Natto: Q4 2018

Jeg lager en ny tråd i forbindelse med tallslipp i morgen. Hva tror vi om omsetning for Q4? Vi ble positivt overrasket sist og fortsetter de den gode trenden blir nok dette bra. For min del så håper jeg de har vært litt mer edruelige med kostnadene (spesielt pers. kost.) og at marginen har forbedret seg slik de lovet.
Jeg frykter dessverre at det er nok av selgere som vil ut så vi vil nok ikke se den store kursøkningen i morgen, men la oss håpe jeg tar feil.

Helt enig. Styret i Natto virker totalt hjelpesløse når det gjelder børs.
Sukiyaki
14.02.2019 kl 17:44 2459

Herman, helt enig med deg. Dagens innsidekjøpe er å pisse i havet. Styret håner oss aksjonærene som de har gjort i årevis. Latterlig.
Jeg var sikker på at nå ville det skje store ting og at selskapet var interessert og vokse og tildra seg nye aksjonærer. Men neida, vi ordner oss oppsjoner og kjøper noen lusinger.
holmes
14.02.2019 kl 20:29 2424

Den største bidragsfaktoren til lav kurs er nok den evinnelig jamringen her. Skremmer nok bort de fleste nysgjerrige interessenter.
Redigert 14.02.2019 kl 20:30 Du må logge inn for å svare

Jeg tror jeg gir fa.. i hele selskapet, og selger dritten, det er så mye annet å bruke pengene på, dette blir latterlig.

Kan ikke være mange som har sett den presentasjonen igår. Fantes ikke kjøpere selv om man kan kjøpe ei krone for 50 øre
holmes
14.02.2019 kl 21:05 2399

Nordea analysen kommer trolig til å være en vekkerklokke for mange. Den kommer i slutten av februar eller begynnelsen av mars.
Sukiyaki
14.02.2019 kl 21:05 2399

holmes, de som skal investere i aksjer, kjøper ikke etter hva som blir skrevet her på forumet.
De fleste gjør en research, og der kommer Natto dessverre dårlig ut. Oms. tørke og dårlige nyheter har det vært i årevis.

Hvis analysen er rett rundt hjørne, noe den burde være, kan det gi et stort løft hvis analysen er god.

Redigert 14.02.2019 kl 21:07 Du må logge inn for å svare
holmes
15.02.2019 kl 09:27 2317

Noen gjør dessverre det, typisk mindre retail investorer. Nå er det bare de større som har gjort hjemmeleksen sin eller sitter i innsideposisjon som har lastet opp, resten blir trolig skremt bort så fort de prøver å lese seg opp på aksjen og ser den misfornøyde flokken her. Hvordan man kan være misfornøyd etter mange år med 50% gjennomsnittlig vekst forstår ikke jeg, men det handler vel om at man tror at aksjer prises etter hvor mange børsmeldinger man sender ut, og ikke etter cash flow og EBIT.

Hva er hjelp i stor vekst når ikke selskapet er interessert i eller makter å formidle det til markedet. Når det gjelder børs er de fullstendig hjelpesløse. Bare å se på handelen i aksjen siste åra.
Jono
15.02.2019 kl 16:59 2228

ja, sukk -- ikke mange som bryr som om Natto, men selv bare glad for at det nesten ikke er selgere, bare noen få kjøpere! Selv har vært med fra begynnelsen, og har ingen planer om å kaste kortene, men alt i alt -- så får vi bare håpe på at det har kommet inn/med noen nye aksjonærer, som forstår og ønsker å kjøpe mer.
In Time
15.02.2019 kl 18:59 2195

Holmes, jeg må si meg enig med dine betraktninger her. Det synes tydelig at de fleste som skriver her er mer og mer på lag med Trendi. All klagingen her på forumet om selskapets ledelse og drift av Natto er uten tvil med på å redusere interessen og kjøpslysten for aksjen. Forumet brukes, i tillegg til mange andre kilder, for å gjøre seg kjent med selskaper på godt og vondt. Dessverre er det mest vondt å lese her når det gjelder Natto.
Uansett har selskapet oppnådd noe godt.
De har ingen rentekostnader/gjeld.
De går med overskudd.
De har utestående kapital.
I tillegg er Aksjekursen er lav, noe som gir en lav verdisettlese av selskapet, som derfor burde være interessant for investorer.
Sukiyaki
15.02.2019 kl 20:43 2163

In Time, hva hjelper med overskudd osv osv, når ledelsen ikke fronter selskapet? Ledelsen har ikke gjort og gjør fremdeles ikke en dritt for sine aksjonærer.
Oppsjoner tildeles Ramsøy. Har han eller andre fortjent oppsjoner per dd? Mitt svar er NEI
In Time
15.02.2019 kl 21:20 2147

