DIESEL BILER går mot sin stille død.

Falco1
04.03.2019 kl 22:35 1326

https://www.nettavisen.no/livsstil/de-12-mest-solgte-bilene-sa-langt-i-ar-har-elmotor/3423600687.html

Nå kan du i grunn bare glemme alt som ikke har en elmotor.

Hvis du skulle være av den typen som ønsker elbiler der pepper'n gror, har vi dårlige nyheter til deg: Bensin- og dieselsalg et går rett i bakken, og elbiler og hybrider har svært gode dager

Diesel- og bensinsalget stuper
Samtidig kan Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) melde at det er rekordlav dieselandel, og at at dieselbilene fortsetter sin stille død.

- I februar 2019 hadde 16,8 prosent av alle nyregistrerte personbiler bare dieselmotor, i februar 2018 var andelen 20,8 prosent. 18,8 prosent av de nye personbilene registrert i februar hadde bare bensinmotor, mens bensinandelen i 2018 var 23,7 prosent, melder OFV.

I februar mer enn doblet også elbilsalget seg fra samme måned i fjor. Rene elbiler utgjorde nesten 41 prosent. Mye takket være at Tesla i løpet av de siste par ukene av måneden klarte å sette skilt på 808 nye Model 3.

Elmotor dominerer på salgstoppen
Ser man på de mest solgte bilene så er det elbiler som totalt dominerer. VW Golf er tilbake på salgstoppen etter at de måtte se seg slått av Leaf i fjor. 90 prosent av Golf-salget er nå helelektrisk.

Redigert 04.03.2019 kl 22:36 Du må logge inn for å svare

Leaf og Golf etc er ikke biler, men fremkomstmidler

Innlegget er slettet av Fjordgubben
væren
04.03.2019 kl 22:57 1271

Nå har Mercedes kommet med forurensningsfri dieselmotor. Elektrisk bil er et særnorsk fenomen på lik linje med den gang vi burde kjøpe dieselbil. Fortsatt har elektrisk for liten rekkevidde og takler kulde dårlig. Tror at hydrogen kommer for fullt og at dette er fremtiden.
Gnomen
04.03.2019 kl 23:09 1229

Både Tyskland, Fankrike, Nederland og Storbritania øker salget av el.biler og er ikke så llangt bak Norge i 2018.

https://www.dinside.no/motor/salget-av-ladbare-biler-oker-kraftig-i-hele-europa/70788756
Redigert 04.03.2019 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
Falco1
04.03.2019 kl 23:16 1198

Ny generasjon av El biler kommer rundt 2020 og disse går virkelig langt. Med disse og videre generasjoner av elbiler skjønner jeg ikke annet enn at reine elbiler blir en klar vinner fremover.
KentaH
04.03.2019 kl 23:20 1187

Billigteslaen har gjort at de på oslo-øst endelig kan få godkjent lånet på Tesla. Synd på de med X til over millionen som må konkurrere med østkantfolk om ladeplass
Redigert 04.03.2019 kl 23:22 Du må logge inn for å svare
Brande_n
06.03.2019 kl 00:34 1022

Hvor langt kan vanlige elbiler kjøre nå uten lading? 40 mil på beste sommertid, og 25 på vinteren...
Hektar
06.03.2019 kl 01:07 1007

Direkte feil 😊 men trivelig å se EV gjengen opprette tråfer4i hytt og pine, her er det mye nervøsitet nå. Sett antall EV til salgs for tiden? Kjære vene for en krise dette vil bli... Men, folk ble grundig advart.
Falco1
06.03.2019 kl 07:45 893

Hva er direkte feil? Tror du statetikken lyver? At du ser flere brukte el biler til salg betyr jkke at det ikke er el biler som øker mest på salg? At det også har blitt et bruktmarked på el biler som nå har holdt på noen år er vel ikke akkurat rart. Er vel sånn på bensin/diesel også?
Hva skal vi advares mot du ser jo vilken vei det går, El bilene blir bare bedre og bedre med lengre og lengre rekkevidde. Hvem som er nervøs?, vel har en liten følese på at det er deg selv.
Odi.1
06.03.2019 kl 07:48 887

