SSHIP - Hermanruds "Forsvunne Diamant"! Den GRØNNE!

I mine yngre dager ELSKET jeg brettspillet "Jakten på den forsvunne diamant"!
Et spill som med VAKRE og GLITRENDE edelstene pirret mitt barnesinn. Et sinn som kunne se verdier i det meste jeg kom over.
Så verdier der andre så søppel. Jeg har i grunnen flere dusiner av eksempler på slikt innen diverse områder!
Her er mitt NYE FUNN.........et funn som FAKTISK kombinerer BÅDE SØPPEL (avfall) og EDELSTENER i form av VERDIER!

Det er vel flere her inne som så «sendingen» med Guru Hermansen i studio for noen dg siden.
Mye generelt klokt å høre – og et visst fokus på «snille» grønne aksjer som kan eksplodere i år!

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/03/Hermanruds-5-snille-aksjer-har-gaatt-som-kuler
«Her kan det være GULL å finne, var hans budskap». Små og ukjente selskaper som folk ikke har oppdaget og ikke forstår hva driver med!
Noe slikt sa han, og 5 ulike EKSEMPLER ble nevnt (NEL – SSO – SSHIP – TOMRA og BON) – men ingen konkrete "vinnere".
Jeg BLE interessert, men strøk straks BON fra lista. Notorisk underskuddselskap u/Fred Olsen (i hvert fra gml dager) innen vindkraft. 4 igjen!

For å gjøre en lang historie kort; Alle vet hva NEL driver med (hydrogen og MASSIVE tap), SSO (store solparker som går så det griner) og TOM som er verdensleder på sitt område. ALLE kjente, men hvem vet EGENTLIG noe som helst om Scanship?
Et supplyrederi i Nordsjøen, et fergeselskap mellom skandinaviske land – eller HVA pokker er dette for noe?
Sikkert bare noe dritt, for de er da kun notert på Oslo Axess!

Jeg er ingen «regnskapsmann» og holder derfor EBIT, EBITDA og slikt utenfor.
Mine 4 lett forståelige tall (for noen dg siden - er siden endret) gir likevel et greit bilde av de enkeltes verdsettelse og potensiale!
Mens det i f.eks NEL kan fylles et stort OL-basseng med "verdiløse aksjer" til en pris av 7 MRD klarer man i SSHIP knapt å fylle et badekar med superlønnsomme aksjer til en børsverdi av 8-900 millioner.

NEL: (kurs 6,09)
Verdsatt: 7 MILLIARDER
Ant aksjer: 1,2 MILLIARDER
EPS: 0 (taper ca 40 % av ALL OMSETNING. Jøje meg.....)!
Utbytte: SELVSAGT 0!

SSO: (kurs 87)
Verdsatt: 10 MILLIARDER
Ant aksjer: 114 millioner
EPS: 1,29
Utbytte: 0,95

TOM: (kurs 258)
Verdsatt: 38 MILLIARDER
Ant aksjer: 150 mill
EPS: 4,80 (?)
Utbytte: 4,5 (2x 2,25)

SSHIP:(kurs 8,90)
Verdsatt: 830 mill
Ant aksjer: 95,6 mill.*
EPS: 0,28
Utbytte: 0,20 (2x 0,10 i 2019). Høres LITE ut, men gang opp m/kursen til f.eks TOM og se hva som gis ut!

* Av selskapets 96 mill aksjer eies ca 66% av Styret/Ledelsen. (rettet 11.apr)
Kun 34% er «frie» dvs (33 mill aksjer) og mange er låst hos store institusjonelle investorer. I prinsippet MINIMALT m/aksjer i omløp!
Når alle de nye grønne fondene strømmer til børs MÅ de knive om de få gjenværende - sammen med de NYE investorene som strømmer til!

Denne fordelingen SIKRER mot alvorlige kursfall i dårlige tider. I gode knapt aksjer å få tak i! Nei, NESTEN UMULIG - uten å presse prisen!
Er det rart at Eline i studio sitter forundret og forteller Trygve om SSHIP på vinnerlisten.....i dag igjen 🤔???
Trygve sier ikke et ord (vil ikke kommentere) - for heller ikke HAN kjenner til selsapet (min påstand)!
Akkurat som de fleste andre.Akkurat i henhold til Hermanruds "oppskrift"! Ukjente og blinkende edelster som INGEN SER!

