Møller varsler prissmell på brukte diesel- og bensinbiler

Brit
27.02.2019 kl 19:30 2479

Dette kan bli grisestygt for dem som ikke allerede har tatt skrittet over til til fremtiden.

https://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2019/02/Varsler-prissmell-paa-bruktbiler
Magasaki
27.02.2019 kl 20:00 2437

Kjære Brit. Det er mennesker her inne som av ulike grunner aldri kan forlate fortiden. Den er de kjent med og fremmedfrykten kan bli total når en bil ikke brommer som følge av eksplosjoner og har eksosrør. De holder slik fast på dette og snakker om å emigrere til steder der det ikke går riktig så fort som i Oslo med transformasjonen til elektriske biler. Disse menneskene lyser både inni, under og over elbilene for å finne alle slags unnskyldninger mot kjøp. De er som menneskene som bare stikker stortå uti om sommeren og så er det for skummelt med en dukkert likevel. Det er jo klart det ikke er barer bare med forandringer. Elbiler bruker bare en brøkdel i kroner pr. km, har en brøkdel i årsavgift, forurenser null lokalt, har ikke mva. ved kjøp m.m. Slike ting betyr ingenting for menneskene du finner på HO. Jeg tror samfunnet må lage bilbaner til dem der de kan bruke fossilbilene av og til (må ikke bli for mye) når samfunnet ruller ut elbiler i full skala og et forbud for fossile biler 2025 med et påfølgende totalforbud 2035. Hvis ikke dette gjøres vil kapasiteten hos psykologer bli helt sprengt og ventelistene flere år lange.
.777.
27.02.2019 kl 20:06 2416

Den type krisemaksimering tyder normalt sett på at bunnen er inne.

Den siste optimist ble pessimist.

Konklusjon:

Long: diesel med 10.000 ganger gearing!
Redigert 27.02.2019 kl 20:07 Du må logge inn for å svare
Brit
27.02.2019 kl 20:41 2347

Ingen kan vel sies å ha fingeren dypere i markedet enn disse lederne hos landets størst bilimportør og forhandlerkjede. Selv ekspertene på HO kommer til kort her.

Det er ingen som er overrasket over dette. Når 50% kjøper elbil og de øvrige leaser, hvem skal da kjøpe de brukte?
I dag kom jo nyheten om den første dieselmotoren uten noe nox- utslipp i det hele tatt.
Norske myndigheter må nå hive seg rundt og forby diesel med en gang hvis de skal rekke å gjøre det i det hele tatt før alle er enige om at el likevel var en blindvei.
mishka
28.02.2019 kl 13:56 2118

Dette er et tema som diskuteres flittig i hele bilbransjen for tiden. I går gikk nok en relativt stor og seriøs bruktbilbutikk konkurs, Autoforum Romerike

https://w2.brreg.no/kunngjoring/hent_en.jsp?kid=20190000081395&sokeverdi=985256780&spraak=nb

Og Norge er spesielt utsatt her langt mot nord, fordi vi ikke har et stort eksportmarked nær oss og det man kan få refundert av avgifter er for lite til at det monner. I Tyskland går det daglig nærmest karavaner av bruktbiler på tollskilter østover til Polen, Ukraina og Russland. I Østeuropa er bruktbiler det normale. Kommer man i motsatt ende av Russland, borte på Kamsjatka-halvøya så har over 1/3 av bilene høyreratt. Dette fordi de bruktimporteres fra Japan. Det burde bli enda større muligheter til å få igjen avgifter ved eksport. Kunne kanskje bli glimrende business i Finnmark da. Mye folk som snakker russisk er det der oppe også.
Redigert 28.02.2019 kl 13:57 Du må logge inn for å svare
Magasaki
28.02.2019 kl 14:13 2093

mishka skisserer her en løsning som kan bli litt av redningen for alle med fossile biler i Norge. Ved å la de gå til Russland gjennom Finnmark vil mange kunne forsvinne fra jordens overflate her til lands mens helt flunkende nye elbiler rulles inn i stadig større tempo. På denne måten kan vi eksportere et enormt berg av fossile biler som har hopet seg opp hos alle forhandlere og på finn.no. Det gir oss hard valuta (dollar for russere handler i dollar) og det norske folk kan leve med slike løsninger om det sukres med offentlige ordninger. Norge er snart reddet fra forferdelige fossile biler. Så lager vi totalforbudet i 2025 mot salg av nye fossile og også disse utrangerte som kommer inn på 20-30 års reglene som rene frepper biler.
Magasaki
28.02.2019 kl 14:20 2084

Her rulles imidlertid fremtiden ut for Oslo. Klarer man å lage noen i mindre skala med hyppigere avganger vil de kollektive tilbudet bli komplett.

