SOFF - Kontraktene renner inn for SOFF, sjekk melding

HP17
SOFF 08.02.2019 kl 09:05 17586

SOFF starter fredagen med å melde om et kontraktsdryss!
Flere kontrakter er inngått med de store fartøyene. Kan dette være med på å sende SOFF tilbake mot kr 2?

08/02-2019 08:55:01: (SOFF) Multiple contracts awarded

Solstad Offshore ASA has entered into contracts for three of its large PSVs.Normand Service (ex. Sea Spider, 2014 built PX 105) or sister vessel has been
contracted to GeoSea for a period of 180 days firm plus up to seven months ofoptions. The vessel will support wind farm installation operations at the Moray Firth Eastern Development. Commencement is in Q2 2019.
Sea Spear and Sea Supra (2014 built PX 105 PSVs) have been fixed to anundisclosed client for three months firm each, plus options, with commencementin Q2 2019. Sea Spear (2014 built PX 105 PSV) has been contracted to Saipem in the Mediterranean with commencement in February 2019 for a period of 45 days firm
plus options. In addition, Solstad has entered into a new contract for the AHTS, Far Sagaris (2009, UT 731CD, 286t BP) with Queiroz Galvão Exploração e Produção S.A (QGEP) in Brazil. This new charter contract is firm for 95 days with 180 days option with commencement in February 2019 and it is in direct continuation with current charter of Far Sagaris.

The latest awards contribute positively to the Solstad fleet contract backlog atrates that reflect a gradually improving market.
Redigert 29.03.2019 kl 09:04 Du må logge inn for å svare
HP17
08.02.2019 kl 09:08 8686

1.49
(starten på en reprising?)
Boss 99
08.02.2019 kl 09:20 8635

Løp å kjøp. Berger nok Solstad dette....
Met1976
08.02.2019 kl 09:20 8628

Gode nyheter, det trengte vi nå- ikke så få fartøydøgn dette når vi summerer opp:
Normand Service 180 dager+7mnd opsjoner
Sea Spear -90 dager +opsjoner
Sea Supra- 90 dager+opsjoner
Sea Spear 45 dager (må være før den andre dette da, den starter i Q2)
Far Sagaris- 95 dager+180 dager opsjon

Ca 500 fartøydøgn med opsjoner til det dobbelte altså.

Det står at ratene reflekterer at "gradvis bedre marked" noe som er vanskelig å tyde om vi bla sammenligner det med Bourbon saken igår hvor de sa at de fikk rater under eksisterende ved fornyelser pga markedet, men jeg vil jo tro det er drift pluss litt ihvertfall-hva tror du Marco? Også positivt at de får arbeid innenfor vindkraft, det er et voksende marked hvor det er viktig å få en fot innafor.

Redigert 08.02.2019 kl 09:22 Du må logge inn for å svare
Met1976
08.02.2019 kl 09:25 8600

Litt usikker på det som står på SYSLA-der står det at Normand Pioneer erstatter Far Sagaris på en kontrakt til 2021, klarer ikke tyde på om dette er en forlengelse av kontrakten eller om de bare bytter skip.
danm
08.02.2019 kl 09:49 8545

Der er en række store vindmølle projekter, som nok vil trække nogle skibe til, måske nogle ombygninger. Det er meget positivt at se belægningen generelt lige nu.
HP17
08.02.2019 kl 09:52 8540

Dette er meget positivt for SOFF.Opp 7% så langt i dag, men det er nok bare starten på reprisingen. Ikke så lenge siden kursen var over 2 og når kontrakter renner inn så er det gull verdt og viser også at det er i ferd med å bli lysere tider for sektoren. Kan det går mot 1.70-1.80 og videre over 2 til uka?
Met1976
08.02.2019 kl 09:57 8524

Jo mer den dras opp før emisjon jo bedre er det, så nå må vi bare være glade for hvert øre det går i rett retning. Tenker det er mange som meg nå som har såpass tap at en like gjerne kan skrive det som tapt, bli med i emisjonen og satse på å få noe igjen på sikt de neste årene.

