Hustadvika ?


Si meg en ting eeehhh .......
For 3 dager siden hadde vi noe jeg løftet et spørsmål rundt i Molde.

Den motorstoppen......

Oj, oj, oj, her kommer plutselig Nuka på banen.
Når den underlige stolpevelten kom opp igjen,
forsterket det opp en lampe som hadde begynt
å lyse litt allerede.
Det er jo beleilig å heise opp 12 % av passasjerene.
De modigste. Og ordne med resten på en kai.
Slik "de" driver på, hadde de vel sett at ToHa...
Redigert 24.03.2019 kl 00:19 Du må logge inn for å svare

Hvorfor respekterte ikke skipet værmeldingen ?
Hvorfor seilte det ikke inn i le i for eks. Ranafjorden, Trondheimsfjorden eller ved Kristiansund ?
Det var motorstoppen som lagde problemene. Og på flere motorer.
La man inn noe dramaturgi om nesten å la skipet havne i fjæresteinene ?
Saken var førsteoppslaget på SVT Aktuelt 19.30.
Redigert 24.03.2019 kl 00:29 Du må logge inn for å svare

«Viking Sky»
Flaggstat Norge Bergen
Sjøsatt 23. mars 2016 ......................(HÆ?)
Lengde LPP: 1 96,66
Hovedmaskin 2 × MAN 9L32 / 44CR

https://en.wikipedia.org/wiki/MV_Viking_Sky

Allerede har Wikipedia skrevet om ulykken. Og ganske mye.
Skipet er 227,3 meter totalt. Og har 4 motorer, ikke 2.

2019 incident[edit]
On 23 March 2019 the ship had a complete engine failure in a storm, in Hustadvika just off the coast between Molde and Kristiansund in Norway and started drifting towards land[9]. 1,300 passengers and crew are at present being evacuated by helicopter.[10] Five helicopters were sent to the scene to evacuate those on board, although two of them were diverted to rescue the crew of the cargo ship Hagland Captain [no], which had also suffered an engine failure.[11] The crew managed to restart one engine and drop anchor[9], despite this, the evacuation is expected to continue through the night of 23-24 March.[12] "The boat only has one working engine and the winds are rather strong. Therefore we would prefer to have the passengers on land rather than on board the ship," police chief Tor Andre Franck said.
By 1630 hrs (1430 GMT) on 23 March 2019 about 100 people had been evacuated, with four helicopters involved in the airlift. "It will take time to evacuate everyone," Franck said. The incident occurred mid-afternoon two kilometres (1.2 miles) off the Møre og Romsdal area of western Norway.
The cruise ship had been en route from Tromsø to Stavanger.[13] As of late evening, less than 200 were evacuated. Around ten passengers were injured. The ship moves heavily in the storm and furniture slides back and forth.[14]
Redigert 24.03.2019 kl 00:47 Du må logge inn for å svare

Hagland Captain ja, det virker kjent.

Er elektrisk fremdrift på denne , nytt eksperiment spør dere meg .

Dieselaggregater som produserer strøm til batterier og el fremdrift..



Spooky! Sjøsatt på dagen 3 år tidligere.

«Viking Sky» og søstrene hennes er designet med miljø i tankene, og har energieffektive hybridmotorer, og et hydrodynamisk optimalisert strømlinjeformet skrog som skal sørge for maksimal drivstoffeffektivitet, solcellepaneler og utstyr som minimerer eksosforurensning og oppfyller kravene i de strengeste miljøreglene.
Thinky
24.03.2019 kl 12:00 395

Its something spooky here, yes.

Her posisjonen nå. Ca 5 timer til Molde havn.
https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:6.9/centery:62.8/zoom:9

Det store spørsmålet jeg stiller meg er hvordan i helvete kan alle 4 motorene stoppe samtidig? De er vel designet for å være 100% uavhengige av hverandre slik at båten kan opereres fint selv om 2 av dem er ute av drift. Det at alle motorene stoppet opp må vel da enten være en grov design feil eller så er det menneskelig svikt.

