Diskusjon spotmarkedet nordsjøen for SOFF, DOF mfl


Oppretter en egen tråd for dette da jeg ser det kommer mye innlegg om spotmarkedet i de andre trådene for disse selskapene-kanskje det blir bedre diskusjoner om vi klarer samle diskusjon/oppdatering om spotmarkedet i egen tråd? Vi prøver!

Først-3 nyttige linker:

Westshore- http://westshore.no/
Hagland Spot- https://www.hagland.com/rg-hagland-shipbrokers/offshore/spotlist/?page=fixtures
Clakson- https://offshore.clarksons.com/

For øyeblikket er situasjonen omtrent sånn:

AHTS:
Norsk side- mye båter på vei inn kun 1 tilgjengelig
Britisk side- mye båter ledig

PSV:
Norge- Ingen ledige prdd
Britisk side- 3 ledige båter
Redigert 12.03.2019 kl 10:01 Du må logge inn for å svare
Jannern
25.06.2019 kl 10:30 238

SOFF-folket!
Har dere røyka sokkene deres? SOFF har 27 milliarder kroner i gjeld og absolutt INGEN sjanse i havet til å komme igjennom dette uten en massiv nedskriving av gjelden og nulling av aksjen. Ekspertene mener at selskapet må skrive ned halvparten av gjelden. Dvs at bankene må godta å halvere sine krav mot selskapet for at selskapet skal ha noen mulighet til å få påfyll av ny egenkapital. For kassa til selskapet er bunnskrapt. Uansett utfall så er aksjen verdt 0.

Enten så skriver ned bankene 13-15 milliarder kroner i gjeld til 0, og det blir gjort en emisjon på 1 øre per aksje. Dvs aksjen skal ned fra 1.95 til 1 øre. altså ned 99.99%,

Eller så nekter bankene å ta tapet og omgjør kravene til egenkapital. Da blir aksjen også verdt 0.

Sjelden sett mer hasardiøs gambling i en aksje. Kom dere ut før aksjen raser nedover igjen. Sett heller pengene på en aksje som faktisk har verdier og kan tjene penger for eierne. SOFF har ingen mulighet til dette!
Met1976
25.06.2019 kl 10:16 289

Ocean Pride (PSV) går på 4-5 ukers kontrakt fra 20.08

begynner bli br astress hos oljegutta nå for å sikre seg PSV\er i sommer...

Det ser vel ut til at 3 på UK sektor også skal ut og slepe Ocean Valiant også. Det blir vel Skandi Hera og de to Maersk-båtene som ligger ledig, kan bli veldig gode rater der. BB Troll er vel for liten for et sånt oppdrag.
Met1976
24.06.2019 kl 11:31 352

2 SOFF båter ut på jobb for AKER, 300k/dag-helt greie rater altså

NAO Horizon forsvinner fra spoten 6-8 uker fra ca 14.juli på oppdrag for BP. Sommeren blir tight i PSV spoten altså...
Met1976
24.06.2019 kl 10:35 407

Shell hanket inn 3 AHTS i helga til rater på ca 550 000/dag- det e rinnafor. Litt ledige båter nå men det ligger jobb til 4stk ute så det blir nok fortsatt god erater på AHTS denne uken slik jeg vurderer det.

Litt roligere på PSV men ikke så roligt at vi ser kriserater tror jeg.

Westshore har pr nuh 31 AHTS og 55 PSV i spoten og det er lavere enn på samme tid forrige uke. Fortsatt endel båter som snart skal på lengre kontrakter (PSV)
Havsula
20.06.2019 kl 22:10 650

"Den tidligere Farstad Shipping-eieren er klar til bygge opp et nytt offshorerederi i Ålesund.
Sverre Andreas Farstad - eller Andy - som han gjerne kalles, er klar for å gjøre comeback i oljeservicebransjen.

Ryktene om en ny offshoresatsing fra Farstad har svirret i lengre tid og nå er det klart for å gå ut med nyheten. Etter det NETT NO kjenner til, vil nysatsingen annonseres fredag. "
Met1976
20.06.2019 kl 10:08 792

Ja jeg har faktisk klikket meg kjappt gjennom hele listen og det er ikke mye bra igjen-endel av båtene er HELT uaktuelle, noen kan muligens tas ut dersom markedet viser enda bedre takter mtp langsiktighet-tenker da f.eks på båter som Normand Sira, Normand Corona, Sea Trout, UP Jasper, Bourbon Monsoon, Blue King, Cristal, Island Duchess og noen til. felles for alle disse er jo at de har vært i opplag lengde, de fleste 3-4år og vil koste dyrt å få klassifisert igjen.

Det minker raskt på antall PSV i opplag i statistikken til westshore.no.
Redigert 20.06.2019 kl 10:03 Du må logge inn for å svare
Met1976
20.06.2019 kl 08:18 860

Skandi Caledonia og VOS Patience tildelt kontrakter med ca 4mnd varighet med oppstart ca 1.juli, det er altså 2 PSVer til ut av spotten de neste månedene.
Met1976
19.06.2019 kl 12:24 1072

Litt dårlige nyheter vil jeg påstå-de 4 Worlds-PSVene i opplag er på vei ut, til både lengre kontrakter og spoten...
danm
19.06.2019 kl 10:48 1139

