Stadig flere bytter inn elbilen med diesel og hybridbiler.

Magasaki
13.02.2019 kl 09:01 1939

Du leser ikke artikkelen grundig nok Fjordgubbe. Det er ikke mange Tesla som byttes inn mot hybrid eller diesel. Det er ingen trend.
mishka
13.02.2019 kl 09:16 1904

"– Vi opplever et klart økende antall Tesla som innbyttebiler, og dette er kunder som nå i 2019 kjøper nye både diesel og plugin-hybrider hos oss. "
Magasaki
13.02.2019 kl 09:39 1869

Bruktbilselgeren i artikkelen forteller ikke om alle de som bytter inn dieselbilen og kjøper Tesla. Det forholdsmessige forholdet har nok "litt" mer spenstige tall. Dere dinosaurene hører på bruktbilselgere i et desperat forsøk på aksept for egne dinosaur meninger bare fordi en bruktbilselger må få ut det gigantiske lageret av brukte dieselbiler og bruker de uriktighetene yrkesgruppen er kjent for. Ok kanskje var det 2 som byttet inn Tesla til diesel og det nå har blitt 3 eller fire og det er jo en formidabel økning. NOT.

Det er med undring jeg observerer hvordan mange tror at elbiler skal ta over innen relativt kort tid.

I Norge har man som kjent siden 2.verdenskrig ført en politikk der biler blir skattlagt ekstremt kraftig. De fleste biler koster ca det dobbelte av hva de gjør i andre land som stort sett kun legger moms på en ny bil uansett hva slags motor som står i.

Så når norske politikere plutselig finner på at man skal selge elbiler med null avgifter og null moms så skulle man tro at absolutt alle nordmenn ville valgt elbiler, for når får man egentlig sjansen til et slikt kupp?

Men vi ser at til og med i Norge med de gigantiske fordelene elbiler har så kjøper fortsatt folk både bensin og dieselbiler, så hvordan i all verden skal dette skje i normale land?

Når man ser på bilmarkedet i andre normale land ser man at elbiler naturlig nok koster så mye mer enn diesel og bensinbiler at kun spesielt interesserte velger en ren elbil, og dette har mindre med ladeproblematikk og slikt å gjøre men rett of slett prisen på bilen.

Så tror nordmenn at elbiler skal slå an i normale land også?

Hvordan skal dette skje?

Prisene på elbiler er fortsatt mye høyere enn på biler med forbrenningsmotor.

Så hvordan skal myndighetene i normale land få opp andelen solgte elbiler?

De kan selvsagt fjerne momsen, noe som vil få en viss virkning, men ikke på langt nær så mye som i Norge.

De kan selvsagt ta en norsk variant å fjerne moms på elbiler, samtidig som de legger på ekstra avgifter på andre biler.

Men ingenting tyder på at noe av dette vil skje, har ikke hørt et pip om at de har tenkt å fjerne moms på elbiler, langt mindre å legge på avgifter på andre biler.

Man snakker om å gjøre det forbudt å selge nye bensin og dieselbiler innen et bestemt årstall, mye tyder på at dette forblir en ren utopi.

For hva vil da skje, når folk oppdager at de må betale mye mer for en ny bil enn det de gjorde før, fordi bensin/dieselbilen er forbudt, og man MÅ velge en eller annen elbil til minst 50% høyere pris?

Ingen tvil om at bilsalget vil gå rett til bunns, folk vil bli forbanna og de politikerne som har bestemt dette vil miste mange stemmer.

Så beklager folkens, jeg tror neppe skiftet mot elbiler kommer spesielt fort.

Og innen 10-20 år vil nok bilfabrikkene ha lagt ned så mye i utvikling av renseteknologi at elbiler uansett vil anses som unødvendig.
Redigert 13.02.2019 kl 11:08 Du må logge inn for å svare
Basse
13.02.2019 kl 11:12 1794

jo det virker å være en trend. Årsaken kan være det faktum at en brukt Tesla er omtrent umulig å selge privat.
De som kjøper Tesla er ofte mennesker som ikke har bilinteresse men generelt vil ivareta en "sosial fasade" hvor dere gjeldsbyrde kamufleres. Derfor er det finansieringspakken på bil de kjøper, om det er en Tesla eller BMW spiller liten rolle, de skal bare ha en finansieringspakke de ikke får andre steder (fordi andre steder blir deres økonomi utbrodert og selger avslår å tilby dem bil).

