Hvor ofte skader dere bilen?

Her er en artikkel som handler om hvor ofte folk melder inn skade på bilen til sitt forsikringsselskap:

https://www.dn.no/motor/fremtind-forsikring/bilforsikring/forsikring/elbiler-krasjer-mer-enn-andre-biler/2-1-558339

Poenget med artikkelen later til å fokusere på at elbiler har betydelig høyere skadefrekvens enn bensin/dieselbiler, 34% av elbileierne melder om skade mot 24% av fossilbiler.

Dette forklarer de med at elbiler har høyere akselerasjon, og at de oftere er brukt i bykjøring. Vil tro at også førere av elbiler er mer uerfarne og at dette spiller inn.

Uansett så reagerer jeg på hvor ofte folk melder fra om skade på bilen, kolliderer folk virkelig så ofte??

Selv har jeg i løpet av 35 år kun meldt inn skade på bilen tre ganger, hvorav kun den ene gangen var feilen min.

Av de jeg kjenner har jeg heller ikke inntrykk av at de skader bilen spesielt ofte.

Om det virkelig er slik at folk flest skader bilen sin så ofte er jeg sjokkert, hva driver folk med?

Eller melder folk inn små bulker og riper de får fra shoppingstrollier som skade?

Her i UK mister man bonus dersom man melder inn skader på bilen, faktisk mister man bonus til og med dersom det ikke er deres egen feil, ikke nok med det, prisen på selve forsikringen går opp uavhengig av bonustap da selve bunnprisen lett blir satt opp f.eks 50% dersom du melder fra om en skade.

Grunnen til dette er at de som melder inn skade et år har mye høyere sannsynlighet for å gjøre det samme neste år, uavhengig av hvem som har skylden.

Så for meg personlig vil jeg aldri melde fra til forsikringsselskapet om en skade utenom dersom det er personskade inne i bildet, selv om jeg vraker bilen vil jeg neppe benytte meg av forsikringen, for å rapportere inn en skade vil gjøre at man betaler en høyere premie i mange år framover, greit dersom det ikke er min feil ville jeg nok meldt fra om skaden dersom bilen var totalskadet.
Redigert 11.03.2019 kl 10:51 Du må logge inn for å svare

Folk er dumme jåler.
Ripe i lakken - vips må forsikringsutbetaling trå til for å lakkere "halve bilen".
En bil er et verktøy, men folk behandler dem som smykker.
Man sender ikke fastnøkler på reparasjon om det oppdages riper...

En bil er ikke skadet før den ikke går fremover, med unntak av knust frontrute og det er 40 minus.
Redigert 11.03.2019 kl 10:57 Du må logge inn for å svare
mishka
11.03.2019 kl 11:15 994

Disse tallene er jo helt koko, men ikke helt overraskende. Det betyr bare at det å forsikre elbiler vil bli svindyrt. Forsikringsselskapene har dataprogrammer for slikt. 50% høyere materielle skader og 20% flere ulykker med personskade sier selskapene og da øker premien fort.

En annen ting de kanskje ikke tenker på er at nesten alt av biler som hjemmesykepleien i Oslo kjører er små elbiler. Og de ser ut som herpa vrak alle som en. I bydel Stovner freser disse skautkjerringene rundt i disse dag og natt og skal parkere sikkert 20 ganger om dagen. Ikke EN ENESTE av disse bilene er uten MASSE parkeringsbulker. Er Oslo kommune selvassurandør eller kan dette være med på å dra opp statistikken? Ser for meg damer som skal lukeparkere 20 g.daglig i stresset jobb over hele byen og i tillegg i en bil som man ikke eier selv.

Og tilbake til sp.målet. 15 år og 500K.km. siden sist jeg bulket med skyld. (En dame som skulle til å kjøre ut i et kryss, men bråstoppet for å vente på en bil 150m.unna). Kjørte i baken på henne.
Redigert 11.03.2019 kl 11:19 Du må logge inn for å svare

Der har vi jo en problemstilling som er aktuell - før måtte man sirlig over tid tjene opp bonus. De som ikke brukte forsikringen betalte mindre. Nå skal ungdom begynne med god bonus og få "gratis"-skader på andre bekostning.

Jeg har selv kun brukt forsikringen en gang i mine 18 år på veien, men får jo ingen fordeler av det.

At ungdom kan få starte med bonus er uhørt, i UK koster det gjerne 15-20.000 kroner i året for forsikring når man er 17 og kjøper sin første bil. Ikke bare det, man får ikke lov til å «sette bilen på mor eller far», for i UK er forsikringen spesifik for hver person/bil.

F.eks gjelder ikke min bilforsikring for andre enn at jeg eller min kone kan kjøre min bil.