Ledelsen gjør selvfølgelig mye for at selskapet skal være levedyktig. Det skal som du vet utrolig mye K2 MK7 til for å omsette for de summer det her er snakk om. Det bygges avtaler rundt om i verden, i tillegg har det vært jobbet lenge og intenst med å få tilfredsstillende volumer produsert i en tid med økende etterspørsel. Selskaper i sterk vekst får ofte likviditetsproblemer, her har også det gått bra.
Opsjoner er aldri en hyggelig utvanning av aksjonærene, men det brukes av stort sett alle selskaper på børs. Forslag om godkjenning av opsjonsavtalene kan ned-stemmes på selskapets generalforsamling. Håper alle som klager på dette i det minste bruker sin stemmerett. Om man ikke kommer i flertall, så vil nei stemmene i det minste bli kjent i ledelsen.
Sukiyaki
16.02.2019 kl 17:00 2049

In Time, Levedyktig, kan ledelsen takke vellvillige aksjonærer som har stilt opp på alle emisjonene som har vært oppigjennom årene. Som takk får aksjonærene lov til å se på at det gis oppsjoner til ledelsen. Hadde Natto vært som andre selskaper, hadde det vært innsidehandel på større volum. Det småpisset som ble handlet her for noen dager siden, er nok et hån mot aksjonærene.
Jeg hadde store forventninger til Q4 tallene, men ble nok en gang skuffet. Tror også at andre aksjonærer ble meget skuffet. Det er ikke oms. i aksjen. Få på plass en analyse og det helst i går, og innsidekjøp på høyt volum.
Redigert 16.02.2019 kl 18:27 Du må logge inn for å svare
holmes
16.02.2019 kl 21:59 1997

Hva var det dere var misfornøyde med i rapporten - 53% vekst for året og positivt resultat?

skjønner ikke, hele tiden er det noen som på død og liv prøver å holde kursen nede.
Sukiyaki
18.02.2019 kl 16:09 1872

fisketind, jeg er så enig med deg. Er det en som solgte seg litt ned for en tid tilbake, som holder kursen nede med resten av sin beholdning? Oms. i aksjen burde vært gransket for flere år siden av OSE, men det er vel altfor mye forlangt.

Herman*
18.02.2019 kl 16:40 1855

Grunnen til at kursen er lav, er at det over lengre tid har opparbeidet seg en ubalanse mellom kjøp og salg, dvs at det er mange som ønsker å komme seg ut men som ikke selger for en hver pris. Alle har forskjellige priser de er villige til å selge for, så derfor spretter selgerne frem hver gang det er kjøpsinteresse. Vi ser fra innsidekjøpene at innsiderne så langt ikke er villige til å dra kursen. Hvis denne gjengen på død og liv ikke vil "kjøre kursen" med relevante volulmer, kan de bidra til en høyere kurs på lengre sikt ved å legge inn et bud på f eks 11 kroner via megler. Da kan de jo sikre seg større volumer uten å dra kursen vesentlig. Et slikt "stunt" vil kunne forkorte køen av selgere og bidra til kursoppgang på mellomlang sikt.
trendi!
18.02.2019 kl 17:32 1822

slukijakka, hvis det er noen som burde ha vært gransket, er det vel deg og de andre som har kjøpt aksjer i natto. dere kan umulig være helt bevart. hva er det dere loversen innbiller dere? tror dere at bohan og de andre kjøper aksjer over børs? de kjøper ikke aksjer fordi de ikke har troen på sitt eget selskap.
Herman*
18.02.2019 kl 18:24 1806

Trendi: Hvis Bohan ikke har troen på sitt eget selskap, hvorfor har han da kjøpt natto aksjer for ca. 20 millioner kroner de siste årene? (utefor børs)

Herman
holmes
18.02.2019 kl 20:14 1770

Golden cross bekreftet. Ava på kjøpern med 14k aksjer i dag. Den som selger her burde strengt tatt fått tildelt en verge. Hva er kursen etter at Nordea analysen er lagt frem?
Redigert 18.02.2019 kl 21:24 Du må logge inn for å svare

Begynner å bli litt mer omsetning nå. Synd at så mange fortsatt gir bort aksjene sine
trendi!
18.02.2019 kl 21:49 1734

der sa du det, utenfor børs. og til hvilken kurs?
Redigert 19.02.2019 kl 01:43 Du må logge inn for å svare
holmes
19.02.2019 kl 11:36 1639

Bohan har vel kjøpt på litt forskjellige kurser, emisjon på 14 kroner, kjøpte også en del på 10.30 "Chairman of the Board of
Directors of NattoPharma has acquired 300 000 shares at a price per share of
NOK 10.30 from Novel Nutrition Network Ltd., Cyprus.", kjøpte også en god del på NOK 10,50 over 2 millioner, men da ble vel ca halvparten solgt videre til samme pris. Kjøpte vel også 750 tusen aksjer på 9,60. Samt nå nylig 75 tusen aksjer på 8 kroner. Har ikke akkurat vært vanskelig å få lavere snitt enn Bohan ved å handle i markedet.
Sukiyaki
19.02.2019 kl 12:47 1609

Hvem som ikke er helt bevart trenger en ikke diskutere.