Det er bare nye Tesla som har fått spesial subsidiert finansiering via DnB. Det har skapt et kunstig markedsmoment for Tesla, en finansielt oppblåst boble om du vil.

Skal man komme ut av dette fangenskapet med DnB må man bytte inn Teslaen, for ingen kjøper den av deg på Finn. Eneste du opplever på Finn er at noen ringer å tilbyr å selge Teslaen din på kommisjon...så du taper ekstra mye på å forsøke å kråle deg ut av gjeldsklemma.

Mange har i årevis beskrevet Tesla som en "pyramide", og her er det iallefall et synlig eksempel på at det er korrekt beskrivelse.
Redigert 13.02.2019 kl 11:16 Du må logge inn for å svare

Det er vel forsåvidt også en helt naturlig trend?
Skulle man ha Tesla for noen få år siden så måtte man kjøpe den ny for det var ingen brukte, og så har de nå solgt bra som bare det i flere år, og da er det helt naturlig at en del etter en stund bytter i noe annet. Man har vel lyst på noe annet rett og slett, uansett hva man har hatt før.

Greit det, men noe rart at man bytter inn elbilen i en diesel eller bensinbil når elbiler har så enorme fordeler på avgifter og bompenger i Norge, man skulle tro at iallefall de som har prøvd elbil «og har fått bekreftet at elbil er overlegent».

Eller er det slik at selv i Norge med alle de enorme incentivene som er innført at dette ikke er nok til at disse velger å bytte inn i en ny elbil men heller velger en bil som er belastet med enorme avgifter både på kjøp og bruk?

mishka
13.02.2019 kl 12:06 1712

Folk blir rett og slett lei av alt styret med en elbil. Ledninger, lading, rekkeviddeangst osv. osv. Det er omtrent bare i Norge at elbil kjøpes i stort antall som familiens eneste bil. Flere tyske bilmagasiner har i det siste pekt på en trend som vil komme: Billige små elbiler md rekkevidde typisk under 10 mil som en ren bybil og nr. 2 bil. Lett å parkere og ypperlig i bytrafikk. Ego life er et typisk eksempel:

https://www.e-go-mobile.com/

e- go, kul den, men så bitte liten da. Likevel veier 1300 kg og ikke var den særlig billig heller

Fjordgubben jeg synes ikke det er så rart.
Det er jo fremdeles et flertall av oss som velger bil med avgifter, moms og bompenger.

Og egentlig, når man kjøper en bil, er det viktig om prisen på bilen inbefatter kostnader, fortjeneste, avgifter og moms, eller bare de to første? Hva om det ingår selgerprovisjon, registreingsomkostninger, frakt osv? Man driter vel i det?
Vurderer man ikke i praksis bare den ene bilens pris opp mot den andres? Altså i tillegg til alt det andre man vurderer mhp bilene.
Når man kjøper en bil som ikke har avgifter, har man da spart noe penger (da tenker jeg kun på kjøpspris, ikke bruk)? Jeg mener ikke at man har det. Hvis du er den eneste som får tilbudet så, men ikke når det er det prisen for bilen er i Norge.
De sparte avgiftene er ikke en sum som finnes, og du får ikke MER når du selger fordi du ikke betalte avgift da du kjøpte.
En rabatt er da noe annet, får du som spesiell kunde et vesentlig prisavslag så taper du sannsynlig vis mindre når du selger enn du ville gjort uten rabatten hvis ikke alle andre fikk den samme avtalen ved kjøp.

Jeg tenker at disse 'sparte' avgiftene er like eksisterende som summen man sparer på å sykle etter en taxi fremfor å sykle etter bussen. Du blir ikke rik av det, men kan glede deg over en morsom innbilning.
Tm3P
13.02.2019 kl 13:07 1636

Artikkelen sier ingenting om hvor mange som bytter inn Tesla til fossil bil, bare at antallet er økende. Og er det virkelig så rart at dette tallet øker når man vet at antall Teslaer på bruktmarkedet øker for hvert eneste år som går? Må jo være komplett idiot hvis man tror dette beviser noe i den ene eller andre retning,
Magasaki
13.02.2019 kl 13:34 1611

