Diskusjon spotmarkedet nordsjøen for SOFF, DOF mfl


Oppretter en egen tråd for dette da jeg ser det kommer mye innlegg om spotmarkedet i de andre trådene for disse selskapene-kanskje det blir bedre diskusjoner om vi klarer samle diskusjon/oppdatering om spotmarkedet i egen tråd? Vi prøver!

Først-3 nyttige linker:

Westshore- http://westshore.no/
Hagland Spot- https://www.hagland.com/rg-hagland-shipbrokers/offshore/spotlist/?page=fixtures
Clakson- https://offshore.clarksons.com/

For øyeblikket er situasjonen omtrent sånn:

AHTS:
Norsk side- mye båter på vei inn kun 1 tilgjengelig
Britisk side- mye båter ledig

PSV:
Norge- Ingen ledige prdd
Britisk side- 3 ledige båter
Redigert 12.03.2019 kl 10:01 Du må logge inn for å svare
marco83
20.03.2019 kl 10:34 2347

Island Valiant sluttet til AkerBP på NOK 180k
Tallo54
20.03.2019 kl 11:26 2313

Jeg prøver meg på en liten opplagsanalyse

Tendensen er at båter med dekksareal ~1000kvm får tildelt faste kontrakter. Dette kan jo signalisere til NAO, Simon Møkster, Island og dette UP Offshore at det er på tide å ta ut disse >4 båtene som nå ligger i opplag

Opplagslisten er lang, men man kan ved et pennestrøk eliminere 30% bare på basis av feil/Ingen DP. World båtene får ikke jobb i nordsjøen, Viking båtene er utenfor kjernevirksomhet og skal antakeligvis selges. Da har vi eliminert 6 båter til.

Hvis man ser på de med lite dekk eller begynner å krype mot høy alder har man kanskje eliminert 7 til.

Ser vi på terskelen for å ta de ut (Da har jeg vektlagt 10-årsklassing) som kan ha en kostnad på et tosifret antall millioner har vi eliminert 8 til

Til syvende og sist ender man opp på en ~10 båter som kan tenkes å kunne operere i nordsjøen igjen. Den enkleste å ta ut er NAO Protector ettersom den ikke krever 5-års klassing for aktivering. Ellers tror jeg UP båtene kan være litt aktuelle på basis av størrelse, men de vil antakeligvis koste mer å aktivere. Registrerer at UP offshore på en annen side ikke har de under flåteoversikten på hjemmesiden.

Gjerne si ifra hvis dere er uenig i vurderingsgrunnlaget. Jeg har ikke sett på cargokapasitet overhodet, men si ifra hvis det er noe annet jeg har glemt i forbifarten
Redigert 20.03.2019 kl 11:28 Du må logge inn for å svare
marco83
20.03.2019 kl 12:25 2287

Litt kaos i markedet nå,men ved første øyekast så ser ikke dette så dumt ut nei. Sagt det før og sier det igjen, sommeren kommer til å bli usedvanlig tight på PSV siden. Merker og at rederiene nå byr høyere rater enn for bare 3 mnd'er siden på term
Met1976
20.03.2019 kl 15:29 2209

3 PSV\er fått lengre kontrakter fra mai/juni idag, ihvertfall 2 av disse er pr.d.d i spotten...kan ikke vær elenge før vi ser noen ut av opplag nå?
Met1976
21.03.2019 kl 08:58 2100

Status morgen 21.03

Bra aktivitet nå, ligger 2 AHTS jobber ute med 4-5 båter, samt 2-3 PSV jobber.

Sea Supra har fått jobb for Premier Oil igår, den e rikke westshore oppdatert på-kort jobb for Supra skal vel på jobb for Allseas 26.03
Redigert 21.03.2019 kl 08:59 Du må logge inn for å svare

Standard har fått jobb for 3 skuter over sommeren også ca, da forsvinner de fra spotten. Men i sommer er det vel nesten så man burde hatt båter i spotten. Kan bli ratefest for de som blir igjen.
Met1976
21.03.2019 kl 09:13 2095

Ja PSV markedet kommer til å bli veldig tight ser det ut til, det gjenspeiles nok i ratene for de som går på lengre kontrakter også nå. Spm er vel som diskutert litt over her når-og hvem-og hva- som komme rut av opplag...

