Elbil er vel skikkelig lavstatus?


Hva sier egentlig en elbil om deg som eier?

Enten har du kjøpt den fordi du har dårlig råd, fordi du er gjerrig, fordi du er klimahysteriker, eller fordi du desperat prøver å være PK.

Det hotteste nå er MB Gelenderwagen i AMG versjon. Den viser at du har råd til å kjøpe og kjøre rundt i en nærmest ubrukelig bil til 2-3 millioner, og at du blåser en lang marsj i hele klimahysteriet og hva som er PK. Da er du sjef.
Magasaki
17.02.2019 kl 11:54 2018

Biler er ikke status lenger. De er helt ut blant urbane mennesker. Skaff deg en utdanning.
Bertelli
17.02.2019 kl 14:59 1936

Ja skaff deg en nesten ubrukelig bil til 2-3 mill. Kanskje du burde tenke over dine verdier.
.777.
18.02.2019 kl 10:03 1755

Denne tråden handler ikke om meg og mine personlige valg, den handler om hva som er hot or not.

MB Gelenderwagen AMG er hot, elbil er not.
.777.
18.02.2019 kl 10:09 1739

Min personlige mening var at Tesla Model S var en pen bil da den kom. Jeg prøvekjørte men slo det fra meg som firmabil da det Ikke var mulighet for leasing den gangen.

I dag når jeg møter 20-30 stykker på en liten kjøretur, får jeg nesten en litt sånn guffen Sovjet aktig planøkonomi-følelse av det. Spesielt når jeg kjører forbi og ser dem stå der på ladestasjonene.
rockpus
18.02.2019 kl 10:09 1733

"MB Gelenderwagen AMG er hot, elbil er not."

Det avhenger av hvem du spør. "Som man roper i skogen får man svar."
Zorin
18.02.2019 kl 10:24 1702

Når jeg ikke tar lyntoget inn til kontoret i sentrum kjører jeg Tesla. Med unntak av den gjengse rednecker som typisk kjører Dodge og andre amerikanske bensinslukere så blir jeg sett opp til. Her er en som kjører standmessig mens han tar vare på miljøet! Egen parkeringsplass har jeg også fått sammen med de andre Teslaeierne.
.777.
18.02.2019 kl 10:55 1669

Problemet er jo at alle vet at du kjører elbil for å spare penger. Enten har du altså ikke råd til ordentlig bil, eller så er du for gjerrig til det.

Uansett hva som er tilfelle av ovennevnte, begynner det å bli etablert et generelt syn på elbileiere som snyltere som hverken vil betale for parkering eller drivstoff.

Alle er sikkert ikke snyltere men det er jo en del som tar seg til rette og lader bilen i alle utendørs stikkontakter de finner, og dette legges selvsagt merkes til, og snakkes om.
.777.
18.02.2019 kl 10:59 1658

Det VAR kult i en periode, men etterhvert som ladekøene har vokst, har verden og trendsetterne gått videre.

Det oppfattes altså ikke som kult å stå i ladekø i timesvis for å spare noen hundrelapper.
.777.
18.02.2019 kl 11:05 1641

Jo. Bil ER status, OG damemagneter, men du må ha rette bilen.

Nei. Bil er kun ut blandt konforme kommunisttopp-tilbedere.

Nei. Trendsettere er mer opptatt av å stå øverst på inntekts og formuestoppen, enn å ha et diplom på veggen.

Trenger ikke rare utdanningen for å skjønne at det å bo i en stor by ikke er bra for helsen og økonomien din. Selv ned alle bilene borte, vil forurensing i byen være mye høyere enn på landet. Byene er overbefolket med høyt stressnivå, og boligprisene er latterlig høye. Jada, slik velger folk med høy utdanning å bo 😂 ...i følge Magasaki.
Luna
18.02.2019 kl 11:14 1626

Er det voksne mennesker som skriver slike innlegg? Jeg synes liksom det oser så "ungdomsskole -kjekkas" av det.
Det finnes kanskje voksne med så grunne verdier, men snakker de virkelig høyt om det? Selv på et anonymt forum så må de jo se hvor patetisk det lyder. 🤣
.777.
18.02.2019 kl 11:20 1615

Jeg bare sier det som det er Luna. Men for all del, bruk gjerne meg som skyteskive, når du skal ta budbringeren.

