Twitter melding fra Trevor NÅ

OZZY
NEL 09.02.2019 kl 00:27 3193

1) BEV @ 80,000 lbs. uses ~ 2.25 kWh per mile in real weather and normal hills on routes. 1MWh gets about 400 miles. Only 90% battery is useable. In cold weather, you get 300 miles / 1Mwh. Takes 69,000 "21700" cells @ 68grams = 1MWh. 10.5k weight in cells. 20k truck weight

2) Fuel cell 80 kg H2 gets 7-10 miles per kg and uses same 2.25 kWh per mile as BEV. Fuel cell weight 15k -17k so about 3k – 5k pounds less than BEV. Fuel Cell can't be beat long haul and BEV is good option for short haul. World needs both. ICE is enemy, not hydrogen or BEV

Ganska liten skillnad mellan batteri och hydrogenet, mindre än man trodde. Det som talar för att batteri blir standard i alla nikolas lastbilar är;

- utveckling av nya bättre batterier sker nu snabbt.
- det är 3-4 år kvar innan Nikola ska tillverka större serier.
- Tesla har lyckats med batteri i sin lastbil.
- när de nu börjat med batteri i de mindre lastbilar, kommer de inte stoppa där.
- vinterproblemen kan lösas.
Redigert 09.02.2019 kl 08:04 Du må logge inn for å svare
OZZY
09.02.2019 kl 08:43 2739

One of the best articles written. Take a read! It's about an entire portfolio of zero emission products coming.

Breaking! Nikola Motors Adds Battery Electric Vehicles To Its Lineup cleantechnica.com/2019/02/08/bre… via @cleantechnica

Jasoñ Hal

1h
Svarar
@nikolamotor

@cleantechnica
Reads like a shitty Pinterest recipe for Instant Pot chicken thighs. It may get your message across but don’t call that a “Best article” because it’s not well written.
Redigert 09.02.2019 kl 08:59 Du må logge inn for å svare

Investor,
Den idioten som svarer der er vel pro elektrisk og eier aksjer i Tesla.
Slike menneskers primitive mening legges ikke til grunn, useriøst!

selve artikeln opplever jeg som ganska pro-tesla eller pro-battery. Eller balansert muligen.
meerik1
09.02.2019 kl 09:35 2433

Det skal bli spennende å se om en stund om dine betraktninger om Nikolas skraping av nitrogen med overgang til batteri drift er like treffsikker som dere svenskers vurdering av avtalen mellom Volvo og norsk olje.....Lenger på jordet kan man vel ikke komme.

olja er gått ut på dato. Det at nikola skulle skifta til batterie det visste jeg og det var enkelt eftersom de begynte med batteri når Nikola lanserades, men då var batterier ikke like bra som idag og imorgon.
Merik
09.02.2019 kl 10:08 2228

Men du og dine landsmenn trodde ikke på norsk olje heller. Dere tok så steike feil den gang, hvem tror du har mer tillit til deg nå etter at dere "gjorde bort dere" så vanvittig med Volo avtalen?

Det innebär 50000 hydrogen och 1000 batteribil.

Än så länge bara Nikola 2 och 3 som kommer med batteri.
Vore det logiskt att lansera Nikola 1 med batteri också?

För de som verkligen vill ha batteri og köper Tesla annars.

Olja er nok ikke gått ut på dato. I vårt land bygges enda oljefelt ut. Dette forteller at man ikke er villig til å snu enda, med de store inntekter dette innebærer. Om Norge skal nå sine klima forpliktelser, så må det bli ved et skippertak etter lovbestemmelser fra EU.
Ser man på Russland, så er det vel ikke noe snakk om noe nedtrapping i oljeindustrien.
Når det gjelder Europa på vinterstid, så er det hydrogen som gjelder.

Tror det er best du leser om og om igjen til du får med deg det Trevor Milton sier.
Logiske
09.02.2019 kl 11:46 1846

Helt ærlig InvestorXYZ, nå må du slutte å spre dårlige rykter, feilaktige teorier, og ren skittkasting om tema du tydelig vet veldig lite om!