Våre dinosaurer forstår ikke enkel matematikk. De vil ha det slik det alltid har vært og gidder ikke å tenke noe. De virkelig dinosaurene ble utryddet i sin tid. Tiden deres var bare ute rett og slett. Våre dinosaurer holder ikke lenge de heller og egentlig er de bare late og litt redde. Det kan nemlig hende det blir helt forbudt med fossile biler og da er det bare å trene på å legge ladekabler og planlegge litt lange turer hvis de klarer å kjøpe elbil etter 2025. Som det nå er kan man mistenke at de holder for lenge på fossilene sine og går helt ut på tid en gang etter 2025 ...
mishka
13.02.2019 kl 13:36 1607

Nei, prisen er over 15 K.Euro. Dette er slett ikke en bil noen kjøper som nr. 1 bil eller den eneste bilen. Dette er en bil for typisk offentlige etater med masse politiske føringer om "grønt skifte" osv. En nr. 2 bil for de med mye penger og hjernevaska på miljø er det også, og det er en del av dem i tyske storbyer. For samme pris må man huske på at man får en av storselgerne i Tyskland, nemlig Dacia Duster, og da med "søkke og snøre" av utstyr. Da snakker vi straks om en fin bil som barnefamilier også kan dra på bilferie til f.eks. Kroatia med.

Det var et lengre intervju med gründeren av e-go i fjor i et av de store bilbladene. Hans tanker og grunner for å satse nettopp i dette segmentet er at han ser for seg at elbiler i et tidsperspektiv på 20 år vil være mest egnet til kjøring i bynære områder. En av hans kjepphester er at batterier ikke vil bli særlig rimeligere og da vil man, som han sier, ikke få praktisk rekkevidde på 30 mil for under 30K.Euro. Da VW begynte å snakke om nye ID påstod de at de skulle kunne levere denne for 25K.Euro. Nå bakker de sakte ut og snakker om "nærmere 30K". Det betyr på bilselgerspråk over 30 K.euro med minste batteripakka og da er høyre solskjerm ekstrautsyr. VW har lange tradisjoner for lite utstyr og skrapa modeller.
For de familiene som har 30K euro å bruke på bil vil da valget f.eks. stå mellom en ny VW ID eller en 1-2 år gammel MB E-klasse som såvidt er innkjørt og også med masse garantier osv. Eller en ny Passat. Det valget vet jeg utfallet av på forhånd. Uansett vil VW ID selge i bøtter og spann for det er nok av folk som vil ha det siste nye, men noen plass på 10 på topp listene annet enn i Norge tviler jeg på. Tesla er ikke en gang inne på topp 50 i Tyskland.

Magasaki: Dinosaurusene døde ut fordi de alle sammen satt inne og spilte dataspill og derfor ikke traff noen av motsatt kjønn som de kunne forplante seg med
mishka
13.02.2019 kl 14:08 1556

Hehe, det er lett å se hva som er dine våte drømmer, Magasaki. Forbud mot privatbilisme.

Jeg har også en våt drøm: Norge 2030....Økonomien har fullstendig kollapset fordi MDG har hatt flertall på stortinget i 4 år allerede. Oljeproduksjonen er stengt ned. Rundt i gatene reker forvirrede mennesker og ville muslimer som ikke får mer penger av NAV, ganske enkelt fordi de pengene ikke lenger finnes. De er på jakt etter noe som kan brennes for å holde varmen eller noe å spise. De mest oppegående har sett tegninga i mange år allerede og har begått det som i DDR ble kalt republikkflukt. De sitter i Polen, Ungarn eller USA og ler rått. I borggården på rådhuset er det opprettet en slags markedplass hvor folk fallbyr alt fra sine gamle sko til kopper og kar for å skaffe penger til mat og medisiner. Der står også Lan sammen med Eivind Trædal og prøver å selge racersyklene sine i komposittmateriale som i sin tid kostet 50 lapper. Nå ber de om 500 spenn for lønna har allerede uteblitt i 4 måneder. For en metamorfose. Et syn for guder.

