De skal overtale folk til å kjøpe el-biler..

brahman
18.03.2019 kl 20:41 1320

Politikere og el-bilbransje-aktører.

Som sett i Dagsnytt 18 i dag - generalsekrretær i elbilforeningen, og Helge Olsen, stortingsrepresentant fra Høyre.

De må overtales til at det er det beste for dem...synes å være mantraet.

De trenger å bli satt litt på plass - tenk om f. eks "Basse" eller noen andre fra dette forumet kunne stilt opp å gjøre nettoop det.

Redigert 19.03.2019 kl 17:54 Du må logge inn for å svare
Magasaki
19.03.2019 kl 07:01 1086

VW I.D. kommer neste år med en pris på rundt 300 000 kroner. Det greier nesten alle nordmenn og hvis den er noe bra blir den en bestselger. Skal man kjøre ut og inn i en by og inne i en by (Oslo), må man nå ha elbil. Det basse ikke vet er at diesel neste år vil bli meget dyrere enn bensin som også vil stige. Biodiesel skal inn og ren diesel skal ut. Godt mulig at elektrisitet vil holde seg høyt i pris da ACER har ødelagt livet til mange nordmenn (jævla regjering).

Hvis man dessuten er det minste opptatt av klima og miljø velger man selvsagt elbil. Har man ikke noen bra lademulighet velger man kollektivt og leier elbil til hytteturene eller bilordning.
mishka
19.03.2019 kl 09:33 1034

Greier nesten alle nordmenn???? Det vi her ser er et helt klart eksempel på hvor segregert og frakoblet Oslo vest og sentrum med sine elite-mennesker er fra resten av verden som de hele tiden ustoppelig skal "frelse". Magasaki, jeg skal gi deg en liten rapport fra "Selvaag-favelaen" oppi Groruddalen:
Sameiet har investert i infrastruktur for ladebokser til alle etter komando fra kamerat Lan i byrådet. Hver enkelt må bekoste selve boksen. Og hva er status etter ett år? Jo, av 100 stk. har 6 stk. bestilt ladeboks. 2 er pensjonerte lærere, som øyensynlig driter penger, som ikke har elbil, men mener det er kjekt å ha. 2 har ladebybrider og 2 har elbil. Og går man en runde i garasjen så har 70% biler med en verdi bare litt over det ladeboksen koster. For en lanker med 4 unger er det helt utenkelig å kjøpe ny bil til 300 lapper. Det er ikke for ingenting at 15 år gammal Corolla kalles "lanker-limo" på Stovner. Det går i 5-10 år gamle golfer og japser.
Det er så inni hampen ovenifra og ned tenkning at det er til å spy av.

Må bare få gjenta det danske uttrykket: "Først pisser de på oss og etterpå klager de over at vi lukter".

Jeg har allerede funnet frem popcornet til de nye bomringene åpner til sommeren for å se hvilke protester som kommer da, samtidig med litt renteøkning. Folk flest er pissed. 30-40% av befolkningen er elitemenneskene med fatbike og trygg byråkratijobb og bolig på løkka og Frogner som stemmer på hhv. MDG, SV og Rødt. På "jobb" svimer de fra møte til møte med caffelatten i hånda i et eller annet dep. Skravleklassen kalles disse.
I drabantbyene sitter det alminnelige mennesker som ikke aner sine arme råd. Et opprør bare MÅ komme.
Redigert 19.03.2019 kl 09:52 Du må logge inn for å svare

Du glemte i farta vesentlig høyere strømpris som også vi uten elbil må leve med. I år fikk vi en liten forsmak på det som kommer. Prisene skal fremdeles voldsomt opp i tillegg til nettleien som skal beregnes etter ditt peakforbruk den ene gangen du glemte deg bort og satte på alt som trekker strøm på en gang.
Av en eller annen grunn er norske politikere livredde for at folket i verdens rikeste land skal få leve begymringsløse gode liv. Det finnes nærmest ingen problemer bortsett fra alt de helt unødvendig finner på. Jeg kan ikke annet enn lure på hva som er motivasjonen.

