Diskusjon spotmarkedet nordsjøen for SOFF, DOF mfl


Oppretter en egen tråd for dette da jeg ser det kommer mye innlegg om spotmarkedet i de andre trådene for disse selskapene-kanskje det blir bedre diskusjoner om vi klarer samle diskusjon/oppdatering om spotmarkedet i egen tråd? Vi prøver!

Først-3 nyttige linker:

Westshore- http://westshore.no/
Hagland Spot- https://www.hagland.com/rg-hagland-shipbrokers/offshore/spotlist/?page=fixtures
Clakson- https://offshore.clarksons.com/

For øyeblikket er situasjonen omtrent sånn:

AHTS:
Norsk side- mye båter på vei inn kun 1 tilgjengelig
Britisk side- mye båter ledig

PSV:
Norge- Ingen ledige prdd
Britisk side- 3 ledige båter
Redigert 12.03.2019 kl 10:01 Du må logge inn for å svare
Met1976
07.06.2019 kl 10:09 1964

https://e24.no/boers-og-finans/olje/ratene-for-offshoreskip-svekkes-markedet-vil-stramme-seg-til-igjen/24636015

Ser Westshore kommenterer fallet i ratene og er positive-de nevne rogså det samme jeg var innom et par innlegg opp her-det er mange båter som snart går ut av spoten på lengre kontrakter.
Havsula
07.06.2019 kl 10:24 1938

Idiotisk at rederiene ikke lærer. Istedenfor å la båtene ligge i opplag så har de på ny pøst ut båter fra opplag denne våren. Rater er gått fra 25000 GBP til 7500 GBP nå på kort tid for PSVer, kortvarig ratefall muligens men dette skulle vært unngått.
danm
07.06.2019 kl 10:41 1914

Hvis bådene har fået lange kontrakter, skal man gøre noget. At raterne falder nogle få dage, ændrer ikke billedet, der er stor efterspørgsel.
danm
07.06.2019 kl 10:44 1911

Der er kommet 12 skibe i arbejde på 2 dage og raterne i Q2 lå 100% over sidste år.
Met1976
07.06.2019 kl 13:55 1858

Men har rederne tatt for mange båter ut av opplag? Så mange er det ikke og mange er tatt ut til lange kontrakter inngått mens de var i opplag. Slik det er nå er det varslet stort press særlig på PSV og 1/4 av båtene i spoten forsvinner ut i løpet av 2-3 uker nå på kontrakter. Det kommer til å bli himla stramt på PSV fremover og kanskje ser vi igjen at ledig AHTS må ta PSV arbeid.
danm
07.06.2019 kl 16:24 1817

Der var meldt en rate på 650.000 på DOF skib 20dg + 25. det tyder på høj belægning frem over.
hstray
08.06.2019 kl 22:46 1710

Hvor ser du denne raten?

Jeg fikk også puss om det. Det gjelder Skandi Skansen og var i juni/juli
Met1976
11.06.2019 kl 10:16 1549

Starten på uken er rolig-men det er litt AHTS som er på vei ut og utnyttelsen er for en gangs skyld høyere for AHTS enn PSV hhv 75 og 63% just nuh

På AHTS vil det være småstramt en stund spesielt på norsk side men ikke nok til rekordrater, vi ser rundt 200-250k/dagen for øyeblikket

På PSV er det spesielt-på britisk side er det maaaange båter ledige og flere blir det. Samtidig er det på norsk side stramt og der forsvinner 1/3 av båtene denne uken på lengre kontrakter-kan ikke forstå annet enn at det vil bli flyttet over båter fra britisk side og selv om det nå er mye ldig og lave rater ser jeg for meg at dette strammes kraftig til før helgen da mange av båtene forsvinner 15.6 altså lørdag

danm
11.06.2019 kl 11:50 1496

Belægning 79 og 75% og stigende rater, senest 250k. Det går den rigtige vej.
Met1976
12.06.2019 kl 13:33 1373

KL Brisfjord og Skandi Barra på lengre kontrakter om ca 3 uker, begge i spotten idag. Det tettner seg kraftig til på PSV tilbudet fremover.
Met1976
13.06.2019 kl 08:59 1259

Troms Lyra fikk også kontrakt igår og forsvinner fra spoten om ca 2 uker dvs at igår fikk 3 PSVer i spoten lengre kontrakter med oppstart juni/juli
Havsula
13.06.2019 kl 09:36 1212

Standard Princess plutselig tilbake i spoten? Oppdraget med allseas skulle vel strengt talt vare til utpå høsten? Mye ledig båt på britisk side nå.

