Skipsreder Torstein Hagen er fremragende dyktig.

Thinky
25.03.2019 kl 05:27 1583

https://www.expressen.se/tv/nyheter/torstein-hagen-de-verkar-ha-tagit-det-valdigt-bra/

Han har taklet denne kritiske hendelsen meget bra. Utrolig lurt å komme seg fort til Molde og bistå.
Han unngår nok noe lignende i fremtiden. Og passasjerene kommer tilbake. Det gjelder å være litt
raus når situasjonen tilsier det. Flott for alle parter at han viser seg der og deltar.
Norge kan få god reklame av dette. At vi dugde når det gjaldt som mest å duge.
Ønsker Torstein Hagen lykke til videre.
Og det er nok sant at vi har verdens beste offshore helicopterpiloter.

Vi må kanskje skaffe oss noen store redningsfartøyer i fremtiden ? Som duger når sånt trengs.
Stubben
25.03.2019 kl 06:14 1541

Et meget bra innlegg. All ros til alle involverte.
meg
25.03.2019 kl 08:24 1366

Mener du virkelig det ? Hurtigruten ble liggende til kai, mens den idioten av en kaptein kjørte og er det som reddet situasjonen, var usedvanlig dyktige rednings mannskaper. Som om ikke det var nok så er de skadede truffet av løse takplater og andre gjenstander, som på ingen måte burde ha løsnet. Så Hagen kan sikkert være stolt av dette.Så bør vi heller skaffe oss flere helikopter, med det samme usedvanlig dyktige mannskapet. Lite behov for rednings båter i sånt vær, like lite som idioter i laste skip som kommer inn og lager en skarpere rednings opperasjon. Har noen år bak meg i saniteten og hjelpekorpset, det var de og mannskapet somreddet dette. Ikke en reder som har en båt, som ikke henger sammen, alle de skadete, ble truffet av diverse innredning, som aldri skulle løsnet.
really
25.03.2019 kl 09:32 1247

Han er nok en dyktig fyr, men de siste dagenes hendelser er ikke mye å være stolt av. Men når det først hadde skjedd så gjør han mye riktig.
Thinky
25.03.2019 kl 21:51 1112

Skipet driftes operativt og teknisk av velrenomerte Wilh. Wilhelmsen.
Dette betyr at det er ikke Hagen som er ansvarlig for hendelsen.
Jeg er enig i at med passasjerer såpass oppe i årene, som er på et behagelighetscruise,
bør man søke å unngå å seile på denne farlige strekningen i sånt vær. Selv om båten er
stor.
Hele den norske maritime næringen lærer nok nå at en bør være heller litt for forsiktige,
enn litt for dristig.
Og at vi lærer oss hvorfor 4 motorer får motorstopp samtidig.

Jeg er helt enig i dette med takplater og løse gjenstander. Skipet er bygd i Italia. (Ancona).
Sånt bør rederiet se på. Himlingsplater skal ikke kunne løsne så lett. Og løse møbler og
inventar tilsier enda større grunn til ikke å seile ut i ruskevær som dette. Og det kom vann
inn i båten.

Hagen har evnet å bygge et stort rederi fra ingenting. Det står det stor respekt av.
Shotgun
25.03.2019 kl 22:17 1063

Skulle da for faen bare mangle at han tok privatfly fra sveits og hjem igjen i forbindelse med denne episoden. Han er vel god for over 50 milliarder og vi som er vanlige arbeidere betaler mer skatt per måned til staten enn den han gjør på et helt år. Det er jo episoder som dette skattepenger går til.
Thinky
25.03.2019 kl 22:26 1047

Her tyter janteloven frem. Maritim næring betaler ikke skatt. Ei heller rike i f.eks. Sverige. Torstein Hagen
begynte på 0.
Hagen skaper mange norske arbeidsplasser som betaler skatt til Norge. Det havner sikkert også
en del moms og andre avgifter fra hans virksomhet i statskassen i Norge.

Hagen bygger virksomhet. Skipsredere med norsk opprinnelse, kommer Norge til gode. Vær helt
klar over det ! Slik har det vært i minst 1200 år.
Redigert 25.03.2019 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
Shotgun
25.03.2019 kl 22:32 1030

Du må nok lese deg opp på janteloven ser jeg!
Du sier han er så raus, men det er en søkkrik en som gjør alt han kan for ikke å betale skatt, som skryter av redningsmannskapet som er finansiert av oss skattebetalere. Hvorfor er han raus ved å møte opp her?
bernes
26.03.2019 kl 05:40 906

Hagen betaler indirekte mye skatt og avgifter i Norge og andre land av de virksomhetene han driver + de ringvirkninene det skaper over hele verden han opererer.
Det er ikke bedre at norske politikere skal søle bort pengene på diverse idiotprosjekter.
Er du født i Norge betyr det ikke at du skal skatte til Norge hele livet av penger du tjener i andre land..
Flytter du ut så flytter du ut fra Norsk kemner også.

