NAS - Hadde gode møter med Boeing (e24)

HP17
NAS 03.04.2019 kl 09:23 3055

Her kommer dagens første gode signaler vedr. NAS.
Rykende fersk informasjon nå på morgenkvisten. Det lover godt for fortsettelsen.

– Hadde gode møter med Boeing om Max-problemene
19 minutter siden · Sigrid Moe

Norwegian-sjef Bjørn Kjos skriver på Twitter at de har hatt gode møter med flyprodusenten Boeing i dag.
– Vi diskuterte at Max-flyene er satt på bakken, og hvordan vi kan komme oss igjennom denne vanskelige situasjonen, skriver Kjos.
Mandag fortalte Kjos at han var på vei til Seattle i USA for å møte flyprodusenten.
Norwegian har 18 Boeing 737 Max 8-fly, som for tiden står på bakken. Årsaken er et flyforbud som inntraff etter det var to ulykker på fem måneder der flytypen var involvert. Norwegian har også bestilt 92 Max-fly som de ikke ennå har mottatt. Planen var at de skulle få 16 i 2019, 12 i 2020 og 64 fra 2021 og utover

https://aksjelive.e24.no/article/b5OJlk
Buyin85
03.04.2019 kl 09:39 2707

Håper det kommer noe mer "håndfast" utover dagen.
Stephen
03.04.2019 kl 09:47 2684

Skrik,hoing samt sidekick på møterommet, hadde neppe blitt raportert.

Mvh Stephen
Redigert 03.04.2019 kl 09:48 Du må logge inn for å svare
lektor79
03.04.2019 kl 10:02 2644

Kun lokkemat til å lure flere inn i Norwegian. Intet nytt bare vrøvl. Skal ned til påske og frem mot tallslipp.. dessverre
HP17
03.04.2019 kl 10:03 2627

42.37
Ser ut som markedet tolker dette meget positivt. Mangler nå bare at det kommer et positivt rykte om NAS og shortinndekningen starter. Da vil NAS igjen by opp til fest.

Er kjos blitt twitter konge nr 3, etter Trumf og Musk??? meget skeptisk her

men nevner ikke om boeing tar hele regningen :P

kan ikke ta kjosern seriøst lenger han prøver å snakke opp kursen for å unngå å bli tvangssolgt!

Shorterne ser ut til å komme med panikkuttalelser ... ?
lektor79
03.04.2019 kl 10:14 2548

haha. Vi må se i slutten av neste uke da det er påske og nærmer seg langfredag..
03.04.2019 kl 10:15 2546


Enter new investors to keep the shares! Selling to buy cheaper has become a high risk adventure
lektor79
03.04.2019 kl 10:16 2529

lokkemat lokkemat??

Trafikktall i morgen, neppe bra men meget spent
lektor79
03.04.2019 kl 10:29 2468

Trafikktall kan være ok, men balansen er håpløs..
lektor79
03.04.2019 kl 10:32 2442

Tipper 30-tallet allerede i morgen etter tall slipp.. Trist frem mot påske..
Okris
03.04.2019 kl 10:40 2413

Kjos har gode forhandlingskort på hånd. Kjedelig for Boeing om de får en avbestilling på 92 Max-fly. Heier på Kjosern - han kan forhandlinger.
HP17
03.04.2019 kl 11:06 2358

Nydelig melding. Nå kan det bli svett for shortere. Førstemannntil å dekke seg inn?
03/04-2019 11:00:00: (NAS) Norwegian Air Shuttle ASA - Sale of two Boeing 737-800 aircraft

Helt feil, dårlig melding, de trenger fly når maxene står på bakken. her er det bare å shorte

HP markedet reagerte opp på meldingen. Så helt riktig!
HP17
03.04.2019 kl 11:12 2318

Trenger de fly for en kortere periode så er det bare å leie inn kapasitet i Q4-19. Gir en bedring i likviditeten på hele 175 millioner. Meget meget bra
early in Q4 2019. The transaction is expected to increase the Company's liquidity by USD 21 million
wwbwb
03.04.2019 kl 11:47 2225