Og så lurer sikkert Magasaki på hvordan jeg kan få slike tanker inn i hodet: Jo ganske enkelt fordi jeg på nært hold har sett dette før et par år etter at Sovjetunionen kollapset. Plutselig var ikke pengene noe verdt. Og det som var en meget interessant psykologisk studie var å se hvordan såkalte "dannede mennesker" begynte å oppføre seg som ville dyr da hele tilværelsen raknet. Professorer som var vant til at et visst antall rubler dumpa inn på konto i år etter år uten å måtte gjøre stort var plutselig helt blakke og sin egen lykkes smed. Jeg kjente personlig flere av disse. Og jo høyere utdannelse og jo mindre møkk de hadde under neglene jo vanskeligere ble livet. Jeg så politikere som i kommunist-tiden var høyt på strå stå å varme seg rundt en brennende tønne på utendørsmarkedet i Ivano Frankovsk mens vodkaflaska ble sendt rundt på omgang, der de sto og forsøkte å selge det de hadde å avse. Ola Dunk som i hele sin tid har levd i en beskyttet boble og aldri ant hva sult og fattigdom er begynner å få det for kjedelig. Da er det lett å bli sofa-kommunist og ville forby alt mellom himmel og jord. Vi som har vært så heldige å se og oppleve en slik metamorfose på nært hold tenker oss om litt mer. Jeg skal love deg at det ikke var noe pent syn.
Redigert 13.02.2019 kl 14:21 Du må logge inn for å svare
Skall
13.02.2019 kl 14:14 1540

Ja takk til begge deler!
Jeg eier både en el-bil og en dieselbil.To forskjellige biler til to helt forskjellige behov.
Hvorfor dette barnslige engasjementet om hva man liker best?

Jeg kjører el-bil utelukkende fordi det er lønnsomt og fungerer som ei sparebøsse i hverdagen.Hard cash motiverer meg!
Det er derimot på tide at også el-biler må delta i bompengeinnbetalinger til de veiene jeg trenger også når jeg kjører med batteribilen.
Greit at politikerne ville bidra til å introdusere el-biler og gi dem et dytt pga lavere avgifter og driftsutgifter,men nå kjenner vi batteribilene
og alle må igjen bidra likt.
Til lokal bykjøring vil jeg selv med fulle avgifter velge min el-bil.
mishka
13.02.2019 kl 14:18 1531

Med fulle avgifter og Mva er elbilen like steidau som her i Berlin. Hvis det dukker opp en danske med Tesla som parkerer er det straks 4-5 som står og glor og kommenterer. Omtrent som en rå Ferrari parkert på Karl Johan en varm sommerdag. Ellers enig i at man kjøper bil etter behov. Det er alt forbudspreiket som gjør folk forbanna.
Redigert 13.02.2019 kl 14:19 Du må logge inn for å svare
Godseier
13.02.2019 kl 14:18 1529

Inntekter må staten ha og uansett hva type mobile enheter en velger vil det medføre kostnader. Har valgt å beholde diesel for den er billigst i drift, lavt
forbruk og hyggelig å bruke. Hybrid som fortsatt bruker fossilt drivstoff og lav km på elektrisk drift er ett dårlig valg.
Da er det elektrisk men å løpe med ladekabel hele tiden er en dårlig standard, håper det vil komme noe annet som er bedre enn det.
Magasaki
13.02.2019 kl 15:34 1472

Nei, mishka-san.

Du håper dette skjer fordi du da får oppfylt dine innerste våte drømmer og profetier så du da kan slå deg på det hårete brystet ditt og si hva var det jeg sa. Det er ikke det som skjer. MDG blir ikke så store på Stortinget, men de kan bli større i Oslo. Der er en del mennesker glade for renere by og forstår man å gå noen ekstra meter for å få det til. Partiet har et greit program for byene, men de forstår ikke distriktene. Menneskene der ute er forskjellige fra menneskene i byene. Det er forskjellige verdener. Menneskene bor ikke på bygda fordi det er bedre, men fordi de ikke forstår hvordan de kan leve i byene.

Norge er veldig demokratisk og mange nye landsmenn kjenner den verdien. Det er nettopp de motsatte verdiene de forlot og etterlot. De drar ikke tilbake dit innad i Norge. Kanskje i noens fremmedfrykt, men alle etniske nordmenn er ikke så utviklet som vi tror. Deres kultur er heller ikke så imponerende.

