Velment råd til Basse & Co - ikke prøvekjør Tesla 3!

Brit
18.03.2019 kl 13:59 3053

Jeg har nettopp gjort det. Hvis "alle" gjør det, vil markedet for brukte fossibiler krakke fullstendig. Det er ingen andre enn Musk tjent med. Ettersom vi her i landet mangler eksportmuligheter for brukte biler vil krakket ramme hver enkelt familie. Det ville blitt stygt, så for familieøknomiens skyld - ikke prøvekjør!

Med andre ord, det ble i 2018 solgt like mange nye biler i Tyskland som det ble solgt i hele Norge til sammen de siste 25-30 årene. Husker fra 80-90 tallet at nybilsalget i Norge lå på ca 100k biler pr år, og endel år faktisk under 100k.

Skal bli interessant å se hvor mange billege Tesla man får hivd etter seg om 7-8 år, biler som forlengst har utgått garanti og som faller i fra hverandre pga den tvilsomme byggekvaliteten, pluss usikkerheten med batterier.
Redigert 25.03.2019 kl 12:50 Du må logge inn for å svare
Hektar
25.03.2019 kl 12:46 1190

Det er ikke sammenlignbart marked. Vi har en god tendens med dette å handle vettet av oss med verdiløse ting. Folk tar opp lån og kjøper seg Tesla de ikke har råd til, dette kommer til å bli en skikkelig krise etter hvert, når gjensalgsverdien er lavere enn vrakpant.
mishka
25.03.2019 kl 13:05 1171

Tja, hvordan markedet blir for brukte Teslaer er ikke godt å si. I alle fall i Tyskland og Holland har jeg lest at brukte blir solgt gjennom Tesla med en slags bruktbilgaranti på batteriene og FORELØPIG så er det ikke noe å si på prisene.

Det som blir mer spennende i Norge er bilbransjen generelt. Den har utrolig mange arbeidplasser og folk, både selgere og ikke minst mekanikere med gode lønninger. Det alle vet er at med elbil blir det mindre service og det er dette de store importørene lever av. I tillegg har vi en hel skog av bruktbilsjapper med mye bruktimport hvor sikkert 70% er drevet av innvandrere som ikke får seg andre jobber. Jeg tror ikke regjeringa helt vet hvilke ringvirkninger de har igangsatt med den vanvittige ketchup-effekten som blir med så store incentiver. Tid til omstilling er det knapt nå og det er Nav og skattebetalerne som skal få regninga. Det går nesten ikke en dag uten at det er konkurs i et eller annet firma som driver med kjøp og salg av biler.
Brit
25.03.2019 kl 18:30 1100

Mishka - du har mye kunnskap om bil og det er bra. Du bør imidlertid innse at det tyske markedet har helt marginal interesse for oss som skriver her på HO og kommenterer i forhold til det markedet vi er en del av både når det gjelder bilvalg, fartsgrenser, avgiftsnivå og kjøremønster. Du og Fjordgubben avsporer den debatten som er relevant for oss som utgjør 99,9% av debattantene her på forumet. Bidra gjerne, men med utgangspunkt i norske forhold.
mishka
25.03.2019 kl 19:13 1078

Joda, men det var du som nevnte BILVERDEN og da inviterte du selv til dans. Norge er så lite og marginalt i BILVERDEN at ingen bryr seg i resten av verden. Det eneste vi av og til leser om Norge i internasjonale bilmagasiner er om de helt spesielle incitamentene for elbiler.

Og ikke for å strø mer salt i såret, men jeg kan ikke dy meg:

https://e24.no/pluss/bil/noen-maa-finne-opp-batteriet-paa-nytt-for-at-elbilen-skal-ta-over/24537681
Redigert 25.03.2019 kl 19:56 Du må logge inn for å svare
Brit
25.03.2019 kl 22:51 1031

Tar selvkritikk der mishka. Skulle selvsagt sagt den norske BILVERDEN. Det som skjer her er så spesielt og dermed interessant at det bør få stor oppmerksomhet. Det Tesla leverer denne måneden vil fremstå som historisk i verdenssammenheng. Elon kommer ikke til å la mars i Norge gå upåaktet hen - mark my words! Så, ingen grunn til å bagatellisere det som er i ferd med å skje her med referanser til utlandet.
Brit
26.03.2019 kl 01:10 1001

Ja Basse, Mazda 3 med hele 122 hk og 0 - 100 på snaue 11 sekunder blir nok en hit. Skal vi tippe 300 solgte i 2019? Noen færre enn Tesla leverer daglig fra Lillestrøm i disse tider.
Basse
26.03.2019 kl 06:37 975

Den nye Mazda 3 utgaven med de minste motorene kommer ut på omtrent halve prisen av den lavest prisede Tesla 3. Mazda bygger biler av langt høyere kvalitet enn Tesla så en økonomisk bevisst bilkunde velger gjerne Mazda.

