SSHIP - Hermanruds "Forsvunne Diamant"! Den GRØNNE!


I mine yngre dager ELSKET jeg brettspillet "Jakten på den forsvunne diamant"!
Et spill som med VAKRE og GLITRENDE edelstene pirret mitt barnesinn. Et sinn som kunne se verdier i det meste jeg kom over.
Så verdier der andre så søppel. Jeg har i grunnen flere dusiner av eksempler på slikt innen diverse områder!
Her er mitt NYE FUNN.........et funn som FAKTISK kombinerer BÅDE SØPPEL (avfall) og EDELSTENER i form av VERDIER!
_____________________________________

Det er vel flere her inne som så «sendingen» med Guru Hermansen i studio for noen dg siden.
Mye generelt klokt å høre – og et visst fokus på «snille» grønne aksjer som kan eksplodere i år!

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/03/Hermanruds-5-snille-aksjer-har-gaatt-som-kuler
«Her kan det være GULL å finne, var hans budskap». Små og ukjente selskaper som folk ikke har oppdaget og ikke forstår hva driver med!
Noe slikt sa han, og 5 ulike EKSEMPLER ble nevnt (NEL – SSO – SSHIP – TOMRA og BON) – men ingen konkrete "vinnere".
Jeg BLE interessert, men strøk straks BON fra lista. Notorisk underskuddselskap u/Fred Olsen (i hvert fra gml dager) innen vindkraft. 4 igjen!
_______________________________

For å gjøre en lang historie kort; Alle vet hva NEL driver med (hydrogen og MASSIVE tap), SSO (store solparker som går så det griner) og TOM som er verdensleder på sitt område. ALLE kjente, men hvem vet EGENTLIG noe som helst om Scanship?
Et supplyrederi i Nordsjøen, et fergeselskap mellom skandinaviske land – eller HVA pokker er dette for noe?
Sikkert bare noe dritt, for de er da kun notert på Oslo Axess!

Jeg er ingen «regnskapsmann» og holder derfor EBIT, EBITDA og slikt utenfor.
Mine 4 lett forståelige tall (for noen dg siden - er siden endret) gir likevel et greit bilde av de enkeltes verdsettelse og potensiale!
Mens det i f.eks NEL kan fylles et stort OL-basseng med "verdiløse aksjer" til en pris av 7 MRD klarer man i SSHIP knapt å fylle et badekar med superlønnsomme aksjer til en børsverdi av 8-900 millioner.

NEL: (kurs 6,09)
Verdsatt: 7 MILLIARDER
Ant aksjer: 1,2 MILLIARDER
EPS: 0 (taper ca 40 % av ALL OMSETNING. Jøje meg.....)!
Utbytte: SELVSAGT 0!

SSO: (kurs 87)
Verdsatt: 10 MILLIARDER
Ant aksjer: 114 millioner
EPS: 1,29
Utbytte: 0,95

TOM: (kurs 258)
Verdsatt: 38 MILLIARDER
Ant aksjer: 150 mill
EPS: 4,80 (?)
Utbytte: 4,5 (2x 2,25)

SSHIP:(kurs 8,90)
Verdsatt: 830 mill
Ant aksjer: 95,6 mill.*
EPS: 0,28
Utbytte: 0,20 (2x 0,10 i 2019). Høres LITE ut, men gang opp m/kursen til f.eks TOM og se hva som gis ut!

* Av selskapets 96 mill aksjer eies ca 66% av Styret/Ledelsen. (rettet 11.apr)
Kun 34% er «frie» dvs (33 mill aksjer) og mange er låst hos store institusjonelle investorer. I prinsippet MINIMALT m/aksjer i omløp!
Når alle de nye grønne fondene strømmer til børs MÅ de knive om de få gjenværende - sammen med de NYE investorene som strømmer til!

