Bilannonser for MB E-klasse på finn.no

mishka
08.03.2019 kl 19:09 1130

Nå har jeg ikke kikket på bilannonser på finn.no på flere måneder. Til min, kanskje ikke, store overraskelse er det de samme bilene som ligger ute til salgs. Noen hevder at diesel er så populært, men kan dette stemme? Ja, her i Tyskland selger fortsatt diesel godt, men i Norge??
Folk "må ha røyka sokken sine" mht. pris i mange tilfeller. Når annonsene fortsatt har sommergrønne hekker som bakgrunn og jeg husker annonsene fra 2018 må da snart folk forstå at prisen er for høy. Eller er det bare en slags fetish å se bilen sin på finn og omtrent ha årsabbonemet på annonsen? Sikkert ikke, og selv seriøse bilforhandlere tar ikke hintet.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=98367332

Jada, 20 tommere med runflat er ikke akkurat min greie, men det er sikkert noen som synes svart lakk med 20 tommere er fett. Dette er en bil man får kasta etter seg for 31K. euro her i Tyskland før man har begynt å prute. Og da med alle avgifter er det fortsatt minst 70 lapper igjen til prisen på finn.

Her har vi en til en LITT mer realistisk pris. Fint utstyr, men bilen har vært avregistrert i 4 mnd. og da begynner tiden å løpe. Kinafelger på en E-klasse er heller ikke noe højdare, men det legger ikke folk flest merke til. Hvor er orginalfelgene? Minimum på en bil med 2 sett hjul og bare 61K km. er orginale felger og dekk med innstemplet MB original på dekksidene.
Det ser ikke ut til å være noe run etter denne heller.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=141766456

Denne under her er fin med mye utsyr, men alikevel husker jeg annonsen fra lang tid tilbake. Er det de lyse setene som skremmer vekk folk? Nei. Her har vi et utvalg av helt forskjellige biler alt fra Avantgarde med feite hjul til Elegance. Hyllevarmere er det uansett. Sorry folkens det å drive med brukte diesel-premiumbiler nå for tiden tror jeg er risky business.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=134989199

Det ,du Basse, har skrevet om dette er god underholdning, for du skriver godt og morsomt, og passer bra inn i det jeg ser i Berlin. Det er bare trist som f..n at dette ikke lenger stemmer med det norske markedet. Dette er glimrende biler, men det er slutt på den tiden da folk løper ned bruktbilsjappene etter Mærsje-Benz i Norge.
Tror det var PSI-investor som så riktig skrev at når mange privatleaser nybil, 40% er elbil, blir det for få som skal kjøpe brukt diesel.
Redigert 08.03.2019 kl 19:33 Du må logge inn for å svare
Magasaki
08.03.2019 kl 19:35 1101

Du kan bare glemme å drasse med den tyske fossilen din til Norge mishka. Ingen vil ha'n. Bilforhandlere som Bilia går kreative veier, men det nytter ikke. De er ikke der kjøperne. De har nemlig kjøpt elbiler og de utrolig få som kunne tenke seg en diesel nå har allerede en de bare ikke blir kvitt. Nei, til Russland, Polen, Afrika og armeringsjern med de fossile dieselbilene.
mishka
08.03.2019 kl 19:51 1082

Har foreløpig ikke kjøpt noe, jeg. Sitter på gjerdet og sliter på konas Prius med 260K.km. på tellern. Skal aldri dra med meg noe som helst av bil til Norge. Bilavgifter og alkoholavgifter er jo selve grunnen til at jeg har begått republikkflukt som det ble kalt i DDR.