Køen av Tesla 3 som folk prøver å bli kvitt på Finn.no blir stadig lengre, den vokser i takt med leveringene fra Lillestrøm.

Sammenligningen Mazda 3 og Tesla 3 skal naturligvis være basert på den nye toppmotoren SKYACTIVE-X. Bensinmotor med mild hybridisering og forbrenningsteknologi som en dieselmotor.

Denne motoren er ikke tilgjengelig i Norge ennå.

Forresten.. studerte det stygge bakvinduet på en Tesla 3 en liten stund før jeg blinket på den med lysa slik at han fikk fjernet seg over i høyre felt på E6. Tesla 3 er kvikk i starten, men som alle andre Tesla er den tregere jo fortere det går. Og trår de over 100 så detter strømmen på batteriet som en stein i kaldt vann. Kan de ikke holde seg i byen, det er ikke kjøretøy laget for fart over lange distanse.
Redigert 26.03.2019 kl 06:43 Du må logge inn for å svare
Gnomen
26.03.2019 kl 08:47 935

Haha, selv en X75 drar fra det meste av sammenlignbare biler på Autobahn. Opp til 150 på 13 sek, og når 200 rett over 20 sek. Har med både S og X lagt i 150 - 180 over lang tid, uten problem med varmeutvikling og redusert ytelse :) Men dette vet du..............
really
26.03.2019 kl 08:56 927

Jeg har enda til god å oppleve at det er bilen min damer er interessert i, uavhengig av om det er en råtass av en BMW, ei råtøff dieselpurke eller en liten elbil...
mishka
26.03.2019 kl 09:52 855

"Elon kommer ikke til å la mars i Norge gå upåaktet hen - mark my words!

Nei det tror ikke jeg heller. For oss som ikke er nyfrelste fremstår alt snakket om Elon gjør ditt og Elon sier datt som smått komisk. Er det noen her som f.eks. liker Mercedes som snakker om Dieter Zetscke på fornavn? Nei, tenkte meg det. De fleste vet ikke en gang hvem han er.

Som nevnt før så minner denne persondyrkelsen og hele "teslamenigheta" rett og slett om Scientologikirken. Alle som ikke er frelst er haters. Vi som som ikke umiddelbart er frelst trekker litt på smilebåndet. Første gang en kompis begynte å snakke om hva Elon hadde sagt i den nye podcasten, litt blank i øya og nyfrelst, så vi andre på hverandre og synes det var litt latterlig.

Markedsføringsmessig er det ganske enkelt genialt. Og den som sluker agnet raskest er Ola Dunk. Akkurat som med Apple-produkter. Der har jeg selv vært medlem av menigheta i 30 år. Og etter alle disse årene med ganske kompliserte programmer for grafisk bransje har også jeg funnet ut at man skal ha behov for veldig tung programvare av spill på en telefon for ikke å klare seg utmerket med en hvilken som helst kinatelefon til rundt 2000 spenn. Og selv da kan man gjøre jobben minst like bra med kinavare for halve prisen.
Redigert 26.03.2019 kl 09:58 Du må logge inn for å svare
26.03.2019 kl 11:03 835

NÅ kan du få dekket behovet med en billig Kina-telefon. Ikke da. Apple startet en ny epoke, Fylte et behov. Samme med Tesla. Uten de hadde ikke de andre kommet etter. De har et stor teknologisk forsprang ennå. Nå er Apple-hypen mer og mindre borte. Det samme vil skje med Tesla. Synes ellers ikke fokuset rundt Elon Musk er så forskjellig fra det vi så rundt Steve Jobs. Slående likt faktisk. Begge visjonære menn og begge med sammensatte personligheter.

Hatere finnes det plenty av. Det er de som holder det gående på HO. Uten de ville Tesla knapt vært kommentert her. Noen av oss føler at vi av og til må imøtegå de mest absurde påstandene. Basse/ZU er jo ypperstepresten etter at MH ga seg på denne plattformen. Noen andre slenger seg på. Det er de samme hele tiden. Fortjener uten tvil betegnelsen haters.

