Fikk 175.000 i bot for 0.59 i promille

Dersom noen lurer på om Norge er ekstremt eller ikke kan denne historien slå dette fast: Kurt Nilsen fikk 175.000 i bot for å ha 0.59 i promille.

Dersom han hadde kjørt i UK og blitt «tatt» der hadde han fått en klapp på skulderen og beskjed om god tur videre. For der er grensen 0.8.

Greit man skal respektere lovene, men det får da være grenser, 0.59 i promille er så lavt at det blir omtrent som man er litt trøtt, men bare litt.

Britene har i alle år kjørt helt fint med opp til 0.8 i promille.

Norge er ekstremt ja, passende strafff for Herr Nilsen burde vært noen hundrelapper og ikke mistet lappen.
mishka
30.03.2019 kl 10:23 1936

Ja, det jeg kaller førerkort-inndragningsterroren i Norge er også en god grunn til å holde seg vekk.

Boten blir jo utregnet basert på inntjening og formue. I Kurt sitt tilfelle burde ikke dette være noe problem.

Men han burde ikke få mange månedene utsettelse på lappen nei.
Redigert 30.03.2019 kl 11:10 Du må logge inn for å svare
Znabel
30.03.2019 kl 11:13 1845

For noe tull. Skal man kjøre bil så er det så enkelt at man lar være å drikke. Ikke noe å diskutere engang.
Jomma123
30.03.2019 kl 11:29 1821

Helt på sin plass at han ble dømt og uten førekort ett år. Trodde bota skulle tilsvare en månedslønn men det gjelder tydligvis ikke kjendiser. Hr Nilsen tjente 10 millioner ifjor så dette er lommerusk for han. Glad Norge har en lav promillegrense. Har iløpet av min vogntogsjåfør sett altfor mange ulykker der rus var årsaken. At dere sitter her og syntes dette er en bagatell sier mye om dere. Nå er grensa i Tyskland o,5 så han ville jo fått en reaksjon der også M. :)
Redigert 30.03.2019 kl 11:30 Du må logge inn for å svare

En ekstrem holdning med andre ord.

Rimelig ekstremt når man gjør noe i Norge som resulterer i 175k i bot og uten førerkort i et år når samme handling i UK ikke resulterer i noe annet enn god tur videre.

Og hva ville straffen blitt i Tyskland? En liten bot muligens, altså ikke ekstremt.

I UK er det jo helt vanlig at man tar med seg familien ut på middag, mor og far deler en flaske vin mens de hygger seg noen timer, spiser godt og koser seg. Og så kjører man hjem med barna i baksetet, et helt normalt liv. Og man kjører ikke dårligere etter å ha drukket to glass vin med mat til, med så lav promille er reduksjon i reaksjonstid etc omtrent ikke målbar. Dette vet britene, og har derfor ingen planer om å endre på denne loven.

Folk krasjer ikke pga 0.5-0.7 i promille. På samme måte som man at man ikke krasjer bilen når man kjører 5 km/t over fartsgrensa.

Men klart, ser at argumenter som dette faller for døve ører for hjernevaska og ekstreme nordmenn. Jeg kjenner en (kjente) som mistet lappen for noe, husker ikke om det var promille eller for fort, uansett han mistet lappen og jobben, og ble så deprimert at han tok livet av seg. Men klart, dette gjør ikke inntrykk på nordmenn som omtrent godter seg når folk mister lappen i årevis for bagatellmessige forhold, minner om totalitære samfunn som straffer folk f.eks med å hogge hånda av tjuver, langvarig pisking etc.

Case closed.
Redigert 30.03.2019 kl 11:53 Du må logge inn for å svare
mishka
30.03.2019 kl 11:44 1773

Ja, jeg er enig i at man ikke kjører med promille, men å miste lappen i 1 år og bot på 175 lapper for 0,59 er helt koko. I Tyskland får man 500 euro i bot og mister lappen i 1 mnd.
mishka
30.03.2019 kl 11:48 1761

De er langt slappere på fart. 25 km. for fort i 50 sone gir bot på 80 euro.

https://www.bussgeldkatalog.org/geschwindigkeitsueberschreitung/
Redigert 30.03.2019 kl 11:48 Du må logge inn for å svare
§§§§
30.03.2019 kl 11:52 1745

