Strongpoint nr. 2-19 Klar for vekst


* Ny partneravtale med Harting Systems.
* Ny salgskanal/konsept med Road Runners i Spania.
* Pricer med knalltall og rapporterer at mesteparten av ordrereserven er i blant annet Norge.
* Produktene og produktkvaliteten til Strong er ledende. Blant annet var det kun Strong som ble kvalifisert til å levere sikkerhetskofferter til SBERBANK. Alimerka i Spania gikk først til konkurrent, men snudde da kvaliteten ikke var god nok og Strong landet en flott ordre.
* Flere små og mellomstore kontrakter i det siste med Pricer til Baltikum med stort potensiale.
* Butikkene MÅ få mer effektiv logistikk og her har Strong flere løsninger. Netthandel med utkjøring er ikke lønnsomt. Det er vel kun en aktør som går med overskudd i Sveits og de leverer ut med posten?
* C&C har mottatt stor heder og ære og har da landet flotte ordrer i Sverige allerede samt en gigantisk rammeavtale i Russland som det kun har blitt levert småtterier på enda.
bernes
16.03.2019 kl 14:51 2967

Kinesere liker luksus. Dra innom et parkeringshus i shenzhen og det er mest Audi, MC, Volvo etc.
Dra på en finere restaurant og de spiser ikke ris.
Ekornes kommer i samme kategori.
Redigert 16.03.2019 kl 18:11 Du må logge inn for å svare
Collin
16.03.2019 kl 17:06 2921

Helt korrekt Bernes, og om du får ris så er det en egen rett. Kinesere elsker vestlige varer. Bare muligheter.
LeifH
16.03.2019 kl 19:37 2863

Nå skjønner de at partnere er kjempe. Hvem selger mest pricer år etter år, dette kan like godt skje med strong sine produkter.

Forrige ukes endringer på topp 50.

Volumet er fortsatt lavt, så de store endringene uteblir, men tar med det som er:

Tor Colka Evensen økte med 7 792 aksjer, og står med 400 000 totalt.
Per Einar Ugelstad økte med 400

«Øvrige investorer» økte forrige uke med 15 944


Nordnet livsforsikring AS reduserte med 11 421 aksjer
Swedbank AS reduserte med 5 200
Svenska handelsbanken AB reduserte med 4 906
Avanza bank AB reduserte med 2 000
Nordnet bank AB reduserte med 609
Redigert 18.03.2019 kl 16:47 Du må logge inn for å svare

Det kan virke som om det skal satses sterkt i Asia nå, av vår nye forhandler.
Spennende.
JosMag
18.03.2019 kl 18:24 2414

Ikke verst å hente inn ca 63 mill nok. Godt å ha et solid finansielt grunnlag. Sikkert litt surt for kursen i og med at den er satt så lavt som 0,23.

Takk for oppdateringen Trikkern.
Alltid kjekt at du legger ut tall.
Full kontroll har du iallefall 👍

Men her ser det ut til at noen vil noe.
- Og markedet er stort, når man har de rette folkene som kjenner markedet, og folket.
Redigert 18.03.2019 kl 23:13 Du må logge inn for å svare

Jeg tror det kan bli riktig så hyggelig å samarbeide med Radiant.
Nå skal det tydeligvis satses beinhardt der nede.
Det er et helt riktig grep å legge ned avdelingen som har drevet på i StrongPoint regi , å heller samarbeide med noen som allerede har et fotfeste i regionen.
Radiant har "lokal" tilhørighet og kjenner både marked og kultur mye bedre enn en en vestlig "inntrenger" ,
Dette er vel noe som er svært viktig for mange beslutningstagere vil jeg anta.