Ikke for å spore av, men må snakke om republikkflukt med en marxist som deg. I går var det 30 års dagen for den siste som døde i forsøket på å unnslippe DDR. Minnesmerket står utenfor en hage nedi Zehlendorf. Fyren laget en hjemmesydd ballong som han klarte å rappe gass til og startet fra Teltow. Ballongen gikk til værs og drev innover Vest-Berlin. Over Zehlendorf ramla innordningen han satt på sammen og fyren endte sine dager i en hage der. Enka fikk ikke en gang lov til å invitere slektninger til begravelsen. Og i DDR-avisene sto det bare at han døde i en ulykke. Hyggelig samfunn.....
Magasaki
08.03.2019 kl 21:09 1044

Skjønner at du har hatt det fælt når du måtte flytte til det mest forhatte folkeslaget i Europa. DDR var et solid system. Det var helt nødvendig for Sovjet å lage denne staten pga. ekstrem imperialisme med Berlin som førersete for denne. Mange gode ordninger der innen helse, utdanning og det var null ledighet. Dessuten, noe som vi hører lite om i vestlig propaganda, var det like vanskelig å komme fra BRD til DDR for de som ville det og det var noen det også. De mange og absolutte forbudene var noe jeg selv beundrer da det var uhyggelig klare linjer. Forbud med grundig oppfølging.

Basse lever i sin egen imaginære verden. Det er godt der så lenge han ikke ikke må ut av den. Når det skjer. Vær et helt annet sted og ring 113.
mishka
08.03.2019 kl 22:14 1001

Hehe, så gode ordninger innen helse og utdanning at de måtte lage en mur så folk ikke rømte. Du er noe så sjeldent i dagens Europa som en vaskeekte kommunist som fortsatt digger DDR. Det er rimelig spesielt.

Nei, nå er denne tråden dessverre sporet av. Håper noen andre kan komme tilbake til saken med kommentarer av interesse til det vanskelige salget i Norge av brukte dieselbiler generelt og premiem-diesel spesielt.
yuppie
08.03.2019 kl 23:02 967

Mishka: Når magasaki byr opp til dans er det bare å takke høflig nei ;)

Interessant dette du tar opp, og jeg har regnet på disse bilene ved import. Stemmer det du sier - disse er overpriset så det holder, men jeg tror faktisk det er skummelt å ta inn en slik bil i dag med tanke på å ha den 1-2 års tid. Krigen mot bil (og menn) i Oslo ser ut til å vedvare en god stund til, og det medfører dessverre mye usikkerhet for store deler av Norges befolkning. Slik jeg ser det kan du grovt sett dele inn dagens bilkjøpere i følgende kategorier:

1) "Elektronauten" - Ingen / liten interesse av bil - men stor interesse av å fremstå korrekt og lik nabo'n. Rosinen i pølsa er følelsen av å kjøpt Teslaen til 800 tusen på billigsalg, og "total cost of ownership" er et fremmedord så lenge strømmen oppleves som gratis. Kostnad per km (inkludert finansieringskost, avskrivning, forsikring og drivstoff) vil komme for en dag, men inntil det synker inn er førsteprioritet å redde verden på naboens regning (subsidier).
2) "Modernisten" Elektronaut på steroider. Hater bil, men elbil er kult allikevel så lenge den er tilgjengelig gjennom noe med "kollektiv" i navnte. Fatbike på løkka dekker de aller fleste transportbehov.
3) "Hverdagssliteren" - Ønsker bare å få hverdagen til å gå opp, og velger bilen som dekker behovene best enten det er bensin / diesel / hybrid eller elektro. Majoriteten av befolkningen vil jeg tro tilhører denne kategorien, og kaoset som preger dagens bilbransje gjør at de enten beholder bilen de har lenge, eller leaser for å slippe å ta risikoen selv.
4) "Entusiasten" - Marginal kategori. Kjører gjerne den lange veien hjem, og vet at "heel and toe" er noe som ikke hører hjemme på dansegulvet. Kommuniserer med likesinnede i lukkede miljøer for å unngå myndighetenes oppmerksomhet, og tar gjerne noen turer til Tyskland, England osv. i løpet av året for å kjenne på følelsen av å være et fritt menneske.

