og enda står idiotene og babler om at vi er verdens rikeste, og tullingene trampeklapper.

Ingen av delene. Fra statskassen. Og f.eks. oljefondet.
Og f.eks. ved å være tøffere overfor EU, Franfurt-satanistene m.fl.
Finansiering i massevis dette.
Trengs ikke 1 krone mer i skatt, eller en millimeter mindre i velferd.
Nuka
06.04.2019 kl 22:30 628

Hva er statskassen ?
Spill
06.04.2019 kl 22:47 621

Norge har høye skatter og avgifter,og likevel premieres vi med bompenger.Det er 9000 milliarder i petroleumsfondet og god infrastruktur gir svært god samfunnsøkonomi.Det burde derfor være en selvfølge at staten slene skal betale for gode veier som vil være en investering for fremtidige generasjoner.
I Sverige har de noe høyere inntektsskatt enn i Norge,men deres avgifter er vesentlig lavere.Svenskenes statsbudsjett går med stort underskudd og de har ikke et petroleumsfond.
Stortinget etterga milliardgjelden til Flytoget uten at det skadet norsk økonomi,så hvorfor ikke også ettergi gjelden for veiene staten bygger og som vi må betale tilbake i bompengeringene?
Frp gjør så godt de kan,men de står alene.
Kun et større Frp vil legge press på de andre partiene.
Disse små partiene som kun har nedleggelse av bommer på programmet vil ikke greie å få noe flertall for å fjerne bomringene.
De har ingen helhetlig politikk og truer ikke de andre partiene,men det gjør Frp!
.777.
06.04.2019 kl 22:53 619

Statskassen er alle pengene staten har stjålet av befolkningen.
brahman
06.04.2019 kl 22:58 617


Hvorfor snakket ikke Ap om bompengene på landsmøtet ?

Nei, de snakket om hjemmeleksene til elevene...
Nuka
06.04.2019 kl 22:59 616

Vi trenger 25 nye tog hvert år fremover, en ny fregatt til gudene vet hvor mange mrd. og i tillegg skal forsvarsbudsjettet opp til 2 %. Skal vi ikke bare finansiere dette også fra oljefondet ?

Hvor idiot tillater du deg å spille her Nuka ?
Statskassen er kassen hvor statens inntekter og kassabeholdning befinner seg.
Det er ikke akkurat lite oppi der. Kjenner noen som har fylt 1000 - 2000 mrd. oppi der.
Kanskje enda mer, hvis en tar med et fullrelevant tidsrom.
Redigert 06.04.2019 kl 23:48 Du må logge inn for å svare

Tog skal de jo leie ut til de selskapene som VY, som skal kjøre dem. Selskapet
NORSKE TOG må finansiere seg den veien. NORSKE TOG burde vente til mere
ny skinnegang er ferdig.
Det er ikke sikkert vi skal ha noen ny tilsvarende fregatt. Og forsvarsbudsjettet
vil ikke det norske folk kjøre så høyt. Her sier vi Stoltenberg og Trump midt imot.
De får ikke mer til forsvar av oss. Punktum. Kriging er gammeldags. Legging av
press med våpen er vi heller ikke noe for. Verden har andre oppgaver.
Vi trenger store kystvaktskip som inngir autoritet. Og store kriseberedskapsskip
som mestrer innsats under tøffe værforhold.
Nuka
06.04.2019 kl 23:59 593

Så du mener at Siv har mellom 1000 og 2000 mrd. i friske penger som kan brukes til vei hvis ho vil ?

Hvor dum og trangnøttet tror du det er mulig å spille her Nuka, og komme unna med det ?
Vi har en såkalt handlingsregel som går ut på at statsbudsjettet maks kan ta ut 3 %
av SPU pr. år. Det burde innføres en avkastningsregel som sier minimum 4,5 % eller 5 % p.a.
i snitt i avkastning pr. år over 5 års perioder. Samtidig er statsbudsjettet på ca 2,7 ganger pr.
innbygger i forhold til det svenske statsbudsjettet.
Mange sektorer i Norge er fylt opp med for masse offentlige ansatte. Det er masse
slakker rundt omkring. Mange steder det kan kuttes, bl.a. pressestøtte. Statens utgiftsside
kan lett slankes mye. Og inntekter fra verdiskapende nye grep kan også bidra i statskassen.
I virkeligheten er det rom i massevis for å bli kvitt bompenger fullstendig i Norge. Samt til
å sette mye større fart på veibygging og togtraséutbygging. Og slike samferdsels infrastruktur-
investeringer vil gi mye tilbake. Vil være noe av det beste vi kan bruke LITT midler på.
Problemet nå er at tempoet er for lavt. Vi har råd til å øke tempoet som bare det. Vi trenger
GODE PLANER.
Vi skal skifte ut NOEN gamle tog. Men disse skal de som leier togene finansiere. Og tog som
står stille må taes i bruk først. Ny skinnegang må bygges FØR så mye nye tog anskaffes.
Helsevesenet bør slankes med 50 mrd. kr. i året. Forebygging og bedre helse, ta ned oversysselsettingen her.
Jeg snakker om å drifte og utvikle landet bedre.
Redigert 07.04.2019 kl 18:39 Du må logge inn for å svare