Denne fordelingen SIKRER mot alvorlige kursfall i dårlige tider. I gode knapt aksjer å få tak i! Nei, NESTEN UMULIG - uten å presse prisen!
Er det rart at Eline i studio sitter forundret og forteller Trygve om SSHIP på vinnerlisten.....i dag igjen ????
Trygve sier ikke et ord (vil ikke kommentere) - for heller ikke HAN kjenner til selsapet (min påstand)!
Akkurat som de fleste andre.Akkurat i henhold til Hermanruds "oppskrift"! Ukjente og blinkende edelster som INGEN SER!

Hva driver så SSHIP med?
- Ulike renseanlegg, der det VIKTIGSTE er innen sjøfart. STORE cruiseskip >200 passasjerer.
- ALT avfall om bord resirkulerer. Spillvann til drikkevann og resten til energi for skipenes eget bruk
- Her snakker man om TOTAL gjenvinning! 0 utslipp! Et prisbelønnet verdensledende selskap!
- Rensing av lukkede anlegg i fiskeindustri (sterkt voksende pga lusproblematikk) inkl landbaserte.
- Rensing av annet landbasert (vann, mm). Bl.a. sin første kontrakt innen fullskala anlegg i dag! "Halvt" sponset av Staten.
- KUNDER?: Bl.a. noen av verdens største innen cruise.
- KONKRETE ordre, med KONKRETE inntekter! Resultatene viser dette.
- Etter at ordre inngås kommer det senere vedlikeholdsoppdrag på de samme anleggene.

Jeg kan anbefale at dere klikker litt rundt på selskapets hjemmeside. STUDER - og se potensialet!
Her noe av maritim virksomhet: https://www.scanship.no/marine/marine-systems/

Regnskap:
https://www.scanship.no/wp-content/uploads/2019/02/SSHIP-Second-Half-Year-2018-Report.pdf

Går man tilbake til innledningen kan man sammenligne tallene innen de 4.
- NEL er bare BÅNN I BØTTA – uansett hvordan man ser på tallene!
- SSO og TOM er to veldrevne selskaper, men med svært mange aksjer i omløp.
- Ingen er dog i nærheten av SSHIP.
- Svært veldrevet – og en KLAR vinner på de tallene jeg ramser opp.
- Trolig fordi folket fortsatt ikke har peiling på hva SSHIP bedriver - eller hvor store inntekter som genereres!

Hilsen Hammers.......som uansett har gjort SITT valg. Et DAMPENDE VARMT bad ? er absolutt å foretrekker framfor
et kjølig OL-anlegg der man GRUER seg til å putte tåa oppi......???!
Redigert 08.07.2019 kl 20:49 Du må logge inn for å svare

Bruk heller litt tid på å lese ‘Financial report 2H18’
Link på en av trådene:)

De som selger på åpning på Mandag blir dagens vinnere vertfall :)
Hammers
06.04.2019 kl 13:09 2747

Wrinkler.
Du må ikke henge deg opp i detaljer rundt Havanaisen.
Jeg fikk kun en svak 2'er i fransk da jeg fullførte videregående, men jeg besto - og det var viktigst!
Hva er det ellers du reagerer på i min sammenligning av de 4 gjenværende - der kun 3 tjener penger og fordeler utbytte.

Selskapene vurderer selv størrelsen på utbytte ut fra gjeldende "politikk" for slikt, markedsforhold - og egen inntjening.

SSO: (kurs 87)
Verdsatt: 10 MILLIARDER
Ant aksjer: 114 millioner
EPS: 1,29 Utbytte: 0,95
Utbytte = 1,092 % av gjeldende aksjekurs.

TOM: (kurs 258)
Verdsatt: 38 MILLIARDER
Ant aksjer: 150 mill
EPS: 4,80 (?) Utbytte: 4,50 (2x 2,25)
Utbytte = 1,860% gjeldende aksjekurs.

SSHIP:(kurs 8,90)
Verdsatt: 830 mill
Ant aksjer: 95,6 mill.*
EPS: 0,28 Utbytte: 0,20 (2x 0,10 i 2019)
Utbytte er 2,247% av aksjekurs 8,90 da jeg beregnet dette - 1,891% ut fra en kurs på kr 12.
Alle tall over er beregnet for situasjonen da tråden ble startet.