Nyere E220 diesel blir nok ingen "importvinner" fremover. Som nevnt tidligere har jeg hatt masse biler med både hekk, midt og frontmotor. Akkurat nå tror jeg imidlertid det er farlig å sitte på en grombil i Norge da det virker som svært mange er avventende til å handle noe som helst (kategori 3).

Det verste jeg vet er å kjøpe en bil i Norge til eksempelvis 600 tusen når samme bilen koster 300 tusen i Tyskland. Da må man være kreativ mtp. import og valg av bil for å slippe denne "smerten". Jeg ser forøvrig at helt vanlige biler som f.eks en 2014 Golf 7 1.4 140hk bensin nå koster 140-150 tusen i Norge, mens en slik bil ligger på 12-14 tusen Euro i Tyskland. Slike biler er det eneste fornuftige å eie i Norge i dag (med mindre man er inn / ut av Oslo daglig - da gjelder kun elbil).

mishka forteller ikke om alle dem i det tidligere DDR som lengter tilbake til de gode tidene i den demokratiske republikken. Det var ikke kriminalitet der og slett ikke innvandring. Det var veldig god kontroll. Stasi hadde enorm oversikt over alt som skjedde. mishka vil bare trekke frem det negative som likevel er i alle samfunn. Han er indoktrinert av vestlig imperialisme og korrumpert av det kapitalistiske. Sannheten var et stort løft ut av det åket og fattigdommen de fleste tyskere levde i før DDR.

Selv i dag finner du østtyskere som synes DDR var bedre enn det som er nå. Dagens tyskland er neppe noe demokrati det heller så hva er forskjellen for de østtyske menneskene nå?

Magasaki, nå må du jaggu gi deg.

DDR var et totalitært samfunn med dødsstraff for en rekke «forbrytelser» som i dag ikke engang blir registrert som et lovbrudd.

Og du sier at det var «like vanskelig» for en vest-tysker å komme seg til DDR som deg var for en øst-tysker å komme seg til vest-Tyskland?? Helt feil, ikke en vest tysker «flyktet» til DDR (iallefall ingen med sine fulle fem) mens mange millioner forsøkte eller tenkte på å forsøke andre veien. Muren ble jo bygget på begynnelsen av 60-tallet for å forhindre at folk flyttet til vesten.

Var selv noen ganger i DDR og selv om det fungerte sånn nogenlunde sammelignet med de andre møkkalandene i øst var det tragiske greier.

Enorm forurensing, du som er nærmest besatt av dette med miljøet hadde hatet å bo i DDR, never mind at de aller fleste produktene de laget var sub-standard sammelignet med vestlige produkter. Vel, jeg har et mikroskop produsert av Zeiss på 80-tallet og det er vel det eneste produktet laget i DDR som jeg noengang har verdsatt som et kvalitetsprodukt.

DDR var absolutt ikke noe drømmesamfunn.
Redigert 09.03.2019 kl 01:30 Du må logge inn for å svare
.777.
09.03.2019 kl 07:52 833

Politikerne har nok skapt enorm usikkerhet i bilmarkedet med alle sine forslag i hytt og pine. En ting er de ekstremistiske drømmene og forslagene fra kommunistene i Oslo regjeringen, en annen er alle EU forslagene som norske politikere følger blindt, en tredje er mangelen på stabilitet regjeringen i flere tilfeller har skapt. I fjor satt bilbransjen på vent nesten hele året og lurte på hva som ville skje ved nyttår ift. CO2 avgiftene.