Dette er strålende nyheter. Med disse kontraktene så har de vel i prinsippet ingen ledige aktive PSVer før uti Mars. Av aktiverte skuter. Men de vil da heller ikke ha noen i spotten ser det ut til. Så de vil ikke kunne dra nytte av en eventuell stigning i ratene der. Men får håpe det ikke blir aktivert noe særlig på våren nå, så ratene i 2019 kan bli ok

SOFF har vel i prinsippet bare 3 aktuelle PSVer i layup som er konkurransedyktige i Nordsjøen så på PSV siden ser det bra ut. Falnes, Sira og Supplier. Far Spirit og Normand Provider er i grenseland. AHTSer derimot ser det tyngre ut for.
danm
08.02.2019 kl 10:31 8412

The latest awards contribute positively to the Solstad fleet contract
backlog at rates that reflect a gradually improving market.

Skudeneshavn, February 8th, 2019
HP17
08.02.2019 kl 11:04 8351

1.62
Volumet og interessen tar seg opp for SOFF. Her er det nok mer å gå på fremover. Flere kontrakter på en dag gir et tydelig signal til markedet og investorer. Selv ser jeg 2 tallet innen rekkevidde snarlig.
mnn
08.02.2019 kl 11:16 8323

Med dagens kontrakter bør vel kursen passere 2 innen en ukes tid. Går no også mot lysere tider i nordsjøen også.
Stor optimistme i oljebransjen i 2019
marco83
08.02.2019 kl 11:23 8304

På så korte kontrakter er det nok dessverre ikke drift pluss. Kanskje på den 180 dageren?
danm
08.02.2019 kl 11:55 8254

Det er ubehageligt, at blive overhalet af virkeligheden, ikke sandt :-)
marco83
08.02.2019 kl 13:15 8171

Hva er virkeligheten og hva er så ubehagelig med den?
Met1976
08.02.2019 kl 13:21 8156

Det er den alternative virkeligheten, hvor man bare ser på pluss og ikke minus-da er alt fint :-)
marco83
08.02.2019 kl 13:56 8119

Forstår ikke hva han mener/sikter til her? Han/vi vet ikke ratenivået på disse sluttningene så han kan ikke mene at de er bedre enn markedet/på vei opp. Mener han noe så banalt at siden de annonserte noen kontrakter i dag at det betyr at hele markedet nå er bra/bedre?:)
Met1976
08.02.2019 kl 14:02 8110

Ja det er nok så enkelt- det står jo at "The latest awards contribute positively to the Solstad fleet contract backlog atrates that reflect a gradually improving market."

-Så kan man jo tolke dette som man vil, er man i overkant positiv er dette noe man tjener godt på, er man nøktern er det null-kontrakter er man litt pessimist (realist) er det til tap. jeg velger å legge meg på midten tenker jeg :-D
marco83
08.02.2019 kl 14:07 8101

Ikke dum tankegang det, ligger der i midten jeg og:)
kontra
08.02.2019 kl 14:29 8068

Tror dagens meldinger vedr. kontrakter til Soff og Dof er en klar indikasjon på at offshore er i ferd med å gå fra å tilby-, til å bli etterspurt. Jada, nærmere 1/3 av offshoreflåten ligger i langtidsopplag, men disse tar det "år" å få klargjort for drift. Når etterspørselen i offshorebransjen overstiger tilbudet ligger vi an til en formidabel økning i ratene. Det vil ikke være bare bare å bemanne disse båtene med kvalifisert mannskap.
danm
08.02.2019 kl 15:01 8027

Det er svært at bevare pessimismen :-)

Man må vel kunne forvente at de store selskapene får en kontrakt i ny og ne. De fleste ønsker nok å vite hva som skjer med gjelden før det handles. Samme gjelder nok DOF.
Met1976
08.02.2019 kl 15:21 8011

Det merkelige idag er jo at DOF får en betydelig større kontraktspakke enn SOFF både mtp pakkens størrelse og ikke minst i forhold til hav den utgjør for totalen til flåten, allikevel stiger SOFF 10% pr nuh mens DOF knapt er opp.
marco83
08.02.2019 kl 15:26 7993

Kontra: Fortell meg litt mer om hvor mange "år" det tar å ta en båt ut av opplag er du snill:)


Gjerne litt om hva som må til siden det ikke bare er å manne de opp.