NAS:SELGER 2 BOEING 737-800-FLY
Oslo (TDN Direkt): Norwegian Air Shuttle selger to Boeing 737-800 fly gjennom datterselskapet Arctic Aviation Assets.
Det skriver selskapet i en melding onsdag.
Salget ventes å bedre selskapets likviditet med 21 millioner dollar etter nedbetaling av gjeld. Levering ventes i slutten av tredje kvartal og tidlig fjerde kvartal 2019.
Norwegian skriver at salget er en forlengelse av informasjonen i børsmelding fra 29. januar, der salg av fly ble fremhevet som et tiltak for å redusere driftsinvesteringer, skriver selskapet.
BNS, finans@tdn.no
TDN Direkt, +47 21 95 60 70
undrende
03.04.2019 kl 12:36 2123

Som vanlig disse dryppene frem mot trafikktall som ikke blir gode nok, og etter hvert et blodrødt Q1
Nå har disse ihuga NAS hausserne blitt advart hele veien ned, men ser overhodet ikke ut til å ha tatt noen som helst lærdom. Er det tapet som er så smertelig?
Kjos i samtaler med Boeing? Positive samtaler, men ikke noe konkret. Hva tolkes som positivt? Skulle Boeing være avvisende til å prate med sine kunder? Fravær av håndfast informasjon til markedet vil jeg kalle dette. To flysalg muligens i 3, eller 4 kvartal. NAS er jo helt avhengi av å selge store delerr av flåten for å kunne bidra til å holde hodet over vannet. Dream on, alt for tidlig å gå inn i denne aksjen, om det i det hele tatt vil kunne bli det etter hvert.
03.04.2019 kl 12:45 2079

Reload and continuó the uptrend...
lektor79
03.04.2019 kl 12:47 2066

Hva sa jeg? Kurs ned igjen.. Alt for stor skepsis til helheten. Tar tid å bygge tillit fremfor Kjos-prat som så og si er helt tomt inntil videre... 30 tallet i dag igjen eller 100% sikkert i morgen.. Innseiling til påsketid..
Redigert 03.04.2019 kl 12:50 Du må logge inn for å svare

Pilotene fulgte nødprosedyren før styrten

* MEN det hjalp jo ikke stort - blir kanskje bedre nå med ei blinkende rød lampe (og rød nese)

Pilotene på flyet som styrtet i Etiopia, fulgte nødprosedyren som var gitt men klarte likevel ikke å redde flyet fra å styrte.

https://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2019/04/Pilotene-fulgte-noedprosedyren-foer-styrten

---------------------------

Norwegian selger 2 Boeing 737-800-fly

* Ikke er det sikkert og i tillegg langt frem i tid før man eventuelt ser noen effekt og i mellomtiden kommer det ene blodrøde kvartalet etter det andre ...

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/04/Norwegian-selger-2-Boeing-737-800-fly
o
03.04.2019 kl 12:52 2033

Noen av de store som selger? økende salgspress og fra pluss 5% til 1% på kort tid. Noen nyheter jeg ikke har fått med meg?
03.04.2019 kl 12:54 2024

Time to buy the trend has changed ! The volumen can generate a rally stronger than in the morning....
03.04.2019 kl 12:55 2017

Bounce ! there it go....

Det har vel begynt å sige inn at det må først bli verre før det kan bli bedre også er det sikkert krefter som har et ønske om å få en peak til tider så de kan redusere og/eller komme seg ut før rikets tilstand presenteres om ikke lenge ...
03.04.2019 kl 13:00 1978

The company has a good debt! Here there is nothing to fear ... Or if only sell to lost you positions after this goes to 89 Kr of the tangible value of the company ...
Redigert 03.04.2019 kl 13:00 Du må logge inn for å svare
o
03.04.2019 kl 13:04 1953

Å begynne med teknisk analyse av NAS om dagen gjør hvertfall ikke at jeg ønsker å selge eller kjøpe. Her er det kun nyheter som gjør at kursen går opp eller ned om dagen...

Tror ikke det blir noe problem for hvem vil ha et ønske om å ta et fly hvor risken er at du kun blir værende i lufta noen minutter etter avgang på tross av at pilotene følger prosedyrene - prosedyrer som Kjos så fint sa at de kjørte pilotopplæring på hvor Indonesia ulykken skjedde selv om prosedyrene ble fulgt ...