"Flere og flere av innbyggerne i Oslo velger kollektivtransport fremfor bil" fordi det er fremtidens transportløsninger i byene selvsagt.

https://e24.no/makro-og-politikk/elbil/her-er-oslos-foerste-elbuss/24571513
mishka
28.02.2019 kl 14:43 2059

Det rimeligste bilholdet folk med vanlige biler kan gjøre er ofte å beholde bilen lenge. Ingen grunn til å bytte i ett sett. En stor grunn til mye brukte biler er mye leasing. Ofte koster leasing av en helt vanlig familiebil 5-6 kr. pr. km. bare i avskriving. Service, drivstoff og forsikring kommer i tillegg. Er man lur kjøper man en bil til 350 lapper og med ordentlig vedlikehold er 350K km. null problem. Selv om bilen da er verdt null så har man kjørt for 1 kr. pr. km. i avskriving.
Redigert 28.02.2019 kl 14:45 Du må logge inn for å svare
mishka
28.02.2019 kl 15:35 2011

Jo mer myndighetene roter det til med incentiver for det ene eller det andre jo verre blir det. OK, sett at det blir enkelt å reeksportere vanlige biler og Norge blir fylt opp med batteribiler. Hvor skal disse ende som bruktbiler med passe dårlig batteri? Ola nordmann vil ikke ha dem og det vil ingen andre heller.
Vi vil ende opp med et berg av miljøkadelig batterisøppel. I Russland glor folk bare de ser en ladbar hybrid. Elektrycka sier folk og peker og gliser. De lurer på hvorfor man skal lade et batteri i en bil med strøm så lenge de varmer opp hjemme med fjernvarme som kullfyres midt i byen. Det norske politikere driver med i samferdselspolitikken er egentlig grønn planøkonomi. Og det er like meningsløst som vanlig planøkonomi som ble kastet på skraphaugen i 1989.
Redigert 28.02.2019 kl 15:42 Du må logge inn for å svare
Magasaki
28.02.2019 kl 17:23 1961

Utrangerte elbiler slutter sin livssyklus som gjenbruk av materialer slik som fossile gjorde.

mishka peker på bilhold som dyrt og finner ut smarte løsninger, men det smarteste er kollektivt. Billig og lite problemfylt transport fordi det er det mennesker skal. Fra A til B og det var det. Helt overlegent i parkeringsproblematikken.

Da har mishka tatt et av verdens minst miljøvennlige land Russland som eksempel. Et land hvor mennesker gir blaffen i helse og drikker vodka mye av tiden. Hvor relevant er det? I Norge er mange genuint opptatt av miljøet og alt det gode vi kan gjøre for det. Det er et rikt utviklet land Norge der alkohol brukes i stadig mindre grad da unge er avholds og ikke vil ha biler heller. De vil gjenbruke, kildesortere og finne nye løsninger på vår hverdag. 50% i Oslo kjøper elbil nå. De har trolig fossilbil fra før. Det bor langt over 1 mill. i Oslo og områdene rundt. 1/6 av hele Norges befolkning. 1/6 av alle fossile bilene har da ingen kjøpere her til lands og slett ikke lokalt. De må sendes til Russland, U-landene, mulig øst-Europa, Cuba. I USA står det millionvis VW ute i ørkenen. De ender der fordi menneskene ikke klarer en omstillingsprosess til noe annet. Ikke vær en av dem. Ta bussen og bli en av de smarteste i Norge.

Det ble aldri drukket så mye vodka i Russland som da de led under kommunismen maga, politikken som du setter så høyt.

Magasaki
28.02.2019 kl 19:56 1885

Det verste var vel bilene de produserte. De brøt nesten sammen før de kom ut på de enda dårligere russiske landeveiene. Det er klart det er forskjell på de kostbare Volga'ene på asfalt i Moskva og en Lada ute på landsbygda selv om sjåførene ikke merket så stor forskjell grunnet stort inntak av Vodka.

