Tyskerne er pissed på Volvo!

Brit
11.03.2019 kl 21:08 676

Finansavisen refererer fra avisa Die Welt: "Volvo lyktes med sitt PR-kupp om i fremtiden å begrense farten på alle sine biler til maksimalt 180 km/t.Stort mye verre kan umyndiggjørelsen og forakten, i tidsåndens navn, ikke bli. I fremtiden blir bilen en guvernante som forteller deg hva du kan gjøre og ikke.Hvor ille denne bruken av teknologi kan bil, ser vi allerede i Kina og Saudi-Arabia. Den myndige, frie borger skal mistros."

Som om ikke 180 km/t er mer enn nok fart i alle verdens land - med unntak da av Tyskland? Det er jo idioti at vi alle skal behøve å betale for biler med egenskaper dimmensjonert for å kjøre i hastigheter som vi aldri er i nærheten av å utnytte. Bra tiltak Volvo! Den furtne reaksjonen fra tyskerne viser med all tydelighet at tysk bilindustri nå skjelver ukontrollert i buksene.
Basse
11.03.2019 kl 21:23 654

Volvo sier her at de ikke klarer å lage biler som tåler å kjøres fortere enn 180 kmt

Det er klart at søppel-Volvoer fra Kina kan verden fint klare seg uten

personlig ville jeg aldri vurdere en bil som var utstyrt med en fartssperre ved 180 kmt, det er da MITT valg og MIN bil!

Kanskje slikt er en av grunnene til at bilsalget er ned?
Ikke bare fart. Bilene maser om fare fare fare, for nær kanten, for nær midtstripa, ikke får man legg inn brekksladd for det er jo ikke ordentlig brekk lenger. Ikke kan man kjøre bredt heller.
Man vil kanskje bestemme selv, ikke bare leve så kjedelig som bilen og dens skapere vil?
Og da er det vel snart ikke noe nytt å kjøpe?
Man blir rett og slett nødt til å betale for en masse drit som man ikke vil ha, og i tillegg kan man se for seg kostnader når det i tillegg går i stykker
Redigert 13.03.2019 kl 20:23 Du må logge inn for å svare
Hektar
13.03.2019 kl 20:25 470

De sier med andre ord nei takk til Europas største bilmarked, det femte største i verden. Har også en følelse av at en del amerikanere vil ikke sette pris på dette. Men hvem i alle dager det som kjøper Volvo uansett...
mishka
13.03.2019 kl 21:31 425

Hva Volvo foretar seg er helt uinteressant her i Tyskland. Hva er Volvo i Tyskland? De er ansett som selve varemerket på biler for folk som later som de hater biler men trenger en grei bil. Imaget er omtrent som Fjällräven sekker.

Folk må forstå at samferdselspolitikk i Tyskland ikke bare er samferdselspolitikk, men 80% industripolitikk og hundretusener om ikke millioner av arbeidsplasser både direkte og indirekte.

Hva skjedde da fabrikken til Siemens som lagde turbiner til atomkraftverk og kullkraftverk ikke fikk nok å gjøre i småbyen Görlitz og måtte legge ned?. Alt fra selve fabrikken til den lokale pizzasjappa til taxidriverne fikk lide. Tyskerne vet alt om dette.

Den dagen det blir fartsgrenser så er det slutt på fancy restauranter og boligprosjekter og mye mer både i München, Stuttgart, Ingolstadt, Wolfsburg, Bremen, og Regensburg. Det er også svaret på hvorfor debatten var død her i Tyskland før den egentlig begynte.
Og defor kom den tyske samferdselministeren, Andreas Scheuer (CSU), kjapt på banen og sa: ES IST ABGELEHNT. (Det er avvist).
Og etter det er debatten lagt død.

Jeg kan raskt nevne argumentene hvorfor: Kun en liten del av billistene kjører over 130 som var nevnt som grense. Dels pga mye trafikk og dels pga veiarbeid. Tyske autobahner er statistisk sett sikrere enn både franske og spanske som har fartsgrense. Gevinsten med redusert co2 utslipp er svært begrenset. Det viktigste er at det vil gå ut over industrien som lager disse bilene. Om Volvo gjør dette så vil de selge like godt fordi folk som av og til kjører over 180 km.t i Tyskland uansett ikke kjøper Volvo.
Redigert 13.03.2019 kl 21:43 Du må logge inn for å svare

MHvor mange av dagens trafikkulykker skjer fordi noen kjører over 180?