Hvem er det som kjøper 1 aksje? Det lukter manipulasjon.

Du mener vel: Hvem selger 1 aksje ?
Sukiyaki
19.02.2019 kl 13:02 1593

Kanskje det også.
Ønsker oss aksjonærer lykke til fremover.
Vi prekas utpå en gang.

Snart smeller det oppover, når det får gnagd litt til på 10kr. Ikke lenge til analysen kommer.
holmes
20.02.2019 kl 13:33 1466

Stille i fjøset nå :)

nesten utrolig å se at noen kjøper oppe på 10 tallet. Får håpe at folk holder på aksjene nå.
Herman*
20.02.2019 kl 13:57 1443

Vi må kvitte oss med alle slitne aksjonærer som har bestemt seg for å selge. Spørsmålet er hvor mange hundre tusen aksjer som må selges før veien ligger klar for en oppgang til 15-20 kroner.
Redigert 20.02.2019 kl 13:58 Du må logge inn for å svare

Jeg syns de slitne har solgt i flere år,kansje ser vi slutten nå.

Har stor tro på fremtiden i Natto
Har desverre ikke midler til at handle, men helt uaktuelt at selge før rundt 30,- og da må der jo også ses på fretidsutsikterne.....Så min støtte bliver at sitte på aksjerne.
Lykke til, mvh Vandregutten.
holmes
20.02.2019 kl 21:33 1283

Om oxi f.eks skulle kjøpe tilbake det han hadde ville det jo fjernet et par hundre tusen aksjer, men det er dessverre et mye dårligere bytteforhold nå, enn da natto sto i 8.40 og pcib 30.
trendi!
20.02.2019 kl 21:37 1275

loversen drømmer på. oxiboy har solgt. oxi var bare en luring
holmes
20.02.2019 kl 22:05 1247

Luring er han ikke, PCIB der han også sitter tungt har falt fra nesten 65 til 25, så det er vel ikke så vanskelig å forstå at den fremstår som billig, men foreløpig har det ikke vært lurt å flytte over til PCIB.

Lurer på hvor lur trendi er. Tipper han snart er saga blott, har allerede sett mindre av han etter Q4 resultatet. Trendis tid er snart over, selv om han har hatt sine glansdager den senere tiden.
Lurer på hva den luringen skal bruke tiden sin på nå fremover ? Må vel bli kjedelig etterhvert ?
trendi!
21.02.2019 kl 00:48 1193

bjarnegutt, sagablott, nei ikke for trendi.
ha en trendi natt uten luringer som prøver å stjele drømmen ( aksjene ) dine(e)
oxion
21.02.2019 kl 06:42 1162

Stemmer det holmes, har dessverre ikke gått slik jeg hadde håpet.
Men er ikke ute av Natto.
Nå kommer snart analysen, som vil vise vei..
livsstil
21.02.2019 kl 09:28 1117

Tenk om det hadde vært litt større interesse for aksjen nå så kunne dette blitt virkelig bra. Det virker som at de ivrigste selgerne har gitt seg og folk venter på analysen fra Nordea. Etter å ha ligget stille i en laaaang stund, er det ikke så mye som skal til at den danner et nytt tak mellom kr. 15,- og 20,-
holmes
21.02.2019 kl 10:17 1083

Spent på om pressen får litt mer interesse for aksjen når Nordea analysen kommer. Tenker at Nordea gir litt mer tyngde enn Norne som dekket tidligere.
livsstil
21.02.2019 kl 11:00 1052

Definitivt, dessuten vil den bli tilgjengelig for Nordeas kunder som er langt flere enn det Norne har på sine lister. Blir svært skuffet hvis ikke prisingen er over kr. 20,-
Herman*
21.02.2019 kl 19:36 967

Lurer litt på hva som skjer i Kaydence og hvordan de har tenkt å holde oss oppdatert. Noen som har hørt noe?