Siste fra Basse her er at det ligger masse Model 3 på Finn som folk vil kvitte seg med. Sannheten er lett å finne ved et raskt søk. Det er pt kun én Model 3 til salgs for mindre enn nypris, og det er en 2018 USA-import med store begrensninger både mhp garanti, lading og andre ting.
Redigert 26.03.2019 kl 11:06 Du må logge inn for å svare

Menn som kjøper bil for å dra damer er er trist syn. Tipper de fleste menn driter i akkurat det, og kjøper den bilen de vil ha.
mishka
26.03.2019 kl 11:24 820

Ja, riktig det du skriver. Det teknologiske forspranget tror jeg bare vi snakker om måneder før er borte. Jeg tror også vi skal få se at Teslas egne SC,er forsvinner etter hvert som det bygges ut offentlige ladestasjoner med samme eller større effekt. Det blir like dumt som at f.eks. BMW skal drifte sine egne stasjoner kun for BMW,er. Det første skrittet er vel tatt allerede nå med mod3 og ny ladestandard. Tror det er et tidspørsmål før alle SC,ene selges til firmaer som kun driver med slikt som Fortum, Vattenfall osv.

Og litt of topic på et bilforum, men ang. telefoner. Det mest latterlige jeg ser er folk som ikke skal gjøre noe mer avansert enn å kjøpe billett på t-banen og være på FB med Iphone X. Kan man først "bli venner" med Android så står det ikke noe tilbake nå for Apple. For å mimre litt så var jeg en av de første i Norge med Iphone ferdig hacket og klargjort for Norge innkjøpt i London. Men skal du bare ringe, så er det ingenting som slår gammal Nokia med Symbian OS. God å ha i jallaland med dårlig dekning.
Redigert 26.03.2019 kl 11:25 Du må logge inn for å svare
Brit
26.03.2019 kl 11:44 806

Jasså Basse, så Mazda 3 blir den nye Tesla-killeren. Den så vi virkelig ikke komme. Dumt sted her på HO for å spre usannheter om Model 3 til salgs på finn.no Bare egnet til å miste ytterligere troverdighet.
26.03.2019 kl 12:31 787

Det teknologiske forspranget er mye større enn mange forstår. Det vil vare lenge, men selvsagt ikke evig. Typisk melder konkurrentene at de om 2-3 år er i markedet med modeller som matcher det Tesla leverte til kunder for flere år siden. Tesla har ellers fordelen av å begynne på scratch uten en svær ryggsekk å bære på. De har også fordelen av et moderne salgs- og distribusjonsapparat uten fordyrende mellomledd. De har slitt noe med det tekniske, som forventet når en ny produsent bygger biler fra bunn, men det er jo det enkleste å forbedre, og det jobber Tesla med hele tiden.

Ladenettverket er nå bygget ut med CCS. Derfor er det teknisk mulig å åpne det for andre bilmerker, men det er ingen signaler i den retning forløpig. Fantastisk konkurransefortrinn for Tesla. Nettverket er allerede enestående, og utvides i tillegg raskt. Ladehastigheten skal nå dessuten mer og mindre dobles gjennomsnittlig, så biler på tur kan få en meningsfull recharge på 15 minutter.
Redigert 26.03.2019 kl 12:32 Du må logge inn for å svare
mishka
26.03.2019 kl 12:58 775

Ladenettverket er slett ikke ferdig utbygd med CCS. De har så vidt begynt. Det var nettopp dette AMS støtte på av problemer da de testet TM3 i forrige måned. Da måtte de på en av Vattenfalls ladere for å få ladet og de kom aldri over 60% fylling på batteriet. Og dette med å mangle en forhandler i nærheten som kan ta service er nettopp det, i alle fall tyskere, klager høylydt om. Borgward som nå rebrandes i Tyskland har forstått at den varianten ikke går og har overlatt service til den frittstående kjeden ATU som er en slags tysklands Mekonomen. Teslas måte å selge på har jeg mer tro på, og der kommer de andre etter. Det vil medføre at ansatte i bilbransjen sies opp i titusentalls. Du snakker om "meningsfull" recharge?? Om du snakker om på 15 min. til 80% er det foreløpig ingen av Teslas biler som er klar for pga varme samt batterislitasje. Det er ren teknologievangelisme som vi som etterlyser dette er så jævlig lei av. Den dagen vi er der er det bare løp og kjøp for oss som det i dag ikke passer for. Det er nettopp dette vi har ventet på nå siden 2012, men NULL har skjedd. Det eneste som har skjedd er at køene på SC,ene nærmest har eksplodert i alle fall i Norge.

Svaret på hvor langt foran de ligger får vi vel i løpet av året når bl.a VW kommer på banen. Dette med batteribiler er ikke rakettforskning. Batteriene komme stort sett fra de samme leverandørene og fremskrittene skjer ikke på Teslas fabrikker. De skjer på universiteter og forskningsinstitusjoner over hele verden.