Gleder meg til de første ordrene blir meldt


Takk for interessante innlegg i det siste. Har vært litt stille fra undertegnede de siste ukene men følger med. Enig med Norviking ang. den nye distributørmodellen i Asia - det passer nok bedre. Håper at de har valgt den rette samarbeidspartneren. Datterselskaper passer bedre i Europa og Nord-Amerika med kortere avstander både geografisk og kulturelt.
Casiasia
19.03.2019 kl 07:39 2146

Den største feilen utenlandske selskaper ofte gjør i Asia er å se seg blinde på den store befolkningen. Mange selskaper tror at man automatiskt kan overføre businessen man f.eks. driver i Europa og bare copy paste i Asia. For det første er det vanskelig for et utenlandsk selskap å eie et lokalt selskap 100%, dog litt avhengig av hvilken type business man driver. Dermed må man ofte legalt ha en lokal medeier. Dette vet de lokale og posisjonerer seg deretter. Da kan man like godt finne et lokal distributør så man slipper en lokal medeier. For Strongpoint sin del så det kun tre land hvor det er et marked for Cashguard slik jeg ser det. Arsaken er kvaliteten på mynt og seddlene. I Malaysia og Singapore, samt HK(tror jeg) bruker man seddler laget av et plastlignende stoff og kvaliteten er god nok for Cashguard. Drar man til Indonesia/Thailand så tror jeg seddelkvaliteten er for dårlig. Stadig vekk får man seddler som knapt henger sammen. I indonesia tllsvarer 100 Rupiah 0.06 NOK. I butikkene får du ofte 500 Rupiah mynter teipet sammen i ruller: 10 mynter = 1000 rupiah = 0.6 NOK. Disse hjemmelagede rullene gjør det umulig for systemer a la Cashguarh å lykkes i de fleste av landene i SEA. Håper nå vi får fokus på non cash management løsningene, regionen gjennomgår en rask digitalisering på enkelte områder og der har Strong systemer som CUB kombinert med C&C, Vensafe med biometri, etc. Forøvrig er IPO artikkelen om Radiant fra i fjor sommer, det er ikke nå de hentet penger.
JosMag
19.03.2019 kl 08:54 2080

Sløvt av meg å ikke oppdage datoen ja. Det forklarer deres allerede sterke egenkapital. Får følge med på kursen litt fremover.

En annen feil vil være for en produsent av high-end B2B løsninger å ignorere Asia. Selv om mange land i Asia har lousy pengeseddelkvalitet, så vil det også endre seg etterhvert, men det tar tid. Australia introduserte polymer-sedler allerede for 20 år siden og UK gjorde det nylig. Så skal cash av alle kvaliteter transporteres. SQS konkurrenten Spinnaker leverer til over dobbelt så mange land som STRONG - de har ikke mistet troen;

https://www.spinnaker.co.uk/blog/ også Europas rikeste borgere bruker cash fortsatt i stor grad;

https://www.spinnaker.co.uk/swiss-national-bank-payment-survey/

Ønsker meg et sterkt STRONG basert på cash og ikke-cash løsninger, begge deler, takk.

Casiasia
19.03.2019 kl 09:38 2041

tipper nok at flere land går over til polymer. På Cashguard lignende systemer har Glory og Nixdorf en sterk posisjon i SEA. Tøft å være nummer tre.Krysser fingrene for Radiant.

En nr. 3 kan klatre opp til nr. 1 eller nr. 2 med de rette produktene (og markedsføringen selvfølgelig). Har opplevd selv at en outsider klatret til nr. 1. En nr. 1 kan bli lat, tilfreds, arrogant og kan hvile på sine laurbær.
Collin
19.03.2019 kl 14:05 1930

Ols: interessant lesing. Ellers takk til vår venn i APAC som forer oss med ny viten stadig vekk. Jeg tenker at når Strong stikker, så stikker den skikkelig. Vi har sett det før, så se bare å få landet en av de vi venter på nå...
Ols123
19.03.2019 kl 14:34 1902

Kolla Facebook bra fart i Sydafrika :)
tunktee
19.03.2019 kl 15:11 1876

Og 4 hos Hypermeat Hillbrow! 😃💰🔫
Ols123
19.03.2019 kl 19:41 1735

Extra intressant dock att Sydafrika står det KPML group har två cashguard som pilot :)

Spanske Telsystem slår til med CG installasjoner på brasserie og konditori;

https://www.telsystem.es/actualidad/
tunktee
19.03.2019 kl 22:32 1652

Det hagler med nyheter! Her regner det store våte ting, uff vil ikke gå ut nei.
Collin
19.03.2019 kl 22:58 1631

Hvorfor gå ut når du kan sitte i godstolen å nyte Strongtråden T? Det skjer mye positivt og kanskje vi til og med ser en positiv PW for Q1?
tunktee
19.03.2019 kl 23:25 1614

