Nyhetstråd

_K2_
HYARD 10.11.2017 kl 06:07 10196

Fra De Tvindende Tomlers Club: Noen lenker til nytt stoff i gammelt forum, og en splitter ny nyhet.

- Tråd: http://forum.hegnar.no/thread.asp?id=2416148 - Anbud 470 MNOK?

- Tråd: http://forum.hegnar.no/thread.asp?id=2412143 - diverse nyheter

- Er Havyard i spill? Innlegg fra havsula i tråden over har en interessant lenke: http://forum.hegnar.no/post.asp?id=21865983

- 8/11 2017, Romsdals Budstikke (betalingsmur): http://www.rbnett.no/pluss/2017/11/08/Fjord1-skal-bygge-seks-nye-ferjer-15573788.ece -
"Fjord1 skal bygge seks nye ferjer - Tar en avgjørelse i løpet av få uker."

- 9/11 2017, Skipsrevyen: https://www.skipsrevyen.no/fjord1-skal-bygge-4-5-nye-ferger/ - Fjord1 skal bygge 4-5 nye ferger
Redigert 10.11.2017 kl 06:09 Du må logge inn for å svare
FelixAnton
12.11.2017 kl 17:53 8397

Re K2, Havyard er ikke i spill, innlegget fra Havsula refererer til en artikkel fra Nett.no med dato tilbake til 2014. Artikkelen omtaler prosessen rundt børsnoteringen hvor Sævik mente at en prising på 811 millionar kroner var alt for lavt for Havyard. Han gikk likevel med på å selge seg ned, men langt mindre enn først tenkt. Havyard gikk da på børs med en kurs på kr 33,50 og prising på kr 811 millioner. Nå er kursen på kr 16.- og Havyard prises til ca 396 millioner! Med tanke på det grønne skiftet, og Havyards unike posisjon ifht Fjord1, en ordrebok som kan stå til kr 50.- i kurs, ser jeg denne doblet i kurs innen sommeren. Etter det tror jeg vi skal videre...

Tar med de to siste innleggene fra "gamle Forum siden":

Innlegg av: uritse (11.11.17 16:50 ), lest 151 ganger
Ticker: HYARD
RE^1: HYARD: Anbud 470 MNOK?
Det har vært veldig stille fra Havyard i det siste. Noen som har vært i kontakt med dem? Har prøvd men uten lykke.

Innlegg av: FelixAnton (12.11.17 13:09 ), lest 56 ganger
Ticker: HYARD
RE^1: HYARD: Anbud 470 MNOK?
Ikke unaturlig at det er stille fra selskapet hvis man tar med i tanke; verftskonferansen som har vært denne uken, 3.kvartal som skal fremlegges 23.november, Fjord1 som skal ha ytterligere seks ferger og fire ombygginger for å innfri krav til fergematriell på strekningene selskapet har vunnet anbud på den siste tiden. Sistnevnte kontrakter er estimert til 1,2 milliarder og det ligger an til at disse kontraktene inngås før jul. I tillegg kommer anbud som nevnt i denne tråd “PO-II - 370/ZZP-3/36/17”, og mange andre potensielle kurstriggere.

Når det gjelder 3.kvartal blir det, blant annet, interessant å se om de oppjusterer verdiene i Vestland Offshore. At kursen ligger på kr 16.- viser bare at det finnes juveler selv i disse høydeskrekk tidende...
_K2_
14.11.2017 kl 17:37 8165

Takk for info. Syntes prisen var litt lav, ja.

Her er forresten gårsdagens nykomling i Enhetsregisteret:
https://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=979329903
_K2_
01.01.2018 kl 20:18 7725

Godt Nytt År, nå begynner det:

NRK 10. desember 2017 kl. 15:27 "Ny ferge til Austevoll"

MF «Husavik» gikk av beddingen ved verftet i Tyrkia i går. Nå skal fergen ferdigstilles hos Havyard Leirvik før hun til våren settes i rute mellom nettopp Husavik i Austevoll og Sandvikvåg i Fitjar.

https://www.nrk.no/hordaland/ny-ferge-til-austevoll-1.13818572

-----

Fjord1 - Søknadsfrist : 07.01.2018
Skipsførar i samband Husavik - Sandvikvåg, p.t. MF Vågsøy - Fjord1 - Maritim Drift