Dette for et selskap som har kraftig omsetningsøkning halvår for halvår - og et overskudd som går hånd i hånd med omsetningsøkningen!
Det innen et område som nå oversvømmes med nye miljøkrav til dem som forurenser mest! Krav som er svært fordelaktige for selskapets drift.

Eks: https://www.sdir.no/aktuelt/nyheter/nye-miljokrav-i-verdsarvfjordane/
De cruiseskipene som fra 1.mars i år ønsker å besøke norske fjorder må nå også håndtere alt søppelet de genererer på ferden.
Ikke slenge det over bord eller spyle det på havet. Slik blir det etter hvert i "hele verden" - og da står SSHIP der og er behjelpelig for dem!

Å slenge fram udokumenterte påstander om "pisspreik" og "kursen skal stupe" er svært enkelt å gjøre.
For å være troverdig bør du samtidig kunne argumentere for påstandene.

Hilsen Hammers.......som merker at "STØYEN" er tiltagende den siste tiden! Slikt pleier å love godt!
Både når jeg skriver om aksjer jeg mener skal gå "rett VEST"......men de jeg mener bør kunne gå NORDOVER!
Likevel, jeg spår aldri noe som helst fra time til time eller dag til dag. Jeg snakker ALLTID om en utvikling over TID!
Det det er jeg har argumentert for i alle mine innlegg på denne tråden!
Redigert 06.04.2019 kl 13:56 Du må logge inn for å svare

Her var det masse eventyr - på hele tråden (dvs. ikke primært - men også - rettet mot deg, Hammers). Det snakkes om "prisbelønnet", "dominerende teknologi" og andre fine ord. Jeg tror mange glemmer størrelsene her. SShIP omsetter for 300 mill med 30% vekst. Begge beskjedent i min verden. Et cruiseship - riktignok verdens største - koster 1 milliard EURO å bygge. SSHP er på alle måter en mygg - og vil være det i overskuelig fremtid.
focuss
06.04.2019 kl 15:16 2659

SSHIP omsetter for 300 mill og tjener penger. NEL omsetter for noe av det samme , taper masse penger. og i tillegg koster 7-8 ganger så mye. Hvor de største eventyrfortellerne er hen kan jammen diskuteres.
Redigert 06.04.2019 kl 15:31 Du må logge inn for å svare
focuss
06.04.2019 kl 15:34 2629

Villmarka
Du bruker størrelsen som et argument. Det som betyr noe er vekstpotensiale. Mye lettere å oppnå 100% vekst med ett lite selskap enn et stort.
Hammers
06.04.2019 kl 15:35 2630

Her er litt hyggelig helgelesestoff om MAP-teknologien som nå kommer for fullt:
https://www.tu.no/artikler/de-skal-omdanne-avfall-pa-cruiseskip-til-energi-som-kan-utnyttes-om-bord/433640

Ellers har jeg som tidligere nevnt link til selskapets regnskap + "outlook" i hovedinnlegget.
Her er det MANGE søyler som halvår etter halvår tikker i samme retning som kursen. Et VEKSTSELSKAP!
Man står ved starten av en MEGATREND innen området! Ikke MINE ORD, men selskapets innledende mtp framtidsutsiktene.
Merk ellers at ordreservene er økende "all the way" - og ved inngangen av 2019 var den selvsagt på ATH!

I SSHIP er det slik at større OMSETNING = STØRRE OVERSKUDD.
I f.eks NEL er forholdet: Større OMSETNING = STØRRE UNDERSKUDD!

Ta en titt på den nevnte linken i hovedinnlegget......så ser det hvilken vei det går over tid!