Så da håper og venter vi på et opprør/ revolusjon gjennom de borgerlige partiene til fordel for alle proletarer.

mishka
19.03.2019 kl 10:28 985

Hehe, et godt eksempel var å se overraskelsen hos elitene i Washington og California da Trump vant valget. Og enda mer overrasket vil de bli når han vinner på nytt. Ikke vær så sikker på at alt blir rolig i Norge heller. Det er mye aggresjon der ute nå. Eliten bare aner ikke hva det snakkes om på Stovner og Snåsa.

Ikke ofte jeg er innom Dagbladet men der var det en test om el-biler og forbruk i -11. Tesla S med 100 kwt " mista" mest kw. Fra 632 km til 391 km. Når strømmen i vinter har vært så dyr så koster det endel med elbil også da selv om en får inntrykk det er nesten gratis :)
Testen er her

https://www.dinside.no/motor/sa-langt-kjorer-elbilene-egentlig-i-kulda/70871420#_ga=2.263152972.1528874665.1552907667-1698081701.1552907667

Nei holder meg til dieselpurka lenge enda jeg for detta med lading halve dagen når jeg er ute og farter gidd jeg ikke.

Hvem skal vi så egentlig stemme på for å få noe opprør her da?
Hvis man snakker bompenger så er det jo da ev enten FRP eller SP, men de er jo ikke engang på samme side.
mishka
19.03.2019 kl 11:21 948

Vi skal ikke utelukke at det dukker opp et nytt parti før neste stortingsvalg. Et slags norsk AfD.
joni
19.03.2019 kl 11:30 938

Alt denne misinformasjonen som kommer fra haters er stort sett bare å overse, men jeg velger å gidde å tilbakevise denne.

1) Bilene taper ingen kWt. Det det er snakk om er redusert rekkevidde på én lading.
2) Tesla går lengst av alle og mer enn 20% lengre enn iPace selv om den er en betydelig større bil og batteriet bare er 11% større. De andre bilene er ennå mye mindre.
3) På langkjøring har Tesla tilgang til billig (for mange gratis) og rask lading via Teslas superladenettverk.
4) Via app kan man forvarme bil og batteri og derved øke rekkevidden (og komforten sammenlignet med en fossilbil) vesentlig.
5) Tesla oppgir ennå rekkevidde i NEDC for Model X, mens de andre oppgir WLTP. Derfor størst forskjell mellom oppgitt og oppnådd.

Motivasjonen er resultat av marionetterollen under SVFJWO.
SVFJWO har sin agenda og sine sugerør.
Derfor må vi nå skaffe oss en folkegodkjent valglov, slik at vi kan
bli kvitt uvesenet.

Vi må få istand en ny valglov som er folkegodkjent. Slik at demokrati blir mulig. For første gang.

Vi må ha et nytt parti som er satt på for å få istand en ny folkegodkjent valglov.

Et opprør trenger ikke ha støtte fra noe politisk parti, propagandaen fra politikere, media og andre såkalte eksperter er så ekstrem, og så langt fra vanlige folks virkelighet at et opprør kan oppstå ene alene ut fra desperasjon.

Greit nok at propagandaen har en agenda, men når den kolliderer med virkligheten så vinner altså virkligheten, hver gang.

Og i den virkelige verden er det umulig å sette opp tusenvis av bompengestasjoner som ødelegger økonomien og friheten til vanlige folk, og nei, vanlige folk på minstelønn kjøper ikke en elbil som koster 300.000, selv ikke i Norge vil det skje, i andre land er 300k for en ny bil noe de færreste har råd til.

Så du er uenig i den testen?
Uenig at det er dyrere og lade bilen med strøm når det er så mye høyere strømpris?
Åssen avtale har Tesla på sine strømpriser? Har ikke prisene gått opp hos dem?
Er vel ikke gratis for nyere Teslaer? Gjelder ikke det bare de eldste Tesla S?
Ok jeg kløna når jeg sa de mista kw. Mente selvfølgelig de bruker mye mer strøm om vinteren.