Russland produserte ikke dårlige og mindreverdige biler pga. regimet, men fordi alle menneskene som var innblandet i tilvirkningen drakk for mye Vodka.
mishka
28.02.2019 kl 21:54 1820

Tøv. Bilene ble ikke det spøtt bedre etter at Gorbie rev opp alle drueplantene i Georgia og omtrent innførte forbudstid. Lada var slett ingen direkte dårlig bil da den kom i 1975, men det var fordi den egentlig var en lisensprodusert Fiat 124 fra 1967. Feilen russerne gjorde var at de kasta ut den nydelige fiatmotoren med stor boring og kort slaglengde som ga et nydelig høyt turtall med dobbel weberforgasser. Så satte de inn sin egen "dampmaskin" med lang slaglengde som riktig nok ga motoren høyere dreiemoment på lavt turtall. Har hatt Lada også, been there done that. Volga var slett ikke så verst på 60 tallet. Modellen Gaz 21ble til og med solgt i bøtter og spann som taxier i Norge av drosjeeiernes innkjøpslag. OK kvalitet hadde nok sammenheng med at størstedelen av befolkningen på 50 og begynnelsen av 60-tallet ikke følte seg lurt. Deretter kom modellen 3102 og kvaliteten gikk til helvete for da begynte store deler av befolkningen å bli pissed og forsto at de ble lurt av "eliten" og samholdet og moralen råtnet på rot i Sovjet og resten er historie.

Lurt av "eliten"? Hørt det samme i det siste? Min kone som selv måtte være medlem av kommunistpartiet for å få høyere utdannelse og samtidig lyttet på voice of America med Grundig satellitt på kortbølgen (innsmuglet av sovjetiske idrettsutøver i OL) og leste innsmuglede tyske postordrekataloger som andre leser porno sier at hun ser klare paralleller i Norge i dag. Prøv å ha en jobb hos UDI samtidig som du er medlem av f.eks. SIAN 😃. Det holder egentlig med en jobb hos NAV eller være lærer og være aktiv i Frp. Du er like bannlyst som en som sympatiserte med USA i Sovjet. Max Hermansen er et godt eksempel i så måte.

Det som er helt skremmende er at Magasaki nettopp forfekter den planøkonomien og ikke minst ONDSKAPEN som kommunismen var tuftet på. Han snakker f.eks. om:

"når samfunnet ruller ut elbiler i full skala og et forbud for fossile biler 2025 med et påfølgende totalforbud 2035".

Samfunnet ruller ikke ut noe som helst i et normalt land. Det var bare i kommunistiske land med planøkonomi de gjorde det. Og ikke bare biler. De planla også hvor mange par dårlige sko og dårlige dresser som skulle "rulles ut av samfunnet". Det er forbrukerne som kjøper det de har lyst på. Og i normale land uten for mye statlig innblanding så kjøper folk flest foreløpig ikke elbiler.
Brit
28.02.2019 kl 21:58 1817

Nå er temaet for denne tråden verken Tyskland eller Russland, men Norge. Møller-ledelsen tar nå grep for å hindre dramatiske tap på sine fossile innbytte- og tilbakekjøpsbiler. I aksjeterminologi er dette et sterkt salgssignal som gis til eiere av diesel- og bensinbiler. Rett og slett LØP OG SELG sier altså markedsaktørene. Som i aksjemarkedet (og her på HO) vil det være mange som mener å vite bedre. Dem om det.
mishka
28.02.2019 kl 22:10 1808

Nei, det sier de slett ikke. De sier at de selv sannsynligvis vil få store tap på leasingbiler og i allerede inngåtte kontrakter kan de intet gjøre. De kan ikke ta noe som helst "grep". Det kan derimot forbrukeren som EIER en slik bil. Den som eier en god bensin eller dieselbil kan faktisk bare velge å beholde bilen. Jo lenger de kjører den jo lavere blir avskrivningen pr. km. Den som sitter stuck er ikke forbrukerne, men bilforhandlerne som har leaset ut biler til en for høy gjenkjøpsverdi. Det å selge en god dieselbil som ingen kjøper annet enn til spottpris er sannsynligvis det verste man kan gjøre. Bilen har en langt høyere bruksverdi enn det man får betalt.

Det er ingen nyhet at Møller messer om dette. Allerede i fjor var styrelederen i Møller Mobility group ute i Kapital med lignende budskap, da om mindre behov for ansatte på verkstedene. Det er også mye "til innvortes bruk" nå som da for å skremme fagforeningene til lydighet i fremtidige nedkskjæringer.
Den nye styrelederen og arvingen, "Smedstad raddissen", Øyvind Schage Førde er nok arkitekten bak det å forhåndsvarsle i pressen.
Redigert 28.02.2019 kl 22:27 Du må logge inn for å svare
Hektar
28.02.2019 kl 22:31 1775

Er bare å ta det med knusende ro.