I Norge er det den til enhver tid korrekte politiske sannhet som gjelder helt uavhengig av hva som er reelt eller ikke. På samme måte som grundig forskning ikke kan påvise at evnen til å kjøre bil er nevneverdig årligere ved 0,5% i promille , har vi samme fenomen ved snus kontra sigarettrøyking. Der forskerne ikke klarer å påvise at snus er særlig helsefarlig men det blir allikevel offisielt likestilt som sigarettrøyking. Hasj/Marihuana røyking som beviselig er mye bedre/mindre farlig enn alkohol bruk er i Norge kriminaliser på samme måte som tunge narkotiske stoffer som heroin etc. Samtidig som en betydelig del av Norges befolkning går på dop skrevet ut av fastlegen. Mens innaktivitet, fedme og kosthold som virkelig gir en helseeffekt og er et stort samfunns problem blir tiet i hjel.
Redigert 30.03.2019 kl 11:58 Du må logge inn for å svare
30.03.2019 kl 11:59 1733

Synes dette er helt koko å diskutere i det hele tatt, vel fortjent.
Disse personene som hver dag setter seg bak rattet påvirket er en fare for seg selv og spesielt andre. Setter pris på at dette slås hardt ned på.
Lassevis av tikkende bomber på veiene daglig!

Dette er reglene:

0,2-0,5 promille: Bot på 1,5 månedslønn, normalt ikke fengsel, normalt ikke inndragning av førerkort. Men førerkortet kan inndras i inntil ett år.

0,5-1,2 promille: Bot på 1,5 månedslønn, normalt betinget fengsel – men også ubetinget fengsel kan idømmes, inndragelse av førerkortet i minst ett år.

Over 1,2 i promille: Bot på 1,5 månedslønn, ubetinget fengsel i minst 21 dager, inndragelse av førerkortet i minst to år – i alvorlige tilfeller for alltid.

For personer med lav inntekt og svært høye avgifter kan boten reduseres.

Slik er reglene altså uansett. Det er helt riktig synes å gradere boten etter inntek. Kurt Nilssen tjener med andre ord 1,4 milloner pr. år. Jo, det kan synes strengt, men slik er det nå engang. Paradokset er at tester har vist at tasting på mobiltelefon kan tilsvare langt høyere promille enn dette. Under er det en link til at det tilsvarer 0,7-1 i promille. Her er det 1700 kr i bot pluss to prikker i førerkortet. Latterlig lite etter min mening selv om det skjerpet reglene 1.januar.

https://www.dinside.no/motor/sms-tasting-er-like-farlig-som-promille/61204295

Noen som så NrK innslaget med Støre som drev og tastet mens han kjørte. Da han ble kjørt selv sa han at vedkmmende skulle blåse i skiltet som viste pålagt kjøreretning. All siste respekt for mannen forsvant med det.

Redigert 30.03.2019 kl 12:17 Du må logge inn for å svare

Høy bot, ja...
Men KN var formodentlig kjent med hva konsekvensene ville bli dersom han ble tatt.

Han kunne faktisk selv valgt å ikke kjøre, men la bilen stå.
Znabel
30.03.2019 kl 15:39 1580

En ekstrem holdning er det nok du som har. Prosentandelen som er enig med deg er nok langt under Norges promillegrense.

Dersom du er såpass alkoholisert at du har problemer med å ikke drikke før du skal kjøre er det nok best at politiet beslaglegger førerkortet ditt.

Sjansen for at du er involvert i en ulykke tidobler seg for hver promille alkohol som er i blodet.
Jomma123
30.03.2019 kl 22:06 1459

Kom først til en ulykke som skjedde natterstid for endel år siden. Front mot front. I den første var det ei jente på 19 år som jeg med en gang så var død. Ikke spør hvordan jeg så det med en gang. Glemmer ikke det synet. I den andre bilen forøvrig en nyere "stjernebil" satt en mann på 43 år og kosa med airbagaggen. Hadde ikke gjort seg noe men det stinka alkohol av han. Når redningsetatene omsider kom så ordna de opp der og politiet tok med fyrem. Han hadde 0,9 i promille. Var alså ikke overstadig men nok til at han kom over i feil kjørebane. Han ble seinere dømt for bildrap. Har siden jeg tok førekortet ikke kjørt i berusa tillstand. At dere syntes det er greit og kjøre i fylle er en skremmende holdning. 0,8 er ei veldig høy grense. Er vel derfor de kjøre på gæli side av veien . :) Fester og drekke seg drita har jeg også gjort siden en var ung men og kombinere det med bilkjøring har jeg aldri gjort. Dagen derpå har jeg aldri kjørt. Når en er avhengig av lappen så tar en forhåndsregler.