Ikke elbilhater nei. Prøvde Audis elbil og det var noe helt annet enn Tesla. Mye bedre kvalitet så hvis de får utvikla batteriene og korta drastisk ned på ladetid så er på tide og annskaffe seg elbil. Nå drar jeg mye på ei biltralle da jeg sysler litt med kjøp salg av biler så da er dagens elbiler utelukket.
Hvor mye mindre rekkevidde i tillegg det ville bli med ein henger på 1500-2000 kg veit vel du som veit så mye om elbil joni?
mishka
19.03.2019 kl 12:07 890

Helt enig. Og her er den nyeste trenden fra "favelaen": Tamiler bosatt i Storbritannia driver "halvsvart vaskebyrå" i Oslo og ukependler til UK. Avgiftsnivået i Norge er så skyhøyt at prising av "third world skills" er langt over alle andre land. Resultatet er at de jobber halvsvart i Norge og LEVER i UK. Selv med flybilletter fra Ryan & co er dette big business. Virkelig miljøvennlig :-)
Redigert 19.03.2019 kl 12:08 Du må logge inn for å svare

Interessant å se at nå strekker ikke engang høyrepopulistiske FrP til for dere. Da må jeg si at jeg gruer meg til fortsettelsen.
mishka
19.03.2019 kl 12:11 880

Gleden er på min side. Og du skal ikke ha fulgt mye med i komentarfeltene på Resett, Doc, og HRS for å forstå hvorfor FrP raser på meningsmålingene.
Redigert 19.03.2019 kl 12:13 Du må logge inn for å svare

Man kan da forvarme dieselbilen, selv den 2006 modellen jeg kjører med om dagen har dieselvarmer som man kan programmere til å starte inntil en time før kjøring. Men siden den er på 5kw så holder det med noen få minutter hvis det bare er noen få minusgrader.

Har de ikke råd til å betale bompenger kan de ta bussen eller t-banen. Bompenger er kommet for å bli. 1. juni kommer bomstasjonene som fanger opp mye av den bilkjøringen internt i Oslo.

I mitt nabolag har over halvparten elbil og har ingen planer om aksjoner eller noen protester. De forstår klimaet og miljøet er langt viktigere enn miskhas og innvandrere fra Stovners lite voksne holdninger til problemstillingen menneskeheten står ovenfor.
Redigert 19.03.2019 kl 14:01 Du må logge inn for å svare
mishka
19.03.2019 kl 14:01 823

Ja, her ser vi hvor utrolig delt Oslo har blitt. Eliten mot de andre. Makan til polarisering har vel knapt noen annen by i verden.

Slike ufyselige sider holder jeg meg langt unna. Dette er for ekstremister som heldigvis representerer den absolutte minoritet.
joni
19.03.2019 kl 14:30 791

De fleste fossilbiler har IKKE det. Så nær som ALLE elbiler har det. Tesla forvarmer forøvrig med 6kW. For noen få kroner har du deilig, varm isfri bil. Hvor mye diesel drar varmeren din på en time? Hvor mye eksosstank produserer den? Hvor mye service trenger den lifetime?
mishka
19.03.2019 kl 14:34 785

Hehe, dream on ang. den absolutte minoritet. Resett er større enn hele A-pressen tilsammen om du holder nettavisen utenom. Det er nye tider nå og nye steder som setter dagsorden. Det var nettopp denne mangelen på virkelighetsforståelse fra elitene som tok dem fullstendig på senga da Trump ble valgt.
Redigert 19.03.2019 kl 14:36 Du må logge inn for å svare
joni
19.03.2019 kl 14:45 771

Nei, jeg er ikke uenig i testen, men jeg påpeker at du fremstiller den helt misvisende. Enten forstår du ikke, eller så vil du ikke forstå. Testen viser at svære Tesla Model X har hele 400 km praktisk rekkevidde i minus 11 grader kulde og med vanlig kjøring. Den slår alle de andre med god margin. Den normerte rekkevidden er kalkulert etter NEDC som er en standardisert kjøresyklus. Ved jevn kjøring i ca 80km/t i 20 grader vil man oppnå omtrent den kjørelengden.

Helt greit at du mener Audi har bedre kvalitet. En del andre tenker «gammeldags» når de setter seg inn, men det var ikke det testen handlet om. Ellers litt tidlig å uttale seg om kvalitet siden den bare har vært på veien noen uker.

Økt forbruk om vinteren skyldes strømtrekk til varmeapparat, økt luftmotstand og økt rullemotstand når det er kaldt. De to sistnevnte gjelder også fossilbiler. Øker drivstoffforbruket med 10% er det en større utgift enn 30% økning i strømforbruk for en elbil.