At det ikke er slik i Norge er underlig, hvorfor skal flinke sjåfører betale mer i premie fordi noen andre kjører som idioter, og uten å betale spesielt mye for det?

De stakkars elbilistene som jobber for å redde verden kan da ikke pålegges på betale sine egne kostnader selv vel? Det blir nok vi andre som må dekke dette tenker jeg...
Har brukt forsikringen noe ganger hvor det ikke har vært min skyld, men det er jo ikke så mange, 6 kanskje, siden ca 1980. Og da regner jeg med også andres bruk av familiens diverse biler. 3 av gangene sto min bil helt stille, 2 av dem til og med parkert, en gang siste bil i stillestående kø. Husker hu som en gang rygga inn i en av mine med sin helt nye bil skylte på at det plutselig begynte å pipe så fælt i den at hun ble helt stressa da hu ikke skjønte at det var ryggevarsler i bilen...

Og så har jeg også kjørt inn i en bil bakfra ca 1982 i et lyskryss i Stavanger. Da lyset byttet til gult syntes jeg at jeg var så nære krysset at det rekker jeg tenkte jeg, men det tenkte ikke kjærringa foran som bråbremsa. Hu hadde akkurat fått tilbake bilen fra verksted etter å ha krasjet på samme måte bare noen uker tidligere.
Det var jo likevel helt klart min skyld.

Jeg har jo også bilansvar i ulike bedrifter og kan vel huske to skader siden 2007 på i snitt 5 biler i bedriften tenker jeg.

Ser ut som påkjørsel bakfra er en vanlig 'tabbe' fra oss som har kjørt nesten skadefritt. Har vært i fysisk kontakt med andre biler 3-4 ganger på over 50 år. Og eneste gang jeg måtte ta ansvaret var da en klovn bråstoppet i veibanen på såpeglatt føre for å sette av en passasjer.
Ellers så tjente jeg bra på at en traktor flatet venstresiden min. Fikk utbetalt bilens verdi, men fikk beholde bilen, og ett par innsatte billige dører senere kunne jeg kjøre videre i mange år før jeg solgte den og fikk betaling nok en gang

Har aldri kjørt inn i noen bakfra selv om det har vært nære på, regelen er jo at den som kjører på noen bakfra alltid får skylden uansett situasjon.

Men dette er langtfra rettferdig da disse påkjørslene ikke alltid, men veldig ofte, kommer fordi noen stopper opp helt plutselig helt uten grunn eller en tåpelig grunn.

Etter min mening bør det som et minimum være skylddeling i disse tilfellene, det er jo ikke tilfeldig at de som blir kjørt på bakfra opplever dette gang på gang.

Husker en gang jeg gikk langs veien ble vitne til en slik påkjørsel, en bil bråbremset av en eller annen grunn veldig kraftig og ble selvsagt påkjørt bakfra. Sjåføren i den den bilen som ble påkjørt hoppet ut eitrende sint, bannet og ropte ut at han nettopp hadde hentet bilen på verksted dagen før pga reparasjon fordi han var påkjørt bakfra.....!

Og dette er nettopp grunnen til at man i UK mister bonus for å være involvert i ulykker selv om det ikke var din feil rettslig sett.
Redigert 11.03.2019 kl 17:08 Du må logge inn for å svare
NilsAB
11.03.2019 kl 17:52 774

En klovn bråstoppet? på såpeglatt føre? Jau! Det høres jo tilforlatelig ut...
Hektar
11.03.2019 kl 17:54 769

Bank i bordet over 15 år uten så mye som en parkeringsbot. Problemet er ikke at folk utnytter seg av forsikringen, det er at de tar ikke vare på det de har.

Hvis du ikke forstår at noen biler stopper seg raskere enn andre da har du ikke kjørt mange biler, Videre vil en alltid ha en viss reaksjonstid, forskjellig fart i stopp-øyeblikket osv. Det er tydelig at du ikke kan ABC-en din , men stoppet på AB
Og du ville sikkert gjort som vedkommende gjorde: Stoppe midt i kjørebanen framfor en sving for å sette av en passasjer . Lykke til med videre kjøring, det vil du trenge. Forøvrig er vel over 50 års kjøring med ett tilfelle av skyld ganske brukbart.. Selv om du sikkert har kjørt i 80 år uten skade ;)
Redigert 11.03.2019 kl 23:58 Du må logge inn for å svare