Når man så går ut og forteller at de ikke gir kompensasjon for forsinkelser som man har krav på etter loven så forteller ikke det bare litt om desperasjonen hvor de gjennom dette vil spare seg til fant ...
Redigert 03.04.2019 kl 18:13 Du må logge inn for å svare

seff er kjosern & co. desperate om dagen. tror de sliter med bookinger for de sender ut 8timers salg mailer hver uke hehe

hvis flyene fortsatt står på bakken i sommer månedene så vil garantert ny emisjon komme igjen iår

blir vanskelig å rollover gjelden og hvis de klarer det så vil renten være ala for "junk bonds" så hvordan skal dette gå rundt?

nei eneste som kan redde kjosern er en hvit ridder ala willie the raccon eller o'leary the dog LOL

Nas er en fallende kniv nå, 33 iløpet av neste uke. Hva ender vi på i morra, hva tror menigheten?

Det tror jeg også - at vi først vil se lav 30 og kommer det ikke triggende meldinger av betydning snart så vil den duppe ned på 20 tallet ...

For som BackCliff var inne på så vil det gå mot en ny emisjon før året er omme om denne situasjonen vedvarer en stund da de 3milliardene de fikk inn i siste emisjon allerede har fått bein å gå på ...

Vi må ikke glemme at q1 presentasjonen nærmer seg hvor det vil være mega blodrødt og vil sende kursen videre ned og q2 som normalt er et halvgodt kvartal nå ligger an til å bli blodrødt det også så ikke noe drahjelp i de første 6 mdr ..
Redigert 03.04.2019 kl 18:37 Du må logge inn for å svare
habbu
03.04.2019 kl 19:02 1580

Det er mulig Sparebank1 kan få rett i at vi ser 35,- dog føler jeg meg sikker på at vi ser 80 før vi ser 20 og jeg ville vært rimelig bitter hvis jeg var vedkommende som solgte mine aksjer til Spetalen - for gjett om han kommer på banen igjen hvis vi dupper lengre ned, for ikke å snakke om Fredriksen & co. Boeing har gått ned 11% etter 2 flystyrter. Norwegian har gått ned 29% - makes sense?

Yes this make sence - fordi Boeing går med milliard overskudd mens NAS går med milliard underskudd - viktig å ikke likestille hummer og kanari for det er gjerne en forskjell .. :)
habbu
03.04.2019 kl 19:49 1452

Tror kanskje du mener sammenlikne og ikke likestille, for det er gjerne en forskjell.

Uansett - vi får se hvem som har rett. Bank Norwegian Alene står jo for 50% av den nåværende markedsverdien til NAS.

RE - Tror kanskje du mener sammenlikne og ikke likestille, for det er gjerne en forskjell.

* Du mente kanskje sammenligne og ikke sammenlikne .. Når vi kommer ned på et sånt nivå så blir vel det neste tegnsetting som blir tema og for å dra den videre som du startet på så må du gjerne sammenligne før du kan likestille for det er sammenligningen som legger basis for å kunne se på muligheten for en likestillelse, men det visste du kanskje ikke ... :)

Det er ikke snakk om hvem som får rett - det er snakk om hva som er den faktiske situasjonen i dag og ikke minst hva som vil være den faktiske situasjonen (tallmessig) de første 6mdr av dette året hvor de første 3 mdr allerede er kjent på et overordnet nivå før vi får en bekreftelse på eksakte tall i mai og utsiktene basert på dagens problematikk for de neste 3 måneder som vi vil få et eksakt svar på i august - det er det og ikke noe annet det dreier seg om.

Det hjelper lite med BN om ikke selskapet snart begynner å levere annet enn betydelige underskudd hvor risken for en ny emi er blitt større enn noen gang etter at MAX 8 problematikken slo inn - jeg vil anta at en ny emisjon vil tvinge seg frem i løpet av året og senest innen 12mdr med forbehold om at det ikke blir inngått et partnerskap eller oppkjøp noe som er mindre sannsynlig for selskapet med dagens situasjon vil være den svake part i en forhandlingssituasjon noe som vil trigge gribbe genet til potensielle aktører som heller vil ha et ønske om å plukke opp rester for en billig penge noe som kan bli en virkelighet om ikke skuta blir snudd raskt nok.

Nå er kursen ikke overraskende nede på 30 tallet noe jeg som kjent så konturene av allerede når kursen var på 50 tallet. Q1 blir blod rød, q2 ligger an til å bli rødt det også noe Max 8 problematikken bidrar til - det er først i q3 alternativt q4 man vil kunne se endringer av betydning etter snuoperasjonen som begynte alt for sent og salg av fly, men det er langt dit og kort ned til 20 tallet så det er ikke vanskelig å skjønne hva som mest sannsynlig kommer først ...
Redigert 03.04.2019 kl 23:56 Du må logge inn for å svare