De fleste Tesla på veien lader gratis. Nye biler må betale. Det er ca 1,5 kroner pr kWt. Dvs marginalt mer enn i stikkontakten hjemme. I hvert fall om vinteren som vi snakker om her.

Blir en del mindre rekkevidde med henger ja. Litt flere ladepauser hvis du skal fra Oslo til Tromsø med 1-2 tonns henger og elbil. Likevel gjennomførbart med Tesla Model X. Ikke med Audi.
Redigert 19.03.2019 kl 15:19 Du må logge inn for å svare

PSI- Investor skrev SVFJWO hva er det for noe?
SVFJWO - Some Very Few Jews World Order

Når det ikke lenger er FrP som skal realisere deg og dine sine visjoner og drømmer, kort fortalt hvem er det da eller er det hemmelig ?
Og snakker vi om stortingsvalget i 21 allerede eller i 25. Personlig synes jeg det høres skummelt ut, fint om du letter litt på sløret slik at nattesøvnen beholdes.

Jeg venter på ID. Buzz og da skal jeg ha den når den kommer. Tiden brukes på å rydde garasjen og få solgt eller gitt bort alt der inne. Så isolere og sette opp innvendig panel. Til slutt få elektriker til å sette opp godkjent ladestasjon.

Da er man klar for 2020/2021 ++ en gang. Som mine barn sier, fossilbil er helt ut og uaktuelt.
mishka
19.03.2019 kl 15:14 737

Det går nesten ikke en dag uten at det i alle kommentarfeltene i de nye mediene, som nevnt over, snakkes om behovet for et nytt parti. Om de dukker opp før valget i 21 eller om det først blir i 25 er uvisst, men jeg tror at enten må FrP legge om kursen mange hakk i nasjonalistisk retning ellers så kommer dette. De vil antakelig stjele masse velgere både fra FrP og SP. Det snakkes om et nasjonalistisk parti som i programmet fullstendig reverserer fremmedkulturell innvandring, kutter ut all selvplaging med klimaskatter, og helt klart ser at i et langstrakt Norge har bilen en helt sentral plass. Kort sagt bare sunn fornuft for helt alminnelige mennesker.

Personlig gir jeg blaffen, for stort sett oppholder jeg meg i en helt hvit bydel i Berlin, og om nødvendig kan vi relokalisere videre lenger øst. Norge savnes ikke en dag. Er bare hjemom i Oslo av og til. Det ble i fjor vedtatt at det blir tillatt med dobbelt statsborgerskap i løpet av dette året, og kona vil da øyeblikkelig hente ut igjen sitt ukrainske pass i tillegg til det norske, sånn for sikkerhets skyld.
mishka
19.03.2019 kl 15:43 706

Jøss, skal du starte som privatpraktiserende bussjåfør?

Selv har jeg av ren nysgjerrighet kikket innom hjemmesiden til Tesla og modell 3 i dag. Og når man går på FAQ,ene så forstår man med en gang at det er SC,ene det er mye ifs and butts med.

https://www.tesla.com/no_NO/support/supercharging

F.eks. sperreavgifter for den som står over tiden forteller om problemområder og masse andre forbehold om det ene, det andre, det tredje osv. osv. Lett å forstå at det er for oss langkjørere dette er spesielt prematurt.

På den annen side så får man billig drivstoff og bil for langt under 500 lapper. Jeg forstår at dette frister mang en nordmann.
Hadde vært artig å virkelig testet en 3,er. Men da snakker jeg ikke om en tur rundt hjørnet, men virkelig få sjekket ut hva den duger til på langkjøring. Og da spesielt mht. ladetider og rekkevidde i praksis. Noen som vet om noen av utleiefirmaene som har tatt inn tesla 3?
Redigert 19.03.2019 kl 15:47 Du må logge inn for å svare
joni
19.03.2019 kl 15:55 682

Tesla Model 3 blir vanligere på veien enn sandkorn i Sahara. Ikke noe for folk som vil skille seg ut altså.

ZU (aka Basse) og den tidligere så notoriske MH hevdet hardnakket på det gamle forumet at den aldri kom til å se dagens lys. Så mye for deres spåkunster.