Fjord1 har ledig stilling som skipsførar i sambandet Husavik - Sandvikvåg, p.t MF "Vågsøy". Frå mai/juni 2018 vil nybygget MF "Husavik" vere på plass i sambandet. ...

https://karrierestart.no/ledig-stilling/935442
_K2_
02.01.2018 kl 01:13 7670

Lenke til verftet i Leirvik sett fra MarineTraffic: Tilsynelatende to båter inne der for øyeblikket.
Gjetter at fergeskroget nevnt i forrige post også er på plass men det sender ikke posisjon ennå.
Litt artig å følge med på uansett.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:5.325/centery:61.122/zoom:15
Redigert 02.01.2018 kl 01:20 Du må logge inn for å svare
d12m
08.01.2018 kl 22:50 7612

Fjord1 vant anbud på nordmøre idag for fire fergesamband

Neteland vil ikke gå inn i detaljer på hvor mange nye ferjer de vil bygge, men sier at det er flere.
– Det blir nok en del nye ferjer, ja, sier han.
Offshoren
17.01.2018 kl 09:33 7447

Havila har lagt inn anbud på hurtigruteanbud. De har hentet inn tilbud fra flere verft i innland og utland:

http://www.vikebladet.no/naeringsliv/2018/01/17/S%C3%A6vik-inn-i-kampen-om-hurtigruta-15917807.ece
Offshoren
17.01.2018 kl 13:40 7446

Kan Havyard påta seg å bygge så svære skip?
d12m
17.01.2018 kl 14:31 7433

De kan ihvertfall designe dem
"Skipene er designet av Havyard Group ASA. De er 125 meter lange og 20 meter brede, og kan ta omtrent 700 passasjerer."
_K2_
17.01.2018 kl 15:15 7413

Interessant nytt. Gjetter designjobben ble gjort i Q4.

Reparasjonsaktivitet på verftet i dag:

Name: RO FJORD
IMO: 9544542
MMSI: 257430000
Vessel Type: FISH CARRIER
LEIRVIK (UTC +1)
Arrival (LT) 2018-01-17 09:20 LT (UTC +1)
Departure (LT)2018-01-17 14:03 LT (UTC +1)

Name: ONYX
IMO: 9752400
MMSI: 256159000
Vessel Type: OFFSHORE SUPPLY SHIP
LEIRVIK (UTC +1)
Arrival (LT) 2018-01-17 13:29 LT (UTC +1)
_K2_
17.01.2018 kl 17:13 7399

En liten inside-handel også i dag:

17.01.2018 16:59:25 OB,ABM HYARD Notification of trade
http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=442514

(Folk er gærne som selger på dette nivået.)
_K2_
19.01.2018 kl 16:09 7316

"Som den observante leser sikkert har oppdaget": Onyx, som ankom Leirvik 17/1 kl.13:29
var slepebåten som kom med det første ferjeskroget! Det som nå blir den nye ferja
på strekningen Husavik - Sandvikvåg.

Leveransen var ca. 3 uker forsinket pga. værforhold, men som det står:
"Kittang [er] trygg på at de skal klare det. Inntil da betjener MF Vågsøy strekningen."

Enkelt og greit.

Noen spekulerte i at forsinkelsen kunne medføre ekstrakostnader. Havyard roser seg normalt av punktlighet men værforhold er klassisk "force majeure". Får neppe konsekvenser av betydning.

Sysla har for øvrig oppdatert artikkelen om saken:
https://sysla.no/maritim/er-den-nye-austevoll-fergen/
Redigert 19.01.2018 kl 16:13 Du må logge inn for å svare
Kaffetorsken
27.01.2018 kl 20:26 7219

Innsidekjøp av Jakupovic Nedim Daglig leder HPR- Havyard Production

http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=443002

1000aksjer virker lite, men mtp at en polsk toppleder lønn er ca 10000kr i mnd ? Så er dette av betydelig innsats for Nedim og vi kan anta at ting går bra i Polen ?

https://no.tradingeconomics.com/country-list/wages?continent=europe

[Edit: Fikset mnds lønn]
Redigert 28.01.2018 kl 01:45 Du må logge inn for å svare
Blå
27.01.2018 kl 20:38 7207

Havyard diskuteres også her: https://www.aksjetips.no/
_K2_
28.01.2018 kl 00:39 7190

Kaffetorsken: Bra du kommenterte!
Jeg tenkte bare "heh?" da jeg så meldingen. Funderte over formatet og glemte hele greia.