Det norske folket opplever nå den usikkerheten som følger naturlig av sosialiseringsprosessen. De fleste har nok hverken lest eller filosofert rundt temaet og sliter naturlig nok derfor med å sette ord på det, men de kjenner inni seg at det totalitære kvelertaket strammer seg rundt halsen, uten at de helt forstår hva som skjer. De kjenner litt på frykten og usikkerheten for fremtiden, og det gjelder alle sider av det politiske spekteret. Enten du tror på fantasien om at planøkonomene kan finjustere det sykliske klimaet eller ikke, så kjenner du på effekten av det, og frykten for fremtiden. Om frykten skyldes redsel for å brenne opp i et klimahelvete med mer enn tre måneder dårlig sledeføre i året, eller å havne i et slags globalt fengsel er sånn sett underordnet.

Jeg tenker at folk flest, gutta på gølvet, og den nye olja, har litt godt av å kjenne på det samme som verdiskaperne i landet har kjent på de siste tyve årene, for det fremtvinges ingen positive endringer av at de flinkeste og rikeste smyger seg stille ut av bakdøra. Og jeg håper at doble til tredoble strømpriser kombinert med en netto månedslønn i året i bompenger, på toppen av den allerede vanvittige totalbeskatningen, kan være nok til å vekke massene, men det er godt mulig jeg tar feil, dagens nordmenn (etterkommerne etter de som ikke turte å emigrere til Amerika) er tross alt verdens mest konforme folkeslag, som skapt for å leve i et totalitært sosialistregime.
Redigert 09.03.2019 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
.777.
09.03.2019 kl 08:35 800

Men vi får vel prøve å spore litt mer tilbake til temaet.

Det norske bilmarkedet bærer nå tydlige preg av den usikkerhet sosialiseringsprosessen har skapt. Forhandlere som befolkningen ellers ser ut til å sitte i samme båt. Alle er nervøse og løper rundt som hodeløse høns, og salget blir i dag kanskje mest påvirket av månefaser og andre ting utenfor vår kontroll og kompetanse, noe som gir seg utslag i helt døde perioder i bransjen etterfulgt av dager hvor folk er i handlemodus og løper ned butikkene.

Folket tar ut frustrasjonen, søker svar, eller lufter temaet på HO og lignende foraer, mens bruktbilhandlerne og merkeforhandlerne ringer rundt til hverandre og spør «hvordan er salget hos deg om dagen?» for å få en slags bekreftelse på at det ikke bare er en selv det er noe feil med.

Enda mer tilbake til temaet så nevnte Yuppie entusiastbiler, og der var 2017 et godt år for salg av entusiastbiler, 2018 var et dårlig år, og 2019 blir kanskje et bedre år igjen. Enkelte av disse bilene har jo utviklet seg til samleobjekter, og velegnede objekter for plassering av overskuddslikviditet, som nå er å anse som en egen aktivaklasse bestående av håndfaste verdier, som man i tillegg kan bruke og ha glede av, og som i mange tilfeller avkastningsmessig outperformer de mer tradisjonelle aktivaklassene. Det er også en flyttbar verdi som kan gjemmes eller omsettes internasjonalt, noe som er veldig viktig i samfunn som utvikler seg i totalitær retning. I USA er det full rulle på auksjonene og mange biler omsettes for langt mer der enn hva de gjør i Norge.

Når det gjelder vanlige bruksbiler så sitter som nevnt selger og kjøper i samme båt. Alle vet jo innerst inne hva som er best, det er helt klart diesel, så sant man ikke kun driver med småkjøring, men hva skjer med markedet, hva skal man kjøpe og hva skal man selge?

Bilene som omsettes raskt på finn er de bilene du får opp på første siden når du legger inn dine søkekriterier og deretter sorterer pris lav/høy. Vi klarer ikke å motstå et godt tilbud så er det billig nok så handler vi. Sånn sett er vi kanskje ikke så forskjellige fra damene som kommer blide og fornøyde hjem etter endt shoppingtur med handleposer fulle av gode tilbud?
.777.
09.03.2019 kl 09:01 775

Enda mye mer tilbake til temaet som jeg plutselig la merke til egentlig startet med MB E-klasse, så er det mest populært med hvit, svart, og sølv lakk, og svart skinninteriør, AMG pakke, og selvsagt mest mulig utstyr og lavest mulig km til lavest mulig pris. Du blir neppe nedløpt for det, men da er du på rett spor hvis omsetningshastigheten skal være høyest mulig.

