Boeing 737 MAX (SISTE NYTT)


Dette er en tråd forbeholdt utviklingen i saken:

Transportdepartementet i USA (FAA) gransker nå prosessen rundt godkjennelsen av Boeing 737 Max. ... Granskingen kan ta fra flere uker til måneder. Se video fra Bloomberg.

https://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2019/03/Boeing-737-Max-flyr-ikke-paa-en-stund
Redigert 02.04.2019 kl 09:06 Du må logge inn for å svare

Bloomberg: The 737 grounding is costing Norwegian as much as 15 million kroner ($1.8 million) a day, according to Ole Martin Westgaard at Oslo-based DNB bank. The carrier has said “it is obvious” that expenses should be reimbursed by Boeing, but the situation is unclear and the reduced market value of the Max could “significantly hurt” the company’s sum-of-parts valuation, the analyst said.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-03-20/boeing-737-crisis-deals-blow-to-norwegian-s-discount-u-s-routes?srnd=premium-europe

Det er ikke bare oppdatering av software, dersom halvparten av det som står her stemmer må tilliten til Boeing og FAA også bygges opp på nytt. Da kan MAX flyene bli stående på bakken lenge https://www.seattletimes.com/business/boeing-aerospace/failed-certification-faa-missed-safety-issues-in-the-737-max-system-implicated-in-the-lion-air-crash/


Norsk Pilotforbund kritiserer Boeing for ikke å ha gitt flyselskapene informasjon om programvaren som automatisk kan tvinge nesen nedover på Boeing 737 Max.

https://www.dn.no/luftfart/norwegian/norsk-pilotforbund/boeing/norwegian-piloter-hardt-ut-mot-boeing-og-myndigheter-det-er-veldig-uheldig/2-1-569565

Nye detaljer i forbindelse med dramatikken i forbindelse med Lion Air styrten.

https://www.tv2.no/nyheter/10491986/

Det fikk jeg med meg etter den første flystyrten. Note to owners of 737 Max: Alle piloter trenger opplæring på neseproblematikk, slik slår du av autopiloten.
lektor79
20.03.2019 kl 12:48 4881

Blir tatt seriøst. Boeing retter opp..
lektor79
20.03.2019 kl 12:54 4854

Norwegian har kunder nok.. Handler kun om sikkerhet og ikke gå frem for raskt med langdistanse..

Ser ikke slik ut. De burde satt flyene på bakken etter ulykken i oktober. Da var problemet software. Nå er det software og omdømmet, det siste kan bli et større problem
Collin
20.03.2019 kl 14:51 4633

Det er 3-4 års venteliste på 737, så det med omdømme?
Handlarn
20.03.2019 kl 15:06 4590

De beställningarna kom in innan två plan störtade. Hur många beställningar har kommit in sista månaden tror du?
lektor79
20.03.2019 kl 18:17 4315

Det du henviser til var en nesteulykke. Det gjør ikke saken styggere...
lektor79
20.03.2019 kl 18:18 4307

Men skjønner du som mange ønsker kurs ned. Men vær saklig. At flyr står er ikke bra.

• Boeing 737 MAX 8-flyene som styrtet i Indonesia og Etiopia, manglet viktige sikkerhetssystemer som Boeing krevde ekstra betalt for.
• Boeing skal nå installere slike innretninger i cockpiten på alle fly av denne typen.

• Europeiske og Canadiske luftfartsmyndigheter stoler IKKE på at Boeings tiltak vil være tilstrekkelig – og de vil IKKE overlate til USAs luftfartsmyndighet FAA å kontrollere tiltakene fra Boeing. Dette fordi det var FAA som godkjente flyene som nå er satt på bakken.

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/03/Boeing-krevde-ekstra-betalt-for-utstyr-som-kunne-hindret-styrt?r=refresh
Redigert 22.03.2019 kl 09:02 Du må logge inn for å svare

Denne saken blir mer og mer skandaløs. Nye detaljer med hensyn til LIVSFARLIG SYSTEMFEIL som kunne vært unngått, dersom flyselskapene hadde betalt litt ekstra til Boeing, samt MANGELFULL OPPLÆRING i forhold til de livsfarlige- og mangelfulle systemene på de nye flyene, grenser nå mot det groteske.

https://edition.cnn.com/2019/03/22/us/max-8-boeing-self-administered-courses-lion-air-ethiopian-airlines-intl/index.html
Redigert 22.03.2019 kl 11:04 Du må logge inn for å svare

Nødlanding:
I går måtte et Boeing 737 MAX-fly nødlande på flyplassen i Orlando. Flyet var på vei fra Orlando til Victorsville i California for å bli satt på bakken.

http://www.fox35orlando.com/news/local-news/southwest-boeing-737-max-makes-emergency-landing-at-orlando-international-airport
Redigert 27.03.2019 kl 06:36 Du må logge inn for å svare

SISTE: ... FAA mener Boeing trenger mer tid før man kan være sikker på at problemet er identifisert og håndtert (se video).

