De skal overtale folk til å kjøpe el-biler..

brahman
18.03.2019 kl 20:41 1313

Politikere og el-bilbransje-aktører.

Som sett i Dagsnytt 18 i dag - generalsekrretær i elbilforeningen, og Helge Olsen, stortingsrepresentant fra Høyre.

De må overtales til at det er det beste for dem...synes å være mantraet.

De trenger å bli satt litt på plass - tenk om f. eks "Basse" eller noen andre fra dette forumet kunne stilt opp å gjøre nettoop det.

Redigert 19.03.2019 kl 17:54 Du må logge inn for å svare
mishka
21.03.2019 kl 11:58 193

Vi pleier å bytte på litt så det går bra, men ser frem til biler med autopilot nivå 5.

Men altså i hvilken grad redder man egentlig verden om man kjører elbil i stedet for en moderne dieselbil fra Oslo til Berlin?
De aller fleste har blitt så opptatt av at elbil løser alt at man helt glemmer reelle sammenligninger med alternativet.
Greit nok har ikke elbiler lokale utslipp så de bidrar ikke til direkte forurensning i tettbygde strøk. Men på langtransport i høy fart og masse ekstra vekt, og sammenlignet med den nye MB motoren uten NOX- utslipp, da tviler jeg på at det er noe miljøbesparende med elbil om man ikke lader den fra eget solcellepanel.
Tm3P
21.03.2019 kl 12:17 180

Nei man må jo fikse begge deler, både energiproduksjon og energiforbruk. Elbilpolitikken til Norge har nok ikke hatt noe påvirkning på klimautslipp enda, men vi har hjulpet til med teknologiutvikling. Så når verden går mer og mer over til fornybar energiproduksjon så blir også bilene klar til å bruke denne energien.

mishka
21.03.2019 kl 12:55 165

I Tyskland snakkes det mer og mer om hydrogen fordi dette kan produseres fra vindmøller når det er mye vind og overskudd av kraft. Denne kraften går ellers til spille. Og den teknologien er jo der i dag.
Tm3P
21.03.2019 kl 13:51 150

Er ikke motstander av hydrogen jeg :) Et stort problem er jo at veldig mye av energien går til spille når man skal produsere det, så med dagens teknologi så er det ikke et fullverdig substitutt for batteri. Men med teknologiutvikling så kan jo dette muligens forbedre seg, så jeg er for at dette også skal bli subsidiert.

Det har du sikkert rett i, men jeg gjør det likevel. kjører uansett så defansivt at selv om jeg er trøtt så kjører innenfor det jeg anser som fullt ut akseptabel sikkerhet.

Det kan hende dersom været er helt forjævlig med regn etc at jeg tar lengre pause men ellers ikke, det går helt fint.

Tror dette med å sovne bak rattet etc kommer an på hva slags person man er, noen sovner jo bare de lukker øya uansett hvor de er, slik er ikke jeg og har aldri vært i nærheten av å sovne bak et ratt eller hatt en nesten ulykke pga trøtthet.
joni
21.03.2019 kl 15:38 119

Forstår ikke det der med hydrogen og overskuddskraft. Har vært snakket om i årevis, men realiserer seg neppe. Ikke SÅ ofte det blåser så mye, og da er det kabler til Skandinavia som kan avlaste. Snart blir det også lønnsomt å bufre med batterier. Nye batterier, eller resirkulerte batterier fra elbiler. Hydrolysører for å produsere hydrogen og tilhørende infrastruktur er dyrt å etablere og dyrt å drifte. Kan ikke stå og idle mens de venter på stiv kuling. Mer aktuelt for hydrogenproduksjon å sette opp solcelleparker eller vindturbiner i remote areas uten infrastruktur for strøm siden flytende hydrogen er kompakt og kan transporteres langt forholdsvis billig.

Foreløpig produseres hydrogen hovedsaklig fra fossilt brennstoff (naturgass).
Redigert 21.03.2019 kl 15:45 Du må logge inn for å svare
mishka
21.03.2019 kl 16:02 109

Jeg tror vi skal få se mange løsninger parallelt i årene som kommer. En grunn til at det snakkes mye om hydrogen er at alle realistiske ingeniører i Tyskland ikke er i stand til å se for seg lading, ofte samtidig, av de mengdene biler vi snakker om. Problemet er at alle kjører på en gang på bestemte dager. Det er nok å se hvilke blekk-kravaner som beveger seg på enkelte autobahner til og fra de store byene f.eks. på søndag ettermiddag så forstår man problemet. Selv bensinstasjoner som det er flust av og ofte har 20 pumper har da kø av 4-5 biler foran hver pumpe. Det er derfor det er så populært med oppgradering fra 50 til 60-70 liters tanker som alle premiummerkene tilbyr som ekstrautstyr. Strøm er også svindyrt og nettet er så belastet at det knapt tåler mer enda ingen varmer opp med strøm. Og det som er litt artig er at mens norske politikere og rådgivere mener at omtrent alle kan kjøpe elbil er tonen en helt annen i Tyskland.

Bilblader som AMS, som slett ikke er noen elbilhatere, skriver at elbiler er egnet hvis man har et helt spesielt kjøremønster og lademulighet hjemme. Så må man også huske på at elbil for de fleste i Tyskland blir den nye VW ID og pr. idag er det Zoe som har noe salg å snakke om. Man ser den av og til som transport for enkelte hjemmesykepleiere, men da fra private firmaer. Bare som en liten kuriositet: Strømprisen på offentlige ladere er ca. 6-7 NOK pr. Kwt. Og har man hjemmelader så snakker vi om drøyt 3 NOK. Tesla er blant de rimelige med 0,46 Euro pr. minutt ved over 60KW effekt på sine SC,er