Straks Påske og veldig få bruker lsfo enda.

Jaja, blir det nytt svalestup ned til 6,10?
JahMason
10.04.2019 kl 19:35 1454

https://www.spglobal.com/platts/en/market-insights/podcasts/oil/040319-forward-fuel-bitumen

Podcastene er morsomme å høre på. Ingen tvil om at alle sitter å venter og likviditeten er ikke tilstede enda. Samtidig som alle venter at 3,5% fuel skal falle er den fortsatt sterk. Bare å glede seg til månedene frem over - last opp på lav kurs hvis du har tro på spreaden :)

Prisene vil ikke falle. De vil STUPE allerede i 2. halvår 2019 når markedet ser fallpotensialet, og slenger inn shortene. :-)
icanfly
11.04.2019 kl 14:18 1293

Fullstendig misforstått case av massene på Oslo børs. Markedet er idag godt forsynt og spreaden har ikke utviklet seg i riktig retning. Men «alle» burde jo også forstå at situasjonen vil stramme seg betydelig til og at muligheten for den virkelige store oppturen er å hamstre det man kan FØR spreaden går ut, som jeg er 100% sikker på at den vil gjøre.
JahMason
11.04.2019 kl 16:39 1240

Du kan jo kjøpe deg inn igjen til samme eierposisjon som tidligere? Ville nok dratt kursen godt opp :)

Jeg har økt smått hele veien siden Mai 18 - enda ikke på topp50, men øker litt når jeg kan. Jeg hadde ikke skrevet kjøp også solgt meg ned selv.
Redigert 11.04.2019 kl 16:40 Du må logge inn for å svare
trek
11.04.2019 kl 17:33 1214

Ser ut fra linkene dine at det er få tilbydere av LSGO, men at det tar seg kraftig opp i 2.halvår. Mulig det kan ha noe å si for prisen. På den annen side er det mange pr i dag som tilbyr MGO (<0,5 %). Jeg trodde det var samme sak. Vet du noe om forskjellen mellom LSGO og MGO ?

Marine gasoil, too, is produced with varying degrees of sulfur content, though the maximum permissible sulfur content of marine gasoil lies below that of heavy fuel oil. The ISO 8217 DMA quality label has a maximum permissible value of 1.5%. Low sulfur marine gasoil (LS-MGO) has a sulfur content of less than 0.1%. This marine fuel can be used in EU ports or Emission Control Areas (ECAs), which among other things impose a sulfur emissions limit corresponding to that of LS-MGO. For this reason, most shipping companies use a low sulfur marine gasoil variety DMA in these places. Alternatively, this limit can also be achieved by means of suitable equipment (filter systems, scrubbers).

https://www.marquard-bahls.com/en/news-info/glossary/detail/term/marine-gasoil-mgo.html

Dette skulle forklare det meste.

Når skipsfarten skifter fokus fra sur bunkers til søt bunkers, trenger man ikke være rakettforsker for å skjønne at prisbildet vil påvirkes. De fleste kjøperne av sur bunkers forsvinner, og kjøp av søt bunkers vil eksplodere i et tempo de lengeventende rederne ikke hadde sett for seg. På toppen av dette kommer tradere som vil kappes om å kjøre prisen på sur bunkers ned og søt bunkers opp. Og midt i dette sitter Vistin Trading og blir "offer" for fokusendringen. Vi kan le hele veien til banken, og si; Velkommen etter :-)

I Vistin ?

Uansett hvem som kjøper/selger burde kursen stå høyere. Full operativ pharma og kontrakter med betydelig oppside inn mot IMO 2020. Ekstrem oppside på mellom-lang sikt på dagens kurs. Det er ikke lenge igjen før bevegelsene kommer. Og helt enig med Icanfly - gjelder å være lastet før det skjer :)

Hvis noen har noen innspill :

Det er ikke så vidt jeg kan se (lese), noe investeringer i infrastruktur på de forskjellige portene (bunker). Så oppbevaring av HSFO eller for oss Sing 380ct blir vasket og tømt, så fylt med LSMGO.

Dette må jo skje snart?

Kanskje det som er i ferd med å skje. Fortsatt full handel av 380, samtidig som tanker tømmes og vaskes. Derfor stiger prisen på denne en stund til. Samtidig fylles det med LSMGO i de vaskede 380-tankene, uten at kjøperne enda har kommet på banen. Derfor står denne prisen rimelig stille, og spreaden vaker på samme lave nivå hele tiden.

Denne trenden opphører snart. Når bestillingene av 380 bremser opp, stuper naturlig nok denne prisen først. Så kommer LSMGO-bestillingene, og gjør hverdagen vår langt hyggeligere :-)
Tm3P
15.04.2019 kl 10:14 602

Problemer med produksjonen av tungolje i Canada, Venezuela og Iran har vel kanskje fått tilbudet av diesel med høyt svovelinnhold til å falle og det er kanskje derfor prisene har steget såpass som de har gjort?
Men vil dette ha noe å si når vi kommer inn i 2020 og det nesten ikke finnes kjøpere?

Mulig det slår litt inn på Sing380 prisene, men ikke på Low sulfur 0,5%.

Tror uansett sur tung olje fra disse landene vil flyte igjen over sommeren og sende sur/tung søppel hardt ned! Litt som høsten i fjor. Forskjellen sent i 2019 er at 0,5 sulfur vil holde nivået oppe.

En forklaring på prisøkningen av 380 er også at det er langt mindre tung Saudi-olje på markedet. Denne avgir mye svovel, og er erstattet av langt søtere skiferolje fra USA. Så derfor flommer ikke markedet over av 380 enda. Det skjer først når skipsfarten må begynne å skifte fokus. Det bør de gjøre relativt raskt. Kjus mente at det ville kunne slå inn allerede i februar i år, men skipsfarten sitter på gjerdet enn så lenge, inntil "alle" må bestille samtidig. Da blir det moro dere :-).
Tm3P
15.04.2019 kl 10:46 567

Var forresten Høegh familien gjennom Fraternitas A/S som presset kursen ned forrige uke. De satt med 162k aksjer og det har siden den tid blitt omsatt ca. 260k aksjer så er kanskje ikke så mye de har igjen.
ynot
15.04.2019 kl 12:48 523

Pent opp i dag!
...men omsettes jo nesten ikke.

RT: 7,300 +4,29%
ynot
16.04.2019 kl 15:24 294

Tittet innom VISTIN i dag også.
Fascinerende!
Omsettes jo ikke!
Bare en post på 5000 aksjer omsatt i hele dag!!

Se der ja. Antar det blir en del droner inn mot 2020. Med det følger det nok noen bøter også.

Nærmer oss Q1 fremleggelse og snart midtveis i Q2. Håper vi begynner å se noe mer positiv spread inn mot sommeren. På tide at vi kommer oss i pluss og kursen beveger litt på seg.