Utsetter levering av 16 stk Boeingfly


Enda en god nyhet fra Kjos. Kursen klatrer nå rett oppover igjen: https://min.e24.no/a/oRrP90
Redigert 06.02.2019 kl 14:09 Du må logge inn for å svare

Har ingenting å si med all shortingen og forventning om kr 60 som emikurs.
Tigeren
06.02.2019 kl 14:22 1059

Du tar fullstendig feil. Shortere blør og vil blø mye mere. NAS kan stå i kr 155 om 14 dager. En rekke trigger fra Kjos vil løfte kursen rett opp. Da blir emi. kurs ca kr 140,-

Kun rykter om bud som kan hjelpe kursen før den 19.02.
Tigeren
06.02.2019 kl 14:41 974

Der tar du også feil. Kjos har levert to gode nyheter idag. Kursoppgang idag og fremover er et faktum. E24.no skrev en fin Easy Jet artikkel om mulig NAS oppkjøp idag🤑🤑 Easy Jet henter nå saftige kr 33 milliarder for å gjøre oppkjøp i bransjen. De som er inne i NAS vinner. Det er slik livet nå blir. Kjos leverer varene. Det er heldigvis et valg om å være inne eller noe annet.. Vinnere er inne.
Redigert 06.02.2019 kl 14:43 Du må logge inn for å svare
seth
06.02.2019 kl 15:15 876

JF har vel neppe sagt ja til emikurs til kr.140? Hvorfor skal han være med hvis han ikke får en betydelig rabatt? Bare for å være snill? Tror ikke det finnes i denne bransjen?

Det er vel flere måter å se dette på. Joint Venture må jo nå være fullstendig avskrevet også. Altså ingen salg eller JV. De får ikke landet noe av det. Hvorfor skulle man utsette så mange fly, hvis man ikke ser at man ikke får solgt unna de man har, eller også vurderer det som mest sannsynlig at JV ikke vil forekomme i nær fremtid.

De drar alt de kan ut av hatten, og bruker alle triksene i boken, men snart mister de troverdigheten. Noe må landes snart.

Forstår ikke tolkningen din. Dersom emisjon blir fulltegnet, blir det ingen aksjer på Fredriksen uansett. Dermed blir spørsmål og konklusjon besynderlig.
pengex
06.02.2019 kl 15:55 739

JF får 1,5% rente på penga. Han får en fot innafor bransjen og den nye fisketerminalen med direkteruter til asia.

De 63 A320neo som ligger i ordre er en ren finansiell investering.
De er ikke tenkt å gå inn i Norwegians operasjon.
De har ikke fått utsatt leveranse og kan gå inn i JV.

A321LR og MAX'ene vil nok Norwegian bruke i egen operasjon.
Og det gir mening å dytte på de når de har hendene fulle med å balansere driften.
De kan uansett gå inn i JV hvis det ønskes selv om de leveres senere.
Da er det jo Norwegian som leaser dem av JV.


Takk for oversikten over hvilke fly som er finansiell investering, og hva som ikke er det.

Dersom de ikke skulle ha flyene selv, eller velger å utsette det, så ville jeg jo tro at dette er noe man avstemte med de som eventuelt skal inn i JV sammen. Altså er det tatt en avgjørelse for fremtiden som vil påvirke dette. Uformelt kan man jo snakke sammen selvfølgelig. Men ville det vært ok å kommunisere ut til markedet at leveringstiden dyttes på, men ikke at man er enig med JV partene ? Ergo tror jeg at dette betyr at JV utgår for en god stund. Er det sagt fra Norwegian at de uansett ikke skal dytte sine fly inn i ett JV ?
abroker
06.02.2019 kl 17:05 591

Smart forhandlings triks om en prisnedsettelse dette.
Smart Bjørn!
TomW
06.02.2019 kl 17:16 562

De har vel kun uttalt at det kan være snakk om opptil 140 fly og at dette kan være både fly de skal bruke, samt fly som de ikke har tenkt til å benytte selv.
Airbus flyene har alltid vært tiltenkt salg eller utleie. Boeing 737 max flyene skal fase ut de 737-800 flyene fortløpende.

Jeg tror ikke en JV utgår, men at et slikt samarbeid vil komme veldig raskt. Dette har ledelsen vært ganske klarer på og jeg kan ikke se hvorfor de skal gå bort fra det nå. Hvilke fly, utover neo`ene gjenstår å se. Det er ikke umulig at JV partner ønsker at deler av den eksisterende flåten skal inn
Redigert 06.02.2019 kl 17:30 Du må logge inn for å svare

Utsettelse påvirker ikke JV. Tvert imot.
Det er to aktiviteter som pågår parallelt med samme mål.

Flyleveranser er utsatt for å få operativ drift med bedre resultat.
JV er plassering av flyfinansiering og eierskap også for å få bedre resultat.

På pressekonferansen ang emisjonen mente Bjørn Kjos at han ville lande JV i Q1.

JV var i første omgang tiltenkt fly i firm order.
Både Airbus og Boeing.

Ikke opsjoner og ikke fly i eksisterende flåte.
Men ting kan jo endre seg. :-)
TomW
06.02.2019 kl 17:28 519

Er du sikker? Jeg mener å huske at det ble nevnt under en presentasjon at eksisterende fly også kunne være aktuelt?


Snakket med Stine etter at JV ble presentert, og hun sa at firm order var hovedfokus.
Men det utelukker jo ikke at eksisterende fly også er eller blir aktuelt.
TomW
06.02.2019 kl 18:28 436

Den er god, da har jeg nok hørt feil :)
Tigeren
06.02.2019 kl 21:17 310

seth. Emi. kurs blir satt 19.02 på GF. Med J. Fredriksen på eiersiden vil jeg anta at emisjonskursen blir på kr 140, såfremt kursen er om 14 dager ca kr 155 som er mine estimater. Da får alle aksjonærer en høy rabatt. Nel ga 8% rabatt på kr 460 mill emisjonsaksjene i forrige uke. Så det ligger i den gaten.
Redigert 06.02.2019 kl 21:19 Du må logge inn for å svare