Hvor mye en viss promillesats påvirker bilkjøring kan jeg ikke noe om.
Men jeg har forsøkt å kjøre slalom etter å ha drukket bare et par bokser øl og det fikk jeg ikke til i det hele tatt. Det var rett og slett helt håpløst. Så da antar jeg at det blir det samme med bil. Man mister sikkert en del av filingen.
En skremmende ting er at man jo blir så mye treigere bare med økt alder. Allerede for flere år siden opplevde jeg at jeg flere ganger kom en meter lenger ut i sving på mc enn jeg hadde tenkt, og måtte rett og slett roe ned tempoet.
Hvorfor alt må være så mye strengere i Norge enn andre steder vet jeg ikke men at det bør være regler for rusmidler er jeg for. At det å bruke tlf i bil skal tilsvare en høy promille anser jeg som propaganda og svada for det har intet med hverandre å gjøre. Å drive med noe annet betyr ikke at man er rusa.
At jeg ikke kan spille musikk med min tlf i bilen men jeg kunne gjort det med en helt likt utseende enhet hvis den ikke hadde fungert til å ringe med da er det dusteregler

Ulykker vil alltid skje, og UK har ikke flere ulykker enn Norge «på tross av» at de har en promillegrense som ligger på 0.8, den statistikken er krystallklar, og sier mer om dette enn noe annet.

Dere som mener at 0.8 i promillegrense er «veldig høyt», burde vel kunne finne statistikk som underbygger dette, for dersom 0.8 er «veldig høyt» burde antall drepte i trafikken i UK være vesentlig høyere enn det er i Norge, men slik er det jo ikke, vanskelig å argumentere mot krystallklare fakta.

Man behøver ikke ty til ekstremisme.

Kan jo endre loven til å hugge hodet av alle som har over f.eks 0.5 i promille, ifølge ekstremistene er det jo greit, for det er bare å ikke drikke før man kjører.

Redigert 31.03.2019 kl 00:03 Du må logge inn for å svare
OZZY
31.03.2019 kl 06:18 1314

Typisk Norsk idiotpolitikk. Mye farligere å kjøre hvis du er trøtt eller full av dop.
Grensen burde vært 0,8
Redigert 31.03.2019 kl 06:24 Du må logge inn for å svare
Per K
31.03.2019 kl 09:27 1256

Han har jo kjørt i beruset tilstand, og dermed brutt loven.
Fatter ikke at folk vill ta den sjansen. Skulle vært 5 år i fengsel så fort man hadde over 0,1 i promille.

Jeg foreslår at de som blir tatt bør bli dømt til å installere alco-lås. Eller kanskje enda bedre: Alle biler må ha det , med støtte fra staten. Det tror jeg samfunnet ville tjent på, for ikke å snakke om at døds- og skadetallene ville gått ned

Innlegget er slettet av Jomma123
Jomma123
31.03.2019 kl 10:51 1162

Regner med du mener det samme om det var dattra din som døde i den kollisjonen Fjordgubben.

Jeg ser begge sider jomma, også den siden angående han jeg kjente som begikk selvmord fordi han mistet lappen og jobben fordi han kjørte for fort. Ikke i en 30 sone foran en skole, men omtrent midt oppe på en fjellovergang om kvelden da det omtrent ikke var trafikk, god vei var det også.

De som lager reglene på disse lovbruddene må konstruere straffene på en balansert måte slik at det ikke blir ekstremt på noen måte.

Forøvrig syns jeg en person som er skyld i at en 19 år gammel jente døde i en slik kollisjon bør straffes hardt, ikke bare når sjåføren har promille men også når han er klink edru.
Redigert 31.03.2019 kl 11:18 Du må logge inn for å svare

Hva er hardt?

500k i bot kanskje?