Hvis sperreavgift er det verste du kan si om Tesla SuC må det være bra. Supercharger er ikke parkeringsplass for Tesla. Det er en ladeplass for Tesla. Du får en vennlig reminder fra Tesla i god tid før bilen din er ferdigladet. Hvis du ikke flytter den innen 5 minutter etter fullading påløper noen kroner gebyr pr minutt, men bare hvis ladestasjonen er mer enn halvfull. Systemet ble vel innført etter anmodning fra bileierne. Ingen dealbreaker spør du meg.

Bestiller du en Model 3 i dag får du den innen måneden er slutt og kan teste den i 7 dager (max 1600 km). Innen fristen kan den leveres tilbake no questions asked og med full refund forutsatt at den er uskadet. Noen bedre?

Ellers kanskje ikke alle som er obs på at Model 3 i tillegg til Teslas superladere kan lade på alle ladestasjoner som Audi og iPace kan lade på (inkl. Ionity), men ikke vice versa. https://www.dinside.no/motor/vil-firedoble-elbil-ladere-innen-2020/70333165
Redigert 19.03.2019 kl 16:13 Du må logge inn for å svare
mishka
19.03.2019 kl 16:13 656

Neida, det med å levere tilbake er jo mildt sagt generøst, men det gjelder vel bare de som ikke har prøvekjørt? Å overhodet ikke prøvekjøre en bil er jo helt koko. Skal aldri binde 500 laken hos en bilbutikk for så å levere tilbake. Sperreavgift er ingen dealbreaker, men det forteller at du ikke akkurat er alene på en SC. Det jeg gjerne vil teste ut er hvor lang tid jeg i praksis bruker på 1200 Km. med snittfart 120. Dvs. en typisk tur Oslo-Berlin som jeg gjør 5 g. i året. Hvis det er som et vennepar av oss for et par år siden med en S85 som brukte nærmere 18 t. i steden for 12 så melder jeg pass. Berlin-Ukraina med 1400 km. hvorav over 1000 km. er motorvei med 150 i hastighet er også en typisk strekning. Vi må ha 1 bil på norske skilter og da er elbil det eneste som koster det samme eller er billigere i Norge enn i Tyskland. Har også lekt med tanken om garasjeleie i Strømstad:-) Det høres helt koko ut, men er en grei mulighet, da med en en billig norskregistrert "haug" for de siste 15 milene.
joni
19.03.2019 kl 16:30 643

Skjønner ikke hvorfor du er så aktiv på elbilrelaterte tråder. Greit at vi kan høre en gang og to om hvor fint det er i Tyskland, Berlin og Øst-Europa, og hvor tilsvarende fælt det er i Norge, men gang etter gang etter gang? Alltid det samme? Ikke særlig relevant for leserne på forumet her. Med dine mildt sagt spesielle behov er det selvsagt helt greit at du fortsetter å ose avgårde i en eller annen dieselbil.

Ps: Hvis du ikke har råd til å binde opp 4-500k i noen uker har du vel egentlig ikke råd til ny bil. I realiteten får du låne bilen gratis i 7 dager for prøvekjøring så langt du vil (nesten). Ikke spesielt «koko» å ikke prøvekjøre en kort testtur først da vil nok de fleste si. Du kan prøvesitte og utforske bilen ellers så mye og lenge du vil i demonstrasjonslokalene til Tesla og man kan dertil fordype seg i bokstavelig talt tusenvis av mer og mindre profesjonelle tester på Youtube.

Ps2: Superladestasjoner har opptil 40-50 ladepunkt, så nei, du er vanligvis ikke alene.
Redigert 19.03.2019 kl 16:51 Du må logge inn for å svare
mishka
19.03.2019 kl 16:51 631

Jeg tror det er flere enn meg som har slike behov. Og ærlig talt så synes jeg Tesla 3 ser fin ut, og som gammel mac,er er også det rene minimalistiske interiøret helt OK. Teste bilen skal jeg gjøre og det kan bli spennende å se, for hvem vil ikke ha den aks,en på en ny bil til den prisen? Men det å sette seg tilbake til 70 tallets reisetider på lange strekninger det skjer bare ikke. Nå har jeg i de siste 40 årene frydet meg for hver meter motorvei svenskene har bygd og reisetiden nedover til resten av Europa har bare gått nedover. Jeg er gammel nok til å huske da det kun var motorvei 3 mil på nordsiden av Gøteborg og 6 mil på sørsiden. Da skal jeg f... ikke tilbake til den gang man brukte 16 timer fra Oslo til Hamburg. Det må enhver som er frelst på elbil også forstå uten å begynne med hets. En økning av reisetiden på 1 time hadde vært greit nok, men ikke noe mer. Kanskje kommer dette før vi aner? Tyskerne eksperimenterer med vannkjølt lading.