Svært svært svært få, så dette er kun et PR-stunt fra Volvos side, og et merkelig PR-stunt siden ganske mange vil oppfatte dette som negativt, ikke de fleste, for de fleste kjører jo aldri over 180 uansett.

At Volvo vil tape salg på dette er opplagt, for meg personlig betyr det ikke så mye da 180 i praksis vil være nok for meg selv på autobahn, men man skal tross alt en gang selge den bilen man har, og vil man risikere å miste et salg fordi kjøperen ikke liker det faktum at bilen er sperret på 180? Ikke jeg, så en slik Volvo vil aldri bli vurdert av meg når jeg skal kjøpe bil.

Som sagt, i 99.99999% av alle ulykkene kjører ikke ulykkesbilen så fort som 180, og spesielt ikke i et land som Norge der det virker som om gjennomsnittsfarten bare går nedover fordi veiene er fulle av folk som ikke engang klarer å holde de allerede lave fartsgrensene.

Innbiller meg at farten på norske veier var høyere på 80-tallet enn den er i dag, ikke bare fordi veiene knapt blir bedre, men fordi man stadig vekk setter ned fartsgrensene, der det før var normalt med 80 er det nå 70 eller til og med 60-grense.

Dette med fri fart på autobahn har vel bidratt positivt til at tyske biler oppfører seg så sivilisert i høye hastigheter, se på amerikanske biler som nær sagt alle som en absolutt ikke er komfortable i hastigheter over 150, greit man kjører normalt ikke så fort, men selv i hastigheter på mellom 100-130 vil man merke at en tysk bil normalt kjører bedre enn f.eks franske eller amerikanske i samme hastighet.
Redigert 14.03.2019 kl 12:03 Du må logge inn for å svare
mishka
14.03.2019 kl 13:01 302

Franske har blitt veldig lik tyske mht. trygge kjøreegenskaper. Og det er faktisk litt synd for det går litt utover fjæringskomforten. En stor grunn til dødsulykker i USA er en kombinasjon av store suv,er og slurv med ikke bruk av bilbelte. Dette har ulykkeskommisjoner der borte analysert seg fram til for lengst. Den typiske ulykken med suv der borte er at 2 biler koliderer og deretter velter suv,en pga høyt tyngdepunkt. Den som da sitter uten belte blir lett drept selv i små hastigheter fordi det hender at de kastes ut av bilen. På mange amerikanske suv,er står det det advarselsskilt på førerens solskjem om at "denne bilen har ikke kjøreegenskaper som en personbil". Sef. for at ikke griske amerikanske advokater etterpå skal komme å kreve millioner av en eller annen bilfabrikk.

Man kan se mange eksempler på suv,er som velter etter kollisjon ved å se på disse videoene på youtube med "russian car compilation". Suv,er er populært der borte også.

Klart de klarer, men de velger vel å begrense pga avgifter og pris.
Billigere å produsere noe som ikke må yte unødvendig mye.
Det er selvfølgelig sårt for enkelte å måtte innrømme at kjerra ikke går mer enn 180.
Egentlig burde de stoppe ved 120.
Redigert 14.03.2019 kl 13:48 Du må logge inn for å svare
olemt
14.03.2019 kl 15:51 236

I år 2000 ble det produsert rundt 40 millioner biler i verden. Nå er vi oppe i nesten det dobbelte. Så det blir litt rart å påstå at bilsalget faller.
Og angående personlige valg som mulighet for å brekksladde, å bli varslet om at man holder på å kjøre av veien og kanskje bli reddet, eller å bli reddet fra å krasje inn i bilen foran, så handler jo dette om utvikling. Du kan jo være sur over at verden går fremover, men om du vil stoppe tiden så må du nok skaffe deg en veteran og passe godt på den. Skjønt veteraner er jo også blitt moderne nå.