«Gjelsten, Røkke og I» ville knapt nok leet på øyebrynet, betalt og gått videre over noe slikt.
En umulighet for en nyetablert person med nytt hus, unger, dårlig betalt jobb, arbeidsledig partner etc etc

Eller man kan jo også sette bota til en andel av inntekt.....har du tenkt på det?
Jomma123
31.03.2019 kl 12:50 1082

Skal det være sånn at vi ikke skal holde de lovene vi har men skal tøye dem uten større konskvenser? Hvor går da grensa? Har opplevd så mye på mine over 40 år som vogntogsjåfør og sett så mange forferdelige ulykker som kunne vært unngått hvis det ikke var rus og fart inni bildet. Nå skjer det mange ulykker der dette ikke er årsaken også men der er det i 99,9% av tillfellene er en uoppmerksom sjåfør som driv med alt annet enn og konsentrere seg om bilkjøringa. Sånt må straffes mye hardere så de skønner at kjører en bil driv en ikke med alt annet. Kjøretøy er ett drapsvåpen hvis den ikke hånteres på rett vis. Har null sympati med han som tok sitt liv fordi han mista lappen. Da kjører du langt over gjeldene fartsgrense med overlegg. Hvor det fant sted har liten betydning. Skal vi ha fri fart i øde områder syntes du? Forøvrig er jeg enig i at bildrap burde straffes hardere. Positivt at den rusa sjåføren på E18 fikk 16 år. Det er jo drap som du har begått hvis du kjører ihel ett menneske. Full eller edru. Vogntogsjåføren som fikk 3 måneder for og være skyld i han som ble hardt skadd og som døde rett etter han som gjorde det fikk sin dom er ett godt eksempel på snillismen bildrap har. Får håpe den saken blir anket og han også får 16 år men det kommer vel aldri til og skje.
Redigert 31.03.2019 kl 12:56 Du må logge inn for å svare
Znabel
31.03.2019 kl 15:17 1031

"Dere som mener at 0.8 i promillegrense er «veldig høyt», burde vel kunne finne statistikk som underbygger dette, for dersom 0.8 er «veldig høyt» burde antall drepte i trafikken i UK være vesentlig høyere enn det er i Norge, men slik er det jo ikke, vanskelig å argumentere mot krystallklare fakta."

Antall trafikkdrepte i UK ER vesentlig høyere enn i Norge (så klart). Men når man er såpass idiot at man argumenterer for kjøring i ruspåvirket tilstand så lar man selvsagt ikke fakta spille inn.

La denne saken ligge. Du er avkledd som en komplett idiot og bør helst ta en pause fra all forumvirksomhet i overskuelig fremtid. Kanskje burde det være promillegrense på å skrive på HO også? Du ville garantert ikke passert denne heller.
Domus
31.03.2019 kl 15:33 1019

Håper aldri Fjordgubben får oppleve at noen av hans kjente eller kjære blir utsatt for ulykker der årsaken er promille over norske grenser. Ps ingen andre ulykker også selvfølgelig.
mishka
31.03.2019 kl 15:53 1005

I Belgia var det tidligere 0,8 og veldig mye ulykker i forbindelse med alkohol og kjøring. Så strammet de inn for noen år siden til 0,5 og økte bøtene bl.a med prosentsats av lønn osv. og ulykkene gikk ned. Jeg har dessverre ingen link, men dette er allment kjent i nabolandene bl.a Tyskland. Når det er sagt så var nok mye av ulykkene med mye høyere alkohol enn 0,8 fordi alt var så slapt og folk kjørte regelrett i fylla. En annen ting folk ikke tenker på er at dette med å kjøre i fylla og det man kan kalle "generell ressurssvakhet" henger også nøye sammen. Så kan jo spørsmålet være om de krasjer fordi de har 0,8 eller fordi de er noen idioter. Generelt dårlig trafikkatferd og fyllekjøring hører også sammen. Det blir litt som høna og egget.
Redigert 31.03.2019 kl 15:54 Du må logge inn for å svare
wwbwb
31.03.2019 kl 16:12 984

De fleste forstår vel i dag, at det å kjøre bil i alkoholpåvirket tilstand er totalt idioti. Selvfølgelig hvis du kjører på et sted hvor det eneste du kan treffe er en armert betongvegg og uten å skade noe som lever, noe som gror, uten om deg selv, så vær så god. Det hvis ingen bryr seg om deg i hele verden.
Problemet er at alt registreres ikke på samme måte for alle, noen blir totalt idiot etter 2 halvlitere, andre først etter 6.
Ergo la bilen stå når du har drukket, uansett kvantum, husk den du treffer med 1 tonn har noen som elsker dem.