Hva driver så SSHIP med?
- Ulike renseanlegg, der det VIKTIGSTE er innen sjøfart. STORE cruiseskip >200 passasjerer.
- ALT avfall om bord resirkulerer. Spillvann til drikkevann og resten til energi for skipenes eget bruk
- Her snakker man om TOTAL gjenvinning! 0 utslipp! Et prisbelønnet verdensledende selskap!
- Rensing av lukkede anlegg i fiskeindustri (sterkt voksende pga lusproblematikk) inkl landbaserte.
- Rensing av annet landbasert (vann, mm). Bl.a. sin første kontrakt innen fullskala anlegg i dag! "Halvt" sponset av Staten.
- KUNDER?: Bl.a. noen av verdens største innen cruise.
- KONKRETE ordre, med KONKRETE inntekter! Resultatene viser dette.
- Etter at ordre inngås kommer det senere vedlikeholdsoppdrag på de samme anleggene.

Jeg kan anbefale at dere klikker litt rundt på selskapets hjemmeside. STUDER - og se potensialet!
Her noe av maritim virksomhet: https://www.scanship.no/marine/marine-systems/

Regnskap:
https://www.scanship.no/wp-content/uploads/2019/02/SSHIP-Second-Half-Year-2018-Report.pdf

Går man tilbake til innledningen kan man sammenligne tallene innen de 4.
- NEL er bare BÅNN I BØTTA – uansett hvordan man ser på tallene!
- SSO og TOM er to veldrevne selskaper, men med svært mange aksjer i omløp.
- Ingen er dog i nærheten av SSHIP.
- Svært veldrevet – og en KLAR vinner på de tallene jeg ramser opp.
- Trolig fordi folket fortsatt ikke har peiling på hva SSHIP bedriver - eller hvor store inntekter som genereres!

Hilsen Hammers.......som uansett har gjort SITT valg. Et DAMPENDE VARMT bad 😅 er absolutt å foretrekker framfor
et kjølig OL-anlegg der man GRUER seg til å putte tåa oppi......🥶🥶🥶!
Redigert 11.04.2019 kl 12:29 Du må logge inn for å svare
Imprex
24.04.2019 kl 13:46 2231

Stille på hammeren også. Blir nok rolig til over sommeren her.
Frodon
29.04.2019 kl 07:38 1993

Hmm, Sparebank 1 markets har snudd anbefalingen på denne aksjen

«
Recommendation
Sell
Target price
8.50
Share price
12.00
Scanship | SSHIP NO

Emission Impossible

Great company, expensive stock

• We reiterate our argument that we find Scanship to be a great industrial company with quality products and a highly regarded standing in the cruise industry. Although, we argue it is close to “impossible” to live up to the expectations in the stock.

• Scanship’s MCAP has doubled (increased ~NOK600m) the last few weeks following announcements of a contract for deliveries of two MAP systems and a research project. We share the markets positive view on the announcements, but not to the same degree. In comparison, Scanship has invested ~NOK35m in developing the product, hence it is valued at 17x the investment.

• As we find the share to be overvalued we will only look at our estimates with our optimistic lens in this analysis, to see just what needs to be accomplished to support the share price. With our bullish case we arrive at a NOK8.5 share price.

• We believe the recent stock rally to be a good selling opportunity as we argue a combination of limited liquidity and number of shareholders going from 650 to 1500 is contributing to overvaluing the stock. Our belief is that if Scanship fails to live up to the expectations reflected in the stock price, the sentiment will turn and the downside can be substantial.

• We downgrade Scanship to Sell with a target price of NOK8.5/sh»
Imprex
29.04.2019 kl 07:59 1961

Auau...her kan det bli en skrell i åpning. Spår ned nesten 30 prosent.

Sparebanken har sikkert lest mine innlegg , og tatt til fornuft
HP17
29.04.2019 kl 14:47 1745

Nå har alle fått en gavepakke og mulighet til en kjempegod inngang i SSHIP. Alle vet at SSHIP fort kan gå til kr 30?