En polsk gjennomsnittslønn tilsvarer i dag ca 10k NOK.. Han tjener nok noe mer, men det er slett ingen symbolsk handel, snarere en "tommelen opp fra Polen",

Kjøpte litt mer forleden her og, forresten.
_K2_
04.02.2018 kl 03:32 6942

Smånytt medio januar ++

18.01
VO sin "Ocean Fortune" fikk nylig forlenget kontrakten med PGS 80-100 dager.
Søsterskipet “Ocean Mermaid” er i oppdrag for Shearwater min. neste 6 mnd.
http://vestlandoffshore.no/ocean-fortune-ocean-mermaid/

26.01
Vestnes Ocean i Florø skal levere innredning til tråleren for France Pélagique med levering des. 2018
http://www.maritimsfj.no/news/detail/2018/01/26/vestnes-ocean-har-signert-kontrakt-med-havyard/

01.02
Torghatten Nord sin MS Røsund (byggeår 1977) har ligget på verftet i Leirvik siden 1. februar.
FelixAnton
04.02.2018 kl 12:41 6904

Et par til:
- Reidar Nordli laster videre med nye 10k i forrige uke.
- Ellers spennende om det kan komme noen nye kontrakter ut av NES sin tur til Vancouver med Innovasjon Norge. Målet for turen var, for NES, å selge elektrisk ferger.
- MMC FP er med på Sølvtrans sin simulator som trener mannskap i bruk av utstyr på land. Kan skaffe mange nye kunder (flere selskap kommer til å benytte simulatoren), utstyret de trener på er levert i sin helhet fra MMC FP.
_K2_
04.02.2018 kl 22:54 6833

Interessant nytt. Brønnbåt-simulatoren er for øvrig verdens første og behørig omtalt i utenlandsk lakse- og maritim presse.

Må nesten ta med denne fra 25/1, oppfølger av tildelingen i november: Nå er fornalitetene i orden vs. fylket,
antall nybygg.oppgis å bli 5 og kontrakten gjelder fra 1. januar 2020.
"Fjord1 signerte torsdag milliardkontrakten «Nordmørspakken» med Møre og Romsdal fylkeskommune"
https://www.firdaposten.no/lokalnytt/fjord-1/samferdsle/fjord1-signerte-milliardkontrakt/s/5-16-211009

Litt kultursnop og kontroverser på tampen: Svelenes plass i det grønne skiftet
https://www.nrk.no/sognogfjordane/her-skal-dei-lage-15.000-sveler-i-aret-1.13857524
https://www.nrk.no/sognogfjordane/skeptisk-til-ferjesveler-i-automat-1.13858513
_K2_
06.02.2018 kl 22:14 6729

05.02:
Nord-koreanske "valuta-agenter" avslørt ved det polske verftet Nauta, omtales som slaver.
Havyard og GIEK har gjort omfattende undersøkelser ifbm. nåværende kontrakt, ikke funnet kritikkverdige forhold:
https://e24.no/naeringsliv/havyard/havyard-jobber-fremdeles-med-nord-korea-tilknyttet-verft/24251948

Googlet litt: Over 100.000 nord-koreanere jobber utenlands for å omgå sanksjonene og skaffe valuta til hjemlandet,
500 av dem er i Polen. Teknisk Ukeblad hadde oppslag om det i fjor:
https://www.tu.no/artikler/polske-myndigheter-om-arbeiderne-fra-nord-korea-de-far-i-alle-fall-handle-i-butikken-pa-egen-hand/376197

06.02:
Høy aktivitet i MMC FP fremover, lagerarbeider søkes:
https://www.webcruiter.no/WcMain/advertviewpublic.aspx?oppdragsnr=3700582105

Og litt nytt på nytt: 7/2 har "Røsund" ligget på verftet i Leirvik en uke.
Venter på deler eller er det en litt større jobb?
Redigert 06.02.2018 kl 22:22 Du må logge inn for å svare
_K2_
09.02.2018 kl 19:35 6752

