SSHIP - Hermanruds "Forsvunne Diamant"! Den GRØNNE!


I mine yngre dager ELSKET jeg brettspillet "Jakten på den forsvunne diamant"!
Et spill som med VAKRE og GLITRENDE edelstene pirret mitt barnesinn. Et sinn som kunne se verdier i det meste jeg kom over.
Så verdier der andre så søppel. Jeg har i grunnen flere dusiner av eksempler på slikt innen diverse områder!
Her er mitt NYE FUNN.........et funn som FAKTISK kombinerer BÅDE SØPPEL (avfall) og EDELSTENER i form av VERDIER!
_____________________________________

Det er vel flere her inne som så «sendingen» med Guru Hermansen i studio for noen dg siden.
Mye generelt klokt å høre – og et visst fokus på «snille» grønne aksjer som kan eksplodere i år!

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/03/Hermanruds-5-snille-aksjer-har-gaatt-som-kuler
«Her kan det være GULL å finne, var hans budskap». Små og ukjente selskaper som folk ikke har oppdaget og ikke forstår hva driver med!
Noe slikt sa han, og 5 ulike EKSEMPLER ble nevnt (NEL – SSO – SSHIP – TOMRA og BON) – men ingen konkrete "vinnere".
Jeg BLE interessert, men strøk straks BON fra lista. Notorisk underskuddselskap u/Fred Olsen (i hvert fra gml dager) innen vindkraft. 4 igjen!
_______________________________

For å gjøre en lang historie kort; Alle vet hva NEL driver med (hydrogen og MASSIVE tap), SSO (store solparker som går så det griner) og TOM som er verdensleder på sitt område. ALLE kjente, men hvem vet EGENTLIG noe som helst om Scanship?
Et supplyrederi i Nordsjøen, et fergeselskap mellom skandinaviske land – eller HVA pokker er dette for noe?
Sikkert bare noe dritt, for de er da kun notert på Oslo Axess!

Jeg er ingen «regnskapsmann» og holder derfor EBIT, EBITDA og slikt utenfor.
Mine 4 lett forståelige tall (for noen dg siden - er siden endret) gir likevel et greit bilde av de enkeltes verdsettelse og potensiale!
Mens det i f.eks NEL kan fylles et stort OL-basseng med "verdiløse aksjer" til en pris av 7 MRD klarer man i SSHIP knapt å fylle et badekar med superlønnsomme aksjer til en børsverdi av 8-900 millioner.

NEL: (kurs 6,09)
Verdsatt: 7 MILLIARDER
Ant aksjer: 1,2 MILLIARDER
EPS: 0 (taper ca 40 % av ALL OMSETNING. Jøje meg.....)!
Utbytte: SELVSAGT 0!

SSO: (kurs 87)
Verdsatt: 10 MILLIARDER
Ant aksjer: 114 millioner
EPS: 1,29
Utbytte: 0,95

TOM: (kurs 258)
Verdsatt: 38 MILLIARDER
Ant aksjer: 150 mill
EPS: 4,80 (?)
Utbytte: 4,5 (2x 2,25)

SSHIP:(kurs 8,90)
Verdsatt: 830 mill
Ant aksjer: 95,6 mill.*
EPS: 0,28
Utbytte: 0,20 (2x 0,10 i 2019). Høres LITE ut, men gang opp m/kursen til f.eks TOM og se hva som gis ut!

* Av selskapets 96 mill aksjer eies ca 66% av Styret/Ledelsen. (rettet 11.apr)
Kun 34% er «frie» dvs (33 mill aksjer) og mange er låst hos store institusjonelle investorer. I prinsippet MINIMALT m/aksjer i omløp!
Når alle de nye grønne fondene strømmer til børs MÅ de knive om de få gjenværende - sammen med de NYE investorene som strømmer til!

Denne fordelingen SIKRER mot alvorlige kursfall i dårlige tider. I gode knapt aksjer å få tak i! Nei, NESTEN UMULIG - uten å presse prisen!
Er det rart at Eline i studio sitter forundret og forteller Trygve om SSHIP på vinnerlisten.....i dag igjen 🤔???
Trygve sier ikke et ord (vil ikke kommentere) - for heller ikke HAN kjenner til selsapet (min påstand)!
Akkurat som de fleste andre.Akkurat i henhold til Hermanruds "oppskrift"! Ukjente og blinkende edelster som INGEN SER!

