Diskusjon spotmarkedet nordsjøen for SOFF, DOF mfl


Oppretter en egen tråd for dette da jeg ser det kommer mye innlegg om spotmarkedet i de andre trådene for disse selskapene-kanskje det blir bedre diskusjoner om vi klarer samle diskusjon/oppdatering om spotmarkedet i egen tråd? Vi prøver!

Først-3 nyttige linker:

Westshore- http://westshore.no/
Hagland Spot- https://www.hagland.com/rg-hagland-shipbrokers/offshore/spotlist/?page=fixtures
Clakson- https://offshore.clarksons.com/

For øyeblikket er situasjonen omtrent sånn:

AHTS:
Norsk side- mye båter på vei inn kun 1 tilgjengelig
Britisk side- mye båter ledig

PSV:
Norge- Ingen ledige prdd
Britisk side- 3 ledige båter
Redigert 12.03.2019 kl 10:01 Du må logge inn for å svare
Met1976
11.04.2019 kl 09:46 3029

Da gikk det 3 AHTS til Shell på britisk side, da er det faktisk ganske stramt der ut uken, samme i Norge så kommer det flere flytt blir det bra rater, ratene til Shell var på ca 200k/dagen, ikke bra nok men ikke krisedårlig heller.

Samtidig ser vi nok en PSV på rater over 200k/dagen nå, så der holdes trykk og priser oppe. 2 nye "sommerjobber" på term, disse fra Total (60 dager +opsjoner fra 15.4) og det betyr enda mer trykk på PSV fremover!
Met1976
11.04.2019 kl 11:16 2970

Interessant, hvordan er behovet til Leiv Eriksson mtp AHTS hjelp mon tro-Marco vet du? Noen av de trenger jo (knapt) hjelp -trenger den 3-4 AHTS i den tiden vil det påvirke utnyttelsesgraden ganske godt så få AHTS det er i spoten nå.
hifidude
11.04.2019 kl 11:56 2919

Ellers er Maersk Assister, nå Assister, på vei ut av opplag. Så den lå og fikk ny farge, og sikkert 5-års klasse, når jeg var på Fayard verftet på Odense. Aner ikke hvor den skal...
Met1976
11.04.2019 kl 12:38 2890

Merkelig å ta ut en 19år gammel AHTS ut av opplag, den må de ha jobb til evt skal den erstatte noen som skal på lengre jobb...har vært i opplag nøyaktig 4 år og trenger nok klassifisering ja

Maersk har solgt den tror jeg. Er vel ikke trolig at den skal ut i Nordsjøen en 19 år gammel utdatert sliter. skal sikkert til afrika.
hifidude
11.04.2019 kl 12:59 2851

Solgt ja, bytter til rød farge.
Met1976
11.04.2019 kl 13:02 2845

By the end of 2018 JD-Contractors A/S’s sister company JD Crafts A/S purchased the vessel Maersk Assister from Maersk Supply Services. The vessel has been renamed “Assister” and will be operated commercially by JD-Contractor A/S.

After using the first months of the new year to overhaul all equipment and machinery, the vessel was docked in the beginning of March for its main survey, repaint and overhaul of thrusters etc. This week a changed vessel emerged from the dock to begin its new duties, operating as a part of the JD-Contractor fleet.

With its large accommodation, 280-ts bollard pull and 250 ts. Lifting capacity, the “Assister” enables JD-Contractor to take on larger and more complex installation and service assignments with group resources, and, moreover, going forward the Company is able to bid for assignments with less exposure to the risk of increases to the external shipping rates.

The next couple of weeks the Assister will be made ready for operation by her new crew, and after DP trials etc. the vessel will sail to the UK to have its 250-ts A-frame re-installed.

The vessel is expected to be ready to service both for the Renewables as well as the oil & Gas sector in the beginning of May. Assister is uniquely designed for a variety of work roles including deep water anchor handling and offshore cable installations, towing subsea plough systems, subsea and ROV support work, mooring operations, the towing of rigs as well as general supply and cargo support operations. This specialized vessel has a high operational criteria, optimal safety conditions and state-of-the-art equipment to achieve its goals in a professional and cost-effective manner.

state of the art fra 2000 ja haha
Evly
12.04.2019 kl 23:11 2618

Satser på at Standards skip ikke kommer ut i nordsjøen, jeg antar at kjøperne ønsker å få dem ut i dagens marked og dette kan utsette stabiliseringen av markedet ytterligere.
Tallo54
12.04.2019 kl 23:47 2594