Bou ja, nå er det så mange innlegg at har ikke tid til annet enn å lese her ;)

Edit: Bare de kjappe får med seg sånt som ikke bør stå skrevet :)
Redigert 20.03.2019 kl 00:53 Du må logge inn for å svare
Collin
20.03.2019 kl 11:52 1437

Ikke sant, det er generert store mengder cash i Strong og vekst i mange år. Et dårlig år. 2017. Og, så skal vi prises som om det er over og ut og trenden er nedover plutselig? 2018 viser vekst ift. katastrofeåret 2017. 2019 begynner bra i mange markeder og hvor jeg har regnet frem at APAC vil vise sterk vekst. Like mye omsatt i Q1 2019 som i hele 2018 tenker jeg. Tyskland vokser bra, men fra lave nivåer. Spania har kanskje sett en liten topp? Men, i sum: det går riktig så godt, flere produkter å selge. EPS på 2-tallet? Slettes ikke umulig. Vi var der nesten i 2016. Lett å glemme sammen med 1.5 krone i utbytte.
På tide å rykke oppover tenker jeg.
Redigert 20.03.2019 kl 11:53 Du må logge inn for å svare
Ols123
20.03.2019 kl 18:56 1276

Sydafrika går mkt bra
100%OSE
20.03.2019 kl 21:50 1185

Da skal vi være på 59 cashguard til SA i år. Satser på at dette fortsetter.
Siste installasjon er merket FNB, lurer på om dette kan være fra tidligere levering til FNB var det 150 stk som ble levert for 2-3 år siden. Ble nevnt i en rapport at FNB fortsatt hadde cashguard på lager. Mulig med en ny bestilling på et større antall her..
Collin: Ja et par litt større så er vi tilbake der vi skal være. Er da en grunn til at vi er tålmodige:)

SA er et relativt fattig land men investerer i kostbart høyteknologisk utstyr. Dette er interessant. Er det flere slike land som STRONG muligens overser ? I flere såkalt mindre velstående land har jeg opplevd bruk av teknologisk avanserte løsninger samtidig som de har vært tatt i bruk i såkalt rike land. Man observerer «quantum leaps». Så er dette med rik og fattig veldig relativ og vanskelig å måle. Jeg holder for tiden til i Andalucía, en av de såkalt fattigste områdene i Europa men ser samtidig enormt mye skjult rikdom.
Redigert 21.03.2019 kl 09:16 Du må logge inn for å svare
Idav
21.03.2019 kl 11:25 1005

Vil vel tro at i de fattige land ,så er det enda viktigere med sikring av pengene . hvis man tenker på ran og lignende..
Men for all del helt fantastisk det de har fått til der nede, synd at det ikke er noe tilsvarende i Asia, men etter som jeg har lest og hørt så er det ikke så lett å etablere seg i asiatiske land.
Tenk bare på lønninger der nede er jo latterlig lave, og en helt annen respekt for lover og regler.
Er også redd for kopiering av vårt produkt og nye aktører kanskje kommer med noe tilsvarende.(litt høy tekning)

I Asia bør man operere med veldig gode lokale partnere og som besøkende ha en affinitet med de forskjellige kulturene. Og produkter av topp kvalitet. Jeg er ikke veldig bekymret for kopiering av CG og SQS. Det er komplekse profesjonelle produkter produsert i relativt små serier som ikke er så interessante for asiatere å kopiere. Sluttkundene har nok ikke tilbøyelighet til å kjøpe nytt, billig og uten referanser. De CG-kopiene som en har sett i Spania for eksempel har ikke fått stort innpass.
Redigert 21.03.2019 kl 13:28 Du må logge inn for å svare
Collin
21.03.2019 kl 13:28 925

Og, i Asia bør man gi insentiver til de som skal selge varene for deg. Jeg har selv erfaring derfra. Vi gikk kraftig opp i pris på produktet, for så å gi vannvittig god kickback til selgerne. Voila så 10 dobblet salget seg.



Fra Latvia.