27.11.17 Skipsrevyen om NES, ble denne snappet opp tidligere?

https://www.skipsrevyen.no/designer-elektrisk-system-til-miljovennlig-megayacht/

02.02.18 Firda:

"Full aktivitet på Havyard Leirvik. Den første av tre elektriske ferjer som skal utrustast for Fjord1
er på plass, og dei andre kjem snart. Til våren reknar dei med at alle dei permitterte er tilbake
i full sving att. Ferja dei jobbar på no skal heite Husavik." (Betalingsmur)

https://www.firda.no/hyllestad/naringsliv/industri/havyard-reknar-med-a-ha-alle-tilbake-pa-jobb-i-lopet-av-varen/s/5-15-528508

Røsund ligger fortsatt i Leirvik, og om 19 dager får vi fasiten for 2017.
_K2_
12.02.2018 kl 00:39 6610

31.01.18
Peter Hermanrud tror på oppsving for skipsverftene:
https://sysla.no/maritim/onsdag-trur-pa-oppsving-skipsverfta/

09.02.18
Jan Berg rundet 70 år i helga, grunnleggeren av Norwegian Electric Systems:
https://www.skipsrevyen.no/elektrogrunder-med-internasjonal-suksess-i-shippingbransjen/

Røsund ligger fortsatt i Leirvik og det er 17 dager til Q4 slippes.
_K2_
14.02.2018 kl 01:04 6482

12.01
Fjord1 har ett år på å avklare hvilke ferger som skal gå på Nordmøre.
(Kommentarfelt nederst på siden.)
https://www.tk.no/nyheter/samferdsel/ferge/fjord1-har-ett-ar-pa-a-avklare-hvilke-ferger-som-skal-ga-pa-nordmore/s/5-51-396559

13.02
"Varsel om utslepp av støy/støv". Sandblåsing?
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/27973131_1796840833680359_3822737183679200249_n.jpg?oh=3e25639721904d790946e35b0745cc3c&oe=5B12A9A5

Røsund ligger fortsatt på verftet, og det er to uker til Q4.
_K2_
15.02.2018 kl 21:44 6391

29.01 - 01.02
Lokale representanter fra Havyard på seminar i Kroatia:
https://www.marinelink.com/news/universities-organizes433978

06.02 - 08.02
Norwegian Control Systems på "European Dynamic Positioning Conference"
og "Annual Offshore Support Journal Conference", London

13.02
Havyard hadde stand i Grieghallen på den vestlandske Karrieredagen

14.02
Nyeste oversikt over ordrelistene ved norske skipsverft ser bra ut:
http://maritimt.com/ordre/2018/ordre2018-02.pdf

Røsund ligger en halv båtlengde lenger nord på verftet i Leirvik, og det er under to uker til Q4.
FelixAnton
15.02.2018 kl 22:00 6383

Takker og bukker _K2_.
_K2_
17.02.2018 kl 00:46 6282

Hyggelig hvis noe fatter interesse :)

En snutt til:

Siden 12. februar har Røsund hatt selskap av en førøysk tråler i Leirvik .
Mulig den har feil på AIS'en. Den sendte en kort periode i går, før den forsvant igjen.

VESTURLEIKI, tråler, Færøyene, ca. 40m, byggeår 1988
Avg. Jatnavegur (FO) 2018-02-10 13:40
Ank. Leirvik (NO) 2018-02-12 07:08

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:5.331/centery:61.123/zoom:15

Edit:
Vesturleiki forsvant fra Leivik-kartet men siste registrerte posisjon er fortsatt verftet:
https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/shipid:181654/zoom:14
Redigert 17.02.2018 kl 09:24 Du må logge inn for å svare
_K2_
18.02.2018 kl 19:23 6120

Gåten Vesturleiki lot seg google.