Synes dog synd på EV entusiaster, da særlig de som tenkte det var en genistrek å handle inn ny Tesla nylig. Den smellen disse får når de skal selge bilen er nok til å kjenne det går kaldt nedover ryggen. De som har LÅNT for å kjøpe det der... Herregud. Vil bli mange tragedier av dette, plutselig er bilen verdt mindre enn du har lånt... Ikke bare er EK tapt, men du blir skyldig i tillegg. Om du i det hele tatt klarer å få kvittet deg med bilen, det blir heller ikke så lett når 20 000 Tesla skal ut på finn.
Brit
28.02.2019 kl 22:41 1748

Selvfølgelig tar Møller-ledelsen "grep" når de erfarer at de taper hundretalls millioner på fossile brukt- og tilbakekjøpsbiler. De kalkulerer inn høyere avskrivning på nye leasingavtaler og reduserer innbyttepristilbudet på fossile biler de tar i bytte." Vi tar kraftige grep for å håndtere bruktbilsituasjonen fremover." Har du ikke lest artikkelen du kommenterer mishka?
Basse
28.02.2019 kl 22:46 1740

Møller bløffer og det er deres eneste håp
Møllers problem er alle elbilene og bensinhybridene de har leaset ut i senere års massive kampanjer
disse er ekstremt vanskelig å bli kvitt og Møllers lager av dette vokser dem over taket, bokstavelig talt

det kommer modellskifte for både Audi A3 og VW Golf i løpet av året, både e-tron og GTE kommer i ny utgave for 2020, e-Golf forsvinner for godt
uheldig at Møller vil ha et rekordlager av tilbakelevert leasing av disse utgående produktene

oppkjøperne vil ikke ha disse pre-WLTP produktene for man VET at markedet nå sitter på gjerdet til det kommer WLTP-tilpassede bruktbiler. Men stigende rente, fallende leasing/ nybilsalg og treg levering fra produsentene gjør at det vil ta en stund før de rette bilene er å få til rett pris

gode brukte dieselbiler er det god etterspørsel etter, men hva hjelper det Møller avd VW/Audi når de ikke har nok av dette på lager

unntaket er Møller Skoda, der er diesel "kongen" både på nysalg, leasing og brukt

Vi står foran et "krakk" i markedet for EV. På Finn.no stiger antallet elbiler til salg kraftig, Boblen samles der. EV som leveres etter lang venteliste legges umiddelbart ut på finn, men etterspørselen er svak. Spesielt for Tesla og Tesla-selgere er det i ferd med å bli kritisk, de har jo ikke andre ben å stå på, men det gjelder alle som forsøker å selge EV. Det blir blodig i kampen om å komme ut døra. EV = tapt EK.

Redigert 28.02.2019 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
Hektar
28.02.2019 kl 23:18 1705

Tror ikke dette vil få full effekt før vi nærmer oss slutten av 2020. Vil bygge seg opp så klart, men jeg tror at i 2021/2022 så vil det være fullstendig umulig å bli kvitt dagens generasjon av EV.

Bilbransjen må skylde på seg selv. Det er de som har pøst på med tilbud på privatleasing og mast om fordelene ved dette. De har selv satt gjenkjøpsverdien. Og de har selv valgt å skru opp tempo på å pøse stadig nye utgaver ut. I sin iver etter å pusche leasingkontrakter har de helt glemt at de da selv har bidratt til å fjerne bruktbilkunden.
Dette er ikke forbrukerens problem. Forbrukeren leverer bare tilbake bilen.
Hvis så forhandleren har lært noe siden forrige kontrakt med samme kunde så settes gjenkjøpsverdien ned når nytt tilbud skal skrives. Men da blir det fort for dyrt for kunden, som går til en konkurrent.
Vi som eier gamle dieselbiler har heller ikke noe problem. Vi kan enten bare beholde den vi har, eller selge billig og kjøpe en annen brukt tilsvarende billig.
At Møller sliter blir aldri mitt problem for jeg vil ikke ha noe med dem eller deres produkter å gjøre, men det er klart en ting de kan spare penger på er å bli enda kjipere i reklamasjonssaker. Hvis det i det hele tatt lar seg gjøre. Eiere av deres merker er vel vant til dårlig service og dyre reparasjoner uansett
SHARE-IT
01.03.2019 kl 00:00 1657