Hvit, svart, og grå er de fargene som flest søker etter på finn, i den rekkefølgen.
Redigert 09.03.2019 kl 09:05 Du må logge inn for å svare
mishka
09.03.2019 kl 10:13 739

Det er en glimrende beskrivelse både av Yuppie og 777. Selv tilhørte jeg et sted mellom 3 og 4 før og nå gruppe 3. Heftige ukomfortable sportsbiler har aldri vært min greie. Fikk nok den gangen petrolheadene hos tuningfirmaet G-power i Brunsbüttel omtrent ødla med kompressor en nydelig ny BMW Z3 2,8 jeg hadde som sommerbil for 20 års siden.

Tenker man litt tilbake er det helt utrolig hvordan tommeskruen har blitt strammet til av sosialistene siste 20 årene. Og da regner jeg også høyre som sosialister. Da bomringen kom kunne man kjøre på et årsabbonement som kostet mindre enn mange bruker i måneden i dag. Tullingen Per-Kristian Foss som finansminister klarte å innføre skatt på aksjeutbytte. Husker godt den gang det var skattefritt. Man kunne eplekjekk gå til BOS og si at "gentlemen never drives with less than 6 cylinders". Og da selgeren spør om hva man skal ha av utstyr svarer man like kjepphøyt at det er mye raskere å krysse av for hva jeg ikke skal ha.
Jeg spekulerer akkurat som 777 på hvor grensen går for hva folk finner seg i. Det blir spennende å se hva som skjer når de nye bomringene i Oslo kommer til sommeren. Er det ikke i juni de skal åpnes?

De som sitter på dieselbiler har det i alle fall ikke lett. Jeg er blant dem som leser kunngjøringene fra Brreg over konkurser hver dag. Nå begynner det å bli tett mellom bruktbilbutikker. Tradisjonelle verksteder som ikke er merkeverksteder ser også ut for å slite litt. Flere Mekonomen-verksteder har vært til slags i det siste og minst et par har konka. Dette i kombo med gjeldsregister til høsten og en mulig bråstopp i boligprisene blir muligens den perfekte stormen som kan trigge et raseri ala gule vester, får vi håpe. De som sitter på disse dieselbilene som er tungsolgte tror jeg gjør lurt i å bare beholde bilene, men er de avhengig av kjøring i bomringer så sitter de stuck. Selv har jeg en ung slektning med litt trang økonomi som solgte en liten diesel-suv og kjøpte brukt Leaf for å kunne kjøre gratis i bomringen. Han er også rimelig stuck. Hehe, han bor i Follo og kommer ikke til Gardermoen vinterstid engang uten ladepause på veien. Han er totalt pissed, men biter tenna sammen og kan foreløpig ikke bare stikke av. Da kan man virkelig begynne å bruke Basses betegnelse "batterisøppel". Hvem skal kjøpe disse Leafene brukt som man knapt kommer på tvers av Oslo med en vinterdag uten å måtte lade på veien? Det blir de neste hyllevarmerne spår nå jeg. Og mange år gamle er de heller ikke. Miljløvern???
Redigert 09.03.2019 kl 10:52 Du må logge inn for å svare
mishka
09.03.2019 kl 10:47 713