Og for oss som er mer realistiske og ikke helt har tatt bølgen (uten å være haters) så er denne linken også høyst relevant:

https://e24.no/pluss/bil/noen-maa-finne-opp-batteriet-paa-nytt-for-at-elbilen-skal-ta-over/24537681
Redigert 26.03.2019 kl 13:20 Du må logge inn for å svare
Gnomen
26.03.2019 kl 14:41 748

Tror du oftere vil finne kø på en bensinstasjon enn på en Tesla SC. Kun i nærheten av de store byene forekommer dette til tider, da flere tror de skal spare så mye på å lade på SC kontra hjemme.
mishka
26.03.2019 kl 14:57 740

Om sommeren når jeg er innom Norge pleier jeg ofte å ta en tur til Vestfold. Hehe, søndag ettemiddag på SC,en i Lier er et syn for guder. Egentlig merkelig, for skal ikke disse bilene ha en rekkevidde med norsk fartsgrenser på rundt 40 mil? De kommer vel ikke fra vestlandet alle sammen? Kø av Osloregistrerte Teslaer som tydeligvis ikke har nok strøm til å komme helt hjem. Samme ser jeg hele tiden på SC,en utenfor Uddevalla. Stopper ganske ofte der for å gå på bensinstasjonen like ved. Er det kø på en bensinstasjon så er det maks 2 biler foran og du er videre på under 10 min. SC,ene som ligger på tomta til et nedlagt gartneri i Herzprung mellom Rostock og Berlin er derimot som oftest helt øde.
Redigert 26.03.2019 kl 15:04 Du må logge inn for å svare
26.03.2019 kl 15:11 735

Nei, det er selvsagt ikke ferdig oppgradert, men de er langt på vei. Det er titusenvis av ladepunkt og de begynte bare for en måneds tid siden. Snart ferdig, og så kommer nye, kraftigere ladere i neste bølge. Nettverket vokser proporsjonalt med behovet.

De som kjører Tesla vet at ladekøene ikke har eksplodert. Sjelden kø, men det er selvsagt ikke mulig å unngå helt til enhver tid alle steder. Evt ventetider er uansett korte, og vil bli enda kortere når effektiv ladehastighet i løpet av inneværende år mer og mindre dobles. Rart å si at null har skjedd nettopp når ting nettopp holder på å skje. Tesla er likevel ikke for de som insisterer på å vanemessig kjøre 36 timer nonstop på kortest mulig tid, eller som stadig skal trekke henger på ett eller to tonn i hundrevis av kilometer på kortest mulig tid.

Et annet moment med Tesla superladere er at de så godt som aldri er nede. Man kan stole på å få ladet. Andre ladenettverk er knotete og har stadig driftsproblemer. Dealbreaker for iPace og eTron spør du meg.

Nye Tesla-verksted kommer til stadig.

Batteribiler er delvis rakettforskning. Der har Tesla som kjent et forsprang. Hvor lenge har vi ikke hørt at når den og den modellen fra Tyskland kommer er Tesla ferdig? Hvem selger flere elbiler i Norge enn de andre tilsammen?

Med meningsfull lading på 15 min mener jeg tilstrekkelig til neste superlader. Selvsagt kan man stå en halvtime og få 80% eller mer hvis man ønsker.
Redigert 26.03.2019 kl 15:12 Du må logge inn for å svare
mishka
26.03.2019 kl 15:23 729

Er det noe jeg har gått glipp av? At ladehastigheten skal dobles? Betyr dette at det skal opp i 240KW? Mener da å ha lest at oppgraderingen består i at det ikke lenger blir slik at man må dele på de 120Kw med den andre som står på søyla, men at alle får 120 Kw. Og det er jo veldig bra.
Finnes det noen Tesla i dag som kan motta 240 Kw ?
26.03.2019 kl 15:37 725

Les hva jeg skriver. EFFEKTIV ladetid. 120 kW er en topphastighet man hittil kun har oppnådd med skikkelig varmt batteri og lav SOC. I tillegg til neste generasjon v3 kraftigere ladere som allerede er begynt å rulles ut, oppdateres software i bilene på forskjellige måter.

Som sagt, les deg opp før du kommenterer!

https://www.pscp.tv/w/1vAGRywokkRKl: 15 til 67% på 16 minutter. Det er altså et snitt på rundt 146 kW
Redigert 26.03.2019 kl 15:38 Du må logge inn for å svare
mishka
26.03.2019 kl 15:59 710

Ja, da har man halv rekkevidde i forhold til fullt batteri på 16 min. og det er jo bra, NB. Under optimale forhold. Det betyr at for oss som kjører langt og fort må man stoppe hver time å lade. Når V3 kommer over alt......Vi snakker ikke om å kjøre 36 timer i ett strekk. Man bare snakker om hva det egner seg for og ikke.
Og hva Tesla oppgir er tydeligvis noe helt annet enn hva som blir testet.