Og litt of topic. Kent Andersen er ute med en ny glimrende kronikk:

https://www.document.no/2019/03/19/al-gore-resirkulerer-dommedag-igjen-klimaendringer-kan-bety-slutten-for-sivilisasjonen/
Redigert 19.03.2019 kl 16:55 Du må logge inn for å svare
joni
19.03.2019 kl 16:53 627

Here we go again..

Vi har hørt og oppfattet deg nå.

Du og de 2 eller 3 andre: Som sagt. Kos dere med dieselbilen.
Redigert 19.03.2019 kl 16:54 Du må logge inn for å svare
mishka
19.03.2019 kl 16:57 619

Det må vi, mistenker jeg, inntil teknikken har kommet langt nok. Det som er for jæ....lig er at enkelte politikere skal fortelle folk hvilke valg de skal ta. Folk kan da tenke selv.

Ok så har jeg uttalt meg litt missvisende. Påpeker bare at rekkevidden faller drastisk selv på en Tesla med 100 KWt batteri. Dieselpurka mi faller ikke i nærheten så mye om det er kaldt. Tar 20 min så er bilen varm og god me dieselvarmern. Er vel ikke rare utslippene fra den.

Hvor langt kommer en fra Oslo og nordover på E6 før en må lade når en drar på 2T? Selvsagt i 10-15 kuldegrader med bruk av varmapparatet på 20-22 grader. Kjører i lovlig hastighet med henger (80 km/t)
joni
19.03.2019 kl 17:11 603

Ikke *litt* misvisende. Du prøvde å snu opp ned på resultatet av testen.

Forøvrig er det ingen som benekter at man kan komme raskere frem med en fossilbil på turer over 400 km vinterstid. Individuelt om man oppfatter det som dealbreaker. De fleste tar gladelig en time ekstra hviletid på en hel dags kjøring når de i tillegg sparer hundrelapper. Minner om trafikkaos og køer som oppstår når bensinstasjoner kjører stunt med drivstoff til 9,90.

Skal du regelmessig dra på to tonn henger i hundrevis av km er elbil kanskje ikke for deg. For oss drøyt 99% andre er elbil verd å vurdere.
Redigert 19.03.2019 kl 17:13 Du må logge inn for å svare
joni
19.03.2019 kl 17:56 572

Til dere som sitter på gjerdet minner jeg om at Tesla har meldt at de setter opp prisene med 3% fra kommende midnatt amerikansk tid. Det skal også gjelde Norge.
Puta1n
19.03.2019 kl 17:56 570

Reduksjon av Norges befolkning er løsningen på klimakrisen.

http://naturpress.no/2019/03/04/starter-nettverk-britiske-kvinner-tor-ikke-fode-barn-av-frykt-for-klimaendringene/

"– Den naturlige verden kollapser, og det er i ferd med å skje akkurat nå. Jeg er så skuffet over responsen fra myndighetene på denne krisen, og jeg er helt vettskremt. I fjor besluttet jeg for meg selv at jeg kan ikke sette barn til en slik verden, fortsetter Pepino, som også er kjent som vokalist det britiske elektronika-bandet Vault."

Det er vel typisk at man blir i forsvarsposisjon for noe man er eller har. Med en gang man skifter ut fossilbilen med elektrisk vil disse synspunktene noen har kunne endres. Vi må jo endre måten vi transporteres på for både miljøet og klimaet. Det er faktisk de aller fleste politikere på Stortinget enige i. Innser noen her inne at det er både miljøet og klimaet som trenger en håndsrekning faller protestene og trassalderen bort.
Puta1n
19.03.2019 kl 18:00 562

Valget mellom elbil eller barn?

https://www.tv2.no/a/8013543/
"Maja (28) vil forbli barnløs for å skåne miljøet – støttes av klimaprofessor"
Puta1n
19.03.2019 kl 18:03 555

Arbeiderpartiet innførte hundeskatt i Norge.

https://www.nettavisen.no/nyheter/rasmus-hansson---vi-skal-ikke-ha-darlig-samvittighet-for-a-ha-hund/3423476831.html

"Det å ha en hund i sin levetid har det samme miljøavtrykket er større enn en SUV gjennom sin levetid.