Hva driver så SSHIP med?
- Ulike renseanlegg, der det VIKTIGSTE er innen sjøfart. STORE cruiseskip >200 passasjerer.
- ALT avfall om bord resirkulerer. Spillvann til drikkevann og resten til energi for skipenes eget bruk
- Her snakker man om TOTAL gjenvinning! 0 utslipp! Et prisbelønnet verdensledende selskap!
- Rensing av lukkede anlegg i fiskeindustri (sterkt voksende pga lusproblematikk) inkl landbaserte.
- Rensing av annet landbasert (vann, mm). Bl.a. sin første kontrakt innen fullskala anlegg i dag! "Halvt" sponset av Staten.
- KUNDER?: Bl.a. noen av verdens største innen cruise.
- KONKRETE ordre, med KONKRETE inntekter! Resultatene viser dette.
- Etter at ordre inngås kommer det senere vedlikeholdsoppdrag på de samme anleggene.

Jeg kan anbefale at dere klikker litt rundt på selskapets hjemmeside. STUDER - og se potensialet!
Her noe av maritim virksomhet: https://www.scanship.no/marine/marine-systems/

Regnskap:
https://www.scanship.no/wp-content/uploads/2019/02/SSHIP-Second-Half-Year-2018-Report.pdf

Går man tilbake til innledningen kan man sammenligne tallene innen de 4.
- NEL er bare BÅNN I BØTTA – uansett hvordan man ser på tallene!
- SSO og TOM er to veldrevne selskaper, men med svært mange aksjer i omløp.
- Ingen er dog i nærheten av SSHIP.
- Svært veldrevet – og en KLAR vinner på de tallene jeg ramser opp.
- Trolig fordi folket fortsatt ikke har peiling på hva SSHIP bedriver - eller hvor store inntekter som genereres!

Hilsen Hammers.......som uansett har gjort SITT valg. Et DAMPENDE VARMT bad 😅 er absolutt å foretrekker framfor
et kjølig OL-anlegg der man GRUER seg til å putte tåa oppi......🥶🥶🥶!
Redigert 11.04.2019 kl 12:29 Du må logge inn for å svare
Hammers
08.04.2019 kl 20:58 4152

Fuhr.
Bare la det forbli stille på forumet. Ingen hast. Proffene kjøper uansett.
Når neste kontrakt kommer blir det uansett full fyr i teltet igjen!

Hilsen Hammers
Redigert 08.04.2019 kl 21:00 Du må logge inn for å svare
sveino
08.04.2019 kl 21:31 4083

Bra denne så smått begynner å bevege seg ut av skyggenes dal, har vandret uforstyrret i flere år nå.
Bra å ha deg med Hammers.

Ikke bland NEL emisjon inn i sship tråder. Sship betaler utbytte der andre grønne selskaper tar emisjon
anca
09.04.2019 kl 08:15 3777

Godt sagt Diesel😅👍🏻

Disse 'Grønne' selskapene gjør en prisverdig jobb, men fortjenesten lar vente på seg. SSHIP må tjene 1 krone / aksje for å forsvare dagens kurs, og det er langt fram til det
Redigert 09.04.2019 kl 09:11 Du må logge inn for å svare
kaliber
09.04.2019 kl 09:12 3659

Normal handel i dag og ikke så ellevill som forrige uke som er bra for aksjonærer som er noe mer langsiktig. Virker som salgsviljen er avtagende!

Da har vi muligheten til å kjøpe litt på dippen. Har kursmål på 20,- på mellomlang sikt på denne, og da er det fortsatt en helt fin inngang.

Kjøpte 10K på 12-tallet grunnet Hammers. Lyttepost da dette kan bli bra!
Hammers
09.04.2019 kl 16:58 3396

En generelt svak børsdag - og ikke en dag å felle noen dom.