Biler er vel både det ene og det andre ut fra hvem du spør.

Men for de fleste representerer bilen frihet, valgmuligheter og tidsbesparelse. Og for veldig mange er den i tillegg en følelse av luksus og vellykkethet, og for ganske mange gir det en lykkefølelse å vaske og polere bilen på søndag morgen, å stå der og beundre en ren og polert bil gir f.eks meg mye mer enn hvilken som helst lykkepille.

At noen fabler om at vi i framtiden ikke skal eie egen bil men leie/bestille en selvkjørende bil eid av er stort firma er tull, selvsagt vil det være noen som velger en slik løsning, men det er klart at iallefall de fleste menn vil ha et sterkt ønske om å eie bilen selv.

En selvkjørende bil som folk bruker som søppelkasse og som ikke blir vasket annet enn av såkalt «profesjonelle» er heller ikke noe som vil fungere i lengden, disse bilene vil være konstant skitne fordi de som bruker de vil ha null interesse av å holde bilene vedlike, og de vil derfor ha mye kortere levetid og koste mye mer i avskrivning.


Har du vært med i TV-serien Wunderland?

Så du mener alle bilinteresserte er rånere.

Som å si at alle som er interesserte i arkitektur liker å bo i campingvogn.
Magasaki
18.02.2019 kl 14:00 1505

Jeg er så enig. 777 og Fjordgubben er så barnslige. Helt utrolig argumentasjon av "voksne" mennesker. De mener all motstand mot bilisme er kommunisme selv når det er påvist at luften blir bedre uten så mange biler. I Oslo har reduksjonen vært en suksess. Mange av Oslo's innbyggere gleder seg over det. Dessuten er det et ganske fritt og fint liv uten bil og bilisme. Det er faktisk helt toppers.😄

Du tangerer kjernen her:
Biler er vel både det ene og det andre ut fra hvem du spør
...for de fleste representerer bilen frihet, valgmuligheter og tidsbesparelse.

Helt enig i det, og det får jeg akkurat like greit med strøm som med bensin og diesel, i tillegg får jeg gleden av å kunne bruke et par tusen ekstra i måneden på noe helt annet.

Lykkefølelsen for meg ved å vaske og polere bilen er akkurat den samme som ved å vaske opp og vaske gulv - negativ.
rockpus
18.02.2019 kl 14:14 1488

Jeg har aldri eid en elbil, men når jeg leser tråder som dette blir jeg virkelig inspirert til å sørge for at min neste bil blir batteridrevet!

Dersom du får samme lykkefølelse av å vaske gulv som å vaske bil er det selvsagt helt ok det, men du har altså ikke noen interesse for bil.

Enten det eller du har en bil som du av en eller annen grunn er misfornøyd med.

Ganske mange menn har en genuin interesse for biler.

Her i UK er det et helt annet miljø for klassiske biler enn i Norge, selv om endel nordmenn også har denne interessen er den nok betydelig større i UK, prisene på klassiske biler har gått opp sterkt de siste 5-10 årene, såpass mye at mange kombinerer bilinteresse med økonomi og bruker klassiske biler som investeringsobjekt i tillegg til hobby.

Det var et innlegg til trådstarter. Ikke til deg.
Måten trådstarter ordlegger seg så...ja. Han er en råner.
Redigert 18.02.2019 kl 14:45 Du må logge inn for å svare

Tviler på om 777 er råner, at han sier at bil er status og damemagnet er muligens et litt ekstremt synspunkt men ikke uvanlig.

For oss som er genuint interesserte i bil er status og eventuell damemagnetbiten underordnet.