De tiltakene er, i stigende rekkefølge:

Bli vegetarianer: 0,8 tonn CO2/året
Unngå en transatlantisk tur/retur flytur: 1,6 tonn CO2/per tur
Lev uten bil: 2,4 tonn CO2/året
Ikke få et barn ekstra: 58,6 tonn CO2/året"
pengex
19.03.2019 kl 18:26 530

Ta ett skudd i hue redder jo også miljøet. Bortsett fra alt oppstyret med begravelse da, forbrenning ,likbil og slikt.
Neida, sitter på gjerdet litt med elbil. Nå er dieselbil blitt så billig å kjøpe siden ingen vil ha dem. Blir vel slik med elbiler etterhvert også. Elbil-inflasjon. Neste generasjon batterier kommer til å sende dagens elbiler i grava.
Tm3P
21.03.2019 kl 10:38 361

Tenkte å lage et lite regnestykke for deg i tilfelle du skulle ombestemme deg mishka :)

Min Tesla Model 3 Performance bruker ca. 200W per km når jeg kjører i 120km/t. For å være mest mulig effektiv mtp ladetid så har jeg planer om å kun lade bilen fra 10% til 60%. Med et 75KW batteri vil det da si at jeg har 38,5KW til rådighet. Per "tur" vil jeg da kunne kjøre 38,5/0,2=192km. Ved 120km/t vil jeg bruke 1 time og 36minutter på denne strekningen. Ladetiden med 90Kw/t vil ta 26min.
Sammenligner man med et tur uten pauser så vil altså ladetiden øke tidsbruken med 27% (26min/96min). En 12 timers tur blir da til 15 timer og 15 minutter.

Men selv om man kjører fossilbil så må man jo også ha pauser. Vet ikke helt hva slags vaner du har, men tenker det er fornuftig å ta en 20min pause hver 3. time og en 30 min pause hver 6. time. Dette vil da øke tidsbruken din med 14%. En tur på 12 timer blir da 13 timer og 40 min.

Forskjellen på en model 3 performance og en vanlig fossilbil blir da en økning i tidsbruken på rundt 11,5%. Er vel ikke så ille det? Performance versjonen er også mindre effektiv enn standard long range. Nå var jo regnestykket mitt under optimale forhold, så ting som kø på ladestasjon(tror ikke det skjer så ofte?) og det at ladestasjonene ikke kommer til å være optimalt plassert vil påvirke negativt.

Pause når man kjører bil er vel greit når man har barn i bilen eller noen som absolutt skal på do hver 3. time.

Når jeg kjører alene sitter jeg gjerne i bilen opp til 12-14 timer i strekk kun "pause" for å fylle diesel og en kjapp tur på do, greit ikke ofte man gjør slike turer men veldig greit å vite at det er mulig, det kalles frihet. Selv gjør jeg slike lange turer 1-2 ganger pr år, så elbil ville absolutt ikke vært noe for meg da jeg garantert ville gruet meg ekstra mye til disse turene.

Å kjøre elbil på lange turer i ferien virker som en ekstra plage for å finne hvor ladestasjonene er etter ruta, og frykten for å bli stående pga at laderen av en eller annen grunn ikke fungerer, har sett at dette er et reelt problem for elbileiere.

Hvor ofte har jeg gjennom 35 år i bil og andre kjøretøy opplevd at bensin/dieselpumpa ikke fungerer? Det har jeg faktisk (bank i bordet) aldri opplevd noengang noe sted.