-BEV er genialt, for korte strekninger, der en har tid til å lade (om natten f.eks)
-Batteri er totalt uegnet for tungtransport over lengre distanser, eller skiftkontinuerlig drift.
-Vi er ikke i nærheten av noen ny revolusjon på batteriteknologi til å snu på dette pr idag. Utopi, langt frem i horisonten.
-Å lade batteri raskt nok, krever noe sinnsvake strømforsyninger, som du knapt kan forstå omfanget av selv som utdannet elektriker (meg selv). Vi må opp i høyspentanlegg på lastebiler. Dette er ikke små 75-100kwh batteri som bilene har.. OHMs lov, google it.
-At nikola kan tilby begge deler, kaprer noe av markedet til erkekonkurrent tesla, og slår ihjel mytene om at Nikola ikke vet hva de snakker om, samt betyr at de kan tilfredstille mange flere kunders behov innenfor samme chassie/byggeprosess. Kjempesmart!
-NEL eier 5mill USD i Nikola, så selv de tjener penger på at Nikola får et større marked.

Utrolig at Volvo og SAAB er av svensk opprinnelse, med tanke på det svenske innslaget på NEL-trådene.

Det blir iallafall inget nel hydrogen Net i Europa som en del trott för Nikola 3 ska gå på batteri.

Er ganska Long haul I Europa med (Nikola 3) Spanien till Kiruna för exempel så det Trevor skriver hänger ikke på greip.
mini3
09.02.2019 kl 12:37 1640

Med tanke på verdisettingen på NEL med tanke på realitetene er det ett under at man ikke må ut med 150 mill for en leilighet.
Redigert 09.02.2019 kl 12:38 Du må logge inn for å svare
really
09.02.2019 kl 12:39 1628

Det var da en smart svenske, Per Gyllenhammar gjorde tidenes deal med blåøyde nordmenn, men ble nedstemt av sitt eget styre. Det alfabetgutten skriver er så langt ute på jordet at det har ikke noe med argumentasjon å gjøre. Han har det bare moro med overivrige nellere.
Redigert 09.02.2019 kl 12:42 Du må logge inn for å svare

Nå får du forholde deg til det som er sagt av Trevor, og ikke fare med løgn!
Nikola Motor Company



@nikolamotor
18h
18 hours ago


More
Breaking: Our CEO, @nikolatrevor will announce Nikola Two and Nikola Tre in both Hydrogen and BEV at Nikola World

Du har helt rett i at Nel eier 5mill USD i Nikola. Synd de ikke eier mer. I ettertid kan vi angre på at det ikke ble kjørt en emisjon, til å investere i Nikola.
Redigert 09.02.2019 kl 13:31 Du må logge inn for å svare

Ja de 5 miljoner var en bra investering.

Det stinker om tidpunkten för den sista emissionen. Ingen här på forumet har förstått vad pengarna skulle gå till, förklaringen om tungtransport viftades bort.

Men nu vet vi att det var tidpunkten för emissionen som var viktig. Genom att de äger lite i Nikola visste de att här kommer det nyheter. Det var sista chans med emissionen över 5 kr. Nästa vecka hade de kanske fått ut 3,30 i en emission, alltså 2*85 miljoner mindre, 175 miljoner . Då ser vi att de sparade 125 miljoner på att investera 50 mil i nel.

Nel har alltid varit bra på emissioner. Förlorarna är vi småsparare.

Skjønner at det må være på fleip. Han kan umulig mene det seriøst alt han kommer med. Skal ikke utbrodere det noe mer. Noen vil nok tro på ham. Noen må da motsi ham. Man trenger ikke å komme med sjikane, som mange kommer med!
Framtia
09.02.2019 kl 13:59 1340

Der tar du komplett feil igjen! Batteriene er i dag akkurat som de var den gang! ...og kommer til å være i overskuelig framtid! Du er HO's største løgner og mest kunnskapsløse person! God bedring!