EL biler som går på Kullenergi , det er bare å ta av seg Hatten for Donald Ducks staten Nok en gang...
Prewia
06.03.2019 kl 07:50 873

Nja, dröjer mibst 10 år innan elbilen kan blu nåt , var ska de laddas tex, i sverige finns knappt några laddstAtioner tex,

Kommer til å bli fullstensig kaos når alle bilene skal stå på lading i fremtiden. Klart om bilene lades på 1-3 minutter blir d ok. Hvor mange biler fyller drivstoff på bendinstasjonen i timen i dag. Ganske mange. Det tar 1-3 minutter. Tenk om samme antallet må begynne å sitte 20-30 minutter å lade bilen. Køene vil bli enorme. Kilometerlange køer på flere stasjoner vil bli en realitet. Det må titusenvis av nye ladestasjoner opp og egne store områder til dette som ikke finnes i dag. Jaja uansett så er d du t at enkelte velger EL-bil. D passer ikke min kjøring nå, men kanskje om 8-10 år. Kjør forsiktig
Odi.1
06.03.2019 kl 08:18 825

" Klart om bilene lades på 1-3 minutter blir d ok "

Og inntektene til staten må komme fra husholdningen med gigant regninger på strøm, eller eiendoms avgifter :) Skal bli Show dette eksperimentet til Miljø ekstremistene.
Falco1
06.03.2019 kl 08:22 814

Tiden tilpasser seg selv etterhvert skal du se sånn er det bestandig, utviklingen du ser nå kan ikke stoppes . Ladestasjoner vil det være flust av om noen år.
mishka
06.03.2019 kl 09:50 753

Her i Tyskland øker salget av nye dieselbiler igjen. I flg. reg. statistikk gjengitt i siste nr. av AMS så økte det med 3% forrige mnd. Elektrisk er så vidt inne på topp 50 lista med renault Zoe som enkelte folk og hjemmesykepleien kjøper som ren bybil. Norge er ikke verden.
Basse
06.03.2019 kl 12:23 684

60% av nye biler i Norge er bensin eller dieselbiler. Dette til tross for leveringsproblemer grunnet WLTP tilpasning. Et raskt blikk på Finn.no forteller at brukte dieselbiler selger godt. Derimot er det voldsom vekst i antallet som ønsker å kvitte seg med sin EV. Stadig flere vil kvitte seg med den omtrent etter bare å ha kjørt den hjem fra forretningen. Markedet for brukte EV står foran et krakk, det er det ingen som bør tvile på og de som velger å sette deg i slik posisjon er ettertrykkelig advart.

Subsidiering av EV fases ut i rasende tempo, da er det er naturligvis få oppegående bilkjøpere som vil betale hundretusener for et kjøretøy som er så ekstremt tungvint å benytte og så begrenset i bruksmulighet, på toppen dyrt å kjøpe og med raskt fallende andrehåndsverdi.

Som nevnt lager Mercedes allerede utslippsfrie dieselbiler, de kan også skaffes med el-hjelpemotrer av ulik funksjon, selvladende og ladende fra støpsel om man vil, men med diesel-drivlinjen inntakt som en trygg base for trygt og langt eierskap og bruksfrihet. Vil man være CO2 bevisst er ny Euro6d dieselbil med tanken full av Eco 1 Polar det aller sikreste valg for å holde seg klimanøytral.

EV er det ingen som trenger.
Redigert 06.03.2019 kl 12:26 Du må logge inn for å svare
brahman
06.03.2019 kl 14:15 626

Brukte dieselbiler kommer til å bli svært ettertraktet.