Ikke for å være ekkel men en av nestorene i bilbransjen i Norge har jo testet ut nettopp dette. Frank Williksen:

"Det skilte også svært mye på effektiv ladetid i forhold til det som gjerne har vært sagt om Tesla på egne superladere. Mens vi ble forespeilet ladetid på 20-30 minutter opp til 80 prosent kapasitet, endte vi med det dobbelte eller mer, som tabellen nedenfor vil vise."

"Stor forskjell på oppgitt og reell rekkevidde!"

"3 timer 15 minutter til lading - én vei!
Konklusjonen er uansett klar: Et slikt kjøremønster som vi hadde på denne turen passer bilen rett og slett ikke til. Det blir for mange ladepauser – og de blir for lange. På strekningen Drammen - Wehrheim – 1.103 kilometer - måtte vi lade fem ganger, medregnet topping av batteriet i Drammen før avgang.

Bare på ladepausene fra Hirtshals til Wehrheim brukte vi 3 timer og 15 minutter:

"Dette passet den ikke til
Så snakker vi Tyskland og mulighet for fri fart. Det er naturligvis helt annerledes i Norge, som er min hjemmebane. Men også her registrerer jeg større forskjell på antatt og reell rekkevidde enn det etter min mening burde være."

https://www.tv2.no/a/10102444/

Det er slike tester som gjør en mer enn betenkt. Når batteriet "finnes opp på nytt" eller noe helt vesentlig endres så kanskje.

Redigert 26.03.2019 kl 16:01 Du må logge inn for å svare
really
26.03.2019 kl 16:08 706

Leser jeg hårsår teslaevangelist?

Elon har hatt markedet alene ganske lenge og har et solid forsprang, så det kommer til å ta tid før de andre kommer etter. VW planer er tross alt bare 1 mill batteribiler i året i 2025. Og fordelen av å starte uten et forhandlernett som må saneres og fritt valg i markedsførings og salgskanaler bidrar til å hold kostnadene nede. Men Tesla har sine utfordringer. De har aldri tjent penger, kvaliteten er middelmådig og ettermarkedet fungerer ikke spesielt bra og det til tross for et ganske lite bilsalg. I forhold til VW er tesla litt som kiosken utenfor supermarkedet. De er raske til å snu seg rundt om det trengs, men har ikke så mye å stille opp med om det trengs mer omfattende grep. Og med en hersker på toppen som forbruker mellomledere så er det ikke en sunn organisasjon, den vil kollapse om den blir for stor.

En annen sak er aksjeprisen, børsverdien pr solgt bil er bortimot 100 ganger høyere enn BMW. Friskt, men ikke bærekraftig.

Jeg tipper de når toppen i løpet av få år, deretter er Tesla just another american car, med hva det innebærer av kvalitet og rykte.
26.03.2019 kl 16:11 700

Neida. Tesla er ikke for deg eller noen av de andre haterne. Det er åpenbart et viktig poeng å få frem. Komisk at du har tid til å kommentere timesvis om Tesla her på HO, men ikke har tid til å bruke en time eller to ekstra til hvile/lade-pauser på en hel dags kjøring.

Andre litt «annerledes» bilmerker har eller har hatt sin menighet. Citroen blant andre. Forskjellen er at de ikke har hatere. Hvorfor? Jo, fordi ingen følte seg truet av de.

https://www.dn.no/d2/mitt-kjoretoy/lars-windfeldt/citroen/bil/-modellen-er-blitt-et-internasjonalt-investeringsobjekt/2-1-560706
mishka
26.03.2019 kl 16:22 694

Nei, foreløpig er den nok ikke det, og jeg er slett ingen hater. Når man er halvveis pensjonist så har man av og til god tid til å sose bort dagen bl.a ved å sitte på HO. Men det å gå glipp av en god restaurantmiddag fordi man må tilbringe kvelden på en SC, på vei til et eller annet sted, det gidder jeg rett og slett ikke.

Og ang. Citroen, så har jeg faktisk i sin tid tilhørt menigheta der også. Med XM hvor kuletrykket ble økt for enda bedre fjæring. Det var bilene for oss vielfahrere det, som satte pris på komfortegenskaper fremfor kjøreegenskaper. Det er nemlig to forskjellige ting. Det var før PSA ødla hele moroa ved å ta bort det spesielle som Citroen hadde med hydraulisk fjæring. Men fy flate så mange som hatet det bilmerket også.