Det kan vel ta lang tid å få på plass alle de sjøfolkene som trengs for bemanne skipene.
Er ikke nok med bare styrmannslappen. Erfaring fra relevante arbeidsoppgaver, rette DP sertifikater.
Særlig AHTS'ene krever relevant kompetanse. Simulator trening osv.

Selve skipet må gjerne klasse på ny (10 års klassing krever mer tid og penger enn 5 års klassing, 20års klassen enda mer )
Dokking kan fort også bli aktuelt.
Oppgradering av DP anlegg.
Hoved og hjelpemaskiner må gjøres klar før igangkjøring. Der kommer det fort store utgifter. Utføres normalt av personell fra motorfabrikant. De tar litt mer pr time enn den lokale rørleggeren din !
Lista er uendelig lang.

Derfor legger man ikke båter man har tro på kan få jobb om noen mnd / halvt år i kaldt opplag.
Da foretrekkes varmt opplag og et minum crew om bord som kan etterse og vedlikeholde skipet. Mye av dette arbeidet består i følge opp vedlikeholds listene som skipet har fortløpende. Noe sjekkes hver uke. Andre jobber har lengre intervaller. Er alt dette på plass går det fort få skipet i drift.
Kaldt opplag krever myyyyye mer tid.


Met1976
08.02.2019 kl 17:48 7916

Det ble antydet 10-15mill pr.båt i en artikkel ifjor ang dette, for å ta den ut av kaldt opplag-avhengig av klassifiseringskrav potensielt mer.

Sikkert ikke langt borte det tallet.
Sier seg selv at det kreves litt mer enn et par korte oppdrag for ta inn det beløpet.

Ellers bare gratulere og ønske Soff folket ei god helg etter flere kontrakter :)
Særlig i tankene våre danske venn.
Formel 1
08.02.2019 kl 18:07 7895

Helt korrekt!
Jeg er navigatør, men ikke i offshore.
En annen ting er at det blir plukket endel deler fra båter som ligger i opplag. I dårligere tider er det en nødløsning isteden for å kjøpe nytt.
Redigert 08.02.2019 kl 18:11 Du må logge inn for å svare
Kontur
08.02.2019 kl 18:23 7886

Mange av båtene blir aldri reaktivert.
Vi har 4 bourbon båter rett ved der jeg bor. Tidligere chief sier at 2 av de aldri kommer i bruk igjen. 3 siem båter forsvant dog fra Kai like før jul etter 3 år i opplag
kontra
08.02.2019 kl 19:01 7833

Med den ekspertisen innen bransjen du påberoper deg å ha, burde svaret på spørmålet du stiller meg være overflødig av deg å stille. Du har allerede fått gode svar ovenfor. Så derfor; for å si det slik; dette vil avhenge av skipets tilstand, situasjon i arbeidsmarkedet, spesielt innen maritime yrker, og en rekke andre forhold. Om dette gjelder et eller ett par fartøy, som må klasses, oppgraderes og bemannes, kan sikkert dette unnagjøres på +/- halvåret, om de er heldig å få tak i kvalifisert mannskap på kort tid.. Skal derimot en stor andel av fartøyene i opplag ut av opplag, kan jeg garantere at dette vil ta "år", kanskje mange. Ratenivået for bransjen vil derfor fremover være et resultat av forholdet mellom etterspørsel og tilbud innenfor dagens klargjorte og disponible offshoreflåte.
marco83
08.02.2019 kl 19:13 7821

Jeg vet svaret, derfor jeg spør deg. For at det skal ta år er noe av det dummeste jeg har hørt denne uken!

Vanskelig å få tak mannskap?? Fortell meg hva som gjorde at all mannskap på det som ligger i opplag plutselig forsvant fra jordens overflate? Hvor er de nå hen?

DNV har i lang tid allerede lagt til rette for at hvis man følger et gitt oppfølgingsprogram så e det ingen klassing som trengs.