Dette er litt morsom tråd egentlig synes jeg. Man kommer på flere episoder etter hvert siden man tross alt har kjørt siden 70 tallet.
En gang lå jeg innerst i en rundkjøring, og det var litt kø så det gikk ikke så fort og man kom seg ikke vekk. Så kom det en kar i ytterste fil som tok litt lett på å svinge godt ut i ytterkant av rundkjøringen. Det hadde gått helt fint det hvis det ikke var for at han hadde en diger campingvogn bak som han glemte i farta. Da ble hele høyre side på min bil skadet, relativt pent likevel, men det ble jo lakkering av halve bilen fra fanger bak til fanger foran.
En gang min bil sto parkert, på oppmerket plass og greier, så kom det en kar som etterpå fortalte at han bare skulle finne noe i en bærepose i baksetet. Han lå nok i drøyt 50 da han smalt inn i min bil og flyttet den et godt stykke, og hans bil ble totalvrak. Jeg fant et tre å binde min fast i, kjørte litt skrått fremover en 25 cm kanskje og fikk trukket den ut temmelig bra slik at jeg fikk opp døra bak samt bakluka igjen. Det var litt morsomt å se hvordan metallet rettet seg.
Redigert 12.03.2019 kl 08:51 Du må logge inn for å svare
HakonH
15.03.2019 kl 13:04 528

Da er det vel sånn at elbiler får høyere forsikringspremie som følge av dette, selv om man ikke rent faktisk melder inn flere skader personlig. Leste denne artikkelen om pris for bilforsikring https://www.finansrådet.no/pris/bilforsikring og ser ikke ut til at de nevner det som en faktor, men det vil vel kanskje være noe forsikringsselskapene tar i betraktning uansett, ettersom de får inn data på at det gjelder for folk flest.

Det handler om «bevissthet», jaha.

Jeg trodde det handlet om at når man kjører en bil som akselerer så voldsomt som en Tesla så er det uungåelig at antall ulykker går opp.

Sett en hvilken som helst person som kjører f.eks en BMW 320D i en BMW M3 og du forventer selvsagt økt risiko mht ulykker, helt logisk og akkurat som forventet.

Når man i tillegg kan mistenke at folk som kjøper elbiler muligens gjennomsnittlig ikke er like kunnskapsrike mht biler generelt kan dette være en dårlig kombinasjon, disse folkene er jo så opptatt av miljøet atte.
mishka
15.03.2019 kl 14:58 481

Joda, men problemet gjelder ikke bare Tesla. Det gjelder elbiler generelt. Og når jeg ser en elbil på veien enten det er Tesla eller andre så kjører de som om de har rekkeviddeangst alle som en. De pleier å ha mye mer defensiv trafikkadferd enn folk i BMW 3 serie og Audi A4. Kan det ha noe med å gjøre at folk som kjører elbil alltid "er på nett"? Kan tafsing på store touchskjermer for hele tiden bl.a sende sms,er og endog mailer være en grunn?
Redigert 15.03.2019 kl 15:56 Du må logge inn for å svare

I UK kjenner jeg kun to som har Tesla, begge er kjempenerder mht teknologi og slike ting, han ene er en flink sjåfør og han andre aner jeg ikke noe om i den sammenheng.

I UK koster jo disse elbilene en formue sammenlignet med normale biler så det er kun folk med spesielle interesser for dette som kjøper, og slik er jo situasjonen i alle land i hele verden.

Utenom i Norge.

Øhhh....i Nederland selger de flere Tesla S enn i Norge.
mishka
17.03.2019 kl 20:34 345

Feil flg dataer jeg linker til her. 2013: Norge 1983 Nederland 1195 2014: 4040 / 1469 2015: 4039 / 1891 2016: 3481 / 2149 2017: 8460 / 3317 2018: 8614 / 8604. Og så må vi huske på at Nederland har 17 mil innbyggere og solgte totalt 443K biler i 2018 mot norges 148K

Som en liten kuriositet så solgte Tesla i Tyskland i 2017 3332 stk men raste NED til 1905 i fjor. Hadde de da fått nok eller hva?

Disse tallene var Tesla generelt. Og det var close race i 2018 så kanskje var det flere mod. S i Nederland og noen flere suv,er i Norge.
Totalt over siste 6 år er Norge i særstilling.

http://carsalesbase.com/european-car-sales-data/tesla/
Redigert 17.03.2019 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
mishka
17.03.2019 kl 20:45 332

Jeg har også lagt merke til at det er mange Teslaer i Nederland. Noen som vet hvorfor?

Netherlands is experiencing a boom in all-electric car sales, but changes on the horizon will bring another rollercoaster.
The market more than doubled so far this year and as it turns out, Tesla is the market leader with Model S on top (1,763 YTD) and Model X in 4th (1,045).

The appetite for Teslas, or in general expensive all-electric cars, is explained by upcoming changes of the BiK tax from 4% to 22% for BEVs that costs more than €50,000 from January 1, 2019 (the 22% applies only to amount above amount of €50,000).

As the overall cost will then be significantly higher than it is right now, the second half of the year should see an explosion in purchases of more expensive all-electric cars. On the other hand, following changes, there will be a collapse of sales of BEVs above €50,000 early next year.