Det gamle Sovjet kollapset ikke pga. systemet, men fordi folket ikke klarte omstillingen til en moderne verden. Det er fortsatt helt u-land på landsbygda i Russland som er blandet mellom alt mulig. Deres eksport av utviklede varer er heller ikke stor fordi det aldri har vært noe etterspørsel i vesten etter dem. Deres nåværende system vil også implodere. De mangler demokratiske erfaringer i folket og dette store landet mangler nok stabilitet til å utvikle seg til å ta opp konkurransen mot den virkelige verden.

Asia har gjennom mange 10-år vært overlegent vesten på mange måter. De har klart det gjennom ekte utvikling. De produserer fantastiske ting som verden vil ha.De er likevel ikke demokratier slik vi mener, men de er det tidligere sovjet overlegent. Den jevne asiat har sett det går mot noe bedre og ikke slik som det tidligere Sovjet med stagnasjon.
mishka
13.02.2019 kl 15:48 1465

Sovjet kollapset fordi det råtnet på rot og det ble da bevist at kommunisme er totalt ubrukelig. Min kone som også opplevde dette ser klare paralleller til Norge i dag med akkurat den samme hjernevaskingen nå som da. Idag er det en like stor fornektelse og hjernevask i spørsmål om f.eks. innvandring i Norge som om økonomi og kommunismens fortreffelighet i gamle sovjet.

Og når magen er tom så kastes alt av demokrati over bord. Da er deg meg, meg, meg som gjelder.
Det var nettopp det vi opplevde da Sovjet kollapset. De best utdannede og "eliten" begynte å oppføre seg som ville dyr.
Redigert 13.02.2019 kl 15:59 Du må logge inn for å svare

Et meget godt innlegg mishka, utrolig at man må mate folk med teskje for at de skal forstå risikoen med det de står for, men det må til.
Magasaki
22.02.2019 kl 04:05 1055

Det ble byttet inn hele 2 Tesla til hybrid eller fossil i januar måned dette året. Så det skal liksom være grunnlaget bruktbilselgeren uttaler seg på. Nei, stol aldri på den yrkesgruppen og måtte de en vakker dag forsvinne for godt. Da blir også headingen til Fjordgubben litt rar hvis vi tenker oss det er over 30000 Teslaer i Norge. Her ser vi den alvorlige faren i verden. Vi vil gjerne tro på uttalelser om de passer våre egne tanker, drømmer og ideer. Slik kom jo selveste Hitler til makten.

Fjordgubben burde tenke litt over hva han egentlig leser. Selv om han så gjerne ønsker det skulle være slik han vil er det ikke sikkert det er det.

https://www.elbil24.no/nyheter/ikke-dekning-for-a-si-at-stadig-flere-bytter-teslaen-i-ladbar-hybrid/70794961
KentaH
22.02.2019 kl 04:29 1043

Dieselrasshølene kan man aldri stole på. De som kjøper diesel, er siste sortering, de som blir igjen når alle er valgt
Redigert 22.02.2019 kl 04:31 Du må logge inn for å svare
.777.
22.02.2019 kl 07:12 1002

Diesel er best.
And1
22.02.2019 kl 09:17 937

En tsunami bestående av to biler..?
"Det er ikke dekning for å si at stadig flere bytter inn Teslaen i en plugin-hybrid- eller dieselbil. På forespørsel fra Faktisk.no kan Bilia bare vise til to tilfeller i januar 2019 der bilkjeden har tatt Tesla i innbytte, og kunden har kjøpt en ladbar hybrid- eller dieselbil."
https://www.faktisk.no/faktasjekker/dyM/stadig-flere-kunder-bytter-inn-teslaen-i-en-plugin-hybrid-eller-dieselbil
Odi.1
22.02.2019 kl 09:21 927

.777. skrev Diesel er best.
Selvsagt , nå er motorene rene , svevestøv kommer , enten det er diesel -el eller hydrogen.
Idretten forurenser mest i lag med turismen. Enkel matematikk det.
Per K
22.02.2019 kl 20:43 858

Det er jo litt rart når en leder for en av norges største bil kjeder sier noe slikt. Er bilia litt sjalu på Tesla som selger så mane biler kanskje ?
Hektar
22.02.2019 kl 20:48 853

