Norwegian setter Boeing 737–800 MAX 8 på bakken


Trolig vil alle andre selskaper gjøre det samme. Når over 500 fly plutselig forsvinner ut av drift går anledningen til å leie erstatningsfly ned og leieprisen opp.

Hva betyr dette for NAS? Hvor mye vil de tape på dette? Hvor lenge kan de klare å stå i denne situasjonen?
Hektar
12.03.2019 kl 15:10 1364

https://e24.no/boers-og-finans/norwegian-air-shuttle/norwegian-setter-max-flyene-paa-bakken/24579953

Dette vil ha enorme virkninger, særlig om det viser seg å være designsvakheter i konstruksjonen. Boeing må erstatte noe, men slettes ikke alt. For hele industrien vil dette være en krise. Samtidig er det skummelt å tenke at med så mye penger på spill for så mange rike og mektige mennesker, kan man ikke være sikker på at utfallet av en etterforskning vil være oppriktig.

Ekkelt tema, alt i alt. For Norwegian er dette en stygg smell, men takk og pris skjer det nå og ikke midt i sommersesongen. Forhåpentligvis er dette oppklart før påske og flyene tilbake i drift.

NAS er vel kjent for sin moderne flyflåte, så dette kan gi betydelig konkurransefordel for NAS. Samt at det vil begunstige selskaper med en moderne flypark og setter sikkerhet i høysete. Gylden kjøpsanledning nå

Hvordan er det en konkurransefordel å ha 18 stk av en flytype som har tatt livet av 346 mennesker siden oktober? I tillegg venter de vel på ytterligere 92 stk. Tror forbrukere vil være svært skeptisk til 737m8 og at dette kommer til å gi negativ effekt etter flytypen settes tilbake i drift.
FRONT
12.03.2019 kl 15:30 1215

Det gikk som det måtte gå, og som vi diskuterte i går.
Dette blir grisedyrt for Norwegian, men de kommer ut med litt goodwill i form av at de kan late som at de tar sikkerhet først ;-)

hstray
12.03.2019 kl 15:50 1128

Vil påstå at Norwegians Airbus bestilling som ikke er solgt, eller flyttet inn i ett JV er blitt veldig attraktive. Blir maxene ute langvarige så har Norwegian 100 Airbus fly i nær bestilling og levering.
lektor79
12.03.2019 kl 15:53 1113

Driftstap ferdig snakka. Norwegian ønsker allee fly i drift. Sånn er det ikke nå. La oss håpe dette ikke varer lenge..
Hektar
12.03.2019 kl 16:22 1029

Pussig kommentar, da det er stikk motsatt av sannheten. Det er nettopp pga den moderne flyflåten med et stort innslag av Max-fly at Norwegian er mer utsatt og andre selskaper får en konkurransefordel.

Snur dette eller ikke??

Ca 10 % av alle Norwegian fly er ute av drift da, de sitter på totalt 160. Dette er ille for NAS, spesielt mtp. bunnlinje, men jeg er glad for denne beslutningen.
TomW
12.03.2019 kl 17:20 843

Foreløpig så er det lavsesong så ikke nødvendigvis så krise ennå. Skulle dette vedvare ut i høysesongen blir det verre
hstray
12.03.2019 kl 19:58 712

Skal ikke glemme at NAS har ca 100 Airbus A320 Neo maskiner på vei inn. Majoriteten av disee flyene er tiltenkt solgt, eller vil gå inn i ett JV. Tror ikke siste dagers hendelser har redusert verdien av den bestillingen, hvor bla Lion med overhengende synlighet ønsker å terminere sin bestilling på 130 737 max maskiner.

Softwareoppdateringen fra Boeing meldes å være klar i slutten av april, altså om 45 dager. Hvis NAS taper 5-15 mill om dagen så blir det totale tapet på ca 450 mill.

https://www.wsj.com/articles/boeing-to-make-key-change-in-max-cockpit-software-11552413489?mod=trending_now_3
Redigert 13.03.2019 kl 18:02 Du må logge inn for å svare