Nesten litt morsomt hvor irriterte teslafansen blir over at bilen ikke egner seg til absolutt alt. De færreste biler gjør det.
Redigert 26.03.2019 kl 16:23 Du må logge inn for å svare
26.03.2019 kl 16:36 689

Du er en hater. Ingen tvil om det. Hvorfor ellers bruke timesvis på HO nærmest daglig i år etter år for å snakke negativt om en bil du ikke eier og som du hele tiden må poengtere ikke passer ditt mildt sagt spesielle behov. Noterer at du aldri beklager når du blir korrigert på faktafeil, men parerer med nye retoriske grep. F.eks. er det typisk hater-taktikk å peke på Lier hurtigladestasjon som er den mest belastede i Norge (og Europa?) og late som at den er representativ for Teslas ladenettverk. På samme måte som den notoriske hateren MH77 som stadig måtte nevne stasjonen i Åsane ved Bergen der han «hver dag» kunne observere at det var fullt.
mishka
26.03.2019 kl 16:41 686

Hehe, personangrep ender det alltid med når teslaevangelister møter facts og får gjengitt nøytrale tester.
Redigert 26.03.2019 kl 16:53 Du må logge inn for å svare
26.03.2019 kl 17:45 658

Veldig hårsår da. Du vet jo selv at du er en hater. Er ikke personangrep å påpeke det etter at undertegnede er blitt stemplet som menighet, evangelist osv, bare for at jeg prøver å tilbakevise løgn, bløff og forvridde fakta. «Hater» er i denne sammenheng synonymt med «troll».
Redigert 26.03.2019 kl 17:47 Du må logge inn for å svare
mishka
26.03.2019 kl 18:35 644

Er det noen som har en lettvint omgang med facts så er det deg. Du skriver f.eks at laderne er NÅ ombygd og så er det knapt påbegynt. Du snakker om ladetider på 20 min og 30 min mens Williksens test viser mer enn det dobbelte og da på ladere hvor de er alene og skal ha påfyll så de kommer seg nye 20 mil i hastigheter under 130. Du som åpenbart eier Tesla må da vite dette. Er det så forbasket vondt å høre at for folk som skal langt så tar ting for mye tid med elbil? Og vi snakker ikke om hele Europa rundt. Uansett alltid morsomt å se reaksjonene fra fansen om ikke alt er perfekt på en ellers fin elbil.
Redigert 26.03.2019 kl 18:36 Du må logge inn for å svare

Jeg hadde en thai-dame en gang. Første og siste gang. Hun og venninnene var veldig opptatt hva hva slags bil jeg og andre menn hadde, så det du sier stemmer ikke.

Dette er ikke tull eller ironi på noen som helst måte. Bare spør "mishka" eller andre som har mye av den slags type erfaringer.

Joda Tesla 3 selges det mange av denne måneden. Hvor mange år har de hatt bestilling av den? Hvis alle merker gjorde det på samme måten så ville en jo få store salgstall den ene måneden eller 2 de blir levert. De salgstallene fra Tesla vil jo dale kraftig når de som har bestilt sin bil får den eller mener du dette blir gjennnomsnittet for hele året? Hvorfor er det bare i Norge elbiler har de salgstallene i forhold til samlet nybilsalg. Hvorfor har ikke "store" bilmarkeder samme tall hvis de bilene er så pooulære? I alle andre land enn Norge selges det under 1% elbiler i året. Det her vil ende som med Think. Nå kommer det dieselmotorer som knapt har utslipp så da vil elbiler havne der Think er.
Brit
28.03.2019 kl 08:43 517

Til å frekventere et bilforum så må jeg si du stiller spørsmål her som vitner om en himmelropende uvitenhet Jomma123! "Hvorfor er det bare i Norge elbiler har de salgstallene i forhold til samlet nybilsalg. Hvorfor har ikke "store" bilmarkeder samme tall hvis de bilene er så pooulære?"

Selv små barn har fått med seg årsaken til elbilers popularitet i Norge.

Joda jeg veit grunnen til vi selger såpass med elbiler i Norge. Alle fordelene de har så sier det seg selv. Spørsmålet er jo hvorfor ikke de store landene innfører samme fordeler hvis elbil er så gode for miljøet som dere elbilforkjempere påstår. VW vil lage 1 million elbiler i året fra 2025. Det vil forsatt være en dråpe i havet. Det sier vel sitt hvor stor tro de har på elbiler. De bruker mange 10-talls milliarder på og utvikle "fossilmtorer". Hvorfor bruke det på noe som ifølge dere ikke er liv laget?
28.03.2019 kl 10:34 487

Model 3 kunne reserveres i 2016 og bestillingene begynte i desember 2018. Ved årsskiftet var det ca 4000 biler bestilt. Det er per dags dato utlevert drøye 5000 biler. Det vil si at i tillegg til alle som har ventet i tre år så er det mange som har bestemt seg veldig nylig som har fått bil allerede. Som f eks jeg som reserverte og bestilte i desember og fikk bil i forrige uke. I tillegg ser man at det er mange som bestiller nå i mars og får bilen i løpet av mindre enn to uker.