Bør legge til grunn vitenskap frem for synsing. Dvs. på hva promille ulykker blir overrepresentert. Rent faktisk var det en del forsking litt tilbake i tiden (hvor en så akkurat på dette - frem for om reaksjonsevne etc. vart svekket) - som viste at lav promille (området 0,3-0,8) var UNDERREPRESENTERT i ulykker. Sannsynligvis pga. folk viste de måtte kjøre litt mer observant/forsiktig - pga. de hadde drukket (litt).

Og - ja - skal en være konsekvent - så burde bruk av mobil (eller iøvrig bruk av de tafsebrett som fleste nye biler har fått plassert med formål at distrahere (sorry: at produsenter kan spare en krone med velsignelse av det korrupte (betalt og pushet av tyske bilprodusenter) nazi-yngelet som regjerer i EU) fra at følge trafikken...!) - få en akkurat like sviende bot (bruk av mobil/tafsebrett tilsvarer minimum 0,5 i promille - hva angår trafikksikkerhet!)

SÅ - justere temperatur på touch-skjerm - eller snakke med barn/hustru på mobil (når kjører) - burde i mine øyne medføre 20 år i kullgruvene på Svalbard og en livsløn i bot - eller (om en skal være snill) noe liknende som 0,55 i promille!
Domus
31.03.2019 kl 22:33 863

Det blir for dumt å sammenlikne promillekjøring med annen oppførsel som tar vekk fokus!

Nettopp, når jeg kjører etter besøk på puben etc er jeg alltid litt ekstra oppmerksom, og har aldri vært i nærheten av å føle at jeg ikke mestrer kjøringen på noen som helst måte.

De gangene jeg har gjort dumme ting i trafikken pga manglende konsentrasjon, trøtthet etc etc har jeg alltid vært klink edru, men da er det vel greit da? Det er altså forskjell på å ta en halvliter og kjøre, og å drikke seg «god og full», det blir noe helt annet.

Dersom man vil være ekstreme kan man gjøre som de gjorde i DDR, å innføre 0.0 i grense, som kjent hadde DDR det for vane å være ekstreme, i likhet med mange nordmenn.
Redigert 31.03.2019 kl 23:16 Du må logge inn for å svare

Du klager over hvor strengt det er her i landet fjordgubben men f.eks mobilbruk under kjøring er strengere der du er enn her. :)

https://www.dinside.no/motor/norge-snille-med-mobilsynderne/70919206#_ga=2.32629374.19070255.1554119757-1822563744.1554119757

Hmm, bra jeg har handsfree da :-)

Men kjenner jeg nordmenn rett så er nok en lovendring på trappene, slik at straffene på også dette er minst dobbelt så strengt som neste land på lista.

Det er typisk norsk å være ekstrem sa Gro Harlem, sant det.
Redigert 03.04.2019 kl 14:01 Du må logge inn for å svare

Joda greit med handsfree. Pussige er jo at selv om de aller fleste har det må de holde i mobilen. Vel de har sikkert råd til det.
Ja vi har ett høyt bøtenivå på det meste men står vel i forhold til inntekta her i landet. Kunne tenkt meg lavere bøter for mindre overtredelser og heller vært strengere på inndragning av førekort. Ikke lenge den første gangen. Ei uke for 10 km/t over grensa.Det svir mye mer enn ei bot. Kunne droppe bota for min del. Så øker den endel hvis en gjentar det. Da vil de jo lære på den brutale måten. Nå må jo staten ha inntekter så da er sikkert de fra trafikanter også kjærkomne så det vil nok aldri bli sånn.
Redigert 03.04.2019 kl 14:33 Du må logge inn for å svare
sus1
03.04.2019 kl 20:59 550

I 20% av de alvorlige ulykkene er det alkohol inne i bildet. I 80% er det ikke alkohol med i bildet. Da er det vell sikrest å være 20% gruppen.
Kvabb
07.04.2019 kl 22:04 444

Dem som ikke kjører like godt med 0,8 i promille har for dårlig trening, eller er noe tilbakestående.
Mulla3
07.04.2019 kl 22:46 398

Kurt Nilsen er et forbilde. Boten burde vert på kr 1750.000.