-- 85% av bompengene brukes ikke på vei.


SLIK BRUKES BOMPENGENE I OSLO:

75 milliarder brukes IKKE på vei og bil
Bare 15 prosent av bompengeinntektene fremover i Oslo skal brukes på veier. Hele 75 milliarder kroner brukes på andre ting.



https://www.motor.no/artikler/2018/juni/bruker-en-brokdel-av-bompengene-pa-vei-i-oslo/?fbclid=IwAR3oZs7OvJhMZwrDXo8Zl13qScaPsJr4Le54R0pw-sFxWDse8IBm1XPxsjw
Redigert 05.02.2019 kl 22:18 Du må logge inn for å svare
Odi.1
06.02.2019 kl 07:46 660


Det blir mye penger til maling og prikker. Hvor lenge skal Arbeiderpartiet hjelpe disse ekstremistene til å styre denne galskapen over hodene på innbyggerne?

Kollektiv utbygging og drift koster flesk, men koster bare en brøkdel for brukere å bruke i forhold til kostnadene. Derfor bruker de smarteste av oss kollektivt når de skal transporteres. Det er også det mest bærekraftige, sosiale og grønne. Som bruker av kollektivt kan jeg sitte på bussen og tenke tanker om hvor dumt privatbilisme er og hvor dumme de bilistene må være som ruinerer både lommeboka si og sitt eget miljø. Helt kokos.
Redigert 06.02.2019 kl 07:53 Du må logge inn for å svare

Så klager diesel og bensinbil eierne på at elbilene sliter like mye på veiene og er snyltere?

Oi oi oi, snylter hele 15% av en bompassering.

Mr Big
06.02.2019 kl 08:31 595

Jeg tenker stakkars arbeiderklassen som må ta kollektiv.
Deilig å sette seg i en varm bil sette på radioen og cruise til jobben. Nei, kollektivt det for arbeiderklassen ta. Kos deg på bussen/toget:)
Står du nå irriterende å venter på toget, innstilt:)))
Jeg foretrekker min bil:)
Redigert 06.02.2019 kl 09:03 Du må logge inn for å svare

Mr Big setter seg inn i en frossen bil når arbeidsdagen er slutt og stanger i kø nesten hele veien hjem og når han skal opp den siste kneika opp til husbankhuset sitt er det så mye snø eller så speilglatt og han må prøve flere ganger. Det glemmer han hver gang, de + alle bompengene han legger igjen og sist men ikke minst hvor mange trær han har tatt livet av langs veien til jobben. Mannen er ikke helt god. Vi som tar kollektivt setter oss inn i gode varme busser og er føret litt guffent er bussene så overlastet at de har godt grep uansett. Glad for å ha spart litt ekstra denne mnd. også kan vi unne oss litt ekstra god mat på Coop og kanskje noen filmer på Skvis. Livet er herlig uten bil spesielt på vinteren;-)
Redigert 06.02.2019 kl 09:58 Du må logge inn for å svare

En ekte kommunist bor inne i hodet ditt maga, pass på at ikke for mye kommer ut på en gang.

Du snakker akkurat slik de politisk korrekte kommunistene gjorde i gamle dager maga, med de beste intensjoner velter det ut med politisk korrekte floskler, hensikten er å gjøre landet til et bedre sted å være, resultatet er et korrupt tyranni.
Redigert 06.02.2019 kl 10:48 Du må logge inn for å svare
Odi.1
06.02.2019 kl 11:06 509


Se det positive med det, nå kan MDG kjøpe inn kjøleelementer for milliarder ,og montere på Svalbard.
Sysselsetting for Sysselmannen også det. De har de leitet etter alternativer for kullutvinningen lenge.
Utvinne flyplassen der, nye lange asfalterte flystriper, og reklamer over hele verden for turisme via Gardermoen , Stordalen bygger helt sikkert opp gigantiske klimavennlige Hotel der.
Det blir marked for snøskuter utleie i stor skala og ikke minst kafelatte kafeer over hele fjøla.
ps. Det er ikke mer trer og busker igjen på Svalbard som i fremtiden kan omformes til Kull , da er det på tide å tenke nytt.
Zorin
06.02.2019 kl 11:31 494

"Andre ting" er følgende: Kraftig økning i antall kilometer sykkelveier, flere trikkesett, flere busser, opprusting av tog. Lavere bilettpriser for barn og unge på tog, buss, trikk (barnebilett opp til 17 år). Bar opp til 6 år gratis - noe som medfører at barnehager kan reise kollektivt på tur gratis. Ellers så har pengene blitt brøyting av sykkelveier (tidligere brukt til snølagring når de brøytet hovedveiene..) Ellers så snakker vi generelle miljøtiltak.
Odi.1
06.02.2019 kl 14:21 439

Det brøytes og strør ikke kun for at "OLA" skal komme seg hjem til middagen etter jobb , det er tross alt både Ambulanser og Brannbiler som skal hjem til disse sykelistene med Hjerteinfarkt også da :-)

Men det er alltid lett å hopp Bukk over det meste vesentlige nå en skal spare i andres PUNG.
livecnn
06.02.2019 kl 21:27 369

Hvis KUN 15% brukes på vei av bominntektene, bør de kunne reduseres med 85% ? ELLER ?