De som så HELE sendingen fikk kanskje med seg Elines avsluttende reklamekommentar om hva som kunne leses i Finansavisen i morgen.
Det var en analytiker som anbefalte SSO, TOM og SSHIP. Kanskje man burde kjøpe FA i morgen for å se hvorfor HAN anbefaler.
Jeg har jo selv anbefalt og begrunnet siden 8-tallet. Det er gjort med MIN vinkling for å kjøpe.

Hilsen Hammers
Redigert 09.04.2019 kl 16:58 Du må logge inn for å svare

Kanskje SS kan dele når avisa er klar 21 som PDF.
undrende
09.04.2019 kl 17:31 3318

Skulle nok ha fått ut fingern på et langt tidligere tidspunkt, men...
tok en post her i dag på 1/10 av cashbeholdningen, og en annen 1/10 på NHY, så får man se. SSHIP får bli den dristige, NHY den mer safe.
Resten forblir fortsatt cash
focuss
09.04.2019 kl 21:31 3081

Utålmodighet har sin kostnad. Gikk inn her for et par år siden og skrev om fantastisk potensiale. Det slo til, men da hadde jeg solgt for lenge siden. Inne igjen nå og det er nå markedet er med. Hvor stort dette kan bli kan ingen si. Ikke hvor fort det skal gå heller. Men bør vel være en del av porteføljen fremover.
Hammers
09.04.2019 kl 22:07 3011

Takk for vedleggene.
Ikke stort nytt der, men....tross alt svært positivt det man kan tolke ut av det.
Den store fordelen til SSHIP er aksjeantallet og eiersitsen - slik jeg nevner i hovedinnlegget.

Ledelsen eier 71,5% av totalen (ALLE er låst) - topp 20 inkl ledelsen eier 84,2%. Trolig svært liten rullering her og.
Da er det totalt ca 15 millioner utenfor topp 20. Mye er låst - og flere blir det etter hvert som caset med den grønne bølge vokser.
Som jeg tidligere har sagt; i prinsippet (i det store og det hele) finnes det ikke aksjer å omsette.

Caset står foran en megatrend, i henhold til Gregersen. I så fall tror jeg SSHIP må vurdere å øke bredden på "inngangspartiet".
Ja, for når de neste ordrene kommer vil det være ville tilstander foran dørene.
Akkurat som når Elkjøp åpner en ny storbutikk som frister med sterkt reduserte priser og folk nærmest sitter fast i døråpningen!

Hilsen Hammers
canarias
09.04.2019 kl 22:12 2989

Har en 10er jeg og moneymachine, greit med en liten post i noe som kan bli stort.
Hammers
09.04.2019 kl 22:29 2950

Ja, kjett når det blir slik - men ALT har SIN tid. Man kan ha verdens beste ide, men hvis ikke markedet er med, så....!
Nå virker markedet modent, det grønne skiftet er det bare å godta og tilpasse seg etter - om man vil eller ei.
Dette ser vi nå se i område etter område - og det SSHIP leverer virker jo nærmest som et kolombiegg for kjøperne.

Kjøperne av annleggene kvitter seg med søppel, avfall og "brunt vann" på en effektiv måte - og får REN ENERGI og karbonfangst tilbake.
Energi til egen vinning. Husker ikke helt, men jeg mener å huske at etter 4-5 år er MAP tilbakebetalt for kjøperne. Senere år er ren gevinst.

At Richard Branson selv ønsker å reklamere for SITT valg av systemet viser bare det fokuset dette har.
Med det har noen av HANS skip en fordel som mange andre fortsatt ikke har.
Etter hvert MÅ de andre bare komme halsende etter - hvis de vil være med på kappløpet om passasjerene.

Hilsen Hammers
Hammers
09.04.2019 kl 23:29 2871

1 krone??? Hvor har du DET tallet fra? I så fall mener du at PE må være 12.

Et VEKSTSELSKAP med solid økonomi (solide overskudd) trenger da ikke en PE på 12?
Et VEKSTSELSKAP som i forhold til aksjepris betaler ut MER UTBYTTE enn f.eks TOM og SSO.
Slike vekstselskaper har gjerne en PE på 30 og oppover til "tenk på et tall"!
SSHIP er etter mitt syn underpriset i forhold til de andre grønne jeg sammenligner med.

