Sjøvettregel : det er ingen skam å søke ly under uvær.

Thinky
24.03.2019 kl 17:56 248

Når det er sagt gikk heldigvis redningsoperasjonen bra.
https://www.nettavisen.no/nyheter/molde-gjor-seg-klar-for-cruisepassasjerer/3423631826.html

Redningsoperasjonen får storskryt av passasjerene. Oppe i alt uhellet kommer det kanskje noe
godt ut av dette til slutt ?

Det er i en sånn situasjon det er viktig å vise innsats og raushet.
Vil sende en hilsen til Torstein Hagen om at det var flott han stilte opp, og så raskt.
Passasjerene har åpenbart fått en opplevelse for livet. Både skremmende, men også
lærerikt og erfaringsrikt. Det gleder det norske folk at de utenlandske passasjerene er
takknemlige tross alt.
Redigert 24.03.2019 kl 21:04 Du må logge inn for å svare
Thinky
24.03.2019 kl 20:17 198

https://www.vg.no/nyheter/i/qLPW3E/gransker-viking-sky-ulykken?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

De sentrale spørsmål :
1. Hvorfor rådet de to losene å krysse farvannet i liten storm, sett hen til mulig fare for motorstopp ?
2. Hvorfor vurderte kapteinen faren for motorstopp som tydeligvis liten ?
3. Hvorfor fikk skipet stopp på alle 4 motorene ?
4. Hvor mange motorer må være igang for å kunne seile ?
5. Er det noe teknisk her ingen forstå rekkevidden av ?
6. Sabotasje ?
Thinky
24.03.2019 kl 21:31 150

Type: Cruise ship
Tonnage:
47,842 GT
18,858 NT
4,826 DWT
Length: 228.2 m (748 ft 8 in)
Beam: 28.8 m (94 ft 6 in)
Draught: 6.45 m (21 ft 2 in)
Decks: 14
Installed power:
2 × MAN 9L32/44CR (2 × 5,040 kW)
2 × MAN 12V32/44CR (2 × 6,720 kW)
Propulsion: Diesel-electric, two shafts (2 × 7,250 kW)
Speed:
17 knots (31 km/h; 20 mph) (service)
20 knots (37 km/h; 23 mph) (maximum)
Capacity: 930 passengers in 465 cabins
Crew: 550
_________________________________________

Skipet er stort, men er ikke designet for å gå i sånt tøft vær. Og inventar og interiørdesign viser det samme.
Det er ikke designet for å seile i sånt røft vær.
28,8 m bredde er ikke fryktelig mye. Dyptgående er heller ikke fryktelig mye med det overbygget.
Motorstopp på alle 4 motorer indikerer også at skipet er ikke konstruert for sånn ruskeværseilas.

Her skulle man ikke seilt, men ventet i en lun fjord.