Hilsen Hammers
Redigert 06.04.2019 kl 15:36 Du må logge inn for å svare
Hammers
07.04.2019 kl 17:40 2070

Slettet
Redigert 07.04.2019 kl 19:42 Du må logge inn for å svare

Kunne en avklaring vært på sin plass ?
Jeg har forstått det slik at oljefondet investerer
i kun utenlandske selskaper, mens folketrygd-
fondet investerer primært i norske selskaper ?
Takknemlig for avklaring.
dotcom
07.04.2019 kl 18:55 2012

Det er helt riktig Fuhrmeister.
Folketrygtfondet - Statens pensjonsfond Norge, investerer på Oslo Børs.
Oljefondet - Statens pensjonsfond utland, investerer alle andre steder enn Norge.
Om Oljefondet fra sidene til norges bank:
- Bredt investert utenfor Norge
Fondet investeres i flere ulike land, valutaer og selskaper over hele verden. Målet er å sikre god risikospredning og samtidig oppnå høyest mulig avkastning. For å skjerme norsk fastlandsøkonomi investeres fondet utelukkende i utlandet.
"https://www.nbim.no/no/oljefondet/slik-er-fondet-investert/"
dotcom
07.04.2019 kl 21:03 1871

Fun fact.
Oljefonds-kommentaren min var egentlig ment for Tigergutts Oljefonds tråd om NEL.
Dessverre så får jeg, i likhet med deg, ikke lov til å kommentere Tigergutts tråder.
Så selv om vi er uenige om NEL så har vi i hvert fall to ting felles.
Vi er begge inne i Elkem, og ingen av oss er kattemynte. :)
Hammers
07.04.2019 kl 21:59 1798

For min del gjorde du en oppklaring med det du skrev ang Oljefondet/Folketrygdfondet - så takk.
Deretter fant jeg ut at mine egne innlegg ble litt for spekulative og urealistiske - så jeg slettet dem.
Ellers; ELK er for tiden et svært spennende selskap - så vi får heie på hverandre selv om vi er uenige i NEL.

Hilsen Hammers
Hammers
08.04.2019 kl 14:51 1574

Jeg håper VIRKELIG at dere leste hva jeg skrev fredag.

- Det startet med; i dag vil STØYEN øke. Jeg nektet meg selv å følge med, og tok meg heller en herlig tur med bikkja.
- Ville IKKE la meg påvirke av den støyen som KOM den dagen. Ikke måte på hvor mye dritt som ble slengt ut fra enkelte.

- Etter at dagen var over skrev jeg en oppsummering.
- Denne inneholdt det som tross alt var POSITIVT med fredagens fall.
- At det var umulig å foreta en TA av en VERTIKAL (rettet) strek, men at det var noe HELT annet med en VERTIKAL m/en "hake på"!
- Haken måtte bare få utvikle seg litt videre.

- Det som har skjedd i dag viser det jeg hadde i tankene fredag - uten å skrive detaljer.
- HVIS utviklingen opprettholdes ut dagen, ja så ligger det an til en SVÆRT spennende formasjon.
- En enkel formasjon som kan indikere det første kortsiktige kursmålet.

Hilsen Hammers........som bare må sende en takk til Hermanrud........som satte meg på sporet!
Redigert 08.04.2019 kl 20:27 Du må logge inn for å svare

Blind høne finner korn iblant (ref Hermanrud).
Hammers
08.04.2019 kl 20:25 1346

Kursen holdt seg utmerket helt til siste slutt, og chartet FORBLE så spennende som jeg antydet litt tidligere i dag.
Mitt kjære chart, diagrammet, som avtegner det mønsteret summen av all handel representerer.

Nei, en vertikal strek kan man ikke stille noen TA ut fra, men det kan man hvis det kommer en "hake" på streken - og det deretter gis et NYTT kjøpssignal. I SSHIP er det akkurat DET som i kveld er tilfelle. Et NYTT kjøpssignal over torsdagens sluttkurs!

Da jeg i sin tid lærte meg analyseformen Point & Figure (v/selvlæring) fikk jeg med meg absolutt alt - opptil flere ganger.
En del svært matnyttige tips......ble repetert og repetert - og praktisert.

Jeg ønsker ikke å gå i detalj ang det tekniske i SSHIP eller hvilket "knep" jeg benytter, men det er MYE som tyder på at kursen etter hvert kan gå opp mot 20 "et sted". Jeg sier "et sted" for nivået ligger skyhøyt over chartets øvre kant uten at jeg kan se noen kroneverdi der og ikke KAN måle nøyaktig. Husk; diagrammet er LOGARITMISK, og da kommer kronebeløpene stadig raskere dess høyere man kommer.
Derfor kan jeg ikke si om tallet skal være 18 (NEI - for lavt) eller kanskje 25......eller et sted i mellom. Det er uansett SKYHØYT over dagens!