Hilsen Hammers.......som sier PS:
Neida, jeg har selvsagt ikke GLEMT NEL på DEN lista! Selskapet har bare ikke noe der å gjøre.
Redigert 09.04.2019 kl 23:31 Du må logge inn for å svare

En brukbar signaleffekt.
Velstående miljøbevisste cruisepassasjerer
velger miljøbevisste rederier, og skryter
av det i etterkant over en dry Martini til
sin omgangskrets. Disse vil ikke være dårligere.
Nå kanselleres adganger til norske fjorder pga.
manglende miljø-installasjoner. Det satses økende på
cruise til polare havområder. Boligplattformer
ved oljeinstallasjoner blir det neste.
Bildene av en hval med magen full av plast gikk
verden rundt. Sship har verktøyet.
Redigert 09.04.2019 kl 23:56 Du må logge inn for å svare

Da ser denne kruttsterk ut igjen, en spennende tid fremover med mulige nye kontrakter, og gjennombrudd på nye områder med teknologien.
thypoon
10.04.2019 kl 09:32 2646

Vil doble seg igjen innen kort tid.
Merik
10.04.2019 kl 10:07 2600

Mange aksjer på eier og ledelse gjør at større aksjonærer får liten betydning i selskapet. Lite tilgjengelige aksjer i markedet. Er ikke det negativt for aksjen?
thypoon
10.04.2019 kl 10:09 2597

Nei, all historikk på børs tilsier at det er positivt. Nå kommer det et nytt rykk i scanship, kan gå raskt mot 20kr!
Redigert 10.04.2019 kl 10:16 Du må logge inn for å svare
Hammers
10.04.2019 kl 10:22 2563

Det med aksjeantallet har jeg redegjort for i flere innlegg......fra første stund. Der har jeg forklart hvorfor dette er et gode.
Flere analytikere (inkl Hermanrud) mener at segmentet står foran en megatraend.
Bare å gå gjennom tråden igjen - så finner du svaret.

Hilsen Hammers

Rockall
10.04.2019 kl 11:16 2484

Blir vel dobbeltopp på 13,60 som vil materialisere seg denne uka..? Det er håp...

:)-
BMW_E30
10.04.2019 kl 18:38 2377

Følger Badin og scanship på linkedin. Ny milepel på plass idag :) spennende selskap!
Redigert 10.04.2019 kl 18:39 Du må logge inn for å svare
so
10.04.2019 kl 18:41 2373

Vet dette er feil tråd Hammers , men er det mulig å få en vurdering av deg av SAS på SAS tråden? Ser ut som bunn med bra oppside, men her blir jeg for fersk.

Hilsen en håpefull mann.
SO
Hammers
10.04.2019 kl 20:26 2285

Tar det her. Vet ikke om det er den norske eller svenske aksjen du mener.
Den norske; Minimal oms - hold deg unna.
Den svenske; Ser ingen klare tegn, men HVIS kursen faller under siste bunn = fare. Over siste topp = litt spennende.

Hilsen Hammers.....raskt og gæ'li,
Redigert 10.04.2019 kl 20:34 Du må logge inn for å svare
so
10.04.2019 kl 21:01 2219

Tusen takk for svar.
Hadde en feeling at det kanskje var feil spor, og at det er andre mye bedre hester å satse på. Men om jeg får noen år på baken i gamet så blir forhåpentlig feeling bytta ut med erfaring og kunnskap. 😎

Hilsen SO som er i starten av karrieren
undrende
10.04.2019 kl 21:16 2194

Har et knall tips til deg!
Hold deg langt unna nicket Tigeren, elr hva han bytter til innimellom (ikke vanskelig å kjenne igjen) og selvfølgelig de som hausser hele tiden ;-D
Hammers
11.04.2019 kl 21:53 1872

Ikke mye å skrive om i SSHIP mens man venter på neste melding, men LITT skjer da uansett!

I dag ble et nytt kjøpssignal gitt v/at sluttkurs endte over den forrige toppen på 13,60. Man har dessuten luktet på 14-tallet ila dagen.

