Norsk luftfart i 2019

exian
11.02.2019 kl 15:26 976

Da er tallene for Januar klare. Endringer mot Januar i fjor.
Oslo 1952,2' + 3,6 %
Bergen 437,9' + 5,4
Trondheim 316,2' + 2,6
Stavanger 309,9' + 4,9
Tromsø 201,6' + 4,6
Sandefjord 138,3' - 1,5
Bodø 127,0' + 2,4
Ålesund 80,9' + 7,8
Kristiansand 76,0' + 1,2
Harstad/Narvik 50,4' + 4,5
Haugesund 42,1' - 3,3
Molde 28,5' - 9,3
Alta 25,9' + 0,6
Kirkenes 22,5' - 1,8
Kristiansund 22,2' - 3,7
Bardufoss 17,8' + 7,3
Hammerfest 12,2' + 1,1
xx m.fl.

------------------------------
Longyearbyen 8,4' + 5,6


Bergen, Stavanger, Tromsø, og Ålesund med gode økninger.
Svalbard artig å holde øye med.
Redigert 20.02.2019 kl 14:47 Du må logge inn for å svare
exian
20.02.2019 kl 14:44 860

https://min.e24.no/wizz-air-lanserer-ny-rute-mellom-bod-og-gdansk/a/7lrlP3
Overraskende og interessant at det opprettes rute mellom Gdansk i nordvestre Polen og Bodø.
Kommer vi til å se flere ruter til Bodø, Tromsø, Harstad-Narvik, Kirkenes, Hammerfest, Alta, Longyearbyen m.fl. ?
Kinesere er allerede å se i gatene i Kirkenes. Potensiell havn i forbindelse med fremveksten av Nordøstpassasjen.
exian
12.03.2019 kl 19:00 617

Februartall klare :
Oslo 2006,3' + 1,8 %
Bergen 438,6' + 4,8
Trondheim 322,4' + 0,4
Stavanger 302,0' + 0,2
Tromsø 206,4' + 4,2
Sandefjord 142,7' + 1,0
Bodø 130,6' + 0,5
Ålesund 79,9' + 2,1
Kristiansand 74,9' + 3,2
Harstad/Narvik 51,8' - 4,3
Haugesund 43,6' - 1,9
Molde 30,5' - 11,3
Alta 27,7' + 0,4
Kirkenes 24,6' + 8,5
Kristiansund 22,5' - 5,3
Bardufoss 16,7' - 5,0
Hammerfest 12,0' + 8,9
xx m.fl.

Svensk luftfart sank 4 % i februar.
Flesland lå likt med Landvetter i volum. Men hadde hhv. + 4,8 % og - 3 % mht. endring.
Så Flesland øker og Landvetter synker.
Samme med Gardermoen og Arlanda. Hittil i år er OSL i + 2,7 %. ARN - 2 %.
Malmø har sunket med hele 11 % hittil i år. Mister trafikk til Kastrup.
Bromma sank 7 % i feb.
exian
12.03.2019 kl 20:20 588

Hittil i år :
CPH 3967,6' + 2,1 %
OSL 3958,5' + 2,7 %
ARN 3554,5' - 2 %

Gardermoen er svært nærme Kastrup hittil i år, og har noe større fart.
Gardermoen hadde flere passasjerer enn Kastrup i Februar.
Men Kastrup har nok en noe større sommertrafikk. Vi får se.
OSL får etterhvert Flytog fra Hamar og Ski. Pluss Intercity.

Sverige har ikke tålt sin flyskatt, og avvikler denne 1. Juli 2019.
Andre hittil i år :
GOT 889,2' - 2 %
BGO 876,5' + 5,1
TOS 408,0' + 4,4
BMA 350,1' - 6
TRF 281,0' - 0,2
MMA 274,2' - 11
(Skavsta hadde drøyt 2,2 mill. i 2018)
Redigert 12.03.2019 kl 20:50 Du må logge inn for å svare

Utdrag fra dagens utmailing fra Avinor :

- Trenden vi har sett det siste året fortsetter med oppgang i antall passasjerer og nedgang i antall fly i luften. Dette er sammensatt, men større fly og flere reisende per flyvning er faktorer som spiller inn, sier Jasper Spruit, direktør for trafikkutvikling i Avinor.

- Flere reisende på norske lufthavner betyr mye for norsk næringsliv og turisme som vil komme norsk økonomi til gode.

Det er spesielt reiser mellom Norge og Tyskland som bidrar til Avinors totale trafikkvekst i februar.
Mellom Avinor Oslo lufthavn og München reiste 18 prosent flere i februar i år sammenlignet med i fjor, og nye ruter til München fra Bergen og Tromsø bidrar også.