Jeg synes dette med status og Tesla er en litt pussig ting. Kom i samtale med noen kolleger om dette forleden dag, da det viste seg at enkelte faktisk eide Tesla. Men, det var forbeholdt kona å bruke den bilen på jobb eller i offentlig sammenheng, da de følte Tesla hadde blitt et symbol for det vi kaller "fattigmannsluksus", og de følte seg ukomfortable med å kjøre på jobb og særlig ut hos kunder og leverandører med en sånn bil.
.777.
23.02.2019 kl 09:06 775

Ja det er korrekt, Hektar. Jeg startet en egen tråd om at elbil har blitt lavstatus men ut fra svarene å dømme er det mange som lever i fornektelse og simpelthen nekter å ta livets realiteter innover seg.

Du er ganske arrogant som kaller oss andre som ikke deler ditt syn for dinosaurer... Kan det kanskje være at det er du som tar feil? Jeg driver et bilfirma og vil si at jeg har ganske god kunnskap om bilmarkedet. Jeg er derimot ikke like sikker som deg om at elbil er det neste store. Kjører selv en Tesla P100D til og fra jobb med litt annen småkjøring og jeg synes bilen er veldig fin på mange måter, men rekkevidden er ikke i nærheten av bra nok! Jeg selv kunne aldri hatt en elbil som bil nr 1. Med tanke på alle de subsidiene elbiler har i dag, så synes jeg salget er altfor lavt til at vi nå skal kunne si at elbiler er fremtiden. Jeg selv tror at elbilene har nådd mye av makspotensialet når det kommer til rekkevidde og hvis ikke store framskritt skjer på den fronten, så vil nok ikke folk flest velge bort den fossile bilen sin til fordel for elbil.
.777.
25.02.2019 kl 09:00 487

Overmotorisert tysk premium diesel, da snakker vi badass familiebil.
Mr Big
25.02.2019 kl 09:29 453

Ser ut som de fleste bare ser på lille Norge når vi snakker om el bil. Se på hele verden total sett så er ikke el bil det store.
ksandal
25.02.2019 kl 09:35 441

Bilia sjefen skryter av en flom av Tesla osm byttes mot Diesel. de solgte flere tusen biler i fjor og hele 2 stk Tesla ble byttet inn. det kan jo være alt fra en frimabil til en som har mistet jobben osv.. neppe en trend ha ha.
Forøvrig solgte de 26 millioner elkjøretøy i Kina i fjor. så det er IKKE bare Norge som ser fornuften i at elbil er fremtiden.

Bilia sjefen blir nok byttet ut om han kommer med flere slike utsagn.
Mr Big
25.02.2019 kl 09:46 425

26 millioner høres mye ut men hvor mange prosent er det av innbyggertallet i Kina:) Ta en titt på øst europa jeg tviler sterkt på at el bil blir populært der siden strømmen er ganske dyr. Dra over til Søta bror så ser du ikke mange el biler. El bil er for velstående folk som har råd til to biler og det er de mindre velstående som må ta regninga via bompenger,avgifter...Jeg kjenner en som kjøpte en Tesla fordi han synes det var gøy å kjøre den siden den var rask i akselrasjonen og så har han en mercedes diesel i tillegg.Han tenker veldig på miljø:))

I dag leser jeg i Nettavisen at tyske ADAC har testet en ny Mercedes Benz C220D og det viser seg at NOXutslippet er 0 milligram pr kilometer.
Spørsmålet som ligger snublende nær er om hvilke avgiftslettelser som blir resultatet for denne typen kjøretøyer i anderledeslandet.Eller om elbilieree nå må påregne å å miste noen av de privilegier som råder grunnen for tiden.
Hektar
26.02.2019 kl 11:03 308

Det er likegyldig. Dette har aldri handlet om miljø. De har bestemt seg for at EV er veien og fakta er fullstendig irrelevant.

Ja Hektar, så den MB'en må nok dessverre forbys i Norge slik at den ikke selger på bekostning av elbil.
Diesel må bort fordi det er diesel, og ferdig med det. Å blande fakta inn i diskusjonen går ikke.

26 millioner elbiler i fjor?
Sto det ikke nylig at Leaf var verdens mest solgte elbil og at den akkurat hadde passert 200.000 biler solgt? Halvparten i Norge!
Hvor kommer da de 26 millioner bilene fra?