Hva Møller Bil måtte få av problemer grunnet dårlige kontrakter er deres problem. Men at de forsøker å flytte fokus fra elendig bruktmarked for EV til diesel er jo nesten svindel. De rir sin egen hest selvsagt og vil ha ned innbytteprisene og tjene mer fremover. de burde mannen seg opp og stått oppreist for fossilbilene som jo har gjennomgått fantastiske endringer, til det bedre. E-bilpolitikken i Norge er til å grine av, eller skal vi si le. Helt idiotisk om klimaforandringer er målet. For lokal forurensning er det bra, men det er jo lite problem (satte grenseverdien viser seg jo å være det). Kom til Østen, jeg er der nå, så ser en hvor det bør settes inn tiltak om det er klimaet en er bekymret for. Det ville betydd mye mer om de ga gratisbillett her til utskifting av esksospyende gamle vrak.
Magasaki
01.03.2019 kl 01:08 1606

Barn og unge tar klimaet på alvor. De ofrer en hel dag uten undervisning. Politikere tør ikke ta de nødvendige grepene. Det er en stor feil. Da øker oppslutningen om de partiene som tar miljøet alvorlig. Dette ser vi nå. Landet har alt det trenger, men miljøet lider og har det ikke bra. Det kan bli verre også sier forskere. Spesielt om vi ikke tar de grepene vi skal gjøre for å ta klimaet på alvor.

mishka er redd min tankegang. Det burde han ikke være. Han burde nemlig være livredd sin egen som står ovenfor snart tidenes alvorligste utfordring og han ikke har planer om endring av gammelt tankesett, er villig til eller har nye løsninger på den.. Global oppvarming. Hva hvis det ikke bare er sprøyt, men reelt og det heller ikke er så lang tid igjen på å begrense eller stoppe den? Da kan det være lurt å gjøre noen grep. Forby privatbilisme, cruise båtene, flere flyreiser og hele verden må lage nye radikale klimaplaner basert på vår vilje til omstillinger.

De unge er klare og villige.

https://www.nrk.no/troms/skolestreik-flere-steder-i-landet_-1.14451976
SHARE-IT
01.03.2019 kl 01:56 1583

Magasaki, jeg tror de fleste tar miljøet på alvor. Det er sammenblandingen av utslipp, klima, forurensning og miljø mange stiller spørsmål ved. Mange godtar ikke de noe lettvinte konklusjonene som er trukket og som i stor grad er tilbakevist. De unge er lett påvirkelige. Derav deres entusiasme og ære være dem for det. Men det tilsier ikke at de har rett i alt for det. Det blir for enkelt å bruke det som argument. Nå er det mangt som begrunnes som klimatiltak uten at en har peiling på reell effekt. Eks.vis bruken av penger i Norge på e-biler som subsidierer stort sett de rike hvor midlene åpenbart kunne fått mye større ønsket effekt ved annen anvendelse om det er miljøeffekt en tror på og ønsker å oppnå. Problemet med politikken nå er at de små, vanlige bileiere og forbrukere flås i miljøets navn, mens de store "synderne" gjøres det lite med. Eks.vis shipping, tungtransport, metallverkene, industriproduksjonsbedrifter osv. De færreste vil ha forurensning så sett inn tiltak der det monner. Mye har da også gått riktig vei, med rene vann, sjøer, osv. Hva om Norge som stor sjøfartsnasjon, og rik, tok ledelsen i bekjempelsen av plastansamlingene i havet heller enn e-biler? Det tror jeg ville møtt mye større forståelse.
mishka
01.03.2019 kl 08:56 1499

Det jeg mente er at med eksisterende kontrakter kan de ikke ta noe grep. Det er opplagt at nye kontrakter på leasing vil bli langt dyrere. Men at dette er et salgssignal for den som sitter på dieselbiler er feil. For eieren av en diesel eller bensinbil kan faktisk bare sitte rolig i båten og i løpet av få år ha hatt et rimelig bilhold om ikke apekattene på stortinget finner på noe fanteri med nye avgifter på bruk.

PSI investor sier som vanlig det helt opplagte og fornuftige.