- Vi føler oss ganske sikre på at ski-VM i Seefeld har vært en sterk bidragsyter til økt trafikk mellom Norge og München, forklarer Spruit.

Bergen øker mest
Spesielt Avinor Bergen lufthavn skiller seg ut med en økning i antall passasjerer. Nesten 440 000 passasjerer benyttet seg av Avinors nest største lufthavn i februar, en oppgang på 4,8 prosent sammenlignet med året før.

Det er spesielt nye ruter til Paris med Air France, Helsinki med Finnair og Widerøes nye helårsruter til Liverpool, München og Hamburg som bidrar til økningen.

- Dette er svært gledelig. Sammen med Avinor jobber vi hardt for å tiltrekke oss flere besøkende i vintersesongen. Også hotellstatistikken er hyggelig lesning i vinter. At både flypassasjerer og hotellgjester er i vekst er et tegn på at hardt og målrettet arbeid lønner seg, sier reiselivsdirektør i Bergen Reiselivslag, Anders Nyland.

Det er også en viss økning i innenrikstrafikken til Bergen. Bergen – Trondheim på 12 prosent og Bergen – Stavanger på 4 prosent. Bergen – Tromsø utmerker seg; og hadde en økning hele på 24 prosent i februar.

- Widerøes satsning med å styrke Bergen som knutepunkt fra fjord og nord er veldig spennende. Rutetilbudet til Tromsø og Bodø har blitt betydelig styrket de senere år, og fra april forsterker Widerøe dette ytterligere ved øke fra to til tre avganger til Tromsø. Også ruten fra Bergen via Bodø til Lofoten vil bli styrket. Passasjerene kan se frem til at disse rutene hovedsakelig blir operert med Widerøes nye jetfly – Embraer E120, sier Øystein Skaar, fungerende lufthavndirektør ved Bergen lufthavn.
________________________________________
Det er fint å se fin fremgang ved Bergen. De har ny terminal å foreta veksten gjennom.
Kanskje det en vakker dag kommer T-bane fra Flesland til Sentrum og videre til Åsane ?
Ville i allefall gjort tilbringer'n til og fra Flesland raskere, enklere og billigere.

Bodø skal bygge ny flyplass.
Thinky
10.04.2019 kl 14:34 347

Mars-tallene er klare :

Oslo 2331,2' + 2,6 %
Bergen 515,0' + 8,3
Trondheim 378,4' + 6,9
Stavanger 359,8' + 8,7
Tromsø 220,8' + 7,8
Sandefjord 159,7' + 1,9
Bodø 158,1' + 11,0
Ålesund 95,4' + 8,8
Kristiansand 88,1' + 7,6
Harstad/Narvik 64,3' + 3,8
Haugesund 51,0' + 3,4
Molde 37,0' + 5,8
Alta 31,5' + 5,7
Kirkenes 25,2' + 1,4
Kristiansund 24,5' - 1,1
Longyearbyen 18,6' + 12,6
Bardufoss 18,2' + 3,7
Florø 12,4' + 5,4
Leknes 12,4' + 8,8
Hammerfest 11,9' - 3,5
xx m.fl.

En veldig interessant temperaturmåler på tilstandene i Norge.
Sterke distriktsflyplasser øker sterkt i mars. Nordens desidert
største luftfartsland Norge, øker med 4,7 % totalt i mars, mot mars i fjor.

Bodø øker med hele 11 % mot mars i fjor.
Bergen med 8,3 %.
Stavanger 8,7 %.
Ålesund 8,8 %
Tromsø 7,8 %
Kristiansand 7,6 %
Trondheim 6,9 %
7 av topp 10 hadde altså en sterk utvikling i mars.
Norge har forøvrig 10 av de 23 travleste flyplassene i Norden.

Og takk til Avinor som er trofaste med å poste tall den 10de hver måned. (Noe formodentlig Exian står bak å ha fått til).
Jernbanedirektoratet burde ha noe lignende for jernbanetrafikk. Veidirektoratet noen lignende for veitrafikk. Og sjøfarts-
direktoratet noe lignende for sjøtransport. Dette har med å kommunisere til hele Norge hvordan landet utvikler seg å
gjøre. Folketall burde også komme oftere og raskere enn i dag. Vi blir bedre til å utvikle landet riktig, om vi har godt med
ferske og relevante tall.
Redigert 10.04.2019 kl 15:18 Du må logge inn for å svare
Thinky
11.04.2019 kl 12:07 289

Det er virkelig dårlig utvikling for svenske flyplasser i mars.
(Nå er mars en måned med påskeeffekt. Påsken var der i fjor).
Stockholm Arlanda 2079,0' - 6 %
Gøteborg 490,3' - 8
Stockholm Bromma 204,3' - 5
Malmø 158,7' - 10
Luleå 106,7' +-0
Umeå 82,7' - 7
Tall for private Skavsta foreligger ikke.
Swedavias flyplasser sank 6 % i mars.