Sea Supra forsvinner jo forøvrig som kjent fra spoten for lang kontrakt den og.

SOFF er vel nede i 4 AHTS og 3 PSVer i spoten nå, et veldig lavt tall særlig på PSV siden, hva tror du Marco-kommer det noe inn for SOFF?
Redigert 21.03.2019 kl 09:43 Du må logge inn for å svare
Met1976
21.03.2019 kl 12:44 2025

Drott, Prosper og Siem Opal ut for Ithaca en ukes tid ca 200 000/dag. Ikke noe å hoppe i taket over men bra utnyttelse nå så kommer det et oppdrag til før helgen blir det bra-endel ledige AHTS på norsk side fra imorgen av.

Maersk sin nye digre Maker må ta til takke med 15000GBP, mens lille FS Balmoral får 11000 GBP for en supplyjobb. Det er forskjell på folk
Met1976
21.03.2019 kl 14:42 1970

Vi skal ikke se bort fra at endel -spesielt av de mindre- AHTS ene kan ta noen jobber som PSV fremover om ikke kravet til dekkareal er for høyt, det e rikke rare forskjellen i ratene innimellom ihvertfall...
Met1976
21.03.2019 kl 14:43 1973

Ja ut av opplag evt inn fra andre markeder om det er et alternativ. Veldig rart om SOFF skal gå lenge med kun 3 PSV i nordsjøspoten slik det ser ut nå.
Tallo54
21.03.2019 kl 16:44 1913

En teori er at det på en side kan oppstå en trend hvor oljeselskapene tar supplybåtene direkte ut av langt opplag og på kontrakt for en rabattert pris.

Det vil opprettholde presset på spotmarkedet ettersom aktiviteten øker.

Jeg hørte noe kvitring i det fjerne at 2019 kom til å bli et rekordår hva angår borevirksomhet i Irskesjøen og vest av Shetland. Dette vil medføre til lavere logistikkeffektivitet siden primærbasen er Peterhead. Noe som igjen fører til større behov for tonnasje. Men akkurat dette vektlegger jeg nok til å nevne det, men ikke nok til å sette penger på det.
Regina
21.03.2019 kl 17:15 1887

Rally i supply
Høyt på vinnerlisten finner vi en rekke supplyaksjer.

En analytiker Hegnar.no har vært i kontakt med forteller at supplyrederne tjener penger igjen, og da i et særlig sterkt marked i Nordsjøen.

Siem Offshore steg 12,1 prosent til 1,67 kroner, DOF 5,8 prosent til 4,73 kroner, mens Eidesvik Offshore la på seg 5,7 prosent til 5,55 kroner.

Vi tar også med Solstad Offshore på pluss 3,6 prosent til 1,67 kroner og Øystein Stray Spetalen-dominerte Standard Drilling på pluss 3,7 prosent til 1,19 kroner.

Sistnevnte opplyste tidligere torsdag om kontrakter for tre av sine PSV-er (platform supply vessels).

Blant andre vinnere merker vi oss Targovax og Philly Shipyard. De to steg hhv. 12,0 prosent til 11,20 kroner og 9,9 prosent til 42,30 kroner.

Førstnevnte har steget over 43 prosent den siste månedene, etter en positiv nyhetsstrøm.

Aller mest steg Merkur Market-duoen Zenith Energy og WR Entertainment, det vil si 35,0 prosent til 34 øre og 33,9 prosent til 3,00 kroner.
Met1976
21.03.2019 kl 18:10 1840

Interessante tall knyttet til spotmarkedet her vedrørende antall båter og mulig antall båter som kan gå inn i spoten:
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/03/Spaar-knallsommer-i-Nordsjoeen
danm
21.03.2019 kl 19:55 1771

Jeg sagde på et tidspunkt i debatten med Marcus83, at jeg ikke forventede alle både kom ud af oplag, det var måske forkert, selv om jeg fik skyld for at være for optimistisk :-)
marco83
21.03.2019 kl 20:00 1767

Du har var overoptimistisk i snart to år. Jeg sa i midten av februar at nå har det skjedd ett skifte i markedet. Ratene på term nå 21.03 er betydelig høyere enn primo februar. Signifikant forskjell bare på 6-7 uker. Sommeren i PSV markedet kommer til å bli glohett.
Kontur
21.03.2019 kl 21:52 1693