Jeg ønsker likevel å vente LITT til før jeg fastslår at dette ligger an til å bli en realitet, for dagens kjøpssignal er ikke SÅ soleklart.
Kun KLART"!

Merk ellers at dagens oppgang kom helt uten meldinger av noe slag.
Bare TENK hva som hadde skjedd dersom det hadde kommer børsmelding om enda en kontrakt.
JA, da hadde vi snakket "bananas" igjen. Slik blir det når interessen er som den for tiden er - og det nesten ikke er aksjer å oppdrive!

Hilsen Hammers
Redigert 08.04.2019 kl 20:32 Du må logge inn for å svare

Første kommentar etter børsslutt - sterke 11,48 %
Begynner den å bli ‘dyr’ ? Resignasjon ?
Hadde visse andre aksjer prestert tilsvarende
hadde det blitt kommentert side opp og ned.
Men merkelig stille på den fronten ikveld...
Hammers
08.04.2019 kl 20:58 5108

Fuhr.
Bare la det forbli stille på forumet. Ingen hast. Proffene kjøper uansett.
Når neste kontrakt kommer blir det uansett full fyr i teltet igjen!

Hilsen Hammers
Redigert 08.04.2019 kl 21:00 Du må logge inn for å svare
sveino
08.04.2019 kl 21:31 5063

Bra denne så smått begynner å bevege seg ut av skyggenes dal, har vandret uforstyrret i flere år nå.
Bra å ha deg med Hammers.

Ikke bland NEL emisjon inn i sship tråder. Sship betaler utbytte der andre grønne selskaper tar emisjon
anca
09.04.2019 kl 08:15 4774

Godt sagt Diesel!!!
Redigert 25.07.2019 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
09.04.2019 kl 09:11 4673

Disse 'Grønne' selskapene gjør en prisverdig jobb, men fortjenesten lar vente på seg. SSHIP må tjene 1 krone / aksje for å forsvare dagens kurs, og det er langt fram til det
Redigert 09.04.2019 kl 09:11 Du må logge inn for å svare
kaliber
09.04.2019 kl 09:12 4663

Normal handel i dag og ikke så ellevill som forrige uke som er bra for aksjonærer som er noe mer langsiktig. Virker som salgsviljen er avtagende!

Da har vi muligheten til å kjøpe litt på dippen. Har kursmål på 20,- på mellomlang sikt på denne, og da er det fortsatt en helt fin inngang.

Kjøpte 10K på 12-tallet grunnet Hammers. Lyttepost da dette kan bli bra!
Hammers
09.04.2019 kl 16:58 4400

En generelt svak børsdag - og ikke en dag å felle noen dom.

De som så HELE sendingen fikk kanskje med seg Elines avsluttende reklamekommentar om hva som kunne leses i Finansavisen i morgen.
Det var en analytiker som anbefalte SSO, TOM og SSHIP. Kanskje man burde kjøpe FA i morgen for å se hvorfor HAN anbefaler.
Jeg har jo selv anbefalt og begrunnet siden 8-tallet. Det er gjort med MIN vinkling for å kjøpe.

Hilsen Hammers
Redigert 09.04.2019 kl 16:58 Du må logge inn for å svare

Kanskje SS kan dele når avisa er klar 21 som PDF.
undrende
09.04.2019 kl 17:31 4329

Skulle nok ha fått ut fingern på et langt tidligere tidspunkt, men...
tok en post her i dag på 1/10 av cashbeholdningen, og en annen 1/10 på NHY, så får man se. SSHIP får bli den dristige, NHY den mer safe.
Resten forblir fortsatt cash
focuss
09.04.2019 kl 21:31 4100

Utålmodighet har sin kostnad. Gikk inn her for et par år siden og skrev om fantastisk potensiale. Det slo til, men da hadde jeg solgt for lenge siden. Inne igjen nå og det er nå markedet er med. Hvor stort dette kan bli kan ingen si. Ikke hvor fort det skal gå heller. Men bør vel være en del av porteføljen fremover.
Hammers
09.04.2019 kl 22:07 4025

Takk for vedleggene.
Ikke stort nytt der, men....tross alt svært positivt det man kan tolke ut av det.
Den store fordelen til SSHIP er aksjeantallet og eiersitsen - slik jeg nevner i hovedinnlegget.