Dette var mao. en måned med de største forskjeller på norsk og svensk utvikling
på år og dag. Bergen økte med 8,3 %. Mens Gøteborg minket med 8 %. Bodø
økte med 11 %, mens Malmø minket med 10 %. Akkurat Malmø taper til Kastrup.
Swedavia minket med 6 %. Norge økte med 4,7 %. Dette er temmelig dramatiske
tall. .

For mars er altså Flesland godt forbi Landvetter. Tromsø er godt forbi Malmø,
og foran Bromma. Bodø og Sandefjord er likt med Malmø. Norge avanserer på
den nordiske listen.
Redigert 11.04.2019 kl 12:12 Du må logge inn for å svare
Thinky
11.04.2019 kl 12:31 275

Finske for mars :

Helsinki 1746,1' + 2,8
Oulu 93,5' + 3,6
Rovaniemi 72,4' + 12,5
Kittilä 72,9' + 11,2
Ivalo 39,2' + 5,2
Turku 34,4' - 0,5
Vaasa 26,4' - 5,3
Kuipio 22,0' - 8,3
Tampere 21,3' + 9,0
Kuusamo 18,1' - 4,0

Dvs. Ålesund er større enn Finlands nest største i mars.
Rovaniemi (på veien til Kirkenes) imidlertid interessant å iaktta for Norge.
Oulu er også på sett og vis litt Kirkenes relatert. Det samme med svenske Luleå.
De samme kan også sies å være Tromsø og Bodø relatert.

København 2373,3' - 0,4 % i mars.
Redigert 12.04.2019 kl 20:21 Du må logge inn for å svare
Thinky
10.05.2019 kl 18:22 107

Da var det tallene for april og hvordan SAS-streiken slo ut :

Oslo 2252,1' - 4,3 %
Bergen 502,6' - 2,0
Trondheim 333,7' -10,2
Stavanger 332,7' - 5,2
Tromsø 167,9' - 6,0
Sandefjord 178,4' + 2,7
Bodø 137,8' - 7,4
Ålesund 90,6' - 3,8
Kristiansand 84,8' - 4,8
Harstad/Narvik 58,0' - 3,0
Haugesund 49,1' - 10,6
Molde 33,0' - 8,6
Alta 28,9' - 11,3
Kirkenes 24,5' - 3,8
Kristiansund 22,3' - 17,1
Longyearbyen 19,0' + 2,9
Bardufoss 22,6' + 12,7
Florø 12,4' + 5,4
Hammerfest 12,2' - 14,4
Brønnøysund 10,7' - 6,5
Leknes 10,2' - 6,9
xx m.fl.

ARN 2037,8 - 9 %
GOT 552,4 - 1
NYO 218,0 + 6,0 Skavsta
BMA 213,4 - 1
MMA 163,0 - 13
LUL 86,4 - 9
UME 78,7 - 7
OSD 39,7 - 16 (Østersund Åre)


CPH 2509,0 + 0,5
BLL 312,6 + 12,2
AAL ca 116 - ca 9

At CPH ikke gikk dårligere skyldes at de har mange andre flyselskap enn SAS.

1. TERTIAL SKANDINAVIAS STØRSTE
CPH 8850,0 + 1
OSL 8541,8 + 0,7
ARN 7672,0 - 5
GOT 1931,6 - 3
BGO 1894,2 + 3,9
TRD 1350,6 - 0,3
SVG 1304,4 + 2,0
BLL 996,4 + 4,0
TOS 796,7 + 2,9
BMA 767,9 - 4
TRF 619,1 + 1,1
NYO 616,2 + 0,9 (Skavsta)
MMA 595,9 - 11
BOO 553,4 + 1,5

Billund og Bergen går sterkest. Tromsø har passert Bromma.
Torp har passert Skavsta. Bodø jager Malmø. Bergen jager Gøteborg.
Skavsta ser ut til å ha tjent på streiken. Der er det andre flyselskap enn SAS.
Billund også ser ut til å ha profitert på streiken. Og Torp.




Redigert 10.05.2019 kl 19:22 Du må logge inn for å svare