Batteribytte skal vel ikke ta lenger tid enn kun et par minutter? så batteri er veldig godt egnet for tungtransport over lengre distanser og skiftkontinuerlig drift. Et selskap i Kina, Beijing Electric Vehicle Co., har allerede begynt å satse på det. De har vel anslått at et batteribytte skal ta 2 minutter og 46 sekunder.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-07-05/china-s-top-ev-maker-starts-battery-swap-service-to-lure-users

Husk at batteriteknologien er fortsatt under utvikling.
Admoff
09.02.2019 kl 15:54 1158

Hvor mange batterier blir standarden på energistasjonen på Dovre? 20, 100? Samme batteripakke på alle fabrikater?, ++++ Det medfører vel også en enkel logistikk. Ser helt klart at dette blir fremtiden der det ruller flere enn 5 vogntog;)
Redigert 09.02.2019 kl 17:05 Du må logge inn for å svare
MrPutter
09.02.2019 kl 16:01 1130

Så du mener at tungtransporten skal klare dette når det ikke er nok til alle personbilene?

Les denne:

https://e24.no/pluss/bil/noen-maa-finne-opp-batteriet-paa-nytt-for-at-elbilen-skal-ta-over/24537681

MrPutter
Redigert 09.02.2019 kl 16:02 Du må logge inn for å svare
Framtia
09.02.2019 kl 17:17 935

Sannheten er at man finner akkurat det svaret man ønsker i en jungel av seriøs og useriøs info! Jeg skjønner heller ikke motsetningen mellom batteri og h2...! FCEV'er er også avhengige av batterier og begge teknologiene er fordelaktige for miljøet! Dere som fremsnakker 'kun en av delene er vel opptatt av miljøet også, eller er det særinteresser(økonomiske!) som rår? Fornuften vil styre, uansett hva vi tenker om dette! Jeg tenker ;"Ja takk, begge deler!"
safe99
09.02.2019 kl 17:21 909

Helt klart ingenting å diskutere: Ja takk-begge deler. Og begge vil utvikle seg utover, sammen med "andre" !.

Helt enig Framtia. Vi trenger begge teknologiene. Og på begge områder foregår det spennende utvikling. Den som har lyst og tid kan besøke Hannovermessen 1-5.april og orientere seg hva som foregår i hydrogenbransjen for tiden. Dette er Europas største hydrogen- og Fuel-Cell utstilling. Nel Hydrogen finner du på stand B60 sammen med bl.a. Greenstat AS, Hyon AS, Hexagon Composites ASA og Proton OnSite. Flere av disse vil også bidrar i det faglige programmet på messen.
https://www.h2fc-fair.com/

Sintef er også på plass og orienterer om sitt GiantLeap prosjekt.
https://www.sintef.no/en/projects/giantleap/


Redigert 09.02.2019 kl 18:04 Du må logge inn for å svare

Hva ville folk valgt i dag av kjøretøy, enten privat eller tung-transport, hvis både batteriladestasjoner og hydrogen-fyllestasjoner hadde vært utbygd lik dagens bensinstasjoner? ( Kostnad 20 milliarder, som kan tas igjen på fylle/ladepris, uten subsidier. "Smart"målerene alene har kostnad 10 milliarder. CO2-fangst og lagring, som så ikke blir viktig/nødvendig er stipulert til 25 milliarder. )

Batteri-elektrisk med ladetid-problematikk og rekkeviddeangst? ( men det rimeligste alternativet pr. km. )
Batteri-elektrisk med forbrenningsmotor/oljeskift/eksosanlegg som rekkeviddeforlenger? ( Som mange i dag velger, også for å greie seg med kun 1 bil. )
Batteri-elektrisk med brenselcelle og hydrogen som rekkeviddeforlenger ( som er dobbelt så effektiv som forbrennings-forlenger. )
Bensin/diesel som er dyrere pr. km og halvparten så effektivt som hydrogen?
Jeg tror markedet vil bestemme dette, etter at stasjonsbyggingen er ferdig.

( Og all oljen vi i dag bruker til transport kan så selges til andre land og betale for veibygging i Norge, uten bom-penger eller "subsidier". )
Redigert 09.02.2019 kl 18:54 Du må logge inn for å svare