Det kan ikke reduseres noe. Pengene trengs til innkreving av dem, fortau, sykkelveier, infrastruktur til dette, nye busser, nye trikker, nye t-bane og linjer til dem, ja og en liten dæsj til sykehjemmet på Ammerud som må ha nytt vaffeljern.

Enda en deilig dag er forbi og jeg har spart 200,- kroner på å være uten den dumme bilen. Har brukt litt over 20,- kroner på kollektivt frem og tilbake. Trolig spart liv og helse til mange medmennesker. Ser stadig flere eks-bilister på bussen og de må snart sette opp en ny for det er fullt morgen og ettermiddag selv om bussene går hyppig.

Etter 01.06.2019 vil jeg spare min. 32 kroner til slik at det nå blir 232,- kroner spart hver eneste dag. Det er fordi de nye bomstasjonene kommer og det er betaling begge veier og nå kan man heller ikke kjøre langt i byen uten å fanges opp av dem. Selg bilen i morgen og lag en suksess av livet ditt. 85.000,- spart pr. år hvert år er den suksessen.
livecnn
06.02.2019 kl 22:54 329

Betyr det at hvis alle parkerer bilen har du og MDG infrastrukturen klar for å frakte byens innbyggere ?

Du bor i Oslo livecnn. Du vet hvordan det er. Ruter har lovet flere avganger og det kommer. I rushen er det selvsagt veldig fullt på offentlig, men det er det jo på veiene med bil og køer også. Har du garasje og ikke bil kan du leie ut garasjen og tjene penger også. De kan du jo putte i aksjefond og det kan bli mye på noen år (20-30 år)
.777.
07.02.2019 kl 06:29 250

Det aller meste forsvinner i administrasjonskostnader og saksbehandling. 15% skal ikke benyttes til det vi tenker på når det hevdes å «gå til veier», altså grunnarbeid og asfalt.

Det de kaller «veier» inkluderer nok hele saksbehandlingsprosessen rundt veiene også. Og når alle parasittene har tatt sitt, og alle smørbrød-møtene er betalt, blir det ikke mye igjen til grunnarbeid og asfalt.
.777.
07.02.2019 kl 06:37 245

Dette er som historien Oliver pleide å fortelle om kongen som lurte på hvor alle skattepengene ble av, hvorpå skattesjefen tok en isbit og sendte rundt bordet. Da isbiten til slutt kom frem til kongen fikk han kun en klam hånd.

I dag har ca halve befolkningen skjønt spillet og plassert seg selv rundt bordet for å få litt av isbiten.

I forhold til hva det norske folket betaler i skatter og avgifter får vi en nesten knusktørr hånd tilbake.

777 blir for enkel her. Klart det koster å planlegge, konstruere og få til bare noe som en planovergang i alle ledd. Resultatet blir for alle da de ligger på offentlig steder. 35% sier de synes bompenger er greit bare ikke satsene er urimelige. De forstår Oslo-pakkene koster flesk og må være med på å betale. I Oslo er betalingsviljen høy og inntekter høyere enn andre steder i landet. Det ser vi av boligprisene. Infrastrukturen er vedtatt utbygget der og det blir nye tak nå med flere penger inne. Nye bomstasjoner. Alt skal ikke direkte til vei, men det gjør da heller ikke all annen beskatning. Som alle sutrepaver sutrer de mest i starten. Så går det seg til og snart suser sutrepavnene gjennom bomstasjonene og sukker, men vet det blir bedre å holde til i Oslo for alle som er der når Oslopakke 3 er ferdig. Da kan de heller sutre over Oslopakke 4;-) Noen som husker 1990 når bomstasjonene ble født i Oslo?
.777.
07.02.2019 kl 08:04 194

Ja godt mulig jeg er litt enkel her, men det har fungert greit i praksis på byggeprosjektene mine å holde saksbehandlingskostnadene på et minimum. Skulle jeg oppført meg som staten så måtte jeg brukt ti millioner på å saksbehandle en dobbelgarasje, og da synes jeg det blir litt lite bang for the buck.
.777.
07.02.2019 kl 08:08 180

Men det spørs jo selvsagt hvilken side av bordet man sitter på. Hvis man lever av saksbehandling så lønner det seg selvsagt å fikle med isbiten lengst mulig før man sender den videre, og da kan det være hensiktsmessig å saksbehandle en dobbelgarasje i 10-20 år.

Hvis man er mest opptatt av å få parkert bilene raskest og rimeligst mulig så stiller det seg litt annerledes.
.777.
07.02.2019 kl 08:21 171

Det er med denne saken som med omfordelingsbordet. Den har to sider.

Økningen i kollektivreiser i Oslo har vært litt over 10% i året 2018. Det har vært en stor suksess og den vil øke når de nye bomstasjonene kommer. Dette er slik det bør være. Privatbilismen minker til fordel for vårt miljø som også er blitt bedre det siste året. Sammenhengen er klar. Når det å blir dyrere med privatbilisme og samme pris eller litt billigere som fornuftige partier lokalt ønsker vil dette være nesten perfekt styring i den utviklingen vi ønsker. En renere by og en stillere by (biler støyer også). Selv koser jeg meg på bussen. 365 dagers billett koster 7500 for sone 1 (alt inne i Oslo). Da kan man bruke det så mye man vil.