04.02
"Skipet skal til hovedoverhaling i Norge, der de blant annet skal sandblåse hele båten.
Arbeidet starter 12. februar og antas å ta ca. 5 uker."

http://jn.fo/vesturleiki+skal+til+hovudsumvaeling+i+norra.html
Kaffetorsken
19.02.2018 kl 18:57 6035

Artikkel om Havyard Ship Technology i Klassekampen delt på Havyard sine facebook sider
"alle de permiterte er tilbake i jobb"

- https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/28161872_1803696109661498_5849833053690865651_o.jpg?oh=3f0fa68c05726b35fe453c2813f891d4&oe=5AFF84BF

"VESTLAND CYGNUS kontrakt med Merkur vindpark"

- http://vestlandoffshore.no/vestland-cygnus-reports-merkur-duty/
Redigert 19.02.2018 kl 18:57 Du må logge inn for å svare
_K2_
19.02.2018 kl 21:32 5988

God nyhet fra KK, de glimter til. Hyggelig stemningsrapport og :)
Hvis de føler for litt gravejournalistikk kunne de jo prøve å finne noe om Røsund-jobben.
"Venter på deler"-teorien min er nok feil, det har gått nesten 3 uker siden ankomst.
Redigert 19.02.2018 kl 21:52 Du må logge inn for å svare
_K2_
20.02.2018 kl 03:49 5934

MDG har stemplet Fergefri E39 for "utdatert samferdselspolitikk".
Per Sævik har uttalt noe sånt som man kan drive ferjer der i 100 år for prisen av ferjefri E39.
Og anslagene blir stadig mer astronomiske, nå snakkes det om 340 milliardar. Mye bompenger, det.

Statens Veivesen har stukket finger'n i jorda:
Strekningen Kristiansand – Trondheim kan tidligst bli ferjefri i 2050.
Hvis bevilgningene allerede nå økes med tre til seks ganger mer enn det som er satt av frem til 2024.

KK igjen:
http://www.klassekampen.no/article/20180220/ARTICLE/180229996
Redigert 20.02.2018 kl 03:58 Du må logge inn for å svare
_K2_
24.02.2018 kl 17:19 5753

Røsund dro retning Bodø i morges, etter en prøvetur på kryss og tvers ved Leirvik i går kveld.

Så langt mener jeg vi vet dette om Q1-aktivitet:

- MMC: Fryseanlegg til to russiske trålere (av 4)
- HPR: Elektroarbeid for STX France (første cruiseskip av 4)
- NES: Design/installasjon, batteridrift på to Havila-båter
- HST: Div. arbeider på "Ro Fjord, "Røsund", "Vesturleiki", "Ampere"

.. og Q2:

- Husavik for Fjord1
- HPR: Elektroarbeid for STX France > RENTEL (vindkraftstasjon)
Jf. https://www.havprod.com/successful-sail-away-of-the-sub-station-for-rentel-wind-farm-by-stx-france/

Og så er det jokerne da:

- Design av hurtigrute. Q4 '17 ?
- Oppskriving av Vestland Offshore: Refinansieringavtale med DNB/GIEK varer ut 2020.
Ihvf. halve flåten holdes i løpende oppdrag, økende.
Syns det ser ut som Havyard eier ca 14% av VO, men andelen er altså fortsatt nedskrevet til 0.

Edit: 26/2
La til Ampere på Q1; Norled la ut driftsmelding 25/2 om "verkstedopphold inntil videre" for ferje på Amperes strekning (Lavik-Oppedal).
Redigert 26.02.2018 kl 23:43 Du må logge inn for å svare
Kaksi
26.02.2018 kl 09:43 5616

Ballastvannrensing:
http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/02/Styrer-mot-milliardsalg
Stort marked, bør bli bra for HavYard/MMC Green også
_K2_
26.02.2018 kl 11:56 5578

Takk, ja, ikke å forglemme: Deadline er satt og pågangen øker.

Har sett MMCGT nevnt langt nede i utstyrlista for enkelte nybygg, ellers er det stille fra den kanten.
Retro-fit jobbene er for mange og små til å få egen pressedekning.

25.02 kl 22:00 la forresten verdens første batteridrevne ferge, MF Ampere, til ved verftet i Leirvik.

Ampere ble levert av Fjellstrand til Norled i 2015, design og installasjon for batteridrift v/Siemens.
Båten har hatt problemer med driftsavbrudd nærmest fra dag en, over 300 bare i fjor.
Får håpe Havyard kan få skikk på den.