Kort oppsummert hvem som er vinnere og tapere:
Bilforhandlerne er de store taperne og vil måtte ta store tap.
Den som ikke har cash og leaser nye biler er også taper og vil får et langt dyrere bilhold i fremtiden om man fortsetter å lease.
Den som er i markedet som førstegangs-kjøper av bruktbil som skal beholdes lenge er vinneren.
For den som skal bytte brukt mot brukt spiller det liten rolle. begge har sunket mye i pris.
For den som kjøper nytt og skal kjøre bilen helt ned spiller det ingen rolle.

Dette problemet gjelder ikke bare Møller. Det rir hele bilbransjen som et mareritt.
Det vi nå opplever er at man i Norge får en avskriving på bruktbiler som ligner på det tyske markedet. Det betyr halv pris etter 3 år og 45K.km.
Forskjellen er bare at i Norge blir dette mye dyrere i kroner enn i Tyskland på vanlige biler pga at Norge har avgifter.

Det vi opplever er ganske enkelt at ingen vil ha bruktbil uansett elbil eller vanlig. Svært mange har ikke økonomi til annet enn leasing fordi både boliglånet og kredittkortet er "maksa". Og som kjent er det dyrt å være fattig.
Det er fint at Møller går ut med dette. Vi som kjenner blårussen i bilbransjen på gangen vet at regninga må forbrukerne til slutt plukke opp og
det er sannsynligvis ikke bare innbyttepriser og nybilpriser som får svi. Jeg tipper vi snart skal se 2000 kr. timen på et merkeverksted.

Den som har en leasingbil som de synes er god kan jo bare be om å få kjøpe leasingbilen. Firmaet jeg eier gjorde dette med en varebil for noen år siden og det var åpenbart at BOS hadde regnet hjem en lav restverdi for vi fikk kjøpt den for 30K under det tilsvarende ble solgt for på finn.no
Bilen har vi fortsatt og den har nå rullet 110K.km. og går på 7. året uten noe problemer. Rimeligere bilhold skal man lete lenge etter.
Redigert 01.03.2019 kl 09:00 Du må logge inn for å svare
.777.
01.03.2019 kl 19:24 1424

Du er sånn passe konform og dreven i dobbelttenkning når du frykter varmere klima samtidig som du fryser bjellene av deg.
.777.
01.03.2019 kl 19:31 1415

For ikke å snakke om størrelsen på egoet til de som ved hjelp av diverse tiltak mener å kunne stabilisere og fintune det sykliske klimaet.

Til opplysning finnes det byer på havbunnen og sjøfossiler i fjellene, men sånne bagateller reduserer tydeligvis ikke planøkonomenes tro på egne ferdigheter.
Hektar
01.03.2019 kl 20:36 1368

Bananer på nordpolen
Brit
01.03.2019 kl 23:02 1323

OK - løsningen for alle dieselbileiere, nå når ingen lenger vil ha bruktbilen deres, er altså å beholde bilen til den ikke lenger går gjennom EU-kontrollen. Bortsett fra av miljø- og sikkerhetshensyn er dette ingen dårlig tanke. Landets verksted-eiere og ansatte klapper sikkert i hendene for løsningen. Men økonomisk vil det, som vi hører, være den rene sparebøsse i forhold til å ta avskrivningen på feks en ny elbil.

Om dette er den optimale løsningen for bilinteresserte som er used to å bytte bil oftere enn mobiltelefon får de svare på som har den tilbøyligheten.
plaff
01.03.2019 kl 23:06 1313

Kan også velge å se på det på den måten at en kan gjøre grisefine bruktbil-kjøp om et par år.
Hektar
02.03.2019 kl 00:21 1277

Krangles mye frem og tilbake og elbil eiere er eksepsjonelt aktive i diskusjoner. Fordi det er noe de tenker mye på, det er noe som gnager og det er noe som skaper angst. Og det er forståelig. De fleste av oss er fornøyd med å vente og se, men elbil eierne føler de må legge inn innsatsen her og nå, de må overbevise folk her og nå.