Og jeg har lenge sagt at pendelen vil svinge langt over og at der er færre båt tilgjengelig enn mange innbiller seg pga det i 5 år nå har blitt terpet på at der er for mye båt, noe som selvsagt har vært helt rett.
Poenget er at der har skjedd en ganske stor avskalling (grunner vi alle her inne kjenner til) og nå når flere markeder har stor vekst samtidig så får vi sug som «overrasker» mange
Bra for en utsultet sektor da...
Spennende tid fremover nå
Hoff@
21.03.2019 kl 22:15 1669

Hovedgrunnen til at denne sommeren kan bli knall er at Båtene kommer ikke til Nordsjøen, de er på vei ut til andre områder. I fjor var det motsatt, da strømmet tonnasjen til Nordsjøen.
Må bare rederiene utnytte dette og forlange gode penger, det trengs etter 3-4 magre år – tenker da spesielt på de som har lån til pipa.

kontra
22.03.2019 kl 00:01 1627

Skal ikke harselere med deg marco83, men av ulike årsaker var du sen på å se at markedet ville snu seg. Både danm, undertegnede og mange andre forutså dette skiftet for mange måneder siden. Selv om "vi" ikke traff bunnen i syklusen med våre investeringer tegner dette til å bli en fordelaktig innsats på sikt. En annen sak er at "aksjemarkedet" som sådan ikke har sett tegningen før i disse dagene. Fortsatt er det en mulighet for billig inngang, men denne kan fort bli historie. Ellers macro83, så vil jeg takke deg for daglig oppdatering om spottmarkedet. Ser ikke bort fra at dette vil bli overopphetet i løpet av vårmånedene med større etterspørsel enn det selskapene er i stand til å klargjøre nye fartøy.
marco83
22.03.2019 kl 05:34 1580

Forskjellen er jo at dere to har spådd det i lengre tid uten faktisk begrunnelse og derfor som du sier ikke truffet bunnen. Sa at hadde jeg investert i aksjer hadde jeg gått inn etter Q1 tallene. Som du og sier henger aksjekursen og litt etter. Aldri skjønt poenget med å treffe det absolutte bunnpunktet. Om man går inn på 3,4 eller 6kr spiller liten rolle hvis du er langsiktig og kursen er på 20,30,40kr om tid og stunder. Hvorfor ta risikoen om å treffe bunnen med å bli med ytterligere ned? Samme det.

Det som nå blir spennende er hvordan markedet blir etter en meget sterk sommer og tidlig høst.
Met1976
22.03.2019 kl 07:22 1543

La oss unngå de samme diskusjonene som går i firmatrådene her vær så snill folkens...

Oppdatering fredags morgen 22.03

PSV utnyttelse 86%
AHTS utnyttelse 85%

Lite ledige båter, lite jobber- Westshore har en PSV jobb for OMC ute, den er ikke på Clarkson/Hagland.

Hvis vi skal tro Westshore er det hhv 6 og 5 AHTS som kommer inn i løpet av helgen så nye jobber fra helga/mandag hadde vært fint eller sdette utnyttelsen kraftig. På PSV er det litt annerledes, i Norge er de fleste PSV ene som kommer inn allerede booket for neste jobb så selv om det ikke kommer nye jobber er det bare 3-4 ledige PSVer fra mandag av. På britisk side litt mer, der vil det være 9-10 ledige fra mandag dersom det ikke skjer noe.

Værmeldingen for hele nordsjøen har jeg ikke kontroll på men det er stom ute i havet nå som treffer Norskekysten i løpet av dagen og går nordover så et kort værvindu med lite aktivitet kan det vel være før det tar seg opp igjen.
Redigert 22.03.2019 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
Met1976
22.03.2019 kl 08:33 1514

Der kom Equinor med jobb til 2 AHTS opp til 14dg fra søndag av, flottings!
danm
22.03.2019 kl 09:52 1461

Det har været ganske godt med swing trading, takket være baisserne. Den store optur venter lige om hjørnet :-)
marco83
22.03.2019 kl 10:59 1411