JD Contractors er en dansk offshoretilbyder som holder til i Kalundborg. De har noe russiskbygd ræl fra 90-taller de nå jobber med, men dette viser jo at de ønsker å skalere opp. De holder hovedsakelig på med cable installation og cable repair i liten skala. Så med mindre de har tatt en 180 så vil båten operere i nordsjøen i et helt annet segment
Tallo54
12.04.2019 kl 23:49 2590

SDSD sine skip er såvidt meg bekjent ikke "nordsjø-godkjent" (marco/met?). De var tiltenkt for BRA-sokkel. De har ikke akkurat fått mange driftstimer i løpet av levetiden, så vi skal nok et stykke unna Europa for å finne et oljeselskap som tar de inn med åpne armer.
Evly
13.04.2019 kl 00:49 2567

Både World Peridot og World Diamond ble satt rett inn i spotmarkedet i Nordsjøen, så tenker at de har en Nordsjøklasifisering og siden alle skipene er av samme serie burde det gå an og ta dem inn i Nordsjøen. Riktig at både Pearl og Opal var på lang kontrakt i Brasil.
Tallo54
13.04.2019 kl 08:51 2497

Takk for oppklaring!

Hvis markedet blir så stramt som det ser ut til skal vi vel da kanskje ikke se bort ifra at de dukker opp i nordsjøen
Met1976
15.04.2019 kl 10:41 2205

2 avViking båtane (AHTS) går denne uken på 45dagers kontrakt+opsjoner for Shell, da blir det 2 mindre AHTS i spoten en stund fremover, positivt for de som er igjen selv om dette er to av de mindre båtene som ikke konkurrerer på alle jobber.
Boss 99
15.04.2019 kl 10:47 2196

Havila sjefen uttalte på radio etter dette avis innlegget at marked på ingen måte er friskmeldt. Kjenner jeg lusa på gangen så vil rederen komme med flere båter og ødelegge markedet for seg selv. Dette i kjent stil.
danm
15.04.2019 kl 10:53 2186

Det kan næppe ødelægge billedet :-)
Met1976
15.04.2019 kl 13:28 2111

Som vi har vært inne på her i tråden tidligere melder også Westshore nå at det nok vil bli brukt AHTSèr til PSV jobber fremover fordi det ikke finnes ledige PSV?er- gode nyheter for AHTSène som ligge rlitt for mye til kai enda.

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/04/Oljaa-tyr-til-tyngre-skyts-for-leveranser-av-melk-og-broed
Canit
15.04.2019 kl 14:27 2049

Ved de siste peakene i AHTS markedet har de vært snakk om availability på et par skip som har holdt igjen ratene. Nå er et par ute på lengre oppdrag , og hvis noen også går i PSV markedet er det mye som taler for at vi får se noen gode slutninger snart. Hva kan vi forvente oss av aktivitet fremover? Blir det mer riggflytting over påske? kommer flere skip ut av vinterdvale ?
danm
15.04.2019 kl 15:27 2004

Der kommer i hvert fald flere penge i kassen hos selskaberne :-)

Blir nok etterhvert oppskrivning av verdier, da snakker vi andre boller.
Egard
15.04.2019 kl 21:36 1818

Enda er ikke de nye riggene 4 nå i sommer og en til på vinteren kommet i drift. Det skal bli trangt om både AHTS og PSV når alle er i gang.

Da kom det en 4-måneders på Viking Queen også, så da forsvinner den i sommer også, om 1 måned er det igjen bare litt over 10 båter på norsk side. Det kommer nok noen inn, men ikke mange. Og snart skal det flere rigger ut også. Ser lovende ut for sommeren det her. Med Sverdrup i full drift fra november også. Der kreves det en god del båter, vet ikke om Equinor har sikret seg båter der enda.
Met1976
16.04.2019 kl 09:25 1664

Det blir trangere enn den berømte kamelen gjennom nåløyet på PSV til sommeren, tror nesten vi kan begynne å senke skuldrene for AHTSène også, det kommer til å dryppe greit betalte PSV jobber på de jevnt og trutt slik det ser ut nå.
Canit
16.04.2019 kl 09:55 1626

Når forventes startskuddet for "sommermarkedet"?
Met1976
16.04.2019 kl 10:02 1609

Ser vi på term-listen ville jeg sagt mai men vet ikke om det er noen fasit...