Ellers; i mitt logaritmiske diagram har jeg lagt inn 10/30/100 dg "Arithmetic moving average" som standard.
Avstanden mellom kurs og det kjappeste snittet på 10 dg har vært FOR stor den siste tiden. Av tidl erfaring vet jeg at dette ikke kan vedvare over tid. De siste dagers svakere kursstigning har bedrer dette bildet betydelig.

Mens kursen har steget kr 0,90 etter toppen på kr 13 (5 dager siden) har det stigende 10 dg snitt gått fra kr 8,10 til 11,50 i samme periode.
En stigning på kr 3,40. Nå er det langt mer sammenheng mellom kursen og dette snittet. Et klart sunnhetstegn.

Ellers rettet jeg litt i hovedinnlegget i formiddag. Så til min forskrekkelse at jeg hadde sett i feil kolonne da jeg fortalte hvor mye ledelsen satt med av aksjer. Nei, de sitter ikke på "noen og 70%", men med 65,5%. Ellers var regnestykket og resonnementet riktig.
Den dagen neste betydelige ordre kunngjøres er det uansett like få "frie" aksjer å kjempe om som før.
Dette i motsetning til hos en rekke andre børsnoterte.

Hilsen Hammers
Redigert 11.04.2019 kl 21:57 Du må logge inn for å svare
kaliber
12.04.2019 kl 21:14 1626

Jeg har ikke bare sett det, aksjene mine har lagt på seg like mye.

Ja ja, her er bare å gratulerer til alle sammen, som prinsippfast løper jeg aldri etter en aksje, men skulle gjort det i dette tilfelle når den var gått 20%, Etter 20% kommer det normalt sett en dupp, men neida, det gjorde det ikke, dessverre for meg, men slik er børs, veldig artig for dere som traff planka og fortsatt henger med.
Hammers
12.04.2019 kl 22:12 1545

Etter mitt syn sto CEO Henrik Badin for en flott opptreden som dagens studiogjest.
Fortalte greit og avslappet om selskapets virksomhet og parerte alle spørsmål på en overbevisende måte.
Trygve H prøvde seg et par ganger med "litt fleipete utfordringer", men fikk kontante og gode svar.

Til slutt så det ut som om også Trygve likte det han hørte.....i motsetning til det han har gjort når andre CEO'er fra vekstselskaper har fått besøke studio og fortelle om SINE gullegg. En fordel er det kanskje at han selv er en tidligere cruisemann (i sin tid i rederiet Vard).
Han skjønte problemstillingene for kundene og han skjønte hva SSHIP hjelper cruiserederne med.

Jeg stusset selv da HB fortalte at han eide 11% og at ledelsen eide 1/3 av selskapet. Jeg har selv skrevet at ledelsen har kontroll over 2/3.
Største aksjonær eier 1/3 og de 3 neste på lista har et likt antall aksjer (11% hver = 1/3 av selskapet og summen av de 4 største tilsv 2/3).
Jeg kjenner ikke detaljer ang "hvem er hvem" på toppen, men aksjefordelingen er slik at man kan tro at alle 4 tilhører ledelsen (tilsv).

Ellers interessant det som ble fortalt om Østersjøen - som er GRØNN om sommeren.
Her innføres det strenge miljøkrav (inkl innen cruise) - og rederne blir tvunget til å iverksette tiltak for å være med på leken.

Jeg anbefaler alle med lite kjennskap om selskapet til å se dagens sending med Badin:
https://www.hegnar.no/TV/video/8131a77c-00080348-b3d7850f-LFTA-copy

En hyggelig seanse som både TH og Haugen bare lot fortsette og fortsette. Seerne koste seg - og det gjorde også alle i studio.
Ja, Haugen så tidvis ut som om han atter var 5 år gammel......der han satt med store øyne og lyttet på sin første fortelling om julenissen....og om alle gavene som HAN skulle ha med seg på julaften....😄😄😄!

Hilsen Hammers
Redigert 12.04.2019 kl 23:59 Du må logge inn for å svare
Hammers
13.04.2019 kl 00:39 1445

Da var det plutselig over 10.000 lesere.....på 10 dager.
Jeg håper at også dere har hatt en like fin reise som det jeg har hatt!