Redigert 21.03.2019 kl 11:13 Du må logge inn for å svare
mishka
21.03.2019 kl 11:30 325

Hyggelig med slike tall, men jeg "kjøper ikke" helt den fremstillingen. Jeg kan ta mitt typiske eksempel som for meg er Oslo-Berlin og omvendt. På en slik tur er det for oss vanlig med 2 pauser av 4-5 minutter for "å lense" event. fylle bensin mellom Oslo og Malmø. Vi er faktisk så effektive at vi avskyr disse stedene hvor man må kjøre langt vekk fra veien for å tanke og derfor er Sverige noe dritt med mye av dette. Slike steder er enorme tidstyver. Så pleier vi å ta en kjapp lunsj på KfC før brua over til Danmark på maks et kvarter. Pause blir det også nok tid til på båten mellom Gedser og Rostock. Bare så synd at disse båtene slett ikke har noen lademulighet ombord. Hehe, de er jo selv hybridferger .-). Det er også en annen ting du ikke tar med i beregningene og det er den lave tettheten mellom SC,er. Dette gjør at man i mange tilfeller må stoppe for å lade før man egentlig må fordi det akkurat er litt for langt til neste. Og omvendt at man må sette ned farten for å klare å nå frem til en SC.

Vi fikk har jo et vennepar med S85 og vi så dette med all mulig tydelighet i fjor da vi sammen kjørte Oslo-Berlin. Har nevnt denne storyen i en tråd tidligere. Våre veier skiltes allerede i Uddevalla, hvor de tok av for å lade, og derfra hang de bare lenger og lenger etter. Spesielt ille blir det når man skal forholde seg til ferger som går annenhver time også. Kort fortalt var resultatet at vi som vanlig tok ferga fra Gedser kl. 15 og var i Berlin som alltid 19.30. Vi satt på en restaurant og var langt ned i desserten kl.22 da de ringte fra SC,en ute på jordet ved Herzsprung (mellom Rostock og Berlin) for å melde hvor de var. Resultatet var at de kom fram etter at vi hadde sovna for kvelden. Neste morgen fikk vi historien om alt ladestyret. "Nei, det var en annen bil foran oss som ikke var ferdig". "Det var mer enn en bil på samme SC,-søyla så vi fikk ikke full effekt" osv.osv... Det begynner etterhvert også å bli mange seriøse tester av dette. Og de sier alle entydig at for langkjøring er dette foreløpig for prematurt om man ikke har veldig god tid og er kun innstilt på å kjøre billig. Så får man ta noen avveininger om dette. Jeg ser jo også med selvsyn langs veien spesielt i Norge hvilket run det er på disse SC,ene. Og bedre blir det ikke når man leser om hvilke antall biler som leveres nå. Jeg tror ikke SC,er rulles ut i det tempoet de selger biler og det er nettopp på lading ved langkjøring, spesielt f.eks. i ferier og høytider, når alle andre er på veien, at vi skal få høre mye syting og klaging fremover. Selv er jeg slett ikke negativt innstilt til elbil og Tesla, men hadde bare mitt bilbehov vært litt likere de fleste andres så hadde saken vært klar.
Redigert 21.03.2019 kl 11:50 Du må logge inn for å svare
mishka
21.03.2019 kl 11:48 316

Ja, dette med ladere som er i ustand er tydeligvis en gjenganger. Det er nesten ikke en eneste test av elbiler i Autobild og AMS uten at dette er et tema. Nå sist da AMS testet Tesla 3. Den fikk fin omtale, men de hadde masse ladeproblemer. Merkelig dette her, for disse laderne kan da ikke være rakettforskning? Det burde egentlig være enklere teknikk enn en bensinpumpe så dette er nok også barnesykdommer som blir borte. Ellers er jeg helt enig med deg Winston Smith. Vi bruker kåken i Berlin som "base" for bilturer i hele Europa og i det bildet er det vanlig bil som foreløpig gjør jobben best selv om jeg gjerne skulle hatt fartsressursene til en Tesla.
Redigert 21.03.2019 kl 11:49 Du må logge inn for å svare
Tm3P
21.03.2019 kl 11:56 310

Å ta seg pauser er fornuftig uansett, spesielt hvis man er det eneste som kjører. Man klarer ikke holde seg helt opplagt hvis man kjører 10+ timer i strekk uten lengre pauser. Har sikkert gått fint for din del hittil, men skulle det dukke opp noe uforutsett så vil ikke reaksjonstiden din være like bra som den pleier.