Mitt råd til de som ikke er bitt av basillen er vent og se. Ta en kikk på finn.no i 2020 og 2021. Eier du elbil, ta frem regnearkene dine hvor du har lagt inn time på time for å forklare deg selv hvorfor du er et geni. Og trekk fra et verditap du vil slite med å innrømme. Jeg misunner ikke den følelsen du vil få i det øyeblikket.
mishka
02.03.2019 kl 10:20 1144

https://e24.no/bil/leasing/analytiker-og-forbrukeroekonom-slaar-samme-alarm-leasingbilene-faar-bred-skrens-inn-i-2019/24571278

Det er omtrent ingen grense for hvor langt en bil går hvis den får bra vedlikehold. Og for den som ikke har ti tommeltotter og er "halvmann-hipster" fra løkka så behøver det heller ikke å koste all verden. Den som nå får mindre kjøpekraft er de som ikke har egenkapital til brukt- eller nybil og må lease. Og ofte er dette de som lever på "havregrynbudsjett" fra før.

For den som lever godt med bruktbil er markedet for tiden litt "disneyland og julaften" på en gang.
Hehe, halv pris for en 3 år gammel leasingbil med 45K. km. på telleren betyr rimelig bilhold.
Her er regnestykket som viser hvor dyrt det er å være fattig:
Bilpris 500K. Etter 50K. km. og 3-4 år kan den plukkes opp for 250K. Første eier har hatt avskriving på Kr. 5 pr. km.
Neste eier kjører bilen til den har gått 300K.km og så vraker den. Avskriving kr. 1,- pr. km.

Folk flest tror at det vil rase på med urhorvelige verkstedregninger nå bilen passerer 100k. km., men det stemmer i de fleste tilfeller ikke på nyere biler.
Er selv på vei mot 300K.km og 10 år med konas "riskoker". Skifte av rustne bremsekiver bak annet hvert år og 1 gang skifte av stab.stag i tillegg til vanlig service er så langt fasiten.
Redigert 02.03.2019 kl 10:22 Du må logge inn for å svare
Hektar
02.03.2019 kl 10:39 1133

Kjøpe nybil kan være økonomisk gunstig om de rette forholdene er til stede. Men det krever at man går 10-20 år tilbake i tid når problemene etter utløpt garanti var mer fremtredende enn dagens modeller.

Kjøpe helt ny bil er for idioter, folk med mer penger enn vett. Jeg sliter ikke med økonomien, men kjøpe ny bil med mindre det er snakk om noe spesielt og sentimentalt vil aldri bli aktuelt for min del. Den taper 20-30% av verdien når du kjører den ut fra parkeringsplassen.

Pluss at jeg var opplært av min egen far til å drive bilhandel. Mannen skiftet bil som andre skiftet sko. Jeg husker godt da jeg var ung student og ikke var hjemme på tre måneder, jeg og far var den gangen avsted og kjøpte oss hver vår bil hos samme forhandler - mot innbytte. Da jeg kom hjem etter tre måneder hadde far byttet bil hele 4 ganger. Trengte en varebil fordi han skulle frakte noen lass med diverse ting, så fant han ut varebilen var for stor og kjedelig og da var det caddy, men så var han ferdig med å frakte det han skulle så da var det tilbake til en vanlig stasjonsvogn, men så var det noe å transportere igjen og da ble det pickup og når jeg var hjemme sa han "fanken at jeg solgte caddyen".

Det er liksom noe med moroa også. Selve handelen er jo det morsomme, bilen er da ikke så farlig med i det store og hele. Men, det er ikke alle som har fått dette inngravert i systemet sitt. Selv om jeg er en "yngre" fyr så er det noe gammeldags med bruktbilhandel som jeg aldri kommer meg unna.
Brande_n
02.03.2019 kl 23:34 1021

Det selges (leases) biler for å øke salget. Det blir som med klesbutikker - bruk og kast. Da blir det en haug med rot, for mange biler i markedet, og noen må på en måte ta tapet osv.. Det samme vil skje med elbilene... prisene faller fordi bilsalg som leasing hausses opp og det blir for mange biler i markedet

https://www.msn.com/nb-no/motor/nyheter/slår-alarm-om-leasingbilene/ar-BBUhCMR?ocid=spartanntp
Redigert 02.03.2019 kl 23:52 Du må logge inn for å svare
Brit
03.03.2019 kl 11:58 932

Det blir interessant å se hvordan 1) betydelig høyere leasingpriser, 2) innføring av gjeldsregister (5-gangern) og 3) forhandlernes behov for å realisere tsunamien av delvis usalgbare fossilbiler, vil slå ut i markedet.

1) Betydelig høyere leasingpriser vil i kombinasjon med 2) føre til kraftig fall i nybilsalg finansiert gjennom leasing. Ettersom 5-gangern også vil føre til at færre får lånefinansiert sitt nybilkjøp vil nødvendigvis nybilsalget måtte falle.