Kjører f.eks selv stv selv om «moten» er ekstremt opphengt i SUV, og jeg har fått med meg at spesielt mange damer av en eller annen grunn misliker stv, men det driter jeg totalt i.

Dersom kona vil skilles pga valg av bil så har man nok valgt feil kone.
.777.
18.02.2019 kl 16:38 1388

Jeg skjønner at sannheten kan være både hard og brutal. Spesielt når den ikke pakkes pent inn i pyntelige fraser og 39 runder rundt grøten. Vi kan derfor godt si at jeg er en barnslig råner, hvis det kan trøste dere litt.

Bedre å være råner enn å stolt uttaler at man «ikke er interessert i bil», som om det er noe å skryte av.

Å være råner er iallefall en ærlig sak, selv om de fleste rånere tross alt vokser fra seg de verste faktene.
.777.
19.02.2019 kl 07:52 1248

«Men for de fleste representerer bilen frihet, valgmuligheter og tidsbesparelse. Og for veldig mange er den i tillegg en følelse av luksus og vellykkethet, og for ganske mange gir det en lykkefølelse å vaske og polere bilen på søndag morgen, å stå der og beundre en ren og polert bil gir f.eks meg mye mer enn hvilken som helst lykkepille.»

Det var fint sagt av Fjordgubben. For mange representerer bilen først og fremst frihet. Det er nettop derfor den er så høyt elsket av noen og sterkt hatet av andre.

Bare det å vite at den blankpolerte bilen står klar i garasjen hvis man plutselig får et innfall om en tur til Tyskland, eller en tur til Frankrike. Tenk på den frihetsfølelsen det gir. Det er jo ikke rart at enkelte får helt fnatt når de tenker på hvor frie bileierne egentlig er.

Det minte meg om at jeg nylig lå bak en sånn ny elektrisk Jaguar SUV som konsekvent lå 15 km/t under fartsgrensen. Helt sikkert for å spare strøm nok til å rekke frem til neste ladepunkt. Hvor fri er du da liksom? Jaguar emblemet burde vært byttet ut med en sau.

Jeg skjønner godt at trendsetterne har gått videre, for å si det sånn.
Domus
19.02.2019 kl 08:18 1228

Kjøper du en bil til 2-3 mill som du selv mener er ubrukelig fordi du etter egen mening anser dette som hot, er du absolutt ingen sjef. Du er ikke i vater.
For øvrig skriver du at man ikke skal ta budbringeren. Det blir jo et problem så lenge du bringer dine egne prepubertale meninger til torgs.
Hva gjelder elbil eller ikke så er det jo der friheten ligger. Om jeg skulle ønske å spare penger på bilbruk og heller bruke disse på annen luksus, hvor er problemet. Om du ønsker å ha den ubrukelige bilen din nypolert i garasjen, ønsker andre kanskje å ha feriestedene sine i varmere strøk i tipp topp stand.
Ha en elektrisk dag 😉
Redigert 19.02.2019 kl 08:45 Du må logge inn for å svare

Når bilen blir damemagneten så er man lagt ute på viddene.
Det er jo bedre at man selv er magneten og ikke bilen.
Damer som går etter bilene er lite å samle på.
.777.
19.02.2019 kl 09:02 1178

Jeg personlig hverken har eller skal ha en Gelenderwagen AMG. Hvor vanskelig er det å forstå at jeg skriver om hva som er hot or not blandt trendsetterne, og ikke om min egen bil. Det er da voldsomt til personfokus det har blitt her på forumet i det siste.
.777.
19.02.2019 kl 09:04 1174

«Når bilen blir damemagneten så er man lagt ute på viddene. Det er jo bedre at man selv er magneten og ikke bilen.»

Det beste er kombinasjonen.

«Damer som går etter bilene er lite å samle på.»

Ja, sånn er det ikke med damer som går etter utseendet.