Fattigfoket i pottittland må nøye seg med et elektrisitetsdrikkende kjøretøy som seter store begrensinger på kjøringen.
mishka
06.03.2019 kl 14:37 594

Vel, jeg ser i alle fall at det er en økende andel sutring fra elbil-eiere på div. diskusjonsfora som klager over alt "styret" med elbil. Gjengangeren er offentlige ladere som er i ustand og som ikke leverer den hastigheten den skal og det å hele tiden tenke på rekkevidde / lading. Kort sagt planlegging i hverdagen. Jeg er nok ikke like svart / hvitt som deg for jeg ser klart at for en som er avhengig av bil til og fra jobb i Oslo og har lademulighet hjemme er elbil et klart valg. Bare synd at den omtrent kun kan brukes til dette. I Tyskland er rådet fra de store bilbladene å vurdere ladehybrid om man har et slikt kjøremønster. Ren elbil blir knapt nevnt i rådgivings-reportasjene.
Og når man diskuterer dette med tyskere så himler de med øya når jeg forteller om bomringene i Oslo. De sier som oftest ECHT?? SCHEISSE, 6 euro for å kjøre inn til byen?
Redigert 06.03.2019 kl 14:40 Du må logge inn for å svare
Puta1n
06.03.2019 kl 16:47 543

1.juni blir det ekstra bomringer og betaling for elbiler i Oslo.

Noen som tipper at dette vil påvirke kommunevalget?

Det er FRP sin samferdselsminister som har godkjent bommene og takstene kamerat Puta1n. Forøvrig blir det nå helt umulig med fossil bil og vanskeligere med elbil i Oslo området. Offentlig er nå så sprengt at jeg kom meg ikke med på første buss i dag! Tok drosje betalt av ruter;-)
.777.
06.03.2019 kl 18:02 492

«Offentlig er nå så sprengt at jeg kom meg ikke med på første buss i dag! Tok drosje betalt av ruter;-)»

Høres skikkelig kos ut.
mishka
06.03.2019 kl 18:16 471

Hadde Frp hatt flertall alene så hadde det ikke vært noen bomring. Politikk er som kjent kompromisser.
Falco1
06.03.2019 kl 18:24 455

Bra at alle ikke skjønner at neste bil burde være elbil så vi andre beholder godene noen år til. Da skal alle ha og godene blir borte.
For dem som ikke skjønner hva som skjer.
https://e24.no/bil/elbil/usa-passerer-europa-i-salg-av-elbiler/24575700
Redigert 06.03.2019 kl 18:27 Du må logge inn for å svare

Mulig det mishka, men FRP har vært dårlig på det i Stortinget og derfor har vi nå fått det største bompengeregimet i historien her til lands og det er bare gått halve løpet. Det i Oslo blir denne gangen en merkbar varig forskjell. Ser plasser jeg bodde før som nå får bommer jeg nesten kunne ta på om jeg fortsatt bodde der.
bernes
06.03.2019 kl 18:56 421

I Norge er grønne politikere heldig for vi har:
- Høye bilavgifter så det er lett å få omstillig til elbiler ved å redusere avgifter..
- Oljepenger så vi har råd til mindre bilavgifter.
- Oljepenger så vi kan importere el biler istedenfor produsere selv.
- Oljepenger så vi kan subsidiere barnearbeid i Kongogruver for våre batteripakker.

Hva gjør vi når Kongogruvene er tomme?
Finnes ikke nok Kobolt og Litium for at hele verden skal gå over til batteridrift.
Skal disse mineralene være forbeholdt nordmenn?
Nordmenn flytter problemene over på andre nasjoner og er verdens største forbruker per innbygger.
- Ikke vil vi ha vindkraft.
- Ikke vil vi ha solkraft parker.
- Ikke utbygge mer vannkraft.
- Ikke vil vi ha gruvedrift.
- Ikke vil vi ha mer oljeutbygging, bare oljepenger.
El kraften vi trenger til biler, båter of fly skal sendes til Norge via kabler fra kontigentet.

Vaske hender og skryte av egen innsats er politikere flinke til.

Hva skal man egentlig med fossil- og utgiftsfrie biler? Det løser ingen verdens ting, veikapasiteten inn mot Oslo er allerede sprengt. Og Oslo og omegn har bare 1 mill. innbyggere? Hva skjer om befolkningen i Oslo og omegn øker til 10 mill.+? Det er sykler og sparkesykler som er fremtiden dere.