3) Forhandlers behov for å realisere tsunamien av tilbakekjøpsbiler vil få hjelp av at nybilsalget faller samtidig som folk fortsatt vil ha behov for en nyere bil. Og i nødens stund spiser selv fanden som kjent fluer - i dette tilfellet i form av billige, brukte fossilbiler. Markedet ordner som vanlig opp.
mishka
03.03.2019 kl 12:56 900

Helt riktig beskrivelse av Brit.
Dette tror jeg bilimportørene generelt og Møller spesielt har tenkt på. Det nye nå blir ren leie (ikke tradisjonell leasing). Hørt om Møllers nye baby HYRE?
Det er en slags leie hvor man bare betaler et månedlig beløp og Møller fikser resten. Enkelte store tyske forhandlere har begynt med det samme. Og det de reklamerer med er at du en gang eller to i året kan bytte bil. F.eks. cab om sommeren og suv om vinteren. Dette gjør at de ikke er avhengig av å selge bilen når leasingen-perioden går ut etter 3-4 år. Og gjett hva de gjør når bilen begynner å bli sliten og ikke så attraktiv å leie heller? Jo da fortsetter de å leie den ut i det de kaller "fremvoksende økonomier" eller det som på ærlig språk kalles shithole countries. Dette vil bli den nye Thorn leie-TV for den som har levd en stund og husker det fenomenet. TV-en kosta til slutt 25 lapper bare man hadde leid den lenge nok. Som alltid er det dyrt å være fattig. Tipper Møller har inkludert sine forhandlere i Baltikum i disse planene.

Og grunnen til at dette går er ikke at folk driter penger. Det går rundt fordi det er en helt enorm "luksusfelle" der ute i det norske samfunnet med en helt enorm oppblåst forbruksgjeld. Det er et dårlig tegn i tiden når obskure kredittkortfirmaer hyrer inn somaliske ungdommer til sommerjobb med å stå i døra på Stovnersenteret å pushe kredittkort på folk som omtrent må signere med fingeravtrykk.

Som alltid er det slik at cash is king. Blir spennende å se hva man kan få pent brukte Passater for i tiden som kommer. Jeg følger faktisk konkursene i Brønnøysundregisteret daglig. Det er nesten ikke en dag nå uten at en eller annen som driver med bruktimport av biler konker.
Møller greier seg uansett for de har bransjens dypeste lommer og enormt med gamle penger saltet ned i bl.a eiendom.
Redigert 03.03.2019 kl 12:57 Du må logge inn for å svare
Brit
03.03.2019 kl 13:13 878

Ja, hvis løsninger ala HYRE omgår 5-ganger inntekten-regelen kan det bli populært, og mye av tsunami-problemet løser seg da forhandlerne kan benytte tilbakekjøpsbilene i den virksomheten. Markedet finner alltid løsninger.
Gnomen
03.03.2019 kl 14:06 851

Ingen kjøper vel brukte Møller-biler? De står jo bare på verksted eller jukses med. Man kjøper jo bil for å bruke den uten feil eller mangler......
mishka
03.03.2019 kl 14:09 847

En greie med Hyre er også at folk flest kan leie ut bilen sin i dette systemet.

En leasingkontrakt regnes vel ikke som gjeld. Det står jo ikke i ligningen i det hele tatt da bilen jo eies av utleier. Eller, kom jeg på, jeg har bare erfaring med bedrift som leier, men det må jo være sånn privat også?
mishka
03.03.2019 kl 14:31 825

Nei, men bankene spør alltid en privatperson om de leaser noe når de skal vurdere en lånesøknad.
Brit
03.03.2019 kl 15:12 801

Tipper at en leasingforpliktelse vil måtte registreres i Gjeldsregisteret dersom registeret skal være troverdig. Det kan ikke være slik at du kan lease i hytt og pine og med det omgå 5-ganger inntekten-regelen.
Brit
04.03.2019 kl 10:36 594

Apropos leasing og Gjeldsregister. Leste nettopp i FA hva som skal registreres i Gjeldsregisteret. Det er utelukkende usikret gjeld. Da går all form for leasing og selvfølgelig boliggjeld utenom. Fortsatt fritt frem for å lease den bilen du aldri ville hatt råd til å kjøpe. Eneste kvalifikasjon som kreves er at du kan skrive navnet ditt.