Bompengegjelden er egentlig "småpenger" for Norge. Hadde jeg bestemt,
hadde jeg innfridd all bompengegjelden med en gang. Og tatt ned alle
bomstasjonene.
Problemet nå er antagelig mangel på ferdige planer. Antagelig finnes det
ikke all verden med byggeklare planer. Selv om man åpnet kontoen helt,
så foreligger det neppe byggeklare planer ett år frem fra i dag på veldig
mange titalls milliarder kroner. Forutsatt at pengene ble fornuftig brukt
selvfølgelig. At det ikke var 1 krone i sløseri på det området. At det var
helt stramt.
papaXI
07.04.2019 kl 22:09 537

Slutt å send uhjelp til kakser og diktatorer, 34 milliarder å spare der. Send tilbake daukjøttet som kom her og vi sparer alt vi trenger til å bygge veier og kjøpe el-biler til alle.
nekkejk
08.04.2019 kl 11:05 510

Var det tyskerne som bygde veiene under krigen???
Du går med andre ord inn for å bruke slaver til veibygging?
nekkejk
08.04.2019 kl 11:09 508

Hva er oljefondet?
Du vil altså bruke vår pensjon til å bygge veier?
Er det din pensjon du har tenkt å bruke først?
nekkejk
08.04.2019 kl 11:11 507


Denne tråden viser med all tydelighet hvilken fantasiverden bompengemotstanderne lever i.


Du er bare en patetisk mann fra landsforræderske samfunnsødeleggende
PST og burde holde kjeft. Det er ikke noe fasit på hva som skal dekke pensjon.
Fondet håndteres ikke på den måten du skriver. Og fondet burde bytte navn snart.

Innlegget er slettet av administrator

Statsbudsjettet må barberes voldsomt, og omfordeles slik at bompenger blir unødvendig, dersom dette blir vanskelig kan de ansette en svenske til å gjøre jobben, for de får det til i Sverige da de klarer seg med et statsbudsjett som et betydelig mindre enn det norske på tross av dobbelt så stor befolkning, og omtrent ikke bompenger.
Redigert 08.04.2019 kl 17:36 Du må logge inn for å svare

De 130 mrd samlet bompengegjeld utgjør (kanskje egentlig mindre), er noe oljefondet endrer seg med på et par dager.
Så pratet om bompenger er et rekordartet hykleri .
Uten bompenger kan lønningene være noe lavere, og konkurranseevnen mye bedre.
Det det burde bli mer fokus på er NWO-folkenes tukling med dette. La oss få de svinene vekk.
Og få sendt de norske lakeiene for disse tuklerne til Gitmo og Sibir.
.777.
08.04.2019 kl 19:10 445

Ja, jeg tenkte at du og dine likemenn burde få noe fornuftig å drive med.
MERLOT
08.04.2019 kl 19:48 431

Mens Vegdirektoratet i Norge er underlagt Samferdselsdepartementet, har det svenske Vägverket en langt mer selvstendig stilling.
Der bestemmer politikerne de store linjene i politikken. Fagfolkene får et budsjett og igangsetter prosjektene for å nå politikernes målsettinger.
I Danmark var investeringer til vei holdt utenom statsbudsjettet fra 1920-tallet og helt fram til 1972. Bil- og drivstoffavgifter gikk direkte inn i et eget veifond. Det ble styrt av samferdselsministeren, som nærmest sto fritt til å utforme landets veipolitikk.

Mange måter å gjøre det på, uansett er det grotesk at det norske statsbudsjettet er på 1350 milliarder, mens det svenske er på kun 1000, samtidig som man i Norge skviser befolkningen på bompenger, bil og alkohol etc etc i tillegg, ekstra snodig blir det når vi vet at svenskene kjører med underskudd samtidig.
Redigert 08.04.2019 kl 19:55 Du må logge inn for å svare