Olieprisen kan få et hop op allerede i aften, når vi får tal fra EIA. API viste et minus og følger EIA efter, vil det være positivt. Vi har også set et angreb mod installationer i Irak og det giver fortsat uro i Mellemøsten. Trump begynder at få problemer på hjemmebanen og skal derfor snart levere på Kina aftale. Så der er mange ting, der peger i den rigtige retning.
Met1976
19.06.2019 kl 09:52 1190

Tror ikke det-Athene ble tatt ut av opplag for en måned siden og skal på lengre kontrakt med Aker 1.juli

Viking Athene skal ut igjen nå også, nå har vel eidesvik ingen PSVer igjen i opplag?
Met1976
19.06.2019 kl 09:31 1224

EKSTREMT tight på AHTS i Nordsjøen nå og det profitterer MAERSk på- Maersk Laser fikk første båten på SHell jobben og raten er nesten 500k/dagen! Det blir fort enda bedre for de, den eneste båten som er på britisk side og er ledig fra imorgen er Maersk Lancer så det der kan fort bli en bra jobb for Maersk (med forbehold om båt 2)

Ellers er det lite jobbe rute men det er falt flere båter ut av Spoten på PSV også så det stramme sinn her-særlig på norsk side fortsatt.
Havsula
17.06.2019 kl 22:39 1385

Får håpe det! På kort sikt kommer det seg nok opp igjen.
Redigert 17.06.2019 kl 22:40 Du må logge inn for å svare

Skal de ha ut igjen den gamle stril-båten der også? Hvordan gikk det til at Commander og Challenger gikk over til Siem egentlig? Slet Møgster med finansene? Siem begynner virkelig å bedre resultatene og utnyttelsen. Kanskje de kommer ut av krisen som vinneren.
hifidude
17.06.2019 kl 15:52 1561

Siem Commander skal ut av bøyene, men tror den skal over til Canada og driftes derfra.
danm
17.06.2019 kl 15:25 1596

Ser ud til, at det bliver stramt over hele linien og raterne kommer op på høje niveauer igen.
Havsula
17.06.2019 kl 14:40 1633

Slik jeg ser det så var det mange nok iallefall. Hvorfor ta ut såpass med båt at en i beste sesongen skal jobbe for rater som ikke dekke driftskostnader engang? Vært flust av artikler i avisene siste tiden om båter som blir reaktivert etter mange år i bøyene.

La de ligge!!! En båt har samme rate i april som 4 har nå i juni. Dette innlegget er rettet mot PSV på britisk side.
Met1976
17.06.2019 kl 13:46 1695

Flere AHTSer sluttet idag og det er nå ikke ledige AHTS i Nordsjøen før torsdag, ratehopp i vente :-)
Met1976
17.06.2019 kl 08:57 1767

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/06/Fearnley-venter-sterkere-supplymarked

Fearnley sier mye det samme som er skrevet i tråden her i det siste- midlertidig dupp i rater og press nå pga mange skip men med alle PSVene som skal ut i lengre kontrakter snart vil dette bedre seg markant fremover. Fortsatt mange lengre kontrakter som ikke er tildelt og disse vil legge ytterligere press på markedet.
danm
14.06.2019 kl 11:50 1925

Der går sikkert nogle flere på længere kontrakter og evt. nogle til Brasilien. Så må vi se, om der er skibe nok til væksten i Nordsøen, når vi når længere frem.
Met1976
14.06.2019 kl 10:32 1972

Spotoversikten på Westshore må tas med en klype salt, det spretter inn/ut båter-siste uken har tallet variert mellom 53 og 64
Havsula
13.06.2019 kl 09:36 2074

Standard Princess plutselig tilbake i spoten? Oppdraget med allseas skulle vel strengt talt vare til utpå høsten? Mye ledig båt på britisk side nå.

Standard Princess
12.06 Hurricane Exploration Supply duties, D/D 14
6.03 Allseas Pipe haul, 185 days firm + 1 months opt
Met1976
13.06.2019 kl 08:59 2123

Troms Lyra fikk også kontrakt igår og forsvinner fra spoten om ca 2 uker dvs at igår fikk 3 PSVer i spoten lengre kontrakter med oppstart juni/juli
Met1976
12.06.2019 kl 13:33 2237

KL Brisfjord og Skandi Barra på lengre kontrakter om ca 3 uker, begge i spotten idag. Det tettner seg kraftig til på PSV tilbudet fremover.
danm
11.06.2019 kl 11:50 2360

Belægning 79 og 75% og stigende rater, senest 250k. Det går den rigtige vej.
Met1976
11.06.2019 kl 10:16 2413

Starten på uken er rolig-men det er litt AHTS som er på vei ut og utnyttelsen er for en gangs skyld høyere for AHTS enn PSV hhv 75 og 63% just nuh

På AHTS vil det være småstramt en stund spesielt på norsk side men ikke nok til rekordrater, vi ser rundt 200-250k/dagen for øyeblikket

På PSV er det spesielt-på britisk side er det maaaange båter ledige og flere blir det. Samtidig er det på norsk side stramt og der forsvinner 1/3 av båtene denne uken på lengre kontrakter-kan ikke forstå annet enn at det vil bli flyttet over båter fra britisk side og selv om det nå er mye ldig og lave rater ser jeg for meg at dette strammes kraftig til før helgen da mange av båtene forsvinner 15.6 altså lørdag


Jeg fikk også puss om det. Det gjelder Skandi Skansen og var i juni/juli
danm
07.06.2019 kl 16:24 2681

Der var meldt en rate på 650.000 på DOF skib 20dg + 25. det tyder på høj belægning frem over.