Standard Princess
12.06 Hurricane Exploration Supply duties, D/D 14
6.03 Allseas Pipe haul, 185 days firm + 1 months opt
danm
13.06.2019 kl 09:39 1207

Vi kan forvente at nogle går til syd Amerika, som nævnt i går.
Met1976
14.06.2019 kl 10:32 1110

Spotoversikten på Westshore må tas med en klype salt, det spretter inn/ut båter-siste uken har tallet variert mellom 53 og 64
danm
14.06.2019 kl 11:50 1062

Der går sikkert nogle flere på længere kontrakter og evt. nogle til Brasilien. Så må vi se, om der er skibe nok til væksten i Nordsøen, når vi når længere frem.
Met1976
17.06.2019 kl 08:57 904

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/06/Fearnley-venter-sterkere-supplymarked

Fearnley sier mye det samme som er skrevet i tråden her i det siste- midlertidig dupp i rater og press nå pga mange skip men med alle PSVene som skal ut i lengre kontrakter snart vil dette bedre seg markant fremover. Fortsatt mange lengre kontrakter som ikke er tildelt og disse vil legge ytterligere press på markedet.
Met1976
17.06.2019 kl 13:46 832

Flere AHTSer sluttet idag og det er nå ikke ledige AHTS i Nordsjøen før torsdag, ratehopp i vente :-)

S Bergen til 400 kNOK er bra det.
Havsula
17.06.2019 kl 14:40 770

Slik jeg ser det så var det mange nok iallefall. Hvorfor ta ut såpass med båt at en i beste sesongen skal jobbe for rater som ikke dekke driftskostnader engang? Vært flust av artikler i avisene siste tiden om båter som blir reaktivert etter mange år i bøyene.

La de ligge!!! En båt har samme rate i april som 4 har nå i juni. Dette innlegget er rettet mot PSV på britisk side.
danm
17.06.2019 kl 15:25 733

Ser ud til, at det bliver stramt over hele linien og raterne kommer op på høje niveauer igen.

Siem Commander skal ut av bøyene, men tror den skal over til Canada og driftes derfra.

Skal de ha ut igjen den gamle stril-båten der også? Hvordan gikk det til at Commander og Challenger gikk over til Siem egentlig? Slet Møgster med finansene? Siem begynner virkelig å bedre resultatene og utnyttelsen. Kanskje de kommer ut av krisen som vinneren.
Havsula
17.06.2019 kl 22:39 522

Får håpe det! På kort sikt kommer det seg nok opp igjen.
Redigert 17.06.2019 kl 22:40 Du må logge inn for å svare

EKSTREMT tight på AHTS i Nordsjøen nå og det profitterer MAERSk på- Maersk Laser fikk første båten på SHell jobben og raten er nesten 500k/dagen! Det blir fort enda bedre for de, den eneste båten som er på britisk side og er ledig fra imorgen er Maersk Lancer så det der kan fort bli en bra jobb for Maersk (med forbehold om båt 2)

Ellers er det lite jobbe rute men det er falt flere båter ut av Spoten på PSV også så det stramme sinn her-særlig på norsk side fortsatt.

Viking Athene skal ut igjen nå også, nå har vel eidesvik ingen PSVer igjen i opplag?

Tror ikke det-Athene ble tatt ut av opplag for en måned siden og skal på lengre kontrakt med Aker 1.juli

Olieprisen kan få et hop op allerede i aften, når vi får tal fra EIA. API viste et minus og følger EIA efter, vil det være positivt. Vi har også set et angreb mod installationer i Irak og det giver fortsat uro i Mellemøsten. Trump begynder at få problemer på hjemmebanen og skal derfor snart levere på Kina aftale. Så der er mange ting, der peger i den rigtige retning.

Litt dårlige nyheter vil jeg påstå-de 4 Worlds-PSVene i opplag er på vei ut, til både lengre kontrakter og spoten...

Der kan vel også gå nogle til Brasilien og Mexico Golfen?

Så nåede vi op på 550k :-)