Kanskje burde Norge forstå at bedriftseiere skaper arbeidplasser og skatteinntekter og tar risiko.
Hagen kan ikke ta med seg alle pengene i graven som onkel Skrue, så drivkraften er å skape arbeidsplasser som gir lokal skatteintekter og avgifter der de skapes også etter hans død..
Shotgun
26.03.2019 kl 06:59 856

Jeg har også aksjer i en hel haug med selskap som betaler en helt ekstrem sum skatt til Norge. Spørsmålet var hvorfor han var så raus ved å ta privatfly fra sveits til Norge og følge redningsakajonen som blir finansiert av skattepenger hvor han blånekter å bidra.
Shotgun
26.03.2019 kl 07:04 844

Viking cruises er registert i Bermuda til dere som sier at selskapet betaler skatt til Norge.

https://www.nrk.no/hordaland/reder-hagen-far-kritikk-for-a-betale-60.000-kroner-i-skatt-til-norge-1.14489956

Skatteflyktningen Torstein Hagen krysser sitt spor
Torstein Hagen, Norges nest rikeste mann, betalte 59.784 kroner skatt i 2017. Det utgjør noen promille av en regning på flere titalls millioner for redningsaksjonen etter at skipet hans fikk trøbbel på Mørekysten i helgen.

https://www.dagsavisen.no/innenriks/skatteflyktningen-torstein-hagen-krysser-sitt-spor-1.1454834
Redigert 26.03.2019 kl 07:12 Du må logge inn for å svare
Thinky
26.03.2019 kl 12:15 656

"Det gjelder å være litt raus når situasjonen tilsier det. "
Det var dette jeg skrev. Det viste seg at han ytet passasjerene penger til klær og toalettsaker.
Det er ordnet med hotel og fly hjem. Han refunderer cruisebillettene. Og han tilbyr nytt cruise
gratis. Han stiller opp selv. Viser at han bryr seg og påser at alt går så bra det kan. Dette er en
betryggelse for passasjerene. Besøker skadede passasjerer på sykehus. En nøktern og dyktig mann i folkelige klær.

Enkleste sak i verden er å stå på utsiden å kritisere.
Enkelte her inne burde tenke seg litt om før en sprer dritt.
davan
26.03.2019 kl 12:44 606

Helt feil å kritisere kapteinen, han kunne ikke forutse at maskinene stoppet. Hadde ikke det skjedd
ville det hele vert en rutinemessig kryssning av Hustadvika for et skip som VS. Husk at losene anbefalte at de gikk.
Hurtigruten gikk ikke, ikke fordi de ikke kunne ha gått pga været. De har også andre hensyn å ta, tenk selv.
At alle maskinene stoppet er litt betenkelig, da de har egne systemer, vi får vente på svar.
Shotgun
26.03.2019 kl 12:47 595

At han er dyktig er det jo ingen tvil om, men synes ikke denne flyturen fra Sveits og tilbake igjen kvalifiserer til heltestatus.
Se på Bjørn Kjos som for drit hele tiden, de for passasjerene frem uansett hva som oppstår og en haug med refunderinger ved forsinkelser. Han har skapt enormt mange arbeidsplasser og betaler enormt mye formueskatt selv om han knapt tar ut lønn. Tar heller av meg hatten for Bjørn Kjos for å si det slik.
Thinky
26.03.2019 kl 13:38 551

Bjørn Kjos har vært flink og stått på. Ønsker han alt godt videre.

https://www.dn.no/reiseliv/viking-sky/rccl/torstein-hagen/har-bestilt-luksusskip-for-100-milliarder/2-1-573672
Torstein Hagen bestiller nye skip. Det er en trend hvor dette med å satse på gigaskipene, ser ut til å avta noe.
Mer over på luksus. Og kanskje for folk litt oppe i årene ?
Shotgun
26.03.2019 kl 14:14 514

At Torstein Hagen er dyktig er vi helt enige i ja!
Stella
26.03.2019 kl 16:39 441

Med så mye penger kunne han godt betale for helikopterservisen han har fått. Det hadde ikke vært særlig god reklame om noen av de reddede passasjerende hadde
f.eks. dødd før de kom på land.
Med hensyn til å la båten gå ut på Hustavika i slikt vær, har ikke de losene som godkjente videre reise, tatt høyde for at maskinene kunne svikte. Det var nok en kjempestor belastning på maskinene, i det været.
Er det beregnet om maskinene tålte slik motstand som båten fikk i bølgene.?
bernes
26.03.2019 kl 18:45 361

At selskapet er regisrtrert på Bermuda fritar ikke å betale skatter og avgifter i havnene de besøker.
Det er ikke gratis å å anløpe en norsk havn.