Odi.1 skrev blubb blubb as
Der kom 10-tallet ja. Da kan blåfreak og hammers drøvtygge det de har bablet om tidligere.
-En tango i det grønne ble heller en vals i det blå ;)
Hammers
29.04.2019 kl 15:23 1619

Merkelig for en skadfryd enkelte legger for dagen når aksjer man har skrevet om får hard medfart.
Og DET uten å vite om har fortsatt har aksjene eller ei.

Jeg har selv ikke skrevet noe som helst på forumet på lang tid (tror det var før påske jeg skrev), men følger likevel med i markedet.
I SSHIP merket jeg meg den 24+25 april at det benynte "å skje noe"!

Kursen ga salgsignal - kursen falt under 10 dg glidende snitt og snittet falt brått.
Mesteparten av mine aksjer forsvant ila de dagene - til en gjennomsnittskurs på litt over 12 kr.
Resten forsvant i dag på 11.30 - da jeg noterte meg at enda et teknisk salgssignal ble gitt.

Hilsen Hammers.......som ikke kan vurdere om selskapet er for høyt priset - sammenlignet med de øvrige grønne. Uansett tryggest å følge signalene.
trend1
29.04.2019 kl 15:49 1584

tja, kjekt å bruke TA, men jfr. dine egne uttalserer så kunne denne kun gå opppver, bla. pga få aksjer og "alle" ville sitte stille.... ett dårlig q så er kursen halvert igjen.. btv har troen på selskapet, men den gikk for raskt opp ;)
Imprex
29.04.2019 kl 16:08 1542

I et så lite investormiljø som i Norge har det åpenbart lekket at q1 ikke vil gi støtte til kurser over 7-8 kroner. Synd. Men sånn er det sannsynligvis. Ikke rapporten til SB1 alene som førte til krakket. Det nekter jeg å tro.

Er nok en del som følger hammers anbefalinger. Når disse også kaster kortene nå går dette så raskt at jeg tror faktisk vi er i åtte kr i morgen allerede. Ingen rekyl etter dårlig Q1. Tvert i mot.
Redigert 29.04.2019 kl 16:11 Du må logge inn for å svare
Hammers
29.04.2019 kl 16:27 1512

Jeg sammenlignet med de øvrige grønne der det er FLUST av aksjer i omløp - bl.a. i NEL finnes "trillioner" av dem.
Selskap som gjør det LANGT dårligere enn SSHIP - ut fra min måte å sammenligne på i hovedinnlegget.
Når kommer nedskrivningen av disse?

Hilsen Hammers

Viser at du ikke har peiling. Selskapet handles på Oslo Axess og legger ikke frem Q1 og Q3, kun halvårsrapporter. Til din info så er det årsrapporten som legges frem i morgen.
dotcom
29.04.2019 kl 19:33 1354

Det du overser er nok at NEL er rigget for produksjonsøkning, SSHIP er ikke det og det vil nok koste for dem også.
Nå er begge priset på fremtidshåp og aksjekursen er ganske langt fra dagens produksjon i begge. I tillegg tror jeg at det er et problem at det er så få "frie aksjer" i SSHIP. Få "frie aksjer" gir hopp opp når det blir litt blest om aksjen, men en del større aktører vil nok avvente en mulighet til å komme inn på en emisjon fremfor å gjøre dagens eiere rike, og en del andre aktører holder seg av ulike grunner unna slike aksjer. Det kan føre til omsetningstørke når nyhetens interesse er over, og jeg tror det det som skjer nå. Forøvrig fikk jeg selv høydeskrekk og solgte NEL i dag. Mest fordi jeg har brent meg tidligere på å bli for grådig, og for alt jeg vet kan NEL gå videre opp i morgen. Nesten umulig å mene noe fornuftig om riktig pris i vekstselskap, man må bare forsøke å følge trenden.