Er det noen luker som har stått oppe eller blitt slått i stykker? Vanninntrenging i motor rommet? Vann i luftinntak? Blokkert kjølevann? Vi får vel svaret på dette før eller senere.
Lurulf
24.03.2019 kl 12:17 387

Dersom det viser seg at det er snakk om uaktsomhet og uansvarlighet fra mannskapets side kan dette ende opp i gigantiske søksmål. Mange amerikanere ombord og de liker som kjent å saksøke godt hjulpet av grådige hyene-advokater.

Ja, men disse motorene henter nok drivstoff fra separate tanker.

Ut i fra Marine Traffic kan det se ut som at de holdt en masjfart på ca. 8 knop og seilte mer eller mindre på tvers av bølgene. Motorene stoppet 12:45 og de drev deretter i 4-5 knops hastighet rett mot land. 3 kvarter senere ser det ut til at de fikk startet en av motorene i siste liten, da var de omtrent 100 m fra de hadde gått på grunn. Med den hastigheten de hadde snakker vi vel da om ca. 40-45 sekunder unna total katastrofe. (5 knop = 2.5 m/s).

Båten stikker i overkant av 6 m dypt, men med 8-9 meter høye bølger må de ha godt over 10 m for å unngå grunnstøting. Hadde motorene stoppet bare noen minutter senere ville de nok ganske sikkert ha drevet rett på de holmene og skjærene som ligger lengere ute. Skjønner ikke annet enn at disse folka ombord har hatt griseflaks !
Redigert 24.03.2019 kl 13:29 Du må logge inn for å svare

"Ja, men disse motorene henter nok drivstoff fra separate tanker."

Sannsynligvis ikke.
Tyr
24.03.2019 kl 14:06 349

Hva skjedde med lastebåten ?

I følge Yr skal det bli et væromslag om et par timer. Da vil vinden legge seg og de vil ha noen timer på seg til å få en sleper ombord i fraktfartøyet og dra også det til land. Vinden vil øke til stiv kuling sent i kveld, men da fra motsatt retning og ut fra land.

Hvorvidt det er krav til at motorer ombord i cruiceskip skal ha separate drivstofftanker vet jeg ikke, men mener det må være minst to. Har selv vært ute i grov sjø og fått stopp på en av motorene etter at dieselfilteret gikk tett. I store bølger vil grums fra bunnen av tanken virvles opp og tette filterne i løpet av svært kort tid. Heldigvis hadde jeg to forskjellige tanker og fikk karret meg til land på en motor.

Så at det kan ha vært noe slikt her også, er vel slettes ikke utenkelig.
MERLOT
24.03.2019 kl 14:29 336

Hustadvika er et drøyt 10 nautiske mil (18,5 km) langt åpent havstykke utenfor Fræna i Romsdal i Møre og Romsdal, i skipsleia mellom Molde og Kristiansund.
Farvannet er urent i en strekning på mellom 1,5 og 2 nautiske mil (1,9 til 3,7 km) fra land.

Cruiseskipet holdt seg i skipsleia, som det skulle gjøre. De startet og låre ankrene ca. 2.5 nautiske mil fra land og fikk stoppet driften heldigvis før de nådde de urene farvannene. Kapteinen og besetningen har oppført seg uklanderlig i så måte.

Men hvorfor samtlige fire motorer sviktet må de finne svar på....

Hovedmotorene er fra MAN, som er to av typen 9L32/44CR på 5 040 kW hver og to av typen 12V32/44CR på 6 720 kW hver. Fremdriften besørges av to elektriske motorer på 7 250 ekW (elektrisk kilowatt) hver som driver hver sin propell. Nødgeneratoren er på 1 230 kW. Sidemanøvrering besørges av to baugthrustere på 1 400 kW, samt en akterthruster med samme effekt. Sauer Compressors har levert diverse kompressorer, Toppfarten er 20 knop,

Mulig elektriske problemer...