200k på Island på rig movet til Repsol som ble kansellert tidligere i uken

Skal de bare ha en til det? Da går vel 2 AHTSer til i løpet av dagen. Blir vel en solstadbåt og KL Sandefjord tenker jeg. Men da blir det noen ledige til over helgen ser det ut til. Men markedet holder seg rimelig ok hvertfall. Ser ikke ut til at det kommer inn noe ny kapasitet foreløpig. Ranger skal jo på britisk sektor og ploge i sommer.
Met1976
22.03.2019 kl 11:07 1403

Ja Ranger forsvinne rut igjen om ikke altfor lenge- godt det går ut 2-3 båter idag, ellers ville det bygd seg opp vel mye før mandag. På AHTS er det uansett ledig kapasitet da så ratene tar nok ikke av uansett med mindre det kommer et par flytt samtidig.
Regina
22.03.2019 kl 11:26 1377

Ryktes om russere på kjøpsjakt etter båt, noen som kan bekrefte?
Met1976
22.03.2019 kl 11:31 1371

Kl Sandefjord og Far Sigma tar Equinor jobben, ikke sprekt med 190k/dagen i rater men vi får håpe det forplanter seg til bedre rater fra starten av neste uke, greit å få 3 AHTS ut på jobb idag.
Tallo54
22.03.2019 kl 11:57 1351

Har du hørt noe om hva slags båt? Jeg er rimelig sikker på at Brage Viking skal over til russland, men om det er som long chart eller rent salg veit jeg ikke. Den kom tilbake for 1 års tid siden. Ligger nå i Landskrona uten stambesetning. Tatt ut av spotmarked

Ser ut som Brage skal ut igjen i slutten av April, Skulle ikke forundre meg om den skal til Russland, kan godt hende også de to BOA båtene skal dit i sommer også. Siem Pearl skal ut av opplag nå hvertfall, men usikker hvor den skal. Da er det ikke mange andre aktuelle båter å ta ut av opplag hvertfall. De andre har ligget for lenge og må klasses og/eller er for små for norsk side hvertfall.
marco83
22.03.2019 kl 12:19 1329

Skuffende rater igjen syns jeg.
Met1976
22.03.2019 kl 12:56 1308

Ja.-selv om de nå ble endret fra 190k til 200kk ser jeg. Må vær elitt mer press for å komme opp i 250+ ser det ut til
marco83
22.03.2019 kl 13:30 1275

Syns igjen det er skuffende fra befraktningsavdelingene, spesielt fra de store da slik som Solstad.

Ja når de har 4-5 av 15-16 båter på norsk side burde de kunne være litt hardere. Sammen med DOF som har 3-4 der har de to halvparten av ahtsene, mens de andre har 1 eller 2 hver. To av de andre rederiene skulle slått seg sammen, for eksempel KL og Island. Det kunne vært bra match. Samt Olympic og DOF.
Tallo54
22.03.2019 kl 16:17 1177

Ja jeg har hørt rykter om at den ble lagt til Landskrona i påvente av oppdrag i Russland, med russisk besetning (les; Brage). Såvidt jeg forstod det flyttet de besetningen over fra Brage til Loke Viking. Det st Boa båtene blir tatt ut og sendt til Russland er ikke utenkelig. Men gitt den økonomiske situasjonen i Boa hadde det egentlig ikke forundret meg over at en av de ble solgt heller
danm
22.03.2019 kl 17:48 1135

200000 er vel ikke skuffende på denne tid af året? Med det træk, der er for øjeblikket til andre dele af verden, kan Nordsøen blive en guldgrube til sommer. Det er ikke uden grund, at supply stiger på en blødrød dag.
Met1976
24.03.2019 kl 13:06 867

Normand Ranger assisterer Viking Sky men er nok kjappt tebake i spoten vil jeg tro

Raskt fallende utnyttelse nå særlig i PSV er det sjeldent lavt så vi får håpe på litt trykk allerede fra imrogen av ellers vil vi se raskt fallende rater, sørlig i UK er det mye ledig PSV nå.
marco83
24.03.2019 kl 14:11 845

Ikke når på året som avgjør om en rate er skuffende eller ikke. Det er ene og alene hvor mange andre fartøy er det som er tilgjengelig i markedet. Slik som her, er det får tilbydere, derav den skuffende raten
Met1976
25.03.2019 kl 08:41 689