Scanship produserer og kjøper produksjonskapasitet i Polen. De behøver derfor ikke investere store summer for å scalere opp produksjonen. De har ingen planer om å foreta noen emisjon. Selskaper som betaler utbytte har sjeldent behov for å hente penger. Det skrives utrolig mye tull om dette selskapet. Scanship jobber ufortrødent videre slik de har gjort de siste årene. Sannsynligvis vil Ordreboken vokse videre. Ting tar litt tid. De kan jo ikke presentere nye ordre annenhver uke.
dotcom
29.04.2019 kl 21:21 1216

Jeg prøvde ikke å snakke ned Scanship, det er virker som et veldrevet selskap som helt sikkert har fremtiden foran seg. Men kursen mer enn doblet seg på noen få dager. Da er det priset inn rimelig mye mer enn dagens produksjon. Skulle de få flere store ordre er det nok mulig at de må emiter selv om de kjøper produksjonskapasitet. Store ordre er ofte betinget av at man kan garantere levering og da må man som regel ha litt økonomiske muskler. Jeg har stor tro på Scanship i fremtiden og kommer kursen ned litt vil jeg antagelig kjøpe noen lodd selv. :)

Det du ikke forstår er at ledelsen i selskapet har besluttet å utbetale utbytte. Det hadde de selvfølgelig IKKE gjort hvis de trenger penger. Scanship finansierer driften av selskapet via opptjente midler. De har lite gjeld og betaler faktisk ned på gjelden hvert kvartal. Sett deg inn i regnskapet og les på hjemmesidene til selskapet.
dotcom
29.04.2019 kl 21:39 1170

Forstår og forstår. Det er da slett ikke uvanlig at selskap tar opp lån til vekst og samtidig utbetaler utbytte. Jeg påstår heller ikke at selskapet trenger penger nå, bare at de kan komme til å trenge det hvis produksjonen skal utvides for å forsvare kursdoblingen. Regnskapene ser fine ut de, men kursen doblet seg ikke på regnskapene.

Det du ikke forstår er at ledelsen i selskapet har besluttet å utbetale utbytte. Det hadde de selvfølgelig IKKE gjort hvis de trenger penger. Scanship finansierer driften av selskapet via opptjente midler. De har lite gjeld og betaler faktisk ned på gjelden hvert kvartal. Sett deg inn i regnskapet og les på hjemmesidene til selskapet.

Alle mente at selskapet var verdt 13 for noen dager siden, en ungutt i 20 åra fikk "alle" til å endre mening! Vil det si at de færreste av dere, har lest dere opp på selskapet, men bare hoppet på?

Jeg er lettere sjokkert over nivået på folk!

Redigert 30.04.2019 kl 09:21 Du må logge inn for å svare
HP17
30.04.2019 kl 12:53 796

Følger dere med?
Ser dere hvor SSHIP går etter årsrapporten er lagt frem nå? + sjekk denne meldingen nå

30/04-2019 12:42:48: (SSHIP.OAX) Scanship Holding ASA : Invitation to 1Q 2019 Trading update on Monday 6 May
Scanship will be holding a trading update on its first quarter 2019 numbers at Hotel Continental in Oslo on Monday 6th. of May.
Along with presenting an update on the financial performance, there will be provided more insight to the MAP (Microwave Assisted Pyrolysis) development and the recent announcements of MAP contracts both in the cruise industry and on landbased waste management.

Kan bli trangt inn døra igjen nå tror jeg.
Redigert 30.04.2019 kl 12:54 Du må logge inn for å svare

Meget takknemlig for å ha doblet på 9,50 i dag.
rammern
30.04.2019 kl 15:19 681

Ute av Elkem , ikke godt forutsett . Emisjon kommer ;)
Redigert 30.04.2019 kl 15:22 Du må logge inn for å svare
oddagod
09.05.2019 kl 15:43 392

Rolig om dagen.... hva nå? aksjen på 10tallet. Solgte meg ut litt over 12,- lurer på tilbakekjøp nå. Kan denne egentlig falle noe særlig mer?
Redigert 09.05.2019 kl 15:52 Du må logge inn for å svare

NEL er priset 10 ganger høyere enn SSHIP
NEL sin oredrebok er 280 millioner lavere enn SSHIP sin ordrebok
NEL Sitt driftsresultat ble -59 millioner, SSHIP leverte overskudd på 11 millioner

sveino
09.05.2019 kl 18:17 293

Sier sitt Dublinmannen, bare en ting å si. Hold på aksjene!!
oddagod
09.05.2019 kl 21:19 229

Da er det bare å starte opplasting igjen før det er for seint. Alt faller om dagen så det er lett å bli usikker. Har trua på denne, solgte egentlig bare på twittermeldinga