Ja, kursen har steget flott den siste tiden. Hva var det de sa i studio; 1000% på to år.
Vel, den kom fra et utrolig lavt nivå - omsetningen har økt kraftig under hele turen (bortsett fra 2016), overskuddet har gått jevnt i takt med omsetningen - og det er utrolig få aksjer å kjempe om. Ikke for oss små, men for de store.

I dag falt kursen med nesten 5%. Surt når det står på, men det samme skjedde for en ukes tid siden - før nye drag!
Vel, i dag det var siste dag før påske (for svært mange) - og omsetningen var ca 1/10 av hva den var for noen få dager siden.

Hvis man tror at DETTE var aksjens absolutte topp var det nok riktig å selge. Da tror man vel og på kontraktstørke framover?
Men, hvis man tror at dette kun er starten på et grønt eventyr - ja så har man bommet fullstendig.
Det er hvis det blir som selskapet selv skriver ang sine framtidsutsikter i siste rapport; vi står ved begynnelsen av en MEGATREND.

Personlig har jeg ingen peiling, men jeg er sjeleglad for at jeg ble med for 10 dager siden......
....og nå begynner også JEG å heie på de miljøbeviste.....🤭🤭🤭!

Hilsen Hammers
Redigert 13.04.2019 kl 00:42 Du må logge inn for å svare
Merik
13.04.2019 kl 12:30 1298

Da slo du meg med 5 dager......

Aktuelt er boligplattformer, typisk Prosafe.
Hvilke løsninger disse har på avfall, kjenner
jeg ikke, men trolig går både gråvann og
sortvann rett til sjøs. Hvis myndigheter begynner
å sette krav her, blir det helt klart et potensielt
marked for Sship.
canarias
13.04.2019 kl 18:04 1146

De vil nok etterhvert få sterk konkurranse og marginene falle drastisk, men ett bra og spennende selskap som jeg nok burde vært litt tyngre inne i.

Hammers.

Du som har peiling på de fleste selskaper , men jeg savner en analyse av deg av REC , har det en grunn eller ?

Bare nysgjerrig !

ledelse + styret eier 60+mill aksjer - Ingerø Reiten Investment Company
Redigert 14.04.2019 kl 20:22 Du må logge inn for å svare
Hammers
14.04.2019 kl 23:45 736

Jeg har analysert REC teknisk fra ca kr 190 og nedover.
Utallige innlegg om temaet, men nå er jeg lei av denne TULLEAKSJEN.
60-70 øre........og svært nyhets og ryktedrevet! Gidder bare ikke å se på den!

Hilsen Hammers

Verdenshavene forsøples og forurenses og klimadebatten raser for fullt. Politikere over hele verden innfører stadig nye og strengere regler. Verdens skipsflåte får krav om rensing av spillvann. Planetens største byer forurenser og tvinges til å ta tak i problemene med forsøpling. Scanship har løsningene og teknologien. Gjør som Warren Buffet legg alle eggene i samme kurv og pass på kurven. Kjøp Scanshipaksjer med begge henda og spre kjøpene over noe tid. Det skal bygges svært mange cruiseskip de nærmeste årene, markedet for Scanship i denne bransjen bare øker. Samarbeidsprosjektet med norske myndigheter som eies av Scanship , ja merk dere det...... Scanship eier testanlegget og har styringen på hele greia. Dette prosjektet er starten på noe som er så stort at folk ikke skjønner hva vi har med å gjøre.........., say no more.......

Tenk hvis det blir som med Henry Ford, etter 100 år kom elbilen. Vi må komme oss ut før 2119, for da er markedet mettet, kanskje jorden til og med er så ren at vi ikke trenger Scanship

Fikk sett intervju med Henrik Badin på podcasten til Hegnar i går kveld.
Forsterket mitt intrykk positivt.
Ser for øvrig i dag at den presser oppover igjen, ikke voldsom omsetning, men blir ikke overrasket om den skal opp på 14 blank i.l.a dagen

Det snakkes om frie aksjer, og låste aksjer. Mine hører til de låste!
so
15.04.2019 kl 18:48 326

He he , dobbel hengelås her 😎