PS: at damene skal samles på var dine ord, ikke mine.
Redigert 19.02.2019 kl 09:09 Du må logge inn for å svare

Det er vel ikke alle som har plass til en sånn damesamling uansett, kona blir sikkert sur og greier også
.777.
19.02.2019 kl 09:14 1154

Ja jeg stusset over det jeg også, at han skulle samle på alle damene....det hadde ikke jeg orket...

Nei, gitt. Da samler jeg heller på biler.
Redigert 19.02.2019 kl 09:24 Du må logge inn for å svare
.777.
19.02.2019 kl 09:59 1136

Nå gir ladingen mer angst enn rekkevidden...

Var det ikke dette med frihet og glede som var hele poenget med privatbilen?

https://www.dinside.no/motor/ikke-lenger-rekkevidden-som-gir-angst/70098987

Uff a mei :-(
.777.
19.02.2019 kl 10:05 1131

Tenk deg en date med ei sprek babe full av rekkevidde OG ladeangst. Når du står der i ladekøen og prøver å holde humøret hennes oppe, og så kommer det en trendsetter i perlemorshvit AMG Gelenderwagen kjekt inn på bensinstasjonen og kjøper det han skal, for deretter å forlate stasjonen med et brøl. Og så står du fremdeles igjen der i køen, fordi du absolutt skulle spare noen hundrelapper i bensin i måneden...hva tror du baben tenker da, innerst inne?

he he men i alle fall så kan man jo da gå inn og kjøpe en hamburger til dama mens man venter
Og nå er det jo sånn at når man sammenligner hva som er mest miljøvennlig av sånne plastkasser og biler så bør man ta med alt. Absolutt alt.
SÅ: Hvis bruk av elbil fører til større kjøttforbruk...
Domus
19.02.2019 kl 12:32 1064

Oops, glemte at det er .777 som er trendgeneral og bestemmer hva som er hot eller not her i verden.
For øvrig er det jo trist å måtte ha damemagnet for å få dame, men du om det, .777
Til slutt kan det jo hende at baben i ladekø har lyst på litt attåt i bilen mens man likevel venter. Kan hende det frister mer enn x antall kilometer langs veien...
joni
19.02.2019 kl 13:16 1035

Petrolheads kjører nonstop må vite. 200 mil uten pissepause. Snittfart 150 km/t selvsagt. Patetiske Tesla-førere sløser vekk opptil flere timer på samme strekket med lading. Tid som bedre kan anvendes til trolling på HO og i andre kommentarfelt.
Boss 99
19.02.2019 kl 13:19 1032

Å kjøpe El.bil bare beviser at du er helt dust og liker å kaste bort pengene dine.
joni
19.02.2019 kl 13:21 1029

Du er elbileier selv da forstår jeg.

Saken er, at dersom du er rik og kjører Ferrari så står damene i kø omtrent uansett hvordan du ser ut, det er realiteten.

Heldigvis slipper de fleste av oss å bruke bilen til å dra damer, men dersom noen trenger å gjøre det er det helt greit for min del.

Når det gjelder Tesla Model 3 så tviler jeg sterkt på om denne er brukbar til å dra noe som helst, hverken campingvogn eller damer, er du stygg i trynet vil Tesla 3 bare gjøre deg enda styggere.

Tesla 3 minner meg om en litt eldre Mazda utvendig, og innvendig er den jo dørgende kjedelig. Ett stort nettbrett erstatter vel alt av instrumenter, og det ser ikke pent ut i mine øyner. Mulig den yngre generasjon synes det er flott, og det er jo de som skal ta over verden.

Nei «de unge» vet ikke hva de vil så når de etterhvert får mer erfaring og oversikt vil de finne ut at østblokkdesign ikke er noe å trakte etter.