Til sammenligning har det ikke vært rapportert driftsproblemer med hverken MF Melshorn eller MF Vardehorn,
som Havyard bygget om til batteridrift i 2016.
Redigert 26.02.2018 kl 15:00 Du må logge inn for å svare
_K2_
01.03.2018 kl 04:06 5376

Ad Q4:
HPR skuffet stort, resten av segmentene ser lovende eller direkte gledelige ut.
I sum omtrent som ventet, og arbeidskapitalen er fortsatt innenfor obligasjonskravet. Full steam ahead.

"Finansakrobatikken" med Vestland Offshore Invest og Vest Nord Group AS har jeg ikke rukket å se på,
leste Q4 først sent i går kveld. Rekk hånden i været hvis du vet hvem som eier VO for tiden.
Kaffetorsken
01.03.2018 kl 11:05 5284

Power solutions overrasket! Vet de har mye å gjøre, men de leverte sterke tall
https://www.norwegianelectric.com/news--media/green-success-for-norwegian-electric-systems/

Ang Vestland offshore så er jeg usikker.

Per sævik sitter i begge styrene (se link under) og begge er eid av samme advokat firma? (Wikborg Rein Services AS, som igjen er eid av Wikborg, Rein & Co Advokatfirma DA) Kan hende at eierskapet ikke er helt oppdatert.

https://www.proff.no/roller/vest-nord-group-as/b%C3%B8nes/transport/IF6Y2AH08ND/

https://www.proff.no/selskap/havila-kystruten-as/fosnav%C3%A5g/transport/IF6TRHZ08ND/
Redigert 01.03.2018 kl 11:09 Du må logge inn for å svare
_K2_
05.03.2018 kl 12:07 5112

05.03
Havyard wins new ferry-contracts

Havyard Design & Solutions shall deliver design for seven battery-powered ferries to be constructed for Fjord1 ASA, and where five of the ferries will be constructed at Havyard Ship Technology's shipyard in Leirvik i Sogn.

The ferries to be built at Havyard's own shipyard shall be delivered in 2019.

http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=445825
Kaksi
12.03.2018 kl 16:22 5109

Innsidekjøp av finansdirektør: http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=446297
Kaksi
21.03.2018 kl 13:01 4791

Nytt innsidekjøp: http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=447143
Kaffetorsken
21.03.2018 kl 17:18 4726

Noen som har Sunnmørsposten og ønsker å dele? Så havyard dele denne http://www.smp.no/nyheter/2018/03/20/%E2%80%93-En-revolusjon-for-fiskeindustrien-16325420.ece
Nornodemocracy
23.03.2018 kl 15:01 4568

https://sysla.no/maritim/havila-og-hurtigruten-fikk-kontrakter-pa-kystruten/
– En merkedag

Nå er det altså klart at departementet innstiller på at Sævik får full pott.

De fire skipene er nyutviklede design fra Havyard Design AS, som er en del av Havyard Group ASA, som igjen er kontrollert av Sævik-familiens holdingselskap Havila Holding AS.

Skipene er omtrent 125 meter lange og 20 meter brede. De kan ta omtrent 700 passasjerer.
_K2_
23.03.2018 kl 17:45 4510

For et utmerket konsern Havyard er :)

Fant forresten dette på en amerikansk bekjents FB-side forleden,
kommentaren lød "oh man, oh man, oh man".
Mye godord og til dels interessante innspill i debatten under:

https://electrek.co/2018/03/05/all-electric-ferries-battery-packs/
Kaffetorsken
23.03.2018 kl 17:54 4499

https://www.bloomberg.com/news/features/2018-03-13/the-next-ship-you-board-might-run-on-batteries
FelixAnton
23.03.2018 kl 19:03 4458

Ja, definitivt et selskap for den langsiktige, men vil tro vi på ganske kort sikt vil kunne se en rask kursøkning til kr 20.-, når flere får øynene opp for selskapet og dets samlede triggere. Tenker det var noen sunnmøringer på kjøpssiden etter forleden dags artikkel i Sunnmørsposten. Vi må nok se mot prisingen på kr 33,50,- per aksje, når Havyard gikk på børs i 2014, for å se hva vi kan forvente på kort til mellomlang sikt. Etter det skal vi videre opp godt over kr 40,- før aksjonærene som var med fra start vil kunne begynne å få betalt for investeringen.
Redigert 23.03.2018 kl 19:07 Du må logge inn for å svare
Akkumulerer
27.03.2018 kl 11:08 4192