Du har sikkert rett i at det er dette folk søker etter. Det forteller mye om hvilken flokkmentalitet som råder i bilbransjen. Folk drister seg til hvit bil....Jaha det er dristig valg gitt. Her i Berlin Friedenau har vi en mannlig frisør som er "litt slapp i håndleddet" og er Berlins svar på Jan Thomas og halvkjendis. Han har "tatt den helt ut" med Mercedes SLK AMG hvor han har fått fabrikken mot en neve euro til å lakkere den i sjokkrosa. Eksoshalene er hjerteformet i krom. Hehe, han skal nok slite litt på bruktmarkedet eller måtte oppsøke en dyktig billakkerer først. Jeg kunne ikke tro at noen var så dumme å ikke bare brukte folie, men neida. Jeg sjekket da jeg gikk forbi frisørsjappa hans. Det var lakk!
Redigert 09.03.2019 kl 10:55 Du må logge inn for å svare
mishka
09.03.2019 kl 11:12 697

https://e24.no/bil/venter-bruktbilboom-etter-leasingsmell/24573958

Norske forbrukere som leaser skal være glad det ikke er som i Tyskland. Der er den vanligste formen for leasing slik at om bilen er mindre verdt enn restvedien i leasingkontrakten er det kunden som må bla opp mellomlegget. Det er først nå i det siste forhandlerne har begynt å tilby det de kaller kilometerleasing som er slik som i Norge. Og for å fastsette riktig bruktpris ved kontraktens utløp brukes den berømte Schwacke lista som er bruktbilhandlernes bibel.

https://www.schwacke.de/
mishka
09.03.2019 kl 11:29 679

Her har vi et greit eksempel på hvor totalitært Norge og Oslo utvikler seg. Skremmende og minner i aller høyeste grad om DDR:

https://www.nettavisen.no/%C3%B8konomi/facebook-blokkerer-bompengeaksjon-i-oslo/3423603969.html

Det er interessant å lese innleggene dine Mishka. Jeg ønsker egentlig å bytte ut min V70 2010 1,6 diesel. Den gjør jobben sin, men er ikke verdt en dritt lengre. Elbil er uaktuelt da jeg ikke kan lade hjemme. Kunne tenkt meg en 2,4 liter D4 2016 modell V70. Tenker markedet snart flommer over av returnerte leasing V70’er jeg kan prute rått på :-)
Redigert 09.03.2019 kl 12:55 Du må logge inn for å svare
mishka
09.03.2019 kl 12:59 636

Det tror jeg også, men den gamle har jo fortsatt en bruksverdi. Det noen gjør er jo å overlate disse bilene med null kroneverdi, men fortsatt bruksverdi, til barn eller andre nære slektninger.

Jepp, ingenting i veien med bruksverdien.
Har avskrevet den bilen nå rent økonomisk etter 9 år, men mine barn har enda 8-10 år igjen før de kan overta. Enig med deg at det er bedre å overlate sånne biler i familien heller enn å dumpe de på Finn til spottpris.
xenon78
09.03.2019 kl 15:47 559

Flytter tilbake til Norge i løpet av året, så denne problematikken kjenner jeg på kroppen. Har en i dag en W212 E350 4M stasjonsvogn. Bruksmønsteret blir litt annerledes når jeg kommer hjem til steinrøysa, men jeg trenger fortsatt en stor bil til langkjøring. Så planen min er å tolle inn denne bilen, men jeg er veldig usikker. Hvis jeg selger bilen her i Belgia, så vil jeg få ett sted mellom 11k-14k euro. Hvis jeg toller inn bilen til Norge, så vil det koste meg ca 130k kroner. Det synes jeg er litt mye for en 8 år gammel bil som nærmer seg 200 000km på turtelleren. Bilen er i tipp topp stand og bruksverdien er stor. Men det er litt fristende å selge nåværende bil og kjøpe en W213...
I tillegg blir det nok å kjøpe en elbil til bykjøring, da Stavanger området er teppebombet med bomringer. Men der dukker det også opp ett nytt spørsmål om el bil lønner seg. Der skal man begynne med betaling for elbiler også, selv om det bare er 50% enn så lenge.. Hvis jeg ikke må igjennom mange bompasseringer hver dag, så kjøper jeg en brukt bensinbil istedet. Det er jaggu ikke lett å vite hva man skal velg om dagen!
mishka
09.03.2019 kl 16:29 540