Ledelsen eier 71,5% av totalen (ALLE er låst) - topp 20 inkl ledelsen eier 84,2%. Trolig svært liten rullering her og.
Da er det totalt ca 15 millioner utenfor topp 20. Mye er låst - og flere blir det etter hvert som caset med den grønne bølge vokser.
Som jeg tidligere har sagt; i prinsippet (i det store og det hele) finnes det ikke aksjer å omsette.

Caset står foran en megatrend, i henhold til Gregersen. I så fall tror jeg SSHIP må vurdere å øke bredden på "inngangspartiet".
Ja, for når de neste ordrene kommer vil det være ville tilstander foran dørene.
Akkurat som når Elkjøp åpner en ny storbutikk som frister med sterkt reduserte priser og folk nærmest sitter fast i døråpningen!

Hilsen Hammers
canarias
09.04.2019 kl 22:12 4009

Har en 10er jeg og moneymachine, greit med en liten post i noe som kan bli stort.
Hammers
09.04.2019 kl 22:29 3970

Ja, kjett når det blir slik - men ALT har SIN tid. Man kan ha verdens beste ide, men hvis ikke markedet er med, så....!
Nå virker markedet modent, det grønne skiftet er det bare å godta og tilpasse seg etter - om man vil eller ei.
Dette ser vi nå se i område etter område - og det SSHIP leverer virker jo nærmest som et kolombiegg for kjøperne.

Kjøperne av annleggene kvitter seg med søppel, avfall og "brunt vann" på en effektiv måte - og får REN ENERGI og karbonfangst tilbake.
Energi til egen vinning. Husker ikke helt, men jeg mener å huske at etter 4-5 år er MAP tilbakebetalt for kjøperne. Senere år er ren gevinst.

At Richard Branson selv ønsker å reklamere for SITT valg av systemet viser bare det fokuset dette har.
Med det har noen av HANS skip en fordel som mange andre fortsatt ikke har.
Etter hvert MÅ de andre bare komme halsende etter - hvis de vil være med på kappløpet om passasjerene.

Hilsen Hammers
Hammers
09.04.2019 kl 23:29 3893

1 krone??? Hvor har du DET tallet fra? I så fall mener du at PE må være 12.

Et VEKSTSELSKAP med solid økonomi (solide overskudd) trenger da ikke en PE på 12?
Et VEKSTSELSKAP som i forhold til aksjepris betaler ut MER UTBYTTE enn f.eks TOM og SSO.
Slike vekstselskaper har gjerne en PE på 30 og oppover til "tenk på et tall"!
SSHIP er etter mitt syn underpriset i forhold til de andre grønne jeg sammenligner med.

Hilsen Hammers.......som sier PS:
Neida, jeg har selvsagt ikke GLEMT NEL på DEN lista! Selskapet har bare ikke noe der å gjøre.
Redigert 09.04.2019 kl 23:31 Du må logge inn for å svare

En brukbar signaleffekt.
Velstående miljøbevisste cruisepassasjerer
velger miljøbevisste rederier, og skryter
av det i etterkant over en dry Martini til
sin omgangskrets. Disse vil ikke være dårligere.
Nå kanselleres adganger til norske fjorder pga.
manglende miljø-installasjoner. Det satses økende på
cruise til polare havområder. Boligplattformer
ved oljeinstallasjoner blir det neste.
Bildene av en hval med magen full av plast gikk
verden rundt. Sship har verktøyet.
Redigert 09.04.2019 kl 23:56 Du må logge inn for å svare

Da ser denne kruttsterk ut igjen, en spennende tid fremover med mulige nye kontrakter, og gjennombrudd på nye områder med teknologien.