Ser at det igjen pågår en diskusjon om hvor skip innen "Havila" konsernet skal bygges. Nå gjelder det de nye hurtigruteskipene til ca 750 mill per stykk. Historisk, med Sævikene på begge sider av bordet, kan vi konkludere med at endelig avgjørelse vil være tatt i Havyards interesse. Om de ikke får hele anbudet vil det trolig være med bakgrunn i at det forventes en for lav inntjening. Et sannsynlig scenario er at skrogene blir bygget i utlandet (i denne prosessen kan ikke Havyard konkurrere på pris), og at resterende (rosinen i pølsen) blir levert og montert av Havyard konsernet i Norge når skrogene er ferdigbygget. I sistnevnte ligger avansen men også reders behov for kvalitet.
_K2_
01.05.2018 kl 20:09 3632

Nye Husavik er "på lufta"! :)

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:5.332/centery:61.124/zoom:16

Iflg. opprinnelig plan skal den være ferdig i midten av mai. Nå går det slag i slag fremover.

I april var det også to Fjord1-ferjer innom i Leirvik for rep./vedlikehold,
jobber på fra en drøy uke til litt over 14 dg.

De som følger Havyard på Facebook har fått med seg at det er god aktivitet, også innen MMC,
som jeg innbiller meg kan være relevante for Nekst-prosjektet på Florø. Og der rørte det på
seg igjen i uka som gikk:

Intrafish-27. apr. 2018
http://www.intrafish.no/nyheter/1480809/kan-utlose-investeringer-paa-3-milliarder
_K2_
03.05.2018 kl 16:18 3544

I går la MF Ivar Aasen til for vedlikehold i Leirvik, og enkelte interessante nyhetsflash finnes i denne tråden:
https://nytt.forum.hegnar.no/thread/5183/view
(Stikkord: NES, miljødept., stortingsvedtak.)
_K2_
13.05.2018 kl 15:49 3344

Revidert nasjonalbudsjett vil foreslå å øke Gieks garantiramme for skipsbyggelån med to mrd:
https://e24.no/makro-og-politikk/torbjoern-roee-isaksen/revidert-budsjett-regjeringen-oeker-gieks-garantiramme-for-skipsbyggelaan-med-to-mrd/24331382

Bedre og bedre. Da blir vel dette fasiten, heller mer enn mindre om det blir noen endring.
_K2_
15.05.2018 kl 00:36 3237

Litt gammelt nytt, 10.04.2018:
https://sysla.no/maritim/olympic-bestiller-ny-traler/

Stig Remøy's Olympic har bestilt tråleren "Hardhaus" for levering fra Cemre Shipyard i Q4 2019.

"Det er Rolls Royce som har utviklet tråleren, og ifølge Olympic har [en] lagt vekt på
at mye av utstyret om bord skal komme fra lokale leverandører på Sunnmøre.
Tilsammen skal norske leverandører få kontrakter for ca 150 millioner kroner".

Måtte jo være midt i blinken for MMCFP dette.
Kaffetorsken
18.05.2018 kl 14:23 3121

"Med et dusin ferger og verdens største brønnbåt i ordreboken har alle de ansatte ved Havyard i Leirvik fått jobbene sine tilbake."

https://www.skipsrevyen.no/article/alle-tilbake-i-jobb-hos-havyard/
_K2_
18.05.2018 kl 18:54 3083

Takk, godt nytt, og de holder med andre ord skjema.

Førstemann ut av de tre fergene med design fra Multi Maritime, MF "Husavik",
ble for øvrig døpt nå mandag 14/5, korpsmusikk og stas.

Her en lenke til foto av de neste to skrogene i serien, timestamp 15. mars 2018.
Disse er Leirvik i løpet av Q2.

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/28954249_10156092934099323_7986667789168539473_o.jpg?_nc_cat=0&oh=401db1beaeb1a825257b6204724f6637&oe=5B8E3DF6
Kaffetorsken
20.05.2018 kl 15:01 2967

http://maritimt.com/nb/maritimt-magasin/havila-kystruten-bygger-i-norge-og-i-spania
Kaksi
22.05.2018 kl 09:43 2834

Ikke dårlig, to nye båter til Havyard ser det ut til.