Vi vil ha et moderat bilavgiftssystem.

exian
18.03.2019 kl 23:48 316

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8wrz4A/kilder-til-vg-foer-regjeringens-budsjettkonferanse-ikke-en-eneste-krone-ledig-til-nye-satsinger?utm_source=vgfront&utm_content=row-2

Norske bilister har i mange år blitt flådd. Med nye miljøvennlige biler, må dette gjøres om. I fremtiden må fellesskapet klare seg med
mindre fra bilistene. Det er masse steder å kutte i det kunstig oppblåste statsbudsjettet på ca 1380 mrd. kr. Dette er ca 2,7 ganger
så høyt som det svenske pr. innbygger. Regnet i NOK mot NOK eller SEK mot SEK. Nå har vi flere fjorder og fjell, og er således
noe dyrere å drive. Men allikevel. Regjeringen må kutte. Det er godt om rom for å kutte. Bl.a. i helsesektoren. Og den offentlige
oversysselsettingen. Sykelønn er også for raus. Vi ser sløserier ala taxi ved UIO. Tilsvarende sløserier er det masse av over hele
landet. Og på matpriser må det kunne kuttes. Ta vekk dagligvarebransjens frie returrett.
Om ikke regjeringen leverer, så blir de byttet ut neste gang. Konsekvent okke som. Nå må de derfor levere. Lavere driftskostnader
i Norge bringer mange fordeler med seg. Det er ikke et nullsummsspill. Det gir gevinster.

Det må settes mer fart på vei- og togtraséutbygging.

Redigert 18.03.2019 kl 23:50 Du må logge inn for å svare

Når staten er lagt ned og sykepengeordningen avviklet så ser jeg ingen grunn til at matvareprisene kun skal senkes, de kan vel fjernes? Legger man ned landbruket i tillegg kan jo oljefondet subsidiere rimelig mat fra verdensmarkedet, slik at det blir mer romslighet for den enkeltes bilbudsjett?

Jeg vet ikke hva TS skal ha, men jeg har alltid vært svak for Aston Martin. Vanskelig å velge modell, men når dette trer i kraft så kan man jo unne seg flere.

Eneste jeg ikke skjønte var dette med tog. Hvem vil sitte på tog når man har nye fete veier og en V12 som tar deg helt fra døra og til neste?
2HB
19.03.2019 kl 00:05 304

Vis meg en miljøvennlig bil. De finnes ikke.
exian
19.03.2019 kl 00:23 290

Man bærer seg for at det har blitt 12 mrd. mindre inn på bil. Men AS Norge kan drives opp mot 500 mrd. kr. bedre i året.
Det er bare tull å være slemme med plagede bilister. Transport bidrar til å skape og fremkalle latente verdier.
Gode veier, hurtige toglinjer, rimelige biler og driftsenergi bidrar til aktivitet og verdiskapning. Forurensningen vil avta
og avta fra dette.
De som vil ha 20 stk. Aston Martin i garasjen får gjøre det. 99,9 % av oss, behøver ikke å drive på sånn. Du kan bare
kjøre en ad gangen.
Tog skal gå i 250 på forkortede rette traseer. En bil i 130 kan ikke konkurrere med dette. Til Stockholm og Gøteborg/København/Kontinentet,
kan farten bli 280/300/320. På toget kan du arbeide, samtale, lese, spise osv. Det kan også bemerkes at unge, eldre, en del damer og andre
har ikke førerkort. Da er tog et av flere alternativ.

Og i store byer kommer man hurtigere frem via skinner, enn via gummihjul.
Redigert 19.03.2019 kl 00:26 Du må logge inn for å svare
exian
19.03.2019 kl 00:37 282

Mht. tog : Skien/Tønsberg - Hamar/Lillehammer - Moss/Svinesund, dobbeltspor dimensjonert for 250 ; en god del av dette
er bygget eller under bygging allerede. Her foregår 85 % av togtrafikken i Norge. Dette er ikke så lange strekninger. Dette
er fullt overkommelig for Norge å bygge å få ferdig raskt.
Med det ferdigstilt vil denne delen av transportmaskineriet i Norge fungere bra. Både Gardermoen og Torp vil være koblet
til dette.
Så kan få Oslo-Sthlm 2.20, og Oslo -Gborg 1.40. Så kommer HH + Fehmarn.

Alt dette pluss motorveier med 130 vil omgjøre Norge til et moderne land. Vil da begynne å tiltrekke investeringer.

Tog Oslo - Stavanger og Oslo - Bergen er langt ute i leksa pga. lite trafikkgrunnlag og vanskelig terreng.
Lillehammer - Trondheim er mulig. Men blir dyrt. Bl.a. trengs en tunnel på 51 km. Og har nok ikke allverdens trafikkgrunnlag.
Dette sees lettere når det fins 250 kmt tog til Lillehammer. De andre nevnte strekningene er noe helt annet.
Redigert 19.03.2019 kl 01:22 Du må logge inn for å svare

Hører dere det norske folk ? Moderat bilavgiftssystem.

Jeg synes nå i alle fall at det er merkelig at en ny dieselbil uten utslipp av NOX må ha store avgifter bare fordi gamle dieselbiler ikke er bra.
exian
19.03.2019 kl 15:55 174

Ja, dette med bilavgifter må de være forsiktige med. Det må være logikk og fornuft.

https://e24.no/makro-og-politikk/norsk-politikk/finansministeren-varsler-strammere-budsjett/24585022
Her tar Siv Jensen signalene. Det er bra. Varsler et strammere budsjett. Det er i situasjoner som nå vi legger
grunnlaget for fornuftig videre utvikling av norsk økonomi.

Folk kommer aldri til å godta at godene deres rives vekk. Da er nemlig samfunnet kaldt og hjerterått.
Ikke vil de betale mer skatt heller...

Statsbudsjettet må slankes, men den politiske viljen er der ikke. Det blir nok til slutt en drastisk slankeoperasjon, når systemet er på kollapsens rand.