Så salget av Model 3 kommer nok til å fortsette i ganske god fart og bilen er allerede på tiende plass totalt av antall elbiler på veien i Norge i dag. Og neste år kommer Model Y som virkelig kan bli en norsk folkebil.

Når det gjelder "utslippsfrie" dieselbiler som liksom skal ta rotta på elbilene så må man jo bare le litt. Hvorfor i all verden skulle noen som har funnet ut at elbil funker fint til alt annet enn langturer på autobahn (hvor det pisses på flaske for å slippe å stoppe) bry seg om dieselbiler? Vi er ferdige med forbrenningsmotorer. De føles fullstendig utdaterte og det vi ser nå av "fantastiske" lavutslippsmotorer er bare krampetrekninger fra en døende teknologi og en bilindustri som har sovet i timen.
mishka
28.03.2019 kl 11:49 476

Helt sikkert riktig at Tm3 fortsatt kommer til å selge bra. Må bare få gjenta det Kent Andersen skrev i sin kronikk på Document: Trenger man en hammer så kjøper man ikke en sag. Det er ikke verre. Har man et kjøremønster som tilsier dieselbil så kjøper man det og omvendt med elbil. Problemet med norsk avgiftpolitikk er bare at noen politikere har bestemt at alle trenger en elbil uansett kjøremønster. Og man skal ikke veldig langt før "styret" begynner. Det er bare å lese artikkelen til Frank Williksen som er en meget habil motorjournalist så forstår man hva elbil er god på og ikke god på. Så får man bare kjøpe det som passer, helst uten at noen politikere skal være med å velge. Her er lista med lading Williksen hadde. Det er stor sett 50 min for 2 timer med kjøring,.

Slik så kjøreskjemaet vårt ut sørover:
Avgang Drammen 06.15 (Rest km: 380)

Ankomst Larvik 07.10 (Rest km: 263)

Avgang Hirtshals11.45 (Rest km: 254)

Ankomst Randers 13.15 (Rest km: 43 – lading)

Avgang Randers14.10 (Rest km: 400)

Ankomst Aabenraa 16.00 (Rest km: 158 – lading)

Avgang Aabenraa 16.45 (Rest km: 409)

Ankomst Bispingen 19.10 (Rest km: 65 – lading)

Avgang Bispingen 19.55 (Rest km: 379)

Ankomst Rhüden 21.25 (Rest km: 136 – lading)

Avgang Rhüden 22.15 (Rest km: 409)

Ankomst Wehrheim 01.10 (Rest km: 14 – lading!)

https://www.tv2.no/a/10102444/

28.03.2019 kl 13:33 459

Var det ikke han som har fikk en del pepper av erfarne Tesla-eiere da, som mener at han la opp ladestoppene på en ganske noldus måte?

Selv kjørte jeg Oslo-Trondheim-Oslo denne uka. Startet hjemmefra med fullt batteri. Ladet til 80% mens jeg tok en stopp på Vinstra. Der var jeg den eneste bilen på hele ladestasjonen da jeg kom og i løpet av de 40 minuttene jeg var der så dukket det opp et par til. Pausen ble brukt fornuftig til lunsj og benstrekk og det var egentlig bare 10 minutter jeg faktisk satt i bilen og ventet. Så toppet jeg opp til 80% igjen på Klepp samtidig som jeg spiste en burrito. På Klepp ble den siste plassen ledig akkurat da jeg kom, så ingen kø der heller. Hjem igjen neste dag stoppet jeg i Alvdal, igjen på en tom ladestasjon, og skulle lade til 80%. Spiste middag mens bilen ladet og endte med å forlenge ladingen til 85% siden bilen ble klar før meg. Derfra hadde jeg nok strøm til å komme helt hjem, selv om jeg stoppet for en kaffe på Elverum også, uten å lade.

Konklusjon etter min første langtur med elbil: Null stress. Man får ladet når man trenger det og man trenger det ikke oftere enn man uansett trenger en pause for kroppen. På autobahn vil det selvfølgelig bli litt kortere rekkevidde, men jeg ville ikke ha nølt et sekund med å ta turen nedover dit heller med vår Model 3. Jeg tror ikke at vi ville blitt nødt til å stoppe oftere enn vi pleier. Den eneste forskjellen er at vi må plugge inn bilen når vi stopper, mens bensinbilen kunne gå utanket mellom to pauser.
mishka
28.03.2019 kl 14:11 451

Det spesielle med langkjøring i Norge er det utrolig lave fartsnivået. Akkurat som i USA. Passer som hånd i hanske til elbil.