Endelig har det blitt litt futt i aksjekursen og det er lenge siden vi har stått i kr. 11,00. La oss håpe det ikke er et blaff, men jeg tipper det ikke er mange som selger før analysen til Nordea er på plass.

var visst flere gavmilde tullinger igjen, 11 blei for høyt

Det gnages på motstand rundt 10,5 -11,5. Deretter er det lite motstand og det kan gå fort oppover til 14-15, som var nivået rundt siste emisjon. Teknisk og fundamentalt ser jo nå alt perfekt ut!
oxion
23.02.2019 kl 09:01 690

God morgen. som nevnt ble forrige og siste emisjon satt på 14kr, mye har skjedd siden det, og at kursen ligger under dette er bemerkelsesverdig ..
Alt går nå NATTOPHARMAS vei, og markedet foretrekker kvalitet og dokumentasjon, noe bare menaq7 kan skilte med, så kommer patentene innen hjerte/karr.
Som setter Menaq7 i en Helt annen liga enn konkurrentene.
Kunkurentene har surfet på NATTOPHARMAS forskning og pengebruk, sier ikke at dette er det slutt på. Men produsentene setter stadig større pris på (De seriøse i bransjen).
Kaydence er et kapittel for seg, nytt firma, men produktet er det forsket på i mange år, med støtte både fra Norge og EU , på flere titalls mill...
Jeg vil påstå at de har et produkt som fungerer, og at her sitter vi på et wild card....
Historien til NATTOPHARMAS aksjekurs er vel børsens verste og kjedeligste.. Så å spå noen fremtidig verdsettelse er ikke lett.
Men at potensialet er Enormt fra dagens kurs, er vel ikke å ta hardt i..
Men vi må få opp interessen for aksjen kraftig, og bedre informasjonsflyt... Resten ligger der allerede !!!
God Helg..
Redigert 23.02.2019 kl 09:03 Du må logge inn for å svare
Herman*
23.02.2019 kl 17:01 616

Da jeg ble aksjonær var Natto priset til ca 160 mill kroner, mens det i dag (6-7 år senere) er priset marginalt høyere. I 2012 lå vel omsetningen på ca 5 mill per kvartal, mens den nå har bikket 30 mill. Gigantiske underskudd har blitt til overskudd. Det finnes en rekke forklaringer på dette, men noe skyldes at tilliten til selskapet fikk seg en alvorlig knekk under Bohan/Vik regimet hvor dette med guiding bar mer preg av ønsketenkning enn realisme. Tilliten fikk seg en spesielt stort knekk etter emisjonen på 14 kroner, hvor mange følte at de investerte på sviktende forutsetninger. I grad med at resultatene har bedre seg, gjorde selskapet så lite eller ingenting for å bedre tilliten. Analysene forsvant, kvartalasrapportene forsvant, og selskapet sluttet nesten å sende ut børsmeldinger. Styreformannen hamstret aksjer utenfor børs uten å kjøpe en eneste aksje over børs. En kan bli paranoid av mindre. Nå har resultatene bedret seg drastisk, analysedekning er på plass, kvartalsrapportering er på plass, guidingen er nøktern, og kanskje en gang i fremtiden får vi noen skikkelige innsidekjøp også. Hvis analsyen fra Nordea bidrar med at vi får omsatt noen hundre tusen aksjer i løpet av de påfølenge ukene, tror jeg vi nærmer oss 15. Et godt Q1 med oppjustert vekstanslag så er vi over 18. Minner for n'te gang om at HBC har samme forretningsmodell som Natto, omsetter for mindre, leverer blodrøde tall, har svakere vekst, og prises ca. 4x høyere. Faktisk har de en P/S på ca. 12. I tillegg har HBC såkalte "sprangvise faste kostnader" som gjør at de må gjennomføre store investeringer hver gang de skal øke kapasiteten betydelig. Dette slipper Natto. Natto eier også 45% i et selskap med en stor oppside (Kaydence), noe HBC ikke gjør. Ser vi på det andre selskapet med samme forretningsmodell (ABT), har de en del utestående warrants som forfaller til høsten. Blir disse løst inn (noe jeg antar), prises selskapet til over 50 mill, med en omsetning rundt 10 mill i 2019. Det er noe usikkert hvor raskt ABT kan vokse, men allikevel virker en P/S på 5 som rimelig greit. Natto vil omsette for 130-150 mill i 2019 og oppnår bare en P/S på under 1.5!! At det kommer en reprising i Natto er derfor helt sikkert, spørsmålet er bare hvor mye hvor raskt.
Redigert 23.02.2019 kl 17:58 Du må logge inn for å svare
trendi!
23.02.2019 kl 17:21 606

oxi, potensialet er enormt, hmm, kan være hvis de bytter ut visse folk i ledelsen.

herremann, som du selv skriver, tillit, aksjekjøp over børs, taushet, analyse, kvartallfremleggelse, ikke sende ut børsmeldinger, oppsjoner børsnotering sverige ( lista er lang som et vondt år )= lettere og rive ned enn bygge opp. ledelsen har ødelagt for seg selv

du nevner kursmål, du har da nevnt både 20 og 25 for flere mnd. siden.