Oppdatering morgen 25.03

Utnyttelse:
PSV: 79%
AHTS:77%

AHTS:
Norge 3 ledige (2 jobber har tatt 1-2 dager lenger enn forventet åpenbart så det store innrykket av ledige båter komme rikke idag/imorgen men onsdag/torsdag)
UK: 4 ledige

PSV:
Norge: 2 ledige begge fra SOFF her er det mye båter på vei inn idag/imorgen men endel skal på nye jobber-blir uansett mer ledige kapasitet her dessverre
UK: 8 ledige båter og flere på vei inn idag/imorgen her blir det "overflod" om ikke de tkommer noen jobbe rkjappt

Pr.nuh ser det ut til ay utnyttelse og rater vil falle kraftig de neste dagene men det kan fort kommer mer jobber nå, ikke så verst vær i nordsjøen heller ser det ut til etter en ruskete helg

Hvor har det blitt av Normand Naley og Far Solitaire? Har de også fått langtidskontrakter? I Norge ser da fortsatt PSV markedet veldig stramt ut, og nå er det verken båter fra SOFF eller DOF der. Ser ut som Stril Orion og Stril Polar også skal på langtidskontrakt 1 april. I UK ser det litt tyngre ut, der er det for mange skuter.
Canit
25.03.2019 kl 10:12 615

Naley er på vei til Finland og Solitaire seiler mot Sverige så et eller annet har de fått ...
Met1976
25.03.2019 kl 10:37 598

Jeg må vente litt lengre på dagen før jeg tar en satusrapport ser jeg- når jeg skrev dette i morges var både Naley og Soliraire reg.til kai og ledige i Norge så noe har skjedd med begge ja og plutselig er det velig stramt i Norge på PSV siden-også på AHTS siden er det skjedd endel, jeg ser bare en ny kontrakt men båtene er ikke ledige til kai lenger-merkelige greier. Drott og prosper driver westshore og flytter freme og tilbake mellom norsk og uk side så vanskelig å holde kontroll men det er jo forsåvidt et overlappende marked.

PSv er 87% nå og AHTS 83% så ser lysere ut enn for 2t siden, er egentlig bare PSV på UK side det er mye ledig nå.

Havila Fortress går ut fra Karlshavn hvor Far Solitaire skal. Ser ut som den går for rørleggeren Solitaire. Det skal sikkert Far Solitaire også, og det passer jo ypperlig navnemessig.
marco83
25.03.2019 kl 10:57 601

Gitt beskjed tidligere her inne at både Normand Naley og Far Solitaire er opptatt i sommer. Samme med Stril båtene.
Met1976
25.03.2019 kl 11:20 590

Men det er da ikke sommer enda-ihvertfall ikke her jeg bor :-)

Men da føler jeg vi er tilbake til diskusjonen vi hadde i starten av forrige uke, når får vi se båter ut av opplag og inn i spotten, da tenker jeg på PSVèr for der strammer det seg godt til allerede.

EDIT:
Der har westshore oppdatert listen og i helgen tok NAO ut to relativt nye PSVèr fra opplag. Sover SOFF litt nå eller har de ikke noe som er aktuelt å ta ut mon tro? De er nesten tomme for båter i spoten...
Redigert 25.03.2019 kl 11:23 Du må logge inn for å svare

Ser ut som Sea Spear kommer fra Middelhavet og skal inn på UK sektor i mai. Ellers er det vel få SOFF har som kan gå på norsk side uten store investeringer. Det er vel i såfall Sira og Falnes som er aktuelle.
Met1976
25.03.2019 kl 11:50 560

Falnes er fra 2011, vært i opplag nøyaktig 3 år og har over 1000kvm dekkareal, den bør være høyaktuell da den ikke trenger stor klassifisering vel og både er relativt ny og har bra dekkareal.

Stril Pioner er en annen høyaktuell båt men den trenger vel 15års klassifisering.

Er et par UP båter også som ikke er for gamle men de har ligger 4-5år i opplag, usikker på status til selskapet her.

Normand Corona kan være et alternativ, 2006 båt med ca 950kvm dekk men den trenger vel 10 års klassifisering vil jeg tro. Normand Sira har litt mindre dekksareal og trenger sikkert og 10 års klassifisering..

Burbon Mistral og Monsoon kan kanskje også være aktuelle...
Redigert 25.03.2019 kl 11:51 Du må logge inn for å svare