Det tar mao ikke i nærheten av år på å få ut en opplagsbåt. Du utbrodere noe som bare er piss. Det har blitt tatt ut båt på et par uker. Eneste utfordringen er at det koster litt. Havila gjorde det på denne :

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/05/Havila-tar-PSV-ut-av-opplag
Redigert 08.02.2019 kl 19:19 Du må logge inn for å svare
Kontur
08.02.2019 kl 19:42 7788

Ja, at det tar år kan ikke være rett.
Men at flere av dagens opplags båter aldri blir reaktivert tror jeg mer på.
Forhåpentligvis drar og flere av de minste båtene over til Asia.
Tror og at de største selskapene vil ta ansvar og skrote forholdsvis mange skip, Tidewater, Bourbon
Med den økte aktiviteten på flere sektorer kan faktisk knapphet oppstå, håper på det.

De forsvant jo selvsagt ikke. Du vet da bedre enn som så.
Men hvor forbanna interessant er det å søke jobb i et selskap hvor du har fått sparken ?
Solstad var en sikker og trygg arbeidsgiver i mange år. Slik er det ikke nå.
Si at du mistet jobben i Solstad, var heldig og fikk jobb hos et annet lokalt rederi som Østensjø f.eks
Hvem med hue rett montert hadde da gått tilbake …

Å glemte
Standarden Solstad båtene har på mat, er ikke bra det heller 😉

Redigert 08.02.2019 kl 19:57 Du må logge inn for å svare
marco83
08.02.2019 kl 19:58 7755

Alle rederiene sliter med å finne arbeid til båtene/mannskapene sine. Hva i alle dager får deg til å tro at andre rederier plutselig har behov for flere folk??

Miste du jo jobben og markedet du jobber i ligge i brakk, jo da går man tilbake til til selskapet med fikk sparken fra. De har ikke valg, det er ingen alternativer der ute
kontra
08.02.2019 kl 20:00 7751

Du burde holde deg for god til å ta den letteste veien, min god mann. Du skriver: "Vanskelig å få tak mannskap?? Fortell meg hva som gjorde at all mannskap på det som ligger i opplag plutselig forsvant fra jordens overflate? Hvor er de nå hen?" Jeg må spørre deg hva du tror, tror du disse sitter hjemme å venter på bedre tider, i så fall tror jeg det er lite futt igjen i disse. Nei min gode mann, de aller fleste av disse har nok funnet seg tilrette med godt betalte jobber innen andre maritime næringer, og jeg tror det skal noe til før de skifter over til offshore uten videre.
Selvfølgelig ligger det noen få skip under kategorien opplag, som er enklere tilgjengelig, men dette er heller unntaket enn regelen!

Sånn generelt så må jeg si at du imponerer meg marco83. At en person uten aksjer i bransjen utøver et så stort engasjement på dette aksjeforumet som du gjør. En skulle nesten tro at du har hatt deg en "nesestyver" i bransjen som du forsøker å skrive deg ut av.
marco83
08.02.2019 kl 20:06 7742

Det er hundrevis av dem sittende hjemme på NAV ja. En sjømann, er så og si kum brukende på et fartøy. Ring rederiforbundet og spør selv hvor mange som enda er uten arbeid.

Hva baserer du utsagnet ditt på at de fleste av dem har funnet seg godt betale jobber i andre maritime næringer?

Engasjement kommer fra når det er så hinsides mange her inne som utbaserer oppspinn, piss og meninger som ikke baserer seg på noe som helst. At danm kanskje klarer å lure en stakkars mann her inne til å tro at nå skal offshore markedet ta av. Tape store summer av penger han sikkert han jobber hardt for.
Met1976
08.02.2019 kl 20:13 7727

Nå kommer jeg fra "Solstadøya" og i tillegg til oransje båter overalt er det endel arbeidsledige/tatt seg krisejobber fra rederiet rundt om i strøket her og, det er ingen stor hemmelighet at mange av disse ikke har fått tilsvarende jobber andre steder. Det finnes mannskap å få tak i om man trenger det.
marco83
08.02.2019 kl 20:37 7681