Skipsleia er avmerket som stiplet linje.
https://kart.gulesider.no/?c=62.988532,6.973572&z=12&q=%22hustad%22;geo
Det er også en målefunksjon på kartet.
Redigert 24.03.2019 kl 14:47 Du må logge inn for å svare
Thinky
24.03.2019 kl 14:46 326

Men båten er temmelig ny. Hvor mye grums er det på tanken ?
Sånt bør det kanskje forebygges for med filtre i tanken i nykonstruksjoner heretter ?
I den grad det kan forebygges mot sånt ?
Skipet har 4 motorer iflg. skipsdataene.
Redigert 24.03.2019 kl 14:47 Du må logge inn for å svare

"Hvorvidt det er krav til at motorer ombord i cruiceskip skal ha separate drivstofftanker vet jeg ikke, men mener det må være minst to."

Tungolje og diesel.

I 2003 var det nesten like nærmer katastrofe da hurtigruta Midnattsol fikk maskinhavari på Stadt

Livredde passasjer satt i livbåtene da Hurtigruten MS "Midnatsol" fikk i gang motorene igjen - kun 100-150 meter fra land.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/3jjmMe/hurtigruten-var-i-havsnoed

Skjellgroe i kjølesystemet var årsaken den gangen.
Redigert 24.03.2019 kl 14:54 Du må logge inn for å svare

De hadde også to loser ombord, men om alle motorene stopper er det lite selv de kan gjøre. Om man ser på tracket til båten var de på vei ut i den ytre leden, men dreide etter en stund 35 grader sørover og bestemte seg for å ta den indre leden alikvel.

Om de allerede hadde låret begge ankrene da de drev mot land er det vel en mulighet for at det kunne ha reddet dem fra fjæra, litt avhengig av hvordan havbunnen ser ut og hvor mye kjetting de hadde ute osv. Det å få ankerfeste til denne kolossen som drev med 5 knops fart er nok ikke noen selvfølge. Sannsynligheten for det vel heller liten?
MERLOT
24.03.2019 kl 14:57 313

Quick search online shows its 4 engines then 2 propulsion electric motors. If they have lost all propulsion then I'd hazard a guess it's a problem with the electric motors as I can't imagine having 4 engines fail simultaneously, but you never know.

De har mange filtere, både grovfilter og finfiltere. Problemet er at når de først går tette får ikke motorene drivstoff og stopper.

Det at det f.eks. danner seg kondens i dieseltanker er et problem selv småbåtkapteiner kjenner godt til. Normalt sett er ikke dette noe problem, da vannet legger seg på bunnen og er under selve dieselinntaket. De aller fleste har også vannavskillere som vil ta seg av vanndråper som evnt. måtte bli dratt inn. I skiktet mellom vann og diesel trives dieseldyr godt og formerer seg svært raskt. Om dette blir virvlet opp (i f.eks. 15 m. høye bølger) vil det tette alle filterne i løpet av få sekunder.

Det å bytte dem eller trolig ennå mer sannsynlig å svitche over til backup filterne er relativt kjapt gjort, men motorer av denne størrelsen har vel en viss oppstartsrutine som fort vekk kan ta 15-30 minutter? Er sikkert noen maskinister her som kan forklare dette bedre.

Thinky
24.03.2019 kl 18:57 258

Hvis det er enkeltbølger på 15 meter, og som kan utløse trøbbel for drivstofftilførselen, så burde man gått inn i en fjord
og ventet på bedre vær. Det er masse fjorder å gå inn i fra Hustadvika til Tromsø. Fra Kristiansund og en bit forbi Stad
er vel det værhardeste stedet i Norge ?

Eldrebølgen på cruise har gått for langt, Norwegian fly hjem fra Viking sky er helt bingo.
Hva med å holde de på eldre hjem med null utslipp?