Jeg har nevnt det før, men har akkurat samme erfaring som Williksen hadde i denne reportasjen. Oslo-Berlin i vanlig bil vs. Tesla er å spise middag når man kommer frem kl. 19.30 kontra å komme frem midt på natta og måtte ta greasy nattmat på SC Herzprung i stedet. Vi kjørte 2 familier i 2 biler. Den ene var S85 og den andre vanlig bil. Man skal ikke mye over 90 så møter man på de berømmelige kvadratlovene i fysikken. Luftmotstanden øker med kvadratet av hastigheten. Akkurat det samme har bilblader som AMS støtt på i tester av Tesla. Det må dessverre skje noe radikalt i forhold til enten rekkevidde eller aller helst ladetid. Få ladetid som en bensinfylling så kan egentlig rekkevidden være hva den vil. I praksis så kommer man 20-30 mil i 100+ før man må lade og det er i praksis 2 timers kjøring. Og all erfaring viser at i PRAKSIS og FORELØPIG så tar det hverken 20 eller 30 min. det tar 50-60 min. Det er akkurat dette Williksen erfarte, og det står jo også på hjemmsidene til Tesla at ladekapasiteten ER OPP TIL 120Kw. Så venter vi bare på SC v3 og får se hva det blir i praksis. Fremover går det,men sakte. Williksen var dessuten omtrent alene på laderne sef. fordi Tesla er det vi i Tyskland kaller "Exoten" som folk snur seg etter. Og på toppen av det hele så holdt han seg under 130. Som han skriver: Med en vanlig bil ville tiden på ren kjøring også vært 10-15% lavere.

Jeg ville heller ikke hatt et øyeblikks betenkelighet med å langkjøre med en Tm3 hvis det er den ene gangen i året man skal på ferie. Da er det bare legge opp ruta litt etter hvor langt man kommer. Må man bale med dette ofte, som jeg må, så venter jeg til det er mindre prematurt. Ps. jeg vil gjerne slippe oljeskift, mye service, ha sprek bil og ja, jeg er teknikkglad og liker duppeditter og fancy software etter et langt liv med Apple.
Redigert 28.03.2019 kl 14:31 Du må logge inn for å svare
28.03.2019 kl 14:31 442

Ser den. Men det som var overraskende for meg var hvor mye tid man egentlig uansett bruker på et stopp, hvis ikke man går aktivt inn for å være supereffektiv. Faktisk må jeg si at det var veldig greit å slippe "tankstoppstressen", det vil si der man ser på ETA i det man stopper, og så forter man seg med tanking, dobesøk og spising så ikke ETA skal bli alt for ille når man starter igjen. Nå er ladestoppene innregnet i ETA i navigasjonen og man kan slappe av fordi man vet at man sannsynligvis blir ferdig med sine ærender akkurat litt før bilen er ferdigladet.

Kan også nevne at jeg hadde null rekkeviddeangst på turen. Selv da forbruket gikk opp da jeg kom til 110-sonen ved Gardermoen så var det ganske greit å følge med på forbruk og rekkevidde og se at det skulle være litt margin igjen på slutten. Var hjemme med ca 60-70 km igjen i batteriet.
mishka
28.03.2019 kl 14:40 433

Ja, jeg som langkjører mye har en del "regler" for hvordan ting gjøres for å være effektiv. Helst ikke kjøre vekk fra motorveien for å tanke. Derfor er svenske bensinstasjoner noe dritt, for man må ofte langt ut av motorveien. Skal man "lense" så unngå bensinstasjoner. Det er mye raskere på rasteplasser. Eneste ulempen med det er at damer ikke liker dasser på rasteplasser. De liker helst toaletter vi har på tyske bensinstasjoner som er gullende rene, heter sanifair og koster eur. 0,70.

https://www.sanifair.de/en.html

Og så er det dette med at vi nesten aldri i skandinavia blir stående lenge noe sted for lunsj. Ganske enkelt fordi maten stort sett er helt pyton. Bedre da å ha medbragt mat. I Frankrike derimot..... Da kjører man inn i en småby for å spise lunsj på restaurant. I Tyskland har heldigvis Nordsee begynt å ha fillialer på bensinstasjoner så man kan få seg en baguette med noe sjømat. Og tyske baguetter er jo helt magiske sammenlignet med Subway, Bigbite og annen søppel.
Redigert 28.03.2019 kl 14:41 Du må logge inn for å svare