Selvsagt. Herregud, jeg kjenner flere selv. At mange av de visstnok skal ha fått seg godt betale jobber i samme bransjen er faktisk et hån mot den arbeidsgruppen. Latterlig påstand å komme med

Si meg Met1976 , har du noen gang satt dine bein på noe som flyter i Nordsjøen - eller bare fabler du ?
Karmøy vil aldri benevnes med et rederi fra blindtarmen på øya. Med eller uten omkjøringsvei :)

Hovedstammen i rederiet er nok beholdt. Overstyrmenn, Skippere, Maskinister og AB'er
Kanskje er nok veien videre å fylle opp med folk fra bemanningsbyråer i høysesongene
marco83
08.02.2019 kl 21:21 7632

Normand Service sluttet på £9000 hvis noen er interessert i vite det.Det var den lengste kontrakten av dem og den som jeg hadde størst tro på at kanskje Solstad ikke sluttet på en tapsrate. Den gang ei dessverre.

Da vil jeg tro de kortere kontraktene er sluttet enda lavere. Bare spekulasjon fra min side det, ikke bekreftet. Får se om jeg orker å bruke en tjeneste eller ei på å finne ut hva de be sluttet på
kontra
08.02.2019 kl 22:16 7583

Ok, hvor mange fartøy mener du en kan få i drift ved hjelp av dem som sitter hjemme på NAV, herunder sertifikatkrevende stillinger. Så kan du samtidig anslå hvor mange sjøfolk som skal til for å bemanne hele den delen av opplagflåten som pr i dag ligger uten mannskap.
marco83
09.02.2019 kl 08:02 7452

Link? Hva mener du, tror du ratene blir oppgitt et sted?

De holdes hemmelig. Så dette kommer rett i fra rederiene og det faktum at vi vet hva vi selv har bydd båt på. Sier ikke at det nødvendigvis er 100% spot om på siste øren hver gang men det er hvertfall innenfor 5/10% hver eneste gang
marco83
09.02.2019 kl 08:07 7447

Nei det har jeg ikke grunnlag for å svare på. Ingen anelse på nøyaktig antall fartøy. Kanskje du vet siden di spør? Det jeg vet er at det ikke er problem eller tar måneder å få takk i mannskap til båt i opplag. Island og Siem som har kvittet seg med masse mannskap vet jeg f.eks enda kjører jevnlige simulatortrening med de fleste av de. Mens de fleste andre rederier har tatt mannskaper fra båter i opplag og satt de inn på andre fartøy. Noe som betyr at mange av båtene har gått fra to skift til tre skift. Ergo ingen mister jobben 100% men alle mister 20/30 av stillingen sin. Fair løsning det
danm
09.02.2019 kl 10:18 7375

Undskyld mig, men jeg bliver lidt bekymret, når jeg ser en person, der påstår han er igangværende mægler og har adgang til alle oplysninger og så ikke kan bekræfte noget som helst. Når samme person har tid til at være på HO det meste af døgnet, bliver jeg forundret. Jeg tror man skal forholde sig til det overordnede og se hvad olietoppen siger om fremtiden, for her er optimismen i top. Vi har nu set mange kontrakter, der begynder i H1, jeg glæder mig til H2.
marco83
09.02.2019 kl 10:52 7347

Hva er det jeg ikke kan bekrefte danm? Vær gjerne spesifik nå. Du har null peiling på markedet ei heller hvordan en megler jobber. Vi er på/online 24/7/365. Jobber selvsagt ikke hele tiden men er alltids på. Man kan jobbe fra hvor som helst i verden, hjemme, hytta, bilen, fødestuen osv. Alt vi trenger er en mobil og handsfree:)
danm
09.02.2019 kl 11:01 7335

Du bør være klar over, at det ikke er OK at baisse og påstå, at man har insider viden. At påstå, at man har oplysninger om rater, uden at komme med link, eller anden bekræftelse. HO burde se på den måde du bruger debatten på.
danm
09.02.2019 kl 11:03 7328

Jeg kunne også godt lide at vide, om din arbejdsgiver er ok med det, du beskæftiger dig med i din fritid. Ingen ved helt hvad din agenda går ud på.