NEL og fuel cell inefectivety


Se sidan 5 i denna studie mellan en bil med bara batteri, eller en med fuelcell;

http://www.metricmind.com/data/bevs_vs_fcvs.pdf

Batteribilen, där du får 79 kW från vindkraft, så er det igen 60 kw på axeln.

Fuelcell-bil, där du har 202 kW från vindkraft så har du igen 60 kW på axeln.

Du tapper alltså 2 ggr mer i en fuelcell-bil!

We find that government studies indicate that it would be far cheaper, in terms of production and refueling costs, to develop a BEV, even if we do not consider the substantial cost of building and maintaining the hydrogen infrastructure on which the FCV would depend.

Kort sagt, innan någon ens börjat betala för hydrogenstationerna, så er vätgasen en förlorare.

Vidare,

The FCV propulsion system weighs 43% more, consumes nearly three-times more space onboard the vehicle for the same power output, and costs approximately 46% more than the BEV system. Further, the refueling cost of a FCV is nearly threetimes greater. Finally, when we relax the
renewable energy assumption, the BEV is still more efficient, cleaner, and vastly less expensive in terms of manufacturing, refueling, and infrastructure investment.

Använd gärna detta material som beslutning om det er klokt at eie og investere i nel-aksjen.

Studien er skriven på det inom Automotive högt anerkente universitetet Arizona State University-East.

Hvis dere har spörsmål så er jeg behjelplig.


Redigert 11.03.2019 kl 20:40 Du må logge inn for å svare
11.03.2019 kl 20:53 1618

Denne rapporten er fra 2004 din idiot.
11.03.2019 kl 20:56 1602

Håper ingen hører på denne krem svensken.

Der ser du vad en sådan her publikasjon med akademisk tillnärmning fick för effekt på hela bilbransjen.

rapporten er noen år ja, men syns det er greit at påminne NELs eier varfor hydrogenet ikke får sitt genombrott.

Redigert 11.03.2019 kl 21:05 Du må logge inn for å svare
Framtia
11.03.2019 kl 21:09 1535

...og analysene fra sent 1990 tall/ begynnelse 2000 tall!...Hva f..n plager mannen!???

ta det rolig nå. Rapporten er fortsatt aktuell. Hydrogen er fortsatt lika inneffektivt. Enda skillnaden idag er at NEL tapper ennu mer penger.
safe99
11.03.2019 kl 21:22 1467

https://www.youtube.com/watch?v=vz0rGmc5u_c

«Jag är inte sjuk (jag är bara svensk)
Redigert 11.03.2019 kl 21:29 Du må logge inn for å svare

Husk å ta "medisinen din"!!!

Hvis man bygger ut både lade-muligheter og hydrogenfylle-muligheter på alle landets bensinstasjonerville dette koste 20 milliarder.
Hurtigladestasjoner og oppgradering av nettet i boligområder, så batteribil-eiere ikke skal få ladeangst og/eller sprenge nettet, vil koste 30- 60 milliarder. ( Som da ALLE strømkunder må betale, med eller uten elbil. )
Med både sakteladestasjoner og hydrogenproduksjon på dagens bensinstasjoner trenger man ikke å overoppgradere nettet. Hydrogen kan produseres på den tid av døgnet når nettet har kapasitet.
Batteri-el er mer effektive enn hydrogen-el. Men med hydrogen, med f.eks 50 km. kjøretid på batteri, kan de som vil/kan lade hjemme for kortkjøring. - Uten lade- eller rekkevidde-angst. Og uten å belemre andre med over-oppgradering av nettet.
Den viktigste årsaken til overgangen til el-transport er forurensning fra forbrenningsmotorer, lokalt spesielt, men også for de som har CO2-angst. Og på sikt vil dette også føre til rimeligere /enklere biler og rimeligere bilhold uten olje og eksosrør-problematikk. ( Eller hybrid/fossil med to motorer )
Hydrogen-el til transport er uansett 2-3 ganger så effektivt som en forbrenningsmotor, rimligere pr. km, og altså uten lokal forurensning.
Så får markedet bestemme.