Det blir det samme som at mange unge befinner seg langt til venstre politisk, men når de får en god jobb og begynner å tjene penger endrer de synspunkt så fort som bare det.
Redigert 19.02.2019 kl 15:17 Du må logge inn for å svare
Stephen
19.02.2019 kl 15:29 944

Bil med dildo drivstoff; nei takk

Mvh Stephen

"For mange representerer bilen først og fremst frihet.
Nettopp derfor er den så høyt elsket av noen og sterkt hatet av andre".
Farken det var godt sagt, .777.
mishka
19.02.2019 kl 15:40 909

Tesla 3 har da slett ikke noe østblokkdesign. Den har et rent og minimalistisk design som de fleste unge mennesker i dag liker. At dette endelig når bilbransjen også er bra. Minner om da de første iphonene kom. Med ett så en Nokia veldig 1990 ut. Designet på Tesla 3 hadde jeg gjerne tatt bare den hadde vært brukbar til min bruk. Enkel å rengjøre inni er den sikkert også uten for mye kriker og kroker.

Tenkte mest på interiøret, i likhet med østblokkbiler ser det veldig trist ut, men greit, det minner vel mer om skandinavisk minimalisme. Noe som er greit i et moderne kjøkken, men etter mitt syn ikke i en bil som tross alt skal være funksjonell i tillegg til å se bra ut.

På utsiden ser den bare ut som hvilken som helst koreansk bil, bortsett fra fronten som er stygg.

Og når det gjelder brukervennlighet er det ikke slik at en stor skjerm kan erstatte alt av knapper, når jeg justerer noe i min bil er det meste bare et tastetrykk unna, ikke slik når man må gå gjennom flere menyer og man må ta blikket av veien ikke i et tredjedels sekund men flere ganger opp mot et sekund av gangen.

Sikkert billig å produsere i lengden, men håper virkelig ikke dette blir akseptert av folk flest slik at vi til slutt må akseptere disse skjermene i alle biler, trafikksikkerhet burde også være et moment da mange rett og slett ikke klarer å gjøre to ting på en gang uten å kollidere.
Redigert 19.02.2019 kl 16:44 Du må logge inn for å svare
mishka
19.02.2019 kl 19:04 822

Skal være enig med deg om brukervennlighet. Touchskjerm i en bil i bevegelse er noe kjempedritt. Det er derfor alle premiumbiler i dag har en touchpad ergonometrisk riktig plassert akkurat der høyrehanda lander på midtkonsollen. Man får da støtte for albuen også når man bruker den og slipper å sitte og veive opp i løse lufta på en touchskjerm. Egne knapper for varme og ventilasjon foretrekker jeg også. Men rent og ryddig ser det ut det skal Tesla ha. Og jeg tipper det meste kan styres med stemmestyring. Det er greia nå også hos tyskerne. Bare se reklamen for nye MB A-klasse med det teite kvinnfolket som er som snytt ut av Paradise hotel som maser om "Hey Mercedes get me a burger".

Ellers er det en megautblåsing mot alt av elbiler signert Kent Andersen på Document i dag. Han snakker som vanlig med ganske "store bokstaver", men god underholdning er det. Litt Basse her på forumet på turbo.

https://www.document.no/2019/02/19/innsigelser-mot-elbil-oker-hva-skjer-med-verditap-og-livslengde/

Jeg har stemmestyring i min bil, og det fungerer, men jeg ser ikke helt poenget da det går mye fortere med en kjapt trykk på en knapp, så jeg har aldri brukt stemmestyringen bortsett fra når jeg testet det ut.

Muttern hadde stemmestyring i bilen allerede på 70 tallet, farsan var sjåfør og lystret som bare det
really
20.02.2019 kl 07:19 607

Så småkalibergutten trenger bil for å dra damer? Det ante meg. Det oser dårlig selvbilde av det han skriver.

Men etter dessverre å ha lest denne tråden må jeg si at nå blir det elbil, bil er jo uinteressant bortsett fra at den kan flytte meg og de jeg vil ha med fra a til b. Og det gjør jo elbiler aldeles utmerket. I tillegg til å være hot. Hvilke andre biler selges til overpris på Finn? Ikke Tesla da, jeg vil jo ha en bil der en kan få service.