Ny erfaring i butikker - kjøpere overtar kassererfunksjonene

http://www.la.lv/jauna-pieredze-veikalos-pirceji-parnem-kasiera-funkcijas


tunktee
21.03.2019 kl 14:10 895

Jeg mener at Sør Amerike er et opplagt område der vi kunne fått suksess med et eller flere produkter. (men regner ikke med at Strongpoint har oversett det.)
Har selv bare vært i Argentina og Chile. Førstnevnte er for så vidt et relativt fattig land, men skjevhetene er store. Der er derfor en god porsjon ran, mens man kan til en viss grad bli imponert over hvor mye som er investert i design og arkitektur på f.eks barer, kjøpesenter osv.
Chile er det første landet i Sør Amerike som blir ansett som et fullt utviklet 1. world land, men har også sin del av ran.
Uruguay er et annet velstående land, men med mye og økende kriminalitet grunnet nabolandet Brasil.
Brasil burde være en opplagt kandidat for Cashguard. Samme tror jeg gjelder Colombia og Panama der det også finnes mye penger.
Collin
21.03.2019 kl 15:05 862

Bare muligheter den dagen vi skal vokse videre T. I Singapore så sier kjæresten min at de regner 10 år for en ny aktør fra utlandet å komme inn i markedet og begynner å høste frukter. Det tar tid med relasjoner og å få tillit pluss pluss. Nå har vi referanser der borte og en mulig ny salgskanal som vil prestere? Spørsmålet er hvor høyt oppe i bunken er Strongproduktene til selgerne der borte?
bernes
21.03.2019 kl 15:12 855

Mange produsenter har erfaring at det koster for mye å beskytte seg mot kopiering.
De har funnet at det er mer smart å bruke kreftene på vidreutvikling.
Det er ikke bare copy-paste å lage en CC maskin.
Først må de kjøpe en, demontere den, analysere og lage kopi.
I mange land trengs også sertifisering. Ref SQS.
Dette tar tid.
Før produktet er på markedet har SP en oppdatering kanskje og kopi-produktet er utdatert allerede..
Hovedproblemet er hvis man flytter produkjon og utvikling til f.eks Kina. Da går det raskere å lage kopi-produker.
Mange har opplevd ved lisensproduksjon i Kina er det et sideløp fra fabrikken til kopimarkedet.
Redigert 21.03.2019 kl 15:13 Du må logge inn for å svare
Collin
21.03.2019 kl 15:29 837

Å demontere og undersøke en SQS-koffert? Det kan få interessante konsekvenser. Haha. :)

Det er levert noen flere enn du oppgir. Legger ved komplett liste, som er en oppdatering av lista jeg la ut tidligere i måneden.


Emne: Bullion It, Sør-Afrika
Oppsummering av Cashguard-leveranser Via Bullion Sør-Afrika, 2019

8.januar:
4 stk til Roots Polokwane
4 stk til Cornibia Kwazulu Natal., samt 3 stk for levering i februar

14.januar:
1 stk til Jabila Take Away Middleburg
3 stk til Melkbos Tops Western Province
3 stk til Paarl Vineyard Spar
3 stk til Roots Home, Alex Mall
2 stk til Pack Meats
1 stk til Desais Hardware, KZN

16.januar
3 stk til Metro Cash Butchery, Kempton Park

24.januar
1 stk til Parow Family Pharmacy, Cape Town
3 stk til Parkland Tops, Cape Town

4.februar
5 stk til OK Foods, Panorama

14.februar
8 stk til Meat Choice

25.februar
4 stk til Meat Express, Natalspruit

8.mars
3 stk til OK Express at Puma Garage, Rustenburg

Dette gir totalt 48 stk.

Hvis vi også antar at de tidligere nevnte 3 stk. «for levering til Cornibia Kwazulu Natal i februar» er levert ihht. plan, er vi oppe i totalt 51 stk. hittil i år.

19.mars
2 stk. til KPLM group. (Piloting 2 cashguard units at KFC Rosebank)
4 stk. til Hypermeat Hillbrow

20.mars
5 stk. til Oakhurst Kwikspar, Cape Town

Dette gir totalt 62 stk. frem t.o.m 20.mars


Collin
21.03.2019 kl 17:35 747

Waoh skal si du har oversikt Trikkeren! Imponert.
Nå ser vi vekst i nær sagt alle markeder, kanskje med unntak av et par? Det brygger seg opp til "storm" i positiv forstand. Det løsner i flere markeder samtidig nå. Vi får ny oppdatering på Q1 presentasjonen som om mulig blir enda mer spennende enn Q4.