Av og til er jeg skamfull over å være norsk. Dette er en av dem.

bra inlegg. Det kan vara en intressant lösning. Vi bygger ut med begge metoder. Så får folk flest testa vilket som fungerer best. Enkelt og greit.

Ja, og den rimeligste løsningen iogmd at man ikke trenger å over-oppgradere el-nettet.
Og stasjons-utbyggingen kan kun FORSKUTTERES av myndighetene . Som så kan ta kostnadene igjen fra lade og fylle-prisen.
Uansett blir det rimeligere enn dagens bensin/diesel-pris pr. km. For begge.
Det er marked for både kone/by-biler og de som ikke vil ha rekkeviddeangst, og vil klare seg med EN bil.
Markedet vil klargjøre behovet på sikt. Uten politikk og "subsidiering".

range extender, Rex kan vara det bästa av två världar.

Tyvärr så blir det ju dubbla mängden utstyr.

Det jeg ikke liker med REX er den med generering ombord.

Se 3,30 in i den her videon;

https://myfcpower.com/vlogs/myfc-news-vlog-week-11

då ska du tank med ett munstykke med 3 ingredienser; salt, vann og reaktionskomponenter. Og efter 10 mil måste du lyfta ut en alumniumsklump.

Det ser jeg ikke som en bra ide.
Redigert 11.03.2019 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
OZZY
11.03.2019 kl 22:19 1168

Jetzt ist es offiziell: Zuschlag für Nel ASA für 2 H2-Stationen in Südkorea. Halteposition!
Sann
11.03.2019 kl 22:57 1026

Er det noe du vet og som de indistruelle aktører innen hydrogensatsing globalt ikke vet? Eller har du bare behov for livslang behandling på lukket avdeling?

Oppfordrer alle som er på Nel trådene til IKKE kommentere tråder som opprettes av idioten XYZ

Les trådstarten. Kunskap Fra 1999 till 2004. Nesten en annan verld. Det var innen bin Laden og innen finanskrisen.

Redan då visste de att det skal ikke gå bra med hydrogen.

Likevel sitter enkelte her 14 år senere og sier at hydrogen blir stort. Det er en sykdom att man tror man hjälper miljön. Det utnyttjas av bluffmakare. Samme som med falske insamlinger till Afrika.

Great det, men universitet i Arizona trenger ikke trekke tilbake rapporten fra 2004.

Fordi rapporten er basert på fakta, emedan nels kurs er basert på luft. Kunskap vinner till slut.
meocon
11.03.2019 kl 23:59 844

Batterie bil ... ubrukelig uten strømnett i nærhet, vet man det ?
Samfunn er ganske sårbart ved enhver krise, sprengt kulde, storm, krig, jordskjelv, oversvømmelse vann eller snø ... vedlikehold av strømnett er ikke gratis. Strømpris bør være kr 2 i snrt framtid. Den dagen olje er ute av spill


Helt riktigt. Inget elnett, ingen laddning. Men samme med hydrogen, ingen hydrogenstasjoner, ingen tankning.

Med hydrogen har du också explosionsrisk. I helgen brann en biogasbuss. Vägen er fortsatt avstängd. Det måste asfalteras om, det blev så varmt så asfalten brann upp.

https://www.expressen.se/nyheter/just-nu-kraftig-brand-i-centrala-stockholm-buss-star-i-lagor/

Detsamma kan ske med hydrogen. Rapporten nämner dock inget om tillgänglighet eller risker. Den fokuserar på kostnaden.
Gyrt
12.03.2019 kl 08:28 485

Du må ha det morsomt xyz...? Hvem betaler deg for dette sludderet ...???
meocon
12.03.2019 kl 08:42 425

Sett penger i Tesla eller Norwegian, XYZ.
Det snakker dager og måneder før selskapene er blåst opp i luften.

Hydrogen, kan man ha en lager som holder i noen måneder om man vil. Akkurat som olje !