Da er det rette sannsynligvis å selge bilen i Belgia. W212 med høy kilometer er det kilopris på i steinrøysa selv om det er en god og solid bil. Om du ønsker maken er det bedre å cashe inn 140 lapper og råprute på en norsk tilsvarende. Tror ikke du skal så veldig mye over 220 lapper når selgere får mørna litt mer. På den annen side vet du hva du har mht. ærlig km.stand osv.
xenon78
09.03.2019 kl 16:38 535

Ja, får jeg 140 lapper så går jeg nok for det valget. Og da går jeg kanskje for en firesylindret w212 istedet og sparer en del på det også. Men får man en E350 ned mot 220 i Norge nå? Ser mer ut som de ligger rundt 300 lapper på FINN. Men det er selvsagt hva de er annonsert for, og ikke hva som er reel salgspris i markedet. Tenker å ta bilen til ett slikt oppkjøper firma og se hva de vil tilby. Når jeg sjekket på hjemmesiden, så lå den på 14,7k euro (i topp stand vel og merke). Regner med lavere pris da de sikkert finner noe å trekke for..
mishka
10.03.2019 kl 11:44 413

Ja, jeg hadde i bakhodet 220. 350 er nok noe dyrere, men uansett er det markedet helt håpløst for tiden. Her er en som ser ut som den er fotografert i oktober som ligger ute for over 300 lapper. Enda en som har helt fantasipris i hodet. For tiden ligger det ute over 200 stasjonsvogner W212. De fleste har nok gitt opp og satser på å kjøre de helt ned og håper at apekattene på stortinget ikke finner på noe mer fanteri i mellomtiden.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=132197620

Den som er interessert i hva som skjer videre med diesel bør nå kjøpe tyske AMS. De skal ha en nøye gjennomgang av status og hva som skjer videre i artikler som går over 6 nummer fremover. Første runde er i det bladet som er i salg i Norge nå, med bla. intervju med ekspertise på lungesykdommer. Ekspertene på lungsykdommer kunne fastslå at det ikke er noen som dør av dieseleksos og at utslippene er på full fart på vei ned. De kan ikke fastslå noe kortere levealder relatert til dette heller fordi alt mulig annet veier så mye mer. En som koker på gass, som er ganske vanlig i Tyskland, er mye mer utsatt for slike gasser. Mer interessant er at de har tatt for seg EUs krav til hvor disse luftmålerne skal stå. Kravet er at de skal stå mellom 2 og 10 meter unna veibanen og ikke i veikryss, Hehe, alle de tyske målerne står ca. 2 meter fra veibanen. Ingen på 3, 5 eller 9 meter. Grekerne er mer kreative den andre veien. De hadde plassert den på taket av en 8 etasjers bygning i Thesaloniki. Der fikk de sikkert ren nok luft. Uansett, alle eksperter er enige om at dieselen skal vi ha i årevis fremover, i alle fall i normale land, så de som drømmer om noe annet kan fortsette å drømme. Etter at det har begynt å roe seg i Tyskland er salget av nye dieselbiler opp fra ca. 32% til 35. Rene elbiler ligger på drøyt 1%.

Litt skummelt var at de hadde innhentet opplysninger om forskjellige andre hovedsteder og der sto det at dieselbiler var forbudt å kjøre med i Oslo fra 2019???
Disse opplysningene må jo komme fra en eller annen myndighet. Hvem i Oslo kommune sprer slik fake news til et av verdens største bilblader?
Redigert 10.03.2019 kl 11:54 Du må logge inn for å svare
mishka
10.03.2019 kl 12:07 399

Hehe, her er en 350 med ny motor til 239K og sommergrønne trær som bakgrunn på bildene. Kan sikkert prutes til 200 om fyren ikke har gitt opp.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=107553807