NORTH utbytte og tilbakekjøpsprogram


North skal betale utbytte a 30øre/aksje
Alternativt kan du tegne nye aksjer framfor å ta ut cash
Aksjene som skal deles ut som alternativ til utbytte er forsøkt tilbakekjøpt nå
De tre største aksjonærene (innsidere) har meldt at de vil ta aksjer framfor cash.
Hvor mange aksjer trenger egentlig North til utdeling dersom tegningskurs (som ikke er bestemt) blir 2 kr?

Om bare de 3 største ønsker aksjer: 30 øre x 30 mill aksjer = 9 mill kr i utbytte = 4,5 mill aksjer
Om hele topp 20 ønsker aksjer: 30 øre x 60 mill aksjer = 18 mill kr i utbytte = 9 mill aksjer


Tilbakekjøpsprogrammet er berammet til 10% av selskapets aksjer: 11,9 mill.


Det blir spennende å se hvor mye North har fått napp i nå.
Hvordan skal de skaffe alle aksjene som skal deles ut?
Et av insentivene for å tegne aksjer framfor cash er å få en større andel av selskapet. Dette vil ikke bli oppfylt dersom de trykker nye aksjer.
GM gjorde vedtak på at styret kan igangsette tilbakekjøpsprogram opptil 10% av aksjene mellom 1 og 5 kr.
Er det lov å håpe på at North starter et mye mer offensivt tilbakekjøp?
Odi.1
01.04.2019 kl 15:50 772

RAEACH er forferdelig SVAK for tiden, er det "kollaps" eller kun vente på det store på ett tidspunkt?
Ikke utvikling i verdi, ingen handel uke etter uke :(
Siden dette er MAIN investeringen til NORTH kan en være litt bekymret, håper snart denne ledelsen tar noen grep, skulle ikke det være Klondyke market for Båt og ROW nå for tiden ?? Virker slik vertfall andre steder... ( 2,190 ) minus 0,90 % i dag også :(

Reach er i en litt annen posisjon enn konkurrentene, da de betaler skipsleie kun ved bruk. Det vil si at de også kan ligge til kai framfor å ta oppdrag med for lav rate.
Jeg tror eller skal vi si håper at de i Q1 har tatt unna massevis av nødvendig vedlikehold og samtidig har gitt blaffen i endel oppdrag som ikke betaler seg.

Idag er 3 skip på sjøen, mens det 4. ligger til anker ved Trinidad.
Det er også litt nytt med 3x flere kjøpere enn selgere i boken hos Reach, som det er idag.

Jeg har bitt meg merke i en setning som går igjen fra Reach. De skal være en komplett leverandør innen subsea.
Det betyr at de må inn i nye områder, både på oppdragstype og størrelse. (oppkjøp, fusjon,investering)
Neste melding blir viktig for Reach og North.
Odi.1
01.04.2019 kl 16:42 718

" Neste melding blir viktig for Reach og North. "
Ja får ikke håpe det ligger langt unna nå, Reach hadde en fin runde i 2018, leverte også ett mikro utbytte, men det er bedre en kun avskrivninger :)


Som habil pokerspiller nytter det ikke bare å sitte å "Ante" , en må klemme til med noe risk også , innimellom :)

De 33 mio Reach betalte i 2018 i termination fee til SOFF, dem skal de ikke betale i 2019. Så de belaster ikke resultat. Det er da meget positivt. Holder olieprisen sig oppe, så er det vel ikke usandsynligt at reach kan lave langt over 50-60 mio i netresultat. Det ville give en del udbytte til north og north aktionærer.
mimsa
02.04.2019 kl 16:41 477

Ja, egentlig i alle selskaper med de ekspert honorarer North konsulentene opererer med.
Odi.1
02.04.2019 kl 21:13 389

Jo da, er nok ikke dumt å være direkte i TXP , men for min del lever jeg godt med å være der via North Energy som investor selskap, litt flere ben å stå på , og ikke minst ha en fing inn i Sjørøver "Skatten" :)
Spennende å se hvor TXP vil satse videre, det er snakk om også i andre Land.

TXP er et lite selskap (børsverdi tilsvarende ca. 250 mill.kr.)
Det kan godt være mulig at det er en interessant investering på sikt. En dobling av dagens aksjekurs utgjør 27-28 mill.kr i verdiøkning for Norths sine aksjer.
North hadde i 2018 driftskostnader på 24-25 mill.kr.

TXP bør nok ikke kjøpes via eierandel i North.
Odi.1
03.04.2019 kl 12:12 224

ML: " North hadde i 2018 driftskostnader på 24-25 mill.kr."


En må nå huske på at en god del av den summen er brukt i forbindelse med å kunne legge ned EP selskapet, som igjen har tilført gigantiske summer i tilbakeført skatt.

Det er ikke bare til Lønn og Honorar til 4 ansatte :)