“Time is needed for additional work by Boeing as the result of an ongoing review of the 737 MAX Flight Control System to ensure that Boeing has identified and appropriately addressed all pertinent issues,” the FAA said in a statement.

https://www.cnbc.com/2019/04/01/boeing-to-submit-final-737-max-fix-for-faa-review-in-coming-weeks.html
Redigert 02.04.2019 kl 07:59 Du må logge inn for å svare
abbos
02.04.2019 kl 09:50 2544

Rart at de klarer å holde den over 40 🤔

går nok under 40 iløpet av dagen

må leie inn dyre fly for å håndtere påsketrafikken ellers risikerer kundene å sitte kjosfast hjemme :P

sissener vil oxo prøve å komme seg løs fra klisteret hehe
abbos
02.04.2019 kl 13:09 2371

Sissener på kjøpern (eller spettet) ??
Ruperto
02.04.2019 kl 13:10 2358

If the price exceeds 41.75 with a candle elephant, I enter with all my savings at one time ....
lektor79
14.04.2019 kl 10:20 1797

De som tror opp for Norwegian skjønner ikke alvorligheten i selskapets økonomi. Pr i dag er det konkursbo. NAS er mao ikke verdt noe som helst. Hadde kursen stått i 2 kr, er mao det også feil pris. Sånn er det.
signum20
14.04.2019 kl 10:41 1763

Idioti detter er bare facke news for å ødelegge mest mulig for nås. Detter er en tråd med utviklingen av 737 Max så ligg unna med fritt.
nima
14.04.2019 kl 18:55 1552

Snakk om syt peiser, jeg er ikke redd å reise med Boing 737 8 max. forbannet hysteri hele greia, at det går an, sier ikke mer..
consul
16.04.2019 kl 09:49 1248

Idioter som ikke kjenner Max fly er satt på baken ja. Men kan Max fly virkelig gjøre comeback som før? Hadde hopet Boeing kunne gjort quick-fix og ble godkjent av myndigheter innenfor kort tid, slik ble ikke bekymring vokset så mye for de fleste folk. Nå blir saken «long haul», og i fremtiden mange som har valg trolig vil ikke sitte på Max likevel. Dette er 100% Boeing problem, men urettferdig og trist sagt kan NAS ikke kvitte med dem ...
Mr Fox
22.04.2019 kl 22:55 1024

4/19/2019 3:00pm Update
Experts from nine civil aviation authorities have confirmed they will participate in the Boeing 737 MAX Joint Authorities Technical Review (JATR) that the FAA established earlier this month. The JATR team will conduct a comprehensive review of the certification of the aircraft’s automated flight control system.
The JATR is chaired by former NTSB Chairman Chris Hart and comprised of a team of experts from the FAA, NASA and international aviation authorities. The team will evaluate aspects of the 737 MAX automated flight control system, including its design and pilots’ interaction with the system, to determine its compliance with all applicable regulations and to identify future enhancements that might be needed.
The team is scheduled to first meet on April 29 and its work is expected to take 90 days.

Confirmed participants include:
Australia
Civil Aviation Safety Authority (CASA)
Brazil
Agencia Nacional de Aviação Civil (ANAC)
Canada
Transport Canada Civil Aviation (TCCA)
China
Civil Aviation Administration of China (CAAC)
European Union
European Aviation Safety Agency (EASA)
Japan
Japan Civil Aviation Bureau (JCAB)
Indonesia
Directorate General of Civil Aviation (DGCA)
Singapore
Civil Aviation Authority of Singapore (CAAS)
United Arab Emirates
General Civil Aviation Authority (UAE GCAA)
Ruperto
23.04.2019 kl 00:57 907

Everything will be fine ! I like this company I think it is very well managed by its management and overcome the storm with maturity and successful steps ... Buy at this price means double the investment before the new year ....
manet
23.04.2019 kl 08:38 686

Betyr dette at Norwegian ikke kan fly Max før 1. august?
Hva betyr dette i såfall for Norwegian?
Ruperto
23.04.2019 kl 09:28 598

We are buying! Our support line is at 40 Kr