NAO thunder fikk jobb for Team Marine nå, rate like over 200k/dagen-da er vi på det nivået at det er over driftsutgifter for AHTSène også....overrasker meg ikke om det er noen AHTSèr på PSV jobb i påsken for det er-spesielt i Norge-ikke en PSV å oppdrive før neste uke omtrent...
Met1976
16.04.2019 kl 10:31 1575

Og der røk Havila Clipper på en 4mnd kontrakt for Equinor , enda en PSV ut av spoten...
Met1976
16.04.2019 kl 12:34 1492

Pacific Dutchess (AHTS) ut på 45dager+opsjoner for Shell fra 1.mai, en AHTS ut av spoten for 1.5-2mnd omtrent der altså. Dette er en bra dag for spotratene de neste 2-3månedene gett :-)
danm
17.04.2019 kl 16:42 1223

Der bliver mange feriepenge, at hente hen over sommeren :-)
kontra
17.04.2019 kl 17:06 1203

Det spørs om vi ikke står foran et solid løft i ratene for hele bransjen. Det er tatt ut en del fartøy fra opplag og fått disse bemannet de siste månedene. Selv om det fortsatt er en del i opplag, er det ikke gitt at det er bare, bare å få disse bemannet, godkjent ut i markedet. Denne type overskrifter kan bli vanligere ut over året enn det en skulle ha trodd.
Kontur
17.04.2019 kl 21:31 1069

Har sett at det kom til å bli altfor lite båt lenge. Når vi nærmer oss mai/juni vil det antagelig være omtrent umulig å skaffe kvalitetstonnasje til svært mange oppdrag.
Ratene presses oppover, og det er på høy tid.
Met1976
18.04.2019 kl 10:07 912

På norsk side er det en ledig PSV for oppdrag neste uken, og det er ikke så mange om vi ser litt lenger frem heller, det blir fort flere AHTS som kjører supplyoppdrag innen kort tid. Litt overraskende ikke det kommer et par SOFF båter fra opplag nå, Corona ihvertfall hadde jeg trodd de tok ut nå
Havsula
18.04.2019 kl 11:18 864

La båtene ligge i opplag, trengs en felles dugnad for å opprettholde trykket nå.

Falnes kommer vel, men ser ut til at det ikke kommer så mange flere. De burde ikke sende ut for mange og ødelegge oppgangen slik det ble gjort i fjor.
Met1976
18.04.2019 kl 11:39 842

Enig, men 1-2 PSV hadde ikke endret bildet slik det ser ut nå men det spørs selvsgat på kostnadene, usikker på hva som kreves for Corona-den ligger rett borti gata her og ser altfor fin ut til å ligge der :-)

Det er etterhvert nokså mange av PSVene i spotten som skal på 45-120dagers kontrakter i løpet av april/mai så sommeren vil det bli direkte underskudd på PSV slik det ser ut nå ref Westshore sin analyse litt tidligere.
kontra
18.04.2019 kl 14:12 779

Tror ikke vi skal bekymre oss alt for mye for at resterende delen av opplagflåten kommer i aktivitet med det første. Det vil sannsynligvis bli et møysommelig prosjekt som sitter langt inne hos de ulike offshoreselskapene. En ting er å få klasset opp et fartøy, noe annet er å få skipene besatt av kvalifisert/sertifisert personell med de forpliktelser dette medfører. Det blir på ingen måte å bare knipse med fingrene, men vil heller ta måneder eller år! I mellomtiden vil ratene presses kraftig opp.
Redigert 18.04.2019 kl 14:13 Du må logge inn for å svare
Canit
18.04.2019 kl 14:25 767

Snakket med en som seiler på Bourbon . Han har blitt kontaktet av 3 norske rederier bare denne uken.
Havsula
19.04.2019 kl 11:11 543

Trenger et rush av nye spotoppdrag etter påske for at utnyttelsen på britisk side ikke skal gå drastisk ned blant PSVene.
Redigert 19.04.2019 kl 11:13 Du må logge inn for å svare
Havsula
19.04.2019 kl 11:51 519

NAO PROTECTOR
Apache UK
Supply duties, DD 14
20/04/19 GBP 20000


Ligger Corona ved siden av Normand Seven? Ja, den har ikke ligget så lenge, så den burde også komme ut, men det holder med de to. Gammel rem båt det også jo. Hvor har det blitt av Solstad sin Normand Corona? Er den solgt?

Det skjer nok en del i påsken, ble jo tatt et par i dag til gode rater. 20000GBP er rimelig bra for en PSV
Met1976
19.04.2019 kl 19:33 364

Vet bare om en Corona og den ligger mellom Normand Seven og Normand Progress rett borti gata her- i Bøvågen som det heter synd og skam :-) det er 7-8 mann på jobb på disse 3 båtene og holder dem istand og klare, de kan gå ut på et par dagers varsel slik de ligger nå.

Lenger borte ligger Normand Borg», «Normand Mariner», «Normand Titan» og «Normand Master» , de tror jeg har ligget lenge i opplag ihvertfall flere av de og jeg tror ikke de holdes klare i samme grad.
